Ivar Risslén skrev:razzter skrev:Glada upptäckter fortsätter dyka upp!
Men vi hade helt klart varit nöjda med jobbet om det inte strulat lite med ROT-avdraget, hade vi fått dra av 50 tusen till så kan man såklart acceptera lite otätt tak, misslyckad målning och tapetsering samt lite andra fusklösningar. Eller hur?
Inte kan du väl skylla på hantverkaren att du hade för lite utrymme kvar i ROT-bidraget. Det finns bestämmelser hur mycket som man får i bidrag varje år.
Som jag läser texten så var allt bra till du inte fick det du hade räknat med i bidrag. Då blev det en massa fel att leta rätt på. Här läser man om en hantverkare som var snäll och ställde upp på kort varsel fast han hade ont om tid.
Den papp som du kallar för spikad tapet är något som kallas för spännpapp. Det gjorde man för att få släta ytor att limma tapet på. Man spikade skarvarna, sedan så fuktade man pappen lite, då sträckte den sig när den torkade och väggen blev slät. Den används än i dag vid
renovering av gamla hus.
Hade du väntat till det hade funnits mer tid så att kanske det varit lite lugnare på byggfronten så hade chansen varit mycket större att du hade fått dit yrkesgrupper som var vana att göra de olika sakerna.
Det många inte tänker på är att det finns 20 -30 olika yrkestitlar inom byggsvängen och alla har olika kunskaper efter vad de ska göra för jobb.
Jag ber om ursäkt att min ironi i detta inlägg inte riktigt gick fram i textform.
Hantverkaren har fått sina pengar och det är absolut inte där problemet sitter.
Han har vid flertalet tillfällen frågat mig vad jag är ute efter, svaret jag gett då är att jag varit ute efter ett tätt tak och ett fackmannamässigt utfört arbete. Vid förra besiktningen så vände jag på denna fråga till honom, frågade vad han egentligen var ute efter? Jag fick inget svar. Han har fått sina pengar, men jag har inte fått mitt tak, så kan man säga.
Helt ärligt så skiter jag i ROT-avdraget, det jag reagerade på i samma veva var extrajobben han satt upp. 30 timmar på att sätta upp knutbrä
dor på ett
hus, tyckte inte det kändes rimligt? Dessutom så täckte inte de nya knutbrädorna överallt, han sa då åt min pappa att VI måste sätta en
list där så vi får bort skarven i panelen. Försvaret till att sätta dit knutbräda som inte täcker var för att det skulle se estetiskt ut. Detta gällde dock inte överallt. En annan knut som han gjort riktigt dåligt kom han hit och gjorde om, längst upp mot taket, en bräda på kanske 1,5 meter eller något sånt. där blev det en bredare bräda. Helt plötsligt var inte det estetiska så viktigt alltså?
Dessutom har dessa grabbar lagt ett helt tak på känsla som det verkar, det har inte följts några monteringsanvisningar under arbetets gång som det ser ut. Det saknas
monteringsdetaljer och plåtarna sitter inte som de ska osv.
Sen kan jag tycka, efter den första besiktningen, när de kommer hit för att åtgärda de anmärkningar som kom då. Hade jag varit hantverkare med eget företag så hade jag gjort allt i min makt för att vid detta tillfälle göra kunde nöjd. Detta gäller väl alla typer av arbeten, jag känner så när jag är ute som markgubbe eller vad som helst, vill alltid göra allt jag kan för att alla ska bli nöjda, sällan jag når upp till nivån jag själv sätter dock. Har i vilket fall inte fått så många klagomål på mina arbeten.
I vilket fall, när man nu kommer för att åtgärda, varför fortsätter man fuska? Varför använder man fel skruvar på fel ställen? Varför försäkrar man sig inte om att skruvar och monteringsdetaljer sitter som de ska och hamnar rätt?
Dotterns rum regnade det in i den 12/6, åtgärderna inomhus började någon gång i slutet på juli eller om det var början på augusti. När det regnade in så var det alltså vatten bakom all tapet på nämnda vägg, då ser inte jag det som seriöst att slänga på lite spackel på det som sitter där och sin upp med ny tapet på det? Bubbligare tapet har jag nog aldrig sett förr skulle man kunna säga...
Nu tyckte vi i vilket fall att det var dags för dottern att få tillbaka sitt rum på riktigt, därför vi valde att fixa det själva. Vi är absolut inte några proffs, har inte utgett oss för att vara det heller någon gång, men vi lyckas ändå få till ett bättre resultat än vad dessa hantverkare lyckades med...
Murare är nu kontaktad för att fixa den skorsten som de inte får ordning på, han i sin tur har kontaktat en plåtslagare han brukar använda sig av för att se till så denna skorsten blir tät, samt för att få upp det som behövs för att man ska kunna sota den skorsten som vi fortfarande använder till att elda i ibland.
Jag skyller alltså inte ROT-avdraget alls på hantverkaren, detta är bara något han har fått för sig. Jag beskyller honom för att jobbet de har utfört inte uppfyller det jag som kund känner att jag borde kunna förvänta mig när man betalat närmare en halv miljon för ett arbete.
Din tolkning när du läser är exakt samma tolkning som hantverkaren har. Sen springer han runt här med skygglappar på och ser inte ett enda av de fel han har orsakat. Under den slutbesiktning som inte var en slutbesiktning egentligen, som vi hade tillsammans med enbart honom, så hade jag en lista med minst 15 punkter på saker som vi var missnöjda med. När jag visat honom allt det så säger han "men ni är i vilket fall nöjda", inte som en fråga, utan ett konstaterande.
Han ser sig också, precis som du skriver, som snäll. Han var snäll som kunde ställa upp och han har varit snäll så många gånger under arbetets gång, ska man då acceptera att ett nylagt tak läcker in? Eller att de orsakat ett ordentligt
läckage som de sen inte lyckas åtgärda utan försöker dölja istället?
Jag är som sagt ingen snickare, så den där pappen har jag ingen koll på alls, uppenbarligen hade inte detta företag någon koll på det heller. Otroligt dåligt arbete kan man säga, liksom ingenting på den väggen som satt fast...
Absolut att vi hade kunnat få bättre hantverkare om vi väntat. Planen var som sagt att vi skulle fixa alltihop själva, men denna människa dök upp och gjorde ett bra första intryck och med tanke på mitt psykiska mående så kände vi att det skulle vara skönt att slippa göra detta själva ändå. När det dessutom var någon som vi var avlägset bekant med via fruns jobb så tänkte vi märkligt nog att då om någon gång borde man få ett ordentligt jobb gjort. Blir liksom en annan press när man gör ett jobb åt någon man känner tänkte vi, men uppenbarligen tänkte vi fel.
Det sista du skriver, att det finns en mängd olika yrkestitlar inom byggsvängen, det är något som detta företag inte heller verkar ha koll på. Han säger själv att han har 35 års erfarenhet inom bygg, sen dagen efter har han lika lång erfarenhet inom tak och tredje dagen har han lika lång erfarenhet inom plåt...
Han borde som sagt ha anlitat en målare för att fixa det som skulle fixas på insidan, men han valde att göra det själv. Han är själv nöjd med jobbet säger han, men det är inte vi. Detta har vi dessutom påpekat flera gånger och flera gånger har han försökt åtgärda och till slut så tröttnade vi och ville bara ha dem härifrån...
Ni må tro att vi flera gånger om dagen tänker att vi bara ska skita i allt, bita i det sura äpplet och sluta tjafsa och sen fixa det som behövs själva för att taket ska bli tätt. Gör vi det så kommer dock denna person undan, och det är också något jag mår otroligt dåligt av! Man ska inte få komma undan en sån här grej, när man utger sig för att vara fackman inom någonting och gång efter annan bevisar att man inte besitter den kunskap som behövs...