Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Takomläggning som gått snett

81 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

razzter (trådstartaren)

#1 » 23:10:20, 23-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta kommer bli ett långt inlägg, men kanske kan vara intressant läsning för de personer som orkar ta sig igenom allt. Jag måste helt enkelt få skriva av mig och eventuellt få tips och råd från denna expertis.
En del av er kommer tycka vi är dumma, andra kanske kommer tycka det är synd om oss och vissa kanske bara ser det som intressant läsning. Vi har sett väldigt många avsnitt av ”Arga snickaren” och ”Fuskbyggarna”, vi har vissa gånger tänkt, ”men hur kan man vara så dum så man betalar en sån hantverkare” och plötsligt sitter man där själv...

Lite kort om mig, huvudpersonen i fråga eller den som skriver:
Jag är en person med oftast väldigt dåligt självförtroende, tycker inte jag klarar mycket alls själv och är väldigt hård mot mig själv i det mesta. En aning konflikträdd, men samlar på mig irritation tills det liksom bara rinner över och då kommer allt ut, ibland mot rätt person eller grej, men ibland över någonting helt orimligt. Avskyr att låna och göra av med pengar, samtidigt som jag tycker att det är roligt med grejer osv... Märklig person? Kanske... Gjorde dessutom en ganska ordentlig väggkrasch för lite drygt ett år sen, för dum för att söka hjälp eller sjukskriva mig så psyket fungerar sådär ibland skulle man kunna säga.

Till historien.
Vi köpte i början av 2020 loss min barndomsgård från mina föräldrar. Gjorde en delning mellan oss syskon där jag fick köpa gård med bostadshus samt större delen av åkermarken (cirka 14 hektar), min bror köpte en del av skogen och min syster fick pengar. Detta är inte heller vad detta ska handla om, men nu kom det med ändå...
Under 2020 så var det en del stormar här hemma, vi bor i ett ”blåshål” så det kan friska i ganska bra ibland. Vid ett tillfälle under 2020 så var det bland annat cirka 10kvm tak från ett uthus som tog sig en flygtur sådär 50+ meter över en gammal lada och ut på en åker på andra sidan.
Vid en annan av dessa stormar var jag ute på gårdsplanen och fick se hur plåten på huset liksom reste sig lite en bit in från ena kanten. Tänkte att detta kan inte vara bra, men jag förstår inte mycket så kontaktade min stackars far som alltid ställer upp. Efter stormen kom han ner och satte fast plåten igen. Vi konstaterade dock att det kanske började bli dags att byta ut takplåten, den var enligt rykten från någon gång i slutet på 1800 till början på 1900, bättre begagnad redan då från ett gammalt missionshus i trakten. Taket saknade all typ av underlagspapp/duk. Bestod alltså av någon form av bondsågat, ganska rejält virke och sen plåt direkt på det. Med tanke på åldern på taket så såg jag dock inget konstigt i det (var ens papp/duk till tak uppfunnet på den tiden?).
Det blev sommar 2020, jag gjorde en krasch in i en vägg, tog på mig en massa projekt som jag knappt orkade med och var kass på att säga nej när någon behövde hjälp. Under samma sommar så fick vi ett litet läckage på taket. En takkupa ut mot en balkong som min pappa byggde ”lite snabbt” (tog honom två veckor) någon gång på -80 talet hade börjat läcka lite vid anslutningen mot taket på resterande huset.
Eftersom vi har turen att bo på kulturhistoriskt värdefull mark så fick vi äran att börja krångla med kommunen om bygglov osv. Under våren -21 när bygglovet till slut blev beviljat så började vi jaga efter offerter från folk som kunde tänka sig att hjälpa oss. Byte av tak samt byggnation av ny takkupa. Hade från början storslagna planer med inglasningar osv, men började inse våra ekonomiska begränsningar efter första offerten från första företaget. Jagade vidare, vid detta laget var de flesta firmor redan fullbokade. Fick tag på en plåtslagare med väldigt gott rykte. Han lämnade offert på plåtjobbet och ställning, allt lät jätte bra förutom den lilla detaljen att vi behövde en annan snickare för att fixa underjobbet och takkupan. Krångel och elände, blev dyrt osv så till slut bestämde jag att ”nej, jag gör detta själv!”
Lite som gubben i lådan så får vi plötsligt höra att en kollega till min fru har en man som har en takfirma. Hur bra låter inte det då? Tog kontakt med honom, han kommer ut och det verkar jätte seriöst och bra. Han kunde lägga lite andra jobb åt sidan och börja hemma hos oss nästan på en gång efter att vi skrivit papper. Han räknade, fick fram ett ganska bra pris som låg på ungefär 200 000:- under vad de andra kommit fram till (dock efter rot-avdrag).
Vi skriver på papper och i slutet på maj, runt den sista till och med, så dyker några glada gubbar upp och börjar resa ställning på ena sidan av huset.
Jag har aldrig byggt ställning, men tydligen, enligt chefen själv för företaget bland annat, så gick det väldigt långsamt för dem att utföra detta. Det mesta skylldes på en av gubbarna, fullt förståeligt just då, en lite rund kille som gärna gick med händerna i fickorna i ett tempo som var något snabbare än en snigels framfart.
Tiden går lite framåt, de börjar riva gamla takkupan i början på juni, den 9 juni hade de börjat med en ny. Lite vinklar från ett tak började synas och omkring den 10 juni så har de även börjat plocka av plåten på västra sidan av framsidan på huset. Fredagen den 11 juni så hade de även plockat av plåten på den östra sidan, detta täcktes med presenning (hanns inte med att lägga papp eller något sånt). Blev dock inte så bra, natten mot lördagen den 12 juni kommer ett regnväder. Jag vaknar klockan 04 på morgonen av att det droppar. Kliver upp ur sängen och inser att det regnar in, ordentligt! Vatten i trappan, på golvet i den hall vi har på övervåningen osv. I den panik som uppstår (tänk gärna på mina psykiska problem här efter kraschen, klarar inte stress och panik bra och tänker inte som man borde) så tänker jag att jag inte ska väcka familjen för detta. Letar fram lite handdukar och lägger vid värsta ställena i trappan och över en dator som står i hallen, sen sätter jag mig i bilen och åker iväg för att försöka få igång hjärnan. Helt logiskt...
Kommer hem igen runt klockan 06 på morgonen och möts av min dotter som står i duschen och meddelar att hon luktar så konstigt. Går in på hennes rum och ser stora blöta fläckar i den uppspända papp som sitter i taket där. Taket i hallen, pärlspontant virke, har nu fullt med bruna vattenfläckar och vattendroppar, tapet har släppt på väggarna och det ser allmänt katastrofalt ut! Tar några bilder och skickar till chefen för företaget. Får till svar ”kommer direkt”. Runt 06:30 var han och en av hans gubbar på plats. Jag har vid detta laget kraschat helt, mina föräldrar är på plats. Hantverkarna tar tag i att försöka täcka taket med ytterligare en presenning, upp på vinden och slänger bort en massa förstörd isolering och sen står de och försöker lugna mig, säger att de kommer fixa detta och att detta är något som händer alla takfirmor någon gång. Jag säger att jag vill ha ut någon oberoende att besikta, kontakar mitt försäkringsbolag som säger att det är en pågående entreprenad så det är entreprenörens försäkringsbolag som får ta tag i problemet. Meddelar detta till entreprenören som sen hävdar att han kontaktat sitt försäkringsbolag och de ville inte heller skicka ut någon utan sa åt honom att köpa sig en fuktmätare att testa med lite varstans.
Efter detta får de sen komma ut två gånger till för att sätta fast papp som blåser lös.

Hoppar framåt.
5 juli har de börjat lägga plåten (den blev försenad osv) och den 24 juli så ligger all plåt på plats. Dags för dem att börja på insidan, dels med det som blivit förstört när det regnade in och dels med foder runt balkongdörren som monterats i nya takkupan (vi har alltså haft öppen isolering ut mot balkongen sen början på juni vid detta laget). Jag har frågat flera gånger om det är vi eller dem som ska fixa foder runt dörren, får hela tiden till svar att det är något de ska fixa, det ingår liksom.
I taket på dotterns rum så visar det sig att det är fin pärlspont under den uppspända pappen, vi vill göra det så enkelt som möjligt för hantverkarna så säger att de kan riva ner pappen och sen måla virket under. Snabbt och enkelt kan man tro. Roller på pärlspont resulterar i ett väldigt randigt tak. Jag frågar om man inte använder sig av pensel först för att komma åt? ”Nej, du vet färgen liksom bara försvinner in i skarvarna...” jahopp tänker jag, de vet säkert vad de gör. Det blir fog i skarvarna för att få bort träfärgen från det övrigt vita taket.
När de anser sig klara så går min far upp och tittar, taket är prickigt, fogen täcker inte överallt. Hantverkarna går upp och konstaterar att man ser inte så bra när man står på en stege sådär, så vi får säga till om vi ser att de missat någonstans. Ett försök till, de blir klara, pappa går upp och tittar... Något bättre, men fortfarande prickigt. Och förresten, taket ute i hallen som ni målat, det lyser fortfarande bruna fuktfläckar igenom där.
Ett försök till, ett till lager färg på den del av halltaket som de målat och lite mer fog och färg i taket på dotterns rumt. När de är klara då, taket i dotterns rum är fortsatt prickigt och taket i hallen har fortfarande bruna fläckar som lyser igenom. Tapetseringen på dotterns rum ska vi inte ens prata om, bubbligt och väl synliga skarvar.
Vi bestämmer att nu får det räcka och säger därför att vi är nöjda, vi fixar det bättre själva vid annat tillfälle. Dottern måste få tillbaka sitt rum!
Men isoleringen de tagit bort på vinden då, ja just det, ska vara ny sån också!
Chefen själv klättrar upp och grejar, när han kommer ner frågar min pappa om det blev bra och det må ni tro att han tyckte!
Pappa klättrar upp på vinden, kommer ner till mig och säger att det där måste vi göra om. Jag klättrar upp och tar några bilder... Enligt pappa så fick man bidrag från kommunen vid något tillfälle om man la 40cm isolering på vinden, isoleringen ska även vara täckt med papp på ovansidan. Nu var plötsligt all gammal isolering runt detta hål nedtrampad, den nya isoleringen som lagts dit saknade papp och det var inte mycket till isolering som låg där. Inte mätt tjockleken, men det är nog inte ens 1/3 av det som skulle varit, dessutom såg man innertaket i hörnen.
Men nu kände vi verkligen att det fick räcka, så vi säger vid detta tillfälle att vi är nöjda. Det är nog det dummaste vi kunnat göra!

En så kallad slutbesiktning sker. Jag som inte fattar bättre trots alla avsnitt av arga snickare och fuskbyggare går med på en besiktning där det är jag, min pappa och chefen för företaget som utfört jobbet. Vid detta lag har jag en lista med 15 punkter som vi är missnöjda med, men det är många mindre saker som vi känner att vi löser själva, vi vill inte ha dem här mer (vi är nu inne i augusti, och närmare mitten av den månaden till och med).
Vi går runt, vi visar våra punkter, sätter oss ner vid ett bord och entreprenören säger ”men ni är nöjda i vilket fall”. Idiot som man är och i lite desperation att få dem härifrån så skriver jag på papper om betalning av jobbet samt extrajobben som utförts. Ifrågasätter lite, får inga vettiga svar så känner att jag inte orkar bry mig. Samma kväll som dessa papper skrivs på så kommer fakturan, 10 dagar på oss att betala. Får dessutom ett meddelande från honom där han vill att jag ska skriva på ytterligare att papper om att slutbesiktning utförts och nu tänder jag till.
Jag svarar att något sånt papper kan jag inte skriva på för det innebär att jag godkänner de jobb som utförts. Detta är något jag inte går med på om inte alla de punkter vi gått igenom under dagen finns med på detta papper innan underskrift. Det blir krångel och det blir bråk, vi tar kontakt med konsumentrådgivare och alla vi kan komma på och får till svar att vi kan hålla inne med de pengar det kommer kosta att åtgärda de brister vi hittat. Inga stora summor, kanske 15-20 tusen om en hantverkare ska göra det...
Jaja, taket är i vilket fall tätt och ordentligt, så vi betalar.
Bor i Gävleområdet och här råkade vi få en liten regnskur i augusti skulle man kunna säga. Klättrar upp på vinden efter detta och vad hittar man där? Blöt isolering, runt båda skorstenarna...
Tar bild, skickar till entreprenören och får till svar att skorstensbeklädnaden nog är otät, han hade sett att den var dålig när han var på taket... Jaha?! I totalt vredesmod så ringer jag till honom, frågar hur han kan säga något sånt där?! Skorstensbeklädnaden och skorstenarna var något han specifikt berömt första gången han var ut! Allt såg så bra ut så den skulle vi behålla och nu helt plötsligt är den så dålig så det regnar in?!
Får inte några vettiga svar från honom, ringer konsumentrådgivare igen och får som enda tips att ta ut en besiktningsman. Eftersom jag i detta läge ligger ute med närmare en halv miljon till detta företag så ber jag honom fixa ut en sån. Tjafs och krångel, men efter många om och men så dyker det upp en besiktningsman i början på september någon gång.
Vi går runt, det är jag, besiktningsmannen och entreprenören på plats, min mamma också en stund i början. En av de panelplankor de bytt ut täcker inte, man ser pappen bakom, en knutbräda de bytt ut med samma problem samt en panelbräda som är skarvad en bit ner. Entreprenören försöker försvara sig med lite dåliga argument (här har vi märkt att han börjat ljuga, ändrar sina historier samt har vi fått höra att han varit till en granne och snackat skit om oss och projektet). Upp på taket, inte många rätt där heller. Klickplåt är lagd för att det skulle vara snabbt och enkelt (jag ville vara snäll och komma billigt undan). Det är sönderklippta falsar, det saknas papp upp mot skorstenarna, någon plåt är kapad precis där skorstensbeklädnaden börjar, det är skruvhål utan skruvar osv... In igen, dörrfodret då, när man spacklat, behöver spackel verkligen slipas också? Ner mot golvet, varför fortsätta med befintlig golvsockel, det finns ju spackel, men man kan ändå lämna lite fina hål ner mot golvet, mössen måste väl ändå ha en chans att komma in i huset också?

Två veckor går och helt plötsligt är vi i nutid (jag har missat massor av grejer inser jag, men kanske kommer senare).
Det dyker upp ett besiktningsprotokoll.
Får ett sms från entreprenören som undrar när de får komma och åtgärda de smågrejer som är. Jag läser igenom protokollet och undrar om vi fått samma protokoll?
Frågar om vilka smågrejer han ser, hänvisar till en punkt där det står ”Falsar ned mot takfot och ränndalar har felaktigt utförande. Falsar sönderklippta”. Min tolkning av detta är att plåten är förstörd, enligt entreprenören så tolkar jag det helt fel...
I protokollet så är det 18 punkter, 3 av dem har med bristfällig dokumentation att göra, övriga är fel som entreprenören är ålagd att åtgärda där sista punkten har flera fel samlade från när det regnade in.
En ny intressant konversation drar igång.
Jag har nu sagt att de får komma hit och åtgärda, men någon av oss ska vara hemma när detta sker samt att allt som görs ska dokumenteras ordentligt! När de anser sig färdiga ska en besiktningsman komma ut igen.
Efter en del övertalning så har entreprenören nu gått med på detta. Vi vill inte ha hit dessa människor igen, men vi måste. Vi ligger ute med relativt mycket pengar där folk nu i efterhand ifrågasätter varför vi betalade. Det enda vi kan säga är att vi varit idioter, men när jag skrev på papperen för betalning så hade vi fel och brister för så små summor så det var inte ens värt att krångla i sammanhanget, taket var ju tätt! Så som läget ser ut nu så är vi i en helt annan sits...

Vad drar vi då för slutsats av detta och vad har vi lärt oss?
Lita inte på någon, typ. Och framförallt! Ta alltid ut en oberoende besiktningsman till slutbesiktning av såna här projekt. Vi trodde vi kunde lita på detta företag då vi ändå var lite bekanta, uppenbarligen så var det fel...

Vi får se hur länge vi orkar krångla och hur långt vi orkar driva detta. Nu ska de få en chans att åtgärda felen, lyckas de så gratulerar vi, misslyckas de så får de en chans till. Blir det ett misslyckande även då så kan vi dra det vidare och börja begära tillbaka pengar och försöka få hit någon annan att fixa taket. Just nu ser det dock inte så ljust ut.

Nu har jag skrivit av mig. Finns det någon som har tips och råd på vad man kan göra så är ni välkomna, finns det frågor så är det också välkommet. Bara något trevligt stöttande ord kan också vara kul. Dumförklaringar står vi för ganska bra själva i detta läget så det behöver vi inte mer av.

2 personer gillar det här inlägget.
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550



RD350

#2 » 06:20:46, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte bli dumförklarad för att man litar på folk! Som jag förstod det var det bekantas bekanta som byggt till er och då vill man kanske inte verka misstänksam från början.... Själv försöker jag göra det mesta själv vad gäller byggen, dock undviker jag tak då jag ser det som ett stort sressmoment att bli färdig innan nästa regnskur! Dessutom hyffsat höjdrädd.... Hoppas allt löser sig för er. :shake_hands:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Michael Meier

#3 » 06:48:31, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man blir alltid dumförklarad när man litar på folk och det senare visar sei att det skulle man inte ha gjort.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Alrik

#4 » 06:52:07, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så kan vem som helst köpa en hammare och kalla sig för snickare….

Ett tips för framtiden är att en firma oavsett bransch som man måste vänta 6-8 månader på har jobb planerade och gör oftast bra jobb. En som kan börja imorgon har ni redan råkat ut för.

3 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

magloman

#5 » 11:31:25, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tragisk historia, lider med er :-(

Är vanligt förekommande problem med oseriösa hantverkare när efterfrågan blir stor och väntetiderna ökar.
Samma med såna som lägger ner fiber.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

gaffa

#6 » 11:32:53, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner igen en hel del av detta tyvärr, dock blev det gjort ett proffsjobb här men 250 tusen dyrare än kostnadsförslaget. Kostnadsförslaget var skriftligt så lyckades jag få ner priset i efterhand eftersom det inte får bli mer än 15%? dyrare än vad som angavs kan vara enligt konsumenttjänstlagen?, minns inte så noga.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

razzter (trådstartaren)

#7 » 13:28:44, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, tydligen så kan vem som helst bli drabbad av något dylikt. En bra sak detta för med sig, som min kloke far återkommande säger, är att vi efter detta har fått ett helt annat självförtroende till att bygga själva. Kan man göra ett jobb som detta och kalla sig hantverkare och ha eget företag i branschen så...
Infogar några bilder på några av sakerna som inte är som de ska.

Isoleringen som lagts uppe på vinden, var tvungen att byta ut på några ställen efter att det regnade in. Denna bild är tagen ganska direkt efter att entreprenören varit upp och "fixat".
Under besiktningen när vi var där uppe så var det först jag eller pappa som varit uppe och gjort om, det var även vi som klampat runt i isoleringen runtomkring och trampat ner den. När jag sa att vi inte varit där så var det istället någon av hans gubbar som måste ha varit upp och gjort något, för sådär hade han minsann inte lämnat det.
Bild

Sen har vi nyuppsatta plankor, detta är alltså takbrädorna som sen duken och plåten läggs på. De använde sig av vårt hemsågade virke, vi fick väldigt mycket beröm för dessa plankor till en början i vilket fall. På fakturan för extrajobb så står det målning av just dessa plankor, vet inte riktigt vad man kan säga om det? Absolut att det kanske inte är någon katastrof att ha omålat på undersidan av taket, men inte ser det riktigt bra ut kan jag tycka.
Bild

Här har vi då en hängränna med baklut, vattnet står still i rännan. Första gången jag påpekade detta så fick jag till svar att det var omöjligt, de har mätt med vattenpass!
Andra gången vi tog upp saken var under besiktningen, fick hämta en vattenkanna och hälla i ena änden på hängrännan. Vattnet rann med en jäkla fart till en början, så pass så entreprenören hann säga att det ska vara 3 graders lutning på hängrännor, men på denna firma är de så noga och vill göra det ordentligt så de kör alltid med 5 graders lutning! sen stannade vattnet strax innan stupröret...
Bild

En panelplanka som är otroligt tjusigt skarvad! Nu i efterhand så har entreprenören, dels till någon granne men även under besiktningen, sagt att det inte fanns tillräckligt långa brädor i den hög jag hade kört fram till honom... Om så var fallet kanske man kan säga till? Mer virke fanns att tillgå om det inte fanns bra brädor i den hög jag kört fram.
Bild

Och så en bild på panelplankorna som sitter på andra sidan huset där det inte täcker, pappen syns liksom i skarven. Här fick han under besiktningen även påpekande om att färgen inte är täckande
Bild

Vi har, i och med att vi såg honom som en bekant, försvarat mycket av det som hänt under entreprenadens gång. Vi har litat på dem under större delen av projektet och vi trodde att de visste vad de gjorde. Panelplankorna som han satt upp tänkte han till en början ta extra betalt för, som ett extrajobb. Detta sa jag ifrån om då han innan bytet av dessa stod och sa att han skulle vara snäll, det var två hål i panelen sen innan pga lite tidigare projekt som gjordes på -80 talet. Så han sa till mig att han skulle vara snäll och fixa detta åt mig så jag slapp fundera mer på den saken och skulle slippa oroa mig över att det skulle komma in vatten där. Jag fick bort det som extrajobb när jag påpekade att han inte varit tydlig med att det skulle bli ett extrajobb, men oavsett så ska det väl vara ordentligt gjort? Jag ser det inte som snällt att skapa nya problem vid försök till lösning av ett gammalt?
Har flera gånger fått höra från entreprenören att jag är otacksam och inte ser allt han bjudit på och hur han ställt upp. Han skyller även mycket elände på min pappa. Pappa har tydligen lagt sig i för mycket (kan väl inte ha någon som påpekar brister som görs?!) och nu är han även snål, han är bara ute efter att vi ska få tillbaka pengar för att det blev så dyrt. Jobbet är ju jag och min fru nöjda med, det är pappa som sätter griller i huvudet på oss och det är på grund av honom vi är missnöjda, bara för att vi ska försöka få tillbaka pengar...

Verkar, precis som ni säger, som att vem som helst kan köpa sig en hammare och kalla sig hantverkare. Kanske är en bransch att satsa på?
Förklaringen till att denna entreprenör hade tid på en gång var för att de la andra jobb åt sidan, som han sa... Inte helt säker på att detta stämmer i efterhand, men de fortsätter köra på med andra tak och andra projekt. De har en facebooksida där jag sett att de gör så bra jobb så de får mer att göra på samma ställe. Detta gör ju också att man börjar fundera, är det bara här som det blivit så dåligt? I sånt fall, varför? Annars, om de fortsätter utföra jobb med likvärdig okunskap och på samma dåliga sätt som här, så är det nästan tragiskt att tänka på hur många de hinner "lura"!
Det var en ren slump att vi tog ut en besiktningsman egentligen, vi tänkte fixa de småfel som var själva. Hade entreprenören bara erkänt att arbetet var dåligt utfört på flera punkter så hade jag varit mer eller mindre nöjd. Efter besiktningen så är jag fruktansvärt glad att entreprenören var för stolt för att lämna detta erkännande!
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

Mangan

#8 » 14:15:51, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det där med referenser hjälper inte alltid.

Det är svårt att få saker fixade om du har betalt allt redan, tyvärr.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

SvampenT15

#9 » 20:00:56, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid tråkigt med folk som inte gör som man vill att dom ska. Dvs fuskar och ljuger. Att göra allt själv är nog bra om man har tid och någon kunnig att fråga, om man inte är säker själv. Men det är väl inte alltid så. Man vill få saker klara sen har man ju sitt jobb att sköta. Och då!! anlitar man hantverkare. Det låter i mina öron som ni hade fått bättre resultat om ni gjort allt själva. Men det kan man ju säga nu när ni sitter i skiten redan och inte kan backa.
Inget mer salt i såret. Men hur tänker ni nu, ska ni stämma dom? Det verkar ju som ni har på fötterna med besiktningar osv. Men det kan ju bli dyrt det med. Men det verkar ju lite magstarkt att bara svälja detta. Vi här på forumet ger nog allt vi kan för att hjälpa till i fråga om råd osv. Ni talar om konsument ombudsman? Men dom är rätt tandlösa. Mitt råd är att tala med en advokat som kan sån här. Det brukar bli resultat när dom får ett sådant brev med fakta om vad som gäller i bygg frågor osv. Kanske inser dom att det är dyrare att inte åtgärda felen fullt ut. Prata bara genom advokat då vet dom att allt dom säger måste verifieras och dokumenteras med papper och underskrifter. Då är det svårare att smita undan. OBS detta är endast ett förslag från mig. Men har det gått för långt så har det. Önskar er lycka till

2 personer gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Bymek

#10 » 20:03:09, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt att läsa detta tycker jag, i synnerhet som jag råkat ut för liknande.
Jag hade också gått in i väggen, och tänkte då kosta på mig att en firma skulle få renovera mitt hustak.
Fick en offert på ny råspont, papp läkt och tegelpannor som jag tyckte var ok, och firman lät seriös.
På dagen firman skulle komma och påbörja jobbet dök två killar upp med två hammare.. Inga andra verktyg eller stegar, och ena killen höjdrädd och vägrade gå upp på taket..
De fick använda mina verktyg, och nyttjade sina hammare att slå de gamla eternitkuporna i smulor och kasta från taket åt alla håll.
Sedan rev ena killen råsponten på hela taket, sedan informerades jag om att det var hans egen firma och att han tagit i för lite när han räknat ut min offert. Nu ville han ha 3 ggr så mycket betalt för att fortsätta!
Jag bad dom försvinna direkt, vilket resulterade i div hot mot mig och mitt hus.
Där stod jag med ett helt öppet tak med väntande regn.
Behöver jag nämna att jag inte någonsin mer anlitar hantverkare?

1 person gillar det här inlägget.
Bymek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:05, 11-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#11 » 20:12:35, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bymek skrev:Tråkigt att läsa detta tycker jag, i synnerhet som jag råkat ut för liknande.
Jag hade också gått in i väggen, och tänkte då kosta på mig att en firma skulle få renovera mitt hustak.
Fick en offert på ny råspont, papp läkt och tegelpannor som jag tyckte var ok, och firman lät seriös.
På dagen firman skulle komma och påbörja jobbet dök två killar upp med två hammare.. Inga andra verktyg eller stegar, och ena killen höjdrädd och vägrade gå upp på taket..
De fick använda mina verktyg, och nyttjade sina hammare att slå de gamla eternitkuporna i smulor och kasta från taket åt alla håll.
Sedan rev ena killen råsponten på hela taket, sedan informerades jag om att det var hans egen firma och att han tagit i för lite när han räknat ut min offert. Nu ville han ha 3 ggr så mycket betalt för att fortsätta!
Jag bad dom försvinna direkt, vilket resulterade i div hot mot mig och mitt hus.
Där stod jag med ett helt öppet tak med väntande regn.
Behöver jag nämna att jag inte någonsin mer anlitar hantverkare?

Låter som om du anlitade irländare..
Riva eternit utan skyddsutrustning?
Hoppas du inte betalade något iallafall.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Bymek

#12 » 20:39:29, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helsvensk firma, och svenska killar. Jag utgick ju från att det skulle monteras byggnadsställningar, och att eterniten skulle tas omhand fackmässigt. Så stod det i offerten..
Bymek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:05, 11-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

roddjer

#13 » 10:08:14, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bymek skrev:Helsvensk firma, och svenska killar. ...

Samma här när sambon skulle bygga upp ett hus efter att det gamla brunnit ned. Försäkringsärende. Anlitade en av de större husbyggarna i branschen men vi fick nog avskrapet av snickarfirmor då alla som som var bra förmodligen var upptagna. Deras kompetensnivå kändes mera som den låg på altaner, pergola kanske en carport på sin höjd.

Plattan gjöts (av andra). Huset kom i byggsats. Väggar sattes upp, ställning runt dem ... men tak? Nej. ' :insomnia: ' Borde inte tak vara prio när man reser hus? Jo! Tur vi hade en så pass engagerad KA (Kvalitets Ansvarig, något man måste ha när man bygger på det vis vi gjorde, tror jag) annars vette tusan hur det gått med hela bygget. Vår KA trodde inte heller sina ögon när han fick se hur det såg ut på plats med resta väggar och ställning men väntandes på att taket skulle anlända. Om jag inte minns fel så var han, KA, inte på plats samma dag som huset restes utan det dröjde ett par, tre dagar innan han svängde förbi och tittade till. Slutade med att han gasade iväg till närmaste Rusta/Biltema/Jula eller nåt och köpte ett helt gäng av de största presseningar han hittade, gasade tillbaka, klättrade upp ställningen med alla gubbar och instruerade (eller snarare såg till att det blev gjort kanske) hur duken skulle sättas fast över allt. Naturligtvis hade det hunnit regna tämligen rejält ett par gånger innan presenningen kom upp så golvet på övervåningen var genomvått på sina ställen. Stora delar av övervåningen fick golvet rivas upp och sen stod det avfuktare och brummade i flera veckor därinne medans annat arbete pågick. En besiktningsman/kontrollant var ut och testade stommen för fukt innan det "förseglades" innifrån, alltså ytskikten, gipsskivor etc, fick sättas upp. Fick godkänt efter ett par mindre anmärkningar åtgärdats.

Så gick det med det och då var det bara en av en rad besvärligheter vi genomled i och med detta husbygge. Därmed stärktes ytterligare den här ådran man är född med att man helst gör saker själv, om det är möjligt, inte för att det növändigtvis blir billigare utan det handlar mera om kontroll, en (inbillad?) försäkran om att det ska bli "ordentligt gjort". Så du är inte ensam TS...

Sen finns det ju en hel drös med duktiga hantverkare som är väl värda sitt pris men ... hur ska man veta det i förväg? ' :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Volvot24

#14 » 10:38:54, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Så här gjorde jag... Det kan ju gå snett på flera sätt. T ex betala orimligt mycket.

Hörde mig för vad det skulle kosta att få nytt plåttak (Planja Regent), lagt med ströläkt och bärläkt ovanpå det 40-åriga fortfarande täta Shingeltaket. Detta kulle ligga kvar som mycket kraftig underlagspapp och deffinitivt mindre arbetstimmar.

240 m2 takyta, 250 - 300 k skattade pengar.

Köpte allt material, verktyg och begagnad Hakiställning.
Är pensionär, gjorde jobbet själv.

Inget fuskjobb här inte :vissla:

Ingen risk att det regnade in på hela byggtiden.

Och till betydligt mindre kostnad.

Aldrig haft så bra betalt! :grin:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Bymek

#15 » 13:06:24, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv är bäste dräng, jag har efter min enda runda med hantverkare endast pysslat på egen hand.

Tycker bara jävligt synd om TS och den uppkomna situationen!

1 person gillar det här inlägget.
Bymek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:05, 11-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se