Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Takomläggning som gått snett

81 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Volvot24

#46 » 11:12:03, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående nockplåtarnas skruvar.

Det är väl ändå tur att det är längst uppe på taket.
Blir inte så mycket vatten som garanterat sipprar in.
För det gör det.

D v s fel skruv, enligt egen erfarenhet.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Ivar Risslén

#47 » 11:58:39, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

razzter skrev:Glada upptäckter fortsätter dyka upp!

Men vi hade helt klart varit nöjda med jobbet om det inte strulat lite med ROT-avdraget, hade vi fått dra av 50 tusen till så kan man såklart acceptera lite otätt tak, misslyckad målning och tapetsering samt lite andra fusklösningar. Eller hur?


Inte kan du väl skylla på hantverkaren att du hade för lite utrymme kvar i ROT-bidraget. Det finns bestämmelser hur mycket som man får i bidrag varje år.

Som jag läser texten så var allt bra till du inte fick det du hade räknat med i bidrag. Då blev det en massa fel att leta rätt på. Här läser man om en hantverkare som var snäll och ställde upp på kort varsel fast han hade ont om tid.

Den papp som du kallar för spikad tapet är något som kallas för spännpapp. Det gjorde man för att få släta ytor att limma tapet på. Man spikade skarvarna, sedan så fuktade man pappen lite, då sträckte den sig när den torkade och väggen blev slät. Den används än i dag vid renovering av gamla hus.

Hade du väntat till det hade funnits mer tid så att kanske det varit lite lugnare på byggfronten så hade chansen varit mycket större att du hade fått dit yrkesgrupper som var vana att göra de olika sakerna.
Det många inte tänker på är att det finns 20 -30 olika yrkestitlar inom byggsvängen och alla har olika kunskaper efter vad de ska göra för jobb.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

razzter (trådstartaren)

#48 » 13:04:31, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:
razzter skrev:Glada upptäckter fortsätter dyka upp!

Men vi hade helt klart varit nöjda med jobbet om det inte strulat lite med ROT-avdraget, hade vi fått dra av 50 tusen till så kan man såklart acceptera lite otätt tak, misslyckad målning och tapetsering samt lite andra fusklösningar. Eller hur?


Inte kan du väl skylla på hantverkaren att du hade för lite utrymme kvar i ROT-bidraget. Det finns bestämmelser hur mycket som man får i bidrag varje år.

Som jag läser texten så var allt bra till du inte fick det du hade räknat med i bidrag. Då blev det en massa fel att leta rätt på. Här läser man om en hantverkare som var snäll och ställde upp på kort varsel fast han hade ont om tid.

Den papp som du kallar för spikad tapet är något som kallas för spännpapp. Det gjorde man för att få släta ytor att limma tapet på. Man spikade skarvarna, sedan så fuktade man pappen lite, då sträckte den sig när den torkade och väggen blev slät. Den används än i dag vid renovering av gamla hus.

Hade du väntat till det hade funnits mer tid så att kanske det varit lite lugnare på byggfronten så hade chansen varit mycket större att du hade fått dit yrkesgrupper som var vana att göra de olika sakerna.
Det många inte tänker på är att det finns 20 -30 olika yrkestitlar inom byggsvängen och alla har olika kunskaper efter vad de ska göra för jobb.


Jag ber om ursäkt att min ironi i detta inlägg inte riktigt gick fram i textform.

Hantverkaren har fått sina pengar och det är absolut inte där problemet sitter.
Han har vid flertalet tillfällen frågat mig vad jag är ute efter, svaret jag gett då är att jag varit ute efter ett tätt tak och ett fackmannamässigt utfört arbete. Vid förra besiktningen så vände jag på denna fråga till honom, frågade vad han egentligen var ute efter? Jag fick inget svar. Han har fått sina pengar, men jag har inte fått mitt tak, så kan man säga.

Helt ärligt så skiter jag i ROT-avdraget, det jag reagerade på i samma veva var extrajobben han satt upp. 30 timmar på att sätta upp knutbrädor på ett hus, tyckte inte det kändes rimligt? Dessutom så täckte inte de nya knutbrädorna överallt, han sa då åt min pappa att VI måste sätta en list där så vi får bort skarven i panelen. Försvaret till att sätta dit knutbräda som inte täcker var för att det skulle se estetiskt ut. Detta gällde dock inte överallt. En annan knut som han gjort riktigt dåligt kom han hit och gjorde om, längst upp mot taket, en bräda på kanske 1,5 meter eller något sånt. där blev det en bredare bräda. Helt plötsligt var inte det estetiska så viktigt alltså?

Dessutom har dessa grabbar lagt ett helt tak på känsla som det verkar, det har inte följts några monteringsanvisningar under arbetets gång som det ser ut. Det saknas monteringsdetaljer och plåtarna sitter inte som de ska osv.

Sen kan jag tycka, efter den första besiktningen, när de kommer hit för att åtgärda de anmärkningar som kom då. Hade jag varit hantverkare med eget företag så hade jag gjort allt i min makt för att vid detta tillfälle göra kunde nöjd. Detta gäller väl alla typer av arbeten, jag känner så när jag är ute som markgubbe eller vad som helst, vill alltid göra allt jag kan för att alla ska bli nöjda, sällan jag når upp till nivån jag själv sätter dock. Har i vilket fall inte fått så många klagomål på mina arbeten.
I vilket fall, när man nu kommer för att åtgärda, varför fortsätter man fuska? Varför använder man fel skruvar på fel ställen? Varför försäkrar man sig inte om att skruvar och monteringsdetaljer sitter som de ska och hamnar rätt?

Dotterns rum regnade det in i den 12/6, åtgärderna inomhus började någon gång i slutet på juli eller om det var början på augusti. När det regnade in så var det alltså vatten bakom all tapet på nämnda vägg, då ser inte jag det som seriöst att slänga på lite spackel på det som sitter där och sin upp med ny tapet på det? Bubbligare tapet har jag nog aldrig sett förr skulle man kunna säga...
Nu tyckte vi i vilket fall att det var dags för dottern att få tillbaka sitt rum på riktigt, därför vi valde att fixa det själva. Vi är absolut inte några proffs, har inte utgett oss för att vara det heller någon gång, men vi lyckas ändå få till ett bättre resultat än vad dessa hantverkare lyckades med...

Murare är nu kontaktad för att fixa den skorsten som de inte får ordning på, han i sin tur har kontaktat en plåtslagare han brukar använda sig av för att se till så denna skorsten blir tät, samt för att få upp det som behövs för att man ska kunna sota den skorsten som vi fortfarande använder till att elda i ibland.

Jag skyller alltså inte ROT-avdraget alls på hantverkaren, detta är bara något han har fått för sig. Jag beskyller honom för att jobbet de har utfört inte uppfyller det jag som kund känner att jag borde kunna förvänta mig när man betalat närmare en halv miljon för ett arbete.

Din tolkning när du läser är exakt samma tolkning som hantverkaren har. Sen springer han runt här med skygglappar på och ser inte ett enda av de fel han har orsakat. Under den slutbesiktning som inte var en slutbesiktning egentligen, som vi hade tillsammans med enbart honom, så hade jag en lista med minst 15 punkter på saker som vi var missnöjda med. När jag visat honom allt det så säger han "men ni är i vilket fall nöjda", inte som en fråga, utan ett konstaterande.
Han ser sig också, precis som du skriver, som snäll. Han var snäll som kunde ställa upp och han har varit snäll så många gånger under arbetets gång, ska man då acceptera att ett nylagt tak läcker in? Eller att de orsakat ett ordentligt läckage som de sen inte lyckas åtgärda utan försöker dölja istället?

Jag är som sagt ingen snickare, så den där pappen har jag ingen koll på alls, uppenbarligen hade inte detta företag någon koll på det heller. Otroligt dåligt arbete kan man säga, liksom ingenting på den väggen som satt fast...

Absolut att vi hade kunnat få bättre hantverkare om vi väntat. Planen var som sagt att vi skulle fixa alltihop själva, men denna människa dök upp och gjorde ett bra första intryck och med tanke på mitt psykiska mående så kände vi att det skulle vara skönt att slippa göra detta själva ändå. När det dessutom var någon som vi var avlägset bekant med via fruns jobb så tänkte vi märkligt nog att då om någon gång borde man få ett ordentligt jobb gjort. Blir liksom en annan press när man gör ett jobb åt någon man känner tänkte vi, men uppenbarligen tänkte vi fel.

Det sista du skriver, att det finns en mängd olika yrkestitlar inom byggsvängen, det är något som detta företag inte heller verkar ha koll på. Han säger själv att han har 35 års erfarenhet inom bygg, sen dagen efter har han lika lång erfarenhet inom tak och tredje dagen har han lika lång erfarenhet inom plåt...

Han borde som sagt ha anlitat en målare för att fixa det som skulle fixas på insidan, men han valde att göra det själv. Han är själv nöjd med jobbet säger han, men det är inte vi. Detta har vi dessutom påpekat flera gånger och flera gånger har han försökt åtgärda och till slut så tröttnade vi och ville bara ha dem härifrån...

Ni må tro att vi flera gånger om dagen tänker att vi bara ska skita i allt, bita i det sura äpplet och sluta tjafsa och sen fixa det som behövs själva för att taket ska bli tätt. Gör vi det så kommer dock denna person undan, och det är också något jag mår otroligt dåligt av! Man ska inte få komma undan en sån här grej, när man utger sig för att vara fackman inom någonting och gång efter annan bevisar att man inte besitter den kunskap som behövs...
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

Michael Meier

#49 » 08:18:05, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara vanligt med innerväggs-fusk.

Av alla berörda parter, dom nitton lägenheterna jaj var inblandad i hade hela skalan med kreativa lösningar, den sämre varianten lär vara spackel på lös tapet, rättare sagt, fukten i spacklet löser upp ytan på tapet.

Jag förutsätter att vissa i ndivider drar växlar på detta och fortsätter göra skitjobb men tar betalt fullt ut, det är normalt och ekonomiskt riktigt att fuska allt och lite till när det gäller tapet, nio lager tapet kan man spika fast i överkant istället för att den böjer ut sei och samlar damm

Du lär finna en som gör jobbet noga.

Jag tänker på när man letar anställda/ medarbetare/ chef .. mera regel än undantag att etthundra personer passerar innan man finner "rätt".

Vad jag menar, det finns etthundra tolkningar på ordet snickare, vem har sagt att du hittar rätt efter sju misslyckanden?

Han passar in någonstans, men inte hos dei, du har valt denna person..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

SK Racing

#50 » 14:50:42, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läst igenom tråden nu, o ja jösses... Lider med Ts o kan samtidigt konstatera att jag o Pappa inte behöver skämmas över våra jobb vi gör som glada amatörer här hemma.

Nej tyvärr så är ju snickeriverksamheten oreglerad, jag är ju emot regleringar o certifieringar osv för det är mest bara dumheter som införs för o föda div pärmbärare o göra saker i ting dyrare för slutkunden, men just när det gäller snickeri så borde det komma något från en branschorganisation där man visar sig kunnig i det man utger sig för att kunna, samma som bilprovningsföretagen går under, nu sist var den väl Dekra eller vad dom heter som fick sitt tillstånd indraget pga bristande kompetens.

Vi ska i framtiden med byta tak o jag bävar för det, det är ju ett sådant jobb som vi får ta in just hantverkare till, då jag själv är höjdrädd samt har fysiska hinder som o möjliggör så stora projekt samt att jag kan bilplåt, men plåtjobb på hus har jag märkt är inte riktigt samma, ganska långt därifrån, men hantverkaren i fråga som väljs kommer ju att synas i sömmarna långt innan vi kontaktar vederbörande som väljs ut, o jag hoppas det inte blir en liknande tråd som denna av det äventyret i framtiden.

Jag vill önska dig o din familj av hela mitt ammatörsnickarhjärta lycka till med erat tak :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Bengt Erik Eriksson

#51 » 16:33:04, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojojoj!
Är på intet sätt hantverkare i byggsvängen men den där entrepenören är ju psykopat (kan finnas någon bättre diagnos)mer än något annat men takentrepenör är han inte!
Beter sig ju som värsta irländartattarna!
Det mest förvånande är ändå att han trotts allt svarar och kommer på anmodan. Standard i byggskojarbranchen bruksr ju annars vara att fullständigt dunsta från jordens yta när de fått kosingen. Min tanke är att han vill se er lida. Usch.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ivar Risslén

#52 » 18:12:26, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har följt tråden från början och har lite kritik mot TS. Det började med att han skulle byta taket mitt under säsongen när det är mest med jobb. Han tog den som var billigast och hade möjlighet att göra jobbet på en gång. Hans fader som stod och tittade med kikare på när de hantverkarna jobbade. Felen började när TS inte fick sina bidrag som han hade hoppats på så det kostade honom mer än vad han hade beräknat. TS hade inte tid att vänta på att yrkesmålare skulle få måla utan lät en snickare måla därav mycket av problemen med innertaket.
Hela upplägget från TS sida är gjort för problem. Han skulle hålla vis materiel och sedan så klagar han att det inte blir bra när det används.

Jag tycker att han som hade snickarfirman var för snäll och lovade lite förmycket fast han hade fullt upp. Sedan så är det ofta väntetid när man ska ha material till ett bygge. Det verkar som om TS inte har någon förståelse för. Jag vet inte vad TS och hans far har för erfarenhet av arbetslivet. Det är inte alla som är lämpade för att äga och sköta ett hus själv men har mycket åsikter på hur jobb ska utföras.

:off_topic: Ett problem i branschen är alla svartjobbare som mer eller mindre dumpar priserna för de som försöker vara seriösa. Just nu så verkar det vara stor brist på byggnadsarbetare. Jag har fått ett flertal erbjudanden till anställningar i södra halvan av landet den senaste tiden men lönen som erbjuds är inte just något högre än vad jag hade innan kraschen 2009. Jag har gått i pension och tänker inte ligga bort på jobb något mer. :back_to:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

goranp1

#53 » 20:29:21, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också läst tråden från början. Förstår inte hur man kan försvara "hantverkaren" när man tittar på bilderna av utfört arbete.

3 personer gillar det här inlägget.
goranp1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:38, 18-04-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm 218 td, bm 230, bm 650, valmet 832,Åkerman H 10,bm volvo 846

Henrik_N

#54 » 21:07:46, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror IR läser tråden som Faan läser bibeln...
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

1 person gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

Volvot24

#55 » 21:20:49, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Jaaaa.... eller Gud :vissla:

Beror lite på vilken erfarenhet man har.
Nån dam jag hade sällskap med, försökte värva mig till nån religiös sekt... Men jag genomskådade det hela... Det var mina pengar de var ute efter.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Ivar Risslén

#56 » 21:46:05, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

goranp1 skrev:Har också läst tråden från början. Förstår inte hur man kan försvara "hantverkaren" när man tittar på bilderna av utfört arbete.

Kan du visa på bilder som visar hur jobbet ska vara utfört?
Jag hittade inget på takplåtstillverkarens hemsida.

Henrik_N skrev:Jag tror IR läser tråden som Faan läser bibeln...

Jag har vid flera tillfällen träffat på personer som har uppfört sig som TS. De har varit nöjda med allt till de har fått räkningen. Då har de letat efter fel för att få ett lägre pris. De har varit oftast de som har haft mest bråttom att få jobbet gjort.
Sedan så har det blivit vanligare att kunderna kräver att "snickaren" ska kunna göra alla typer av jobb. I det här fallet så ska han vara förutom snickare även målare och plåtslagare.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

valberga

#57 » 21:51:35, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst och kan bara beklaga :shake_hands:

Vad jag inte förstår är varför inte namnet på firman skrivs
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

meken49

#58 » 22:16:24, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Jag har läst och kan bara beklaga :shake_hands:

Vad jag inte förstår är varför inte namnet på firman skrivs

Kanske för att det kan bli ett rättsligt efterspel :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Volvot24

#59 » 22:31:18, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Kan det väl inte bli, om det är ett bra utfört jobb, kan man tycka.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Michael Meier

#60 » 10:16:50, 07-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer intressant hur den med avvikande åsikt (enligt gruppen) genast ska fösas in i grupptrycket, istället för att reflektera att det kan finnas två versioner av en historia.
/Michael M

9 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se