Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Takomläggning som gått snett

81 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Volvot24

#16 » 13:43:16, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Ja, jag håller så klart med.
Besvikelsen ligger väl i att man tror så gott om andra.

Och att det många gånger verkar stört omöjligt att få det ordentligt gjort, trots påpekanden om uppenbara fel o tveksamheter.

Nä, betala inte en krona föränn allt är klart, och gärna först några månader senare så man hinner kolla allt som utförts.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



razzter (trådstartaren)

#17 » 16:25:43, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tacksam för allt stöd. Och precis som ni säger så inser man att man borde göra mer själv! Välbetalda timmar såhär i slutänden... Man tänkte att man bara skulle underlätta för sig själv, men det blev verkligen helt tvärtom!
Galet svårt att släppa detta nu också. Läser allt jag kan hitta känns det som! Ibland bara skrattar jag åt eländet när jag inser hur klantigt utförda många saker är!

Nu är det ett datum bokat för att dessa hantverkare ska få komma hit och försöka utföra sina åtgärder. Även besiktningsman är bokad igen, dagen efter sista åtgärdsdatum enligt protokollet vi fick. Med de åtgärder som hantverkaren föreslagit så betvivlar jag starkt att det kommer bli godkänt, möjligtvis tätt, men inte godkänt.

Som han skrev till mig sist så ska de försöka lätta på skorstensbklädnaden igen (observera att han skrev igen...) för att sen lägga underlagsduk mot skorstenen och sen täta med Wakaflex mot plåten.

Detta har fått mig att googla vad Wakaflex egentligen är. Jag har kommit fram till att det inte är något jag kommer bli speciellt imponerad över. Det känns inte heller som en seriös lösning vid ett nylagt tak... Hoppas på att en besiktning kommer fram till samma sak. Hantverkaren envisas med att meddela att det kommer utföras enligt AMA. Det låter jätte bra för någon som inte förstår så bra (som jag), men en googling även på det ger att: AMA = Allmän Material- och Arbetsbeskrivning. Finns någon tjock bok att köpa för en massa pengar som inte intresserar mig speciellt, men min tolkning är att man lika gärna kan gå ut på tillverkarens hemsida och kolla hur man gör och utföra arbetet efter det?

Den där Wakaflex lösningen känns mer som en lösning vi hade kunnat göra vid det lilla läckage vi hade tidigare, i dåvarande takkupa, för att klara oss några år till utan att behöva lägga om taket. Men jag har fått höra flertalet gånger från dessa hantverkare om alla våra fusklösningar och hur dåliga jobb vi utfört tidigare, så vad förstår jag?

Just ordvalet att de ska försöka lyfta på skorstensbeklädnaden igen har även fått mig att klättra upp på taket med en kamera för att få bildbevis på hur skorstensbeklädnaden ser ut. Det är alldeles för mycket färg kvar på spikarna i skorstenen för att någon skulle ha varit där och försökt göra något. Som han också sagt "beklädnaden satt stenhårt!" Det kanske inte är så konstigt att något sitter fast om man inte tar ur spikarna först? Men dom kanske gör samma sak med sina bilar vid däckbyte, låter hjulbultarna sitta kvar och försöker få loss hjulen ändå?

Tycker att det borde finnas någon form av märken på eller omkring spikarna om man försökt ta bort dessa?
Bild


Bild

Jag är ingen expert och vet inte hur det ska se ut, men jag tycker inte att övergången från skorstensbeklädnaden mot nya plåten ser speciellt snygg ut. Men det kanske är sådär det ska se ut? Dock så kan man känna var nya takplåten slutar med fingrarna där under, är kanske 1-2 cm innanför skorstensbeklädnaden. Börjar förstå varför det regnar in... Blir snyggt med lite Wakaflex på det där tror jag! :ohnej:
Bild

Insåg också när jag var upp på taket nu att det är gott om skruv i gamla beklädnaden, diverse olika sorter och färger. Då gör det kanske inte så mycket att skruvarna går av eller inte räcker till riktigt? Ser otroligt proffsigt ut i vilket fall!
Bild

Googlar för fullt för att leta tips och råd på hur man ska gå tillväga. Råkade hitta någon som ställt en fråga till någon juristsida som hänvisade till diverse paragrafer i konsumenttjänstlagen. Så nu har jag läst på en del i den och gjort mina tolkningar. Känns som att många paragrafer ger oss rätt.

Nästa vecka kommer hantverkarna igen, får se hur bra det blir. Misstänker fler samtal till diverse myndigheter och rådgivningar inom en månad.

1 person gillar det här inlägget.
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

dc_lindberg

#18 » 18:11:54, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:ohnej:

:help:

Man håller sig för skratt...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#19 » 20:00:35, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skit med klicktak, då blir det så där!
Alla beslag görs på samma sätt som om det vore tegel.
Ska det bli riktigt snyggt får man dubbelfalsa ett tak.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Michael Meier

#20 » 20:56:03, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man hör alla och även din historia, då tänker jag, vad är det egentligen som krävs för styrdokument för att kunna leja bort arbeten och få det bra.

Saknas det något hos entreprenadföretagen?
Vad är det som behövs för att få det bra?
Är det verkligen målet med livet att lura och bedra, fem dagar i veckan?

Inte bara snyggt med riktig falsning, det blir tätt också.

Den där skorstenstäckningen är det bara å skrota och använda ny plåt. Och nei, det är inte konstigt att det läcker in.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#21 » 21:42:40, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag aldrig hamnat i situationen med missnöje mellan kund och hantverkare, men vad jag hört är konsumentskyddet löjligt hårt. Ska hantverkaren få rätt så måste han verkligen ha på fötterna, och helst upp till armhålorna. Är t.ex. tydligen inget ovanligt att hantverkare som ska vara inomhus och arbeta börjar med att fotografera hela bostaden för att slippa få klagomål på repor i golven (kund försöker alltså fixa en gratis golvslipning).
Jag tror alltså att det ska mycket till innan du förlorar. Tyvärr kostar det i tid och energi, men troligen så får du taket tätt på hantverkarnas bekostnad.
Lycka till!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias Petterson

#22 » 21:43:56, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typiskt knepigt, ska det bli bra då ska sidorna på beslaget gå förbi " falsen" på takplåten alternativt så ska det vikas upp en drivhake som beslaget går över.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

JD400

#23 » 23:06:50, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar väl knacka ner falsarna där det är beslag som går över för att inte få stora glipor. Nocken ser ju t.ex. inte ut att vara nån höjdare med glipan som är där. Sen är ju 1-2 cm överlapp på tok för lite. Räcker ju med lite snö eller blåst för att det ska komma in vatten. Wakaflex har jag själv använt under plåt som underbeslag så att säga. Görs det korrekt funkar det nog bra under plåten men inte som yttre skikt.

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

magnusk750

#24 » 00:38:46, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen tätningsmassa räddar det där.

Hur många försök har en hantverkare på sig att rätta till besiktningsanmärkningar innan man har rätt att kräva pengarna tillbaka? Här är det ju uppenbarligen några som inte vet vad dom håller på med och aldrig kommer att få till ett vettigt resultat.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#25 » 06:42:57, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så där brukar det se ut när snickare ska leka plåtslagare utan att de har riktig kunskap.
Problemet är underarbetet som inte är riktigt utfört med ett underbeslag som tätar.
Själva skorsstensbeslaget är det inget fel på bara anslutningen mot takplåten. De längsgående falsarna skulle ha varit fällda och sedan så skulle det ha varit använt kraftigare skruv.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

razzter (trådstartaren)

#26 » 09:19:31, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Skit med klicktak, då blir det så där!
Alla beslag görs på samma sätt som om det vore tegel.
Ska det bli riktigt snyggt får man dubbelfalsa ett tak.


Jag har också förstått att klicktak egentligen också är en typ av "fusklösning". La ett sånt tak själv förra året, betydligt mindre yta och kortare plåtar. Väldigt snabbt och smidigt för någon som inte kan. I det här fallet skulle det såklart ha varit bandplåt som tidigare hantverkare och även arkitekten ville använda sig av. Återigen, lätt att vara efterklok. Valde klickplåt för att det skulle gå snabbt, vilket det inte heller gjorde. Tycker även att en seriös takfirma borde ha koll på lämpligt material osv, men hur seriös denna firma är går att diskutera nu i efterhand...

JD400 skrev:Man brukar väl knacka ner falsarna där det är beslag som går över för att inte få stora glipor. Nocken ser ju t.ex. inte ut att vara nån höjdare med glipan som är där. Sen är ju 1-2 cm överlapp på tok för lite. Räcker ju med lite snö eller blåst för att det ska komma in vatten. Wakaflex har jag själv använt under plåt som underbeslag så att säga. Görs det korrekt funkar det nog bra under plåten men inte som yttre skikt.


Förmodligen är det just det alldeles för lilla överlappet och avsaknaden av underlagsduk som ser till så det regnar in som det gör nu. Kraftigt regn eller regn och blåst har varit orsaken till att det regnat in hittills, precis som du skriver. Om det inte blir åtgärd innan vintern så har jag en känsla av att det blir blött... Wakaflex kan absolut fungera som lösning. Fungerar nog oavsett om det ligger över eller under skorstensbeklädnaden, verkar vara ett bra material. Det som stör mig är att jag inte ser det som en seriös lösning från en firma man betalat en massa pengar till. Hade jag gjort det själv hade det varit en annan sak, men det är också en sån sak som det inte går att övertala denna hantverkare till. Han jämför sig väldigt gärna med det vi gjort... Lite gulligt, men ändå ganska tragiskt. Utger mig absolut inte för att vara snickare eller plåtslagare, är väl knappt en vanlig bonde, känns inte som något en seriös firma ska jämföra sig med...

magnusk750 skrev:Ingen tätningsmassa räddar det där.

Hur många försök har en hantverkare på sig att rätta till besiktningsanmärkningar innan man har rätt att kräva pengarna tillbaka? Här är det ju uppenbarligen några som inte vet vad dom håller på med och aldrig kommer att få till ett vettigt resultat.


Lite oklart hur många försök de måste få på sig att åtgärda, har hört något om två, vilket känns ganska sjukt...
Men om man tittar på konsumenttjänstlagen och paragraf 20 i andra stycket så säger den "Även om konsumenten inte kräver det så får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet"
Med tanke på den konversation vi haft och hans beteende så skulle, enligt min tolkning, vi inte behöva ha hit honom något mer. Diverse dumförklaringar och oförstående till problemet känns i min mening som särskilt skäl till att avvisa?
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

Michael Meier

#27 » 23:18:08, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna jag menade Ivar, när man tittar på hitre kanten så är den olämplig att återanvända (ta loss och återmontera, estetiskt och rostskydd)

Kraftig lackskada och ojämn kant förutom en massa hål.

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

razzter (trådstartaren)

#28 » 23:44:19, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Den där skorstenstäckningen är det bara å skrota och använda ny plåt. Och nei, det är inte konstigt att det läcker in.


Just den där delen skrämmer mig lite och jag blir osäker på hur man kommer vidare i ärendet. Det var tätt runt skorstenarna innan detta företag började... När jag skickade första bilderna till honom på läckaget vi nu har så sa han att beklädnaden runt skorstenarna såg dåliga ut. Detta ändrade han när besiktningsmannen var på plats till att skorstensbeklädnaden kommer bli dålig om de ska försöka åtgärda och därför vill han räkna på att göra nya...

Jag anser att om det var tätt på detta ställe innan de började sitt arbete så ska det väl vara tätt när de avslutar också? Jag vill inte ut med mer pengar till dessa skojare då jag anser att de gjort fel... Blir dock svårt att få in annan hantverkare att avsluta ett sånt här projekt också...
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

Ivar Risslén

#29 » 02:36:58, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Denna jag menade Ivar, när man tittar på hitre kanten så är den olämplig att återanvända (ta loss och återmontera, estetiskt och rostskydd)

Kraftig lackskada och ojämn kant förutom en massa hål.

Bild


Det var samma som jag skrev om. Jag har sett liknande fadäser av snickare som har fått tag i en plåtsax och falstång. Själva beslaget är det inget fel.

Ska man få det fint så behövs det nya plåtar för när man lossar de som sitter där är det stor risk att de förstörs.
Jag har ingen erfarenhet av den här nya s.k. klickplåten. Jag vet inte om man kan bocka och falsa den som vanlig bandplåt.
Nog skulle det där också gå att få tätt för man får tak med TRP-plåt täta.

Ett problem idag är att det inte är många som vill betala för vad det kostar att få ett riktigt jobb gjort så att även lärlingar hinner lära sig att göra riktiga jobb. När jag började som plåtslagarlärling så sa mäster att efter 10 år så kunde jag börja kalla mig för plåtslagare men jag skulle inte räkna mig som fullärd. Han hade minst 50 års vana.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mattias Petterson

#30 » 08:28:46, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där klinckplåten är gjort av något som är tunt och hårdare än fa plåt så att slå omkull falsen och falsa är svår att göra utan att det spricker.
Senast redigerad av Mattias Petterson 09:50:26, 10-10-2021, redigerad totalt 1 gång.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se