Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Sophämtning

33 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

marcusw

#31 » 00:45:59, 16-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har ett 190 liters kärl för brännbart. I samma tunna lägger vi komposterbart i en grön påse som sorteras ut och sedan sprids ut på åkrar för livsmedelsproduktion.

Kommunen tar betalt av lantbrukarna för "sörjan" i den gröna påsen.
Kommunen tar betalt av alla som köper fjärrvärmen de får av att elda soppor.

Vi betalar 900:- per år för att ha tunnan och sedan 3,1:- Kr PER KILO !!!

En vanlig månad kostar oss 300:- Kr, Ingen kommun i Sverige bör kunna ha dyrare avgifter än vår kommun Linköping ?


Bild

Vi törs knappt byta blöja på vår 14 månaders bebis.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



Bengt Erik Eriksson

#32 » 02:50:31, 16-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här på Gotland har vi grön och brun tunna. Grön vägs visst.
På gården har vi kompost och slipper bruna tunnan.

På gården i hultsfreds kommun har jag inte sett en enda av de två tunnor som de hävdar att de ställt ut hos mig. Det lilla jag producerar lämnar jag helt regelvidrigt på annat ställe om det inte råkat självantända :vissla: men sophämtning ska jag ha enligt kommunallagen och kilopriset på detta är skyhög då jag på två sommrar inte levererat dem ett endaste gram. Har inte riktigt koll på siffrorna men slutfakturan för denna sommar blev en kredit dito på ett par -tre hundra.. En j-la fars är det.
Har latrin tömning där också. Samma sak där då dasset köptes fullt med ved och inte blivit tömt. Har gått bra ändå utom någon enstaka gång då jag fått gå ut i skogen som våra förfäder. Men det är unika tillfällen och innebär föga några problem. första gången de stälkde ut latrintunnor tog jag in dem. Nästa gång stod där nya och de står kvar där fortfarande efter 2 år..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Alexn72

#33 » 08:54:55, 16-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 8 facks kärl kostar 1200kr i grundavgift( ej för tunnorna) Sen kostar tömning av tunnorna 2000kr per år
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se