Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Göra markvärme samt installera pump på egen hand

293 inlägg • Sida 1 av 20
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

bmh10350 (trådstartaren)

#1 » 20:14:17, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har direktverkande el och jag har väl insett att elen kommer bara bli dyrare för varje år som går. Har kollat runt på nätet och youtube om hur markvärme grävs eller plöjs ner. Tänkte gräva 400 m med min minigrävare på ett djup av 1 m. Skopan är 15 cm bred. Förstår att gräva 400 m kommer ta en stund men det är helt okej för jag kan använda mig av min grävare. Tänkte även chansa och köpa en beg bergvärmepump som jag själv samt med lite hjälp av rörmokare installera. Vet inte exakt svårigheten på installera samt lufta systemet. Dom flesta bergvärmepumpar som säljs beg verkar enligt säljaren fungera? En pump som gått 50000 timmar kanske kan gå 30000 till.
Hur stor chans för en normalbegåvad att lyckas med lite hjälp av rörmokare? Kan dom flesta rörmokare installera en bergvärmepump?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Mattias Petterson

#2 » 20:42:56, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle inte räkna med att den går 80 000 timmar utan kostsamma reperationer, jag är inne på min 3:de kompressor på min 10 år gamla nibe värmepump...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

bmh10350 (trådstartaren)

#3 » 20:47:23, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter ju lite konstigt? Vad kostar det och byta ut kompressorn?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jpd

#4 » 20:58:02, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är genomförbart. Men det finns en hel del missar att göra - som även en yrkesinstallatör kan lyckas med skall sägas.

Tror du kommer få problem med en 15cm skopa på en minigrävare. Dels att det tar lång tid, dels att det rasar ner för mycket.
Tänk på att lägga slangen så att huset/pumpen ligger högst och utan luftfickor- kan bli ett helsike att lufta annars.

Med NIBE pump så går det att byta kylmodulen ifall du får tag på en med trasig kompressor, eller att den ger upp efter ett tag. Går att göra blocketfynd förutsatt att du inser att det inte "är som nytt".
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

BM425

#5 » 21:09:02, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Livslängden på en liten sluten kyl/värmekompressor är som ett lotteri.

Har själv haft 10-15 st små/halvstora kylanläggningar. En del höll något år o ersattes på garanti, andra kunde gå 40 år utan problem. Den äldsta jag bytte ut var nog omkring 45 år gammal, en öppen Bitzer.

Ska du köpa en begagnad så kolla om det finns nivåglas till oljan i kompressorn samt oljenivån.

När jag investerade i nytt kom en kompressor med o en utan synglas, båda samma storlek och slutna. Den med synglas visade efter ett tag låg oljenivå så det kunde fylla på. Vi fyllde då lika mycket i båda men den som visade på låg nivå höll i ca 7 år o den andra byttes inte under min tid.

Med sluten menar jag typ kula som på ett kylskåp, öppen - motor driver med rem en kompressor o kan renoveras. Tror inte det finns några öppna kvar idag. Har en sådan som luftkompressor idag 40-50 år gammal.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Mattias Petterson

#6 » 21:16:47, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmh10350 skrev:Låter ju lite konstigt? Vad kostar det och byta ut kompressorn?

Ca 30 000;- :snow:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

bmh10350 (trådstartaren)

#7 » 21:19:43, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur bred ska skopan vara då? Borde väl gå och få något snyggt hål utan för mycket ras? Är det bara Nibe som kompressorn kan bytas ut? Är det någon här som har installerat en pump själv? Hur mycket effektivare är en nibe ifrån 2021 än ifrån 2000-talet? Jag är medveten om att det kan vara ett lotteri så jag tycker de helt okej om den kan gå nåt år till för att sedan köpa en annan. Nu vet jag inte vad kostnaden för rörmokaren landar på? Men borde ju inte va allt för svårt att koppla ihop allt själv?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Nickebonne

#8 » 21:30:19, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen koll på arbetet med installation av en värmepump men med tanke på vilka klåpare som sysslar med detta gissar jag att det troligen inte är jättesvårt. Hade dock gärna haft en backup ifall något är klurigt.
Min ena jord Nibepump fyller 20 år 2022 så det borde finnas begagnade som har mer att ge. På den har jag dock kopplat bort varmvattenberedaren då den var upprostad beror nog på aggressivt vatten.
Om det sedan blir billigare i långa loppet är svårt att sia om men det borde inte bli dyrare.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

bmh10350 (trådstartaren)

#9 » 21:34:02, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur djupt ska man gräva? Vissa verkar gräva 80cm medans andra gräver 1 m?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

tracker

#10 » 22:34:10, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frostfritt djup
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

P-sson

#11 » 22:34:56, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 80 cm så kan du få fruset upp ifrån å ner. 90-100cm är mer optimalt å då hinner de me å åter hämta sig på sommaren.
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

Stridis2

#12 » 22:48:28, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst, var någonstans i landet finns du (en klar fördel om du uppdaterar din profil så det där står ungefär var, behöver inte vara noggrannare än landskap). I södra Sverige är 1 meter oftast lite för djupt medan längre upp i landet behövs djupare förläggning.

Men svårigheten att installera och driftsätta en VP är inte jättestor. De flesta normalhändiga personer klarar detta. Det svåraste brukar jag hävda kan aldrig en installatör göra, nämligen trimma in anläggningen optimalt. Detta behöver man göra under kanske en månads tid. Tar längre tid att gå till och från pumpen än själva justeringen tar, men man bör kontrollera förhållandet mellan inomhus- och utomhusklimatet varje morgon och göra en liiiten justering beroende på hur detta ser ut.
Däremot så är det mycket som ska göras och det tar tid. Rördragning till ett nytt elementsystem i en färdiginredd bostad kan vara klurigt. Slangförläggningen är viktig (hur mycket mark har du att gräva på, och vad för typ av mark?). Osv.

bmh10350 skrev:...Vad kostar det och byta ut kompressorn?

Man kan säga lite grovt att byta kylmodul kostar som en halv ny VP. Är det en äldre NIBE behöver man ett litet ombyggnadspaket, är den lite nyare så behövs inte detta och man spar någon tusenlapp.

Mattias Petterson skrev:...jag är inne på min 3:de kompressor på min 10 år gamla nibe värmepump...

Det där låter klart extremt. Hur ser driftsdatan ut? Hur många timmar och hur många starter? Vad är det för storlek och modell?
Jag vet att Grundfors hade problem med sina större kompressorer tidigt 2000-tal. Tror det var större än 11 kW. Mina föräldrars installerades 2003 och havererade 2018 så där var jag lite missnöjd med hållbarheten.

bmh10350 skrev:...Är det bara Nibe som kompressorn kan bytas ut?

Nej, det går att byta på (nästan) alla värmepumpar tror jag. Dock måste du skilja på vissa saker. Om du enbart byter kompressor så måste en ackrediterad kyltekniker göra detta, löda rör, vaccumsuga, provtrycka, fylla osv. Det är den billigaste lösningen i material men timpriset rusar iväg. Nibes äldre (före 1145-serien men minst 1110-serien) kan man med en del skruvande få loss hela kylmodul med kompressor, kondensor och förångare. Eftersom detta är ett slutet system för gasen levereras de fyllda och gemene man får skruva in dessa i värmepumpen. Från och med 1145-serien är kylmodulen relativt lätt att koppla ur, så pass enkel att man kan ta ur den för att lättare kunna bära in värmepumpen där man ska installera den.

bmh10350 skrev:...Är det någon här som har installerat en pump själv?

Jodå, jag har byggt upp några system. När vi köpte gården så var jag i ungefär samma sits som du, bortsett från att elvärmen bara var stöd så vi var tvungna att elda i tre kaminer för att hålla huset varmt.

bmh10350 skrev:Hur mycket effektivare är en nibe ifrån 2021 än ifrån 2000-talet?...

Om vi jämför en pump från 2000 med en från 2010 så är den nyare något mer effektiv, men den absolut största skillnaden är hur beräkningsmodellen är utformad. Den största skillnaden med dagens pumpar mot en som är 10 - 20 år gammal är att man har nästan helt gått ifrån on/off-pumpar till förmån för inverterstyrda. Om effektiviteten berättigar det högre priset, samt hur hållbarheten ser ut vågar jag inte uttala mig om. Men en sak är säker, och det är att personligen så tycker jag om ett mer avancerat styrsystem. Allra minst det som kom med 1145-modellen. Nu har man nyligen lanserat en helt ny generation pumpar från Nibe, S-serien, som har ett nytt styrsystem. Detta har jag inte alls tittat på, men jag har svårt att tänka mig det skulle vara sämre än det gamla. Men som sagt, minst ett så avancerat styrsystem som i 1145:an. Det tycker jag man tjänar in på bättre injustering jämfört med de ännu äldre systemen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#13 » 22:54:54, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för minigrävare du tänkte använda?

Att ta lite hjälp av en röris tror jag blir problematiskt. Min erfarenhet och vad jag hört av andra så brukar de ta ganska bra betalt om de inte har totalentreprenad på hela installation inklusive sälja nya prylar till allt.

En sak man kan spara mycket pengar på är begagnade element. Jag köpte REX-element, blästrade och pulverlackerade dessa. Visst tog det en hel del tid, men jag sparade nog 50.000 kronor på detta.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Alrik

#14 » 23:03:35, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräva 400m på 1m djup är inte gjort i en handvändning.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

bmh10350 (trådstartaren)

#15 » 23:08:47, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frostfritt djup här i Sundsvall ligger på 180 cm? Låter ju konstigt och gräva såpass djupt? Jag tänker lägga golvvärme i hela nedervåningen vilket är kanske på 80 kvm, samt några element uppe. Hela huset ligger på 170 kvm, svärfar har tydligen lagt jordvärme åt kunder förut och han tycker jag ska hyra nån med en skopa på minst 150 cm så man kan sätta slang på båda sidor. Har rätt mycket mark runt mig det är en gammal åker så har märkt att jorden är väldigt lätt och gräva i, tror den är bra och odla i. Bor på en udde och nedersidan innehåller mycket vatten. Självaste grävningen är jag väl inte orolig för utan det är mest installationen, kan egentligen inte vara så många rör?

2 personer gillar det här inlägget.
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se