Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Golvbrunn med "höknäbb", varför?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

roddjer (trådstartaren)

#1 » 13:55:10, 09-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Stopp i avloppet i tvättstugan igår. "The Horror ..." som Marlon Brando yttrar i Apocalypse Now ...

Nu visade sig att det inte va så farligt. Räckte med en rengöring. Hjälptes faktiskt åt sambon och jag. Första passet stod jag bara och höll ficklampan ' :grin: '

Hon kom så långt att hon fick loss men inte kunde lyfta ur själva bottendelen som bildar låset. En plastflärp, "höknäbb" satt ivägen och förhindrade att man skulle kunna dra koppen rakt upp bara. Här tog jag vid och hon fick hålla i ficklampan. Slutade med att jag gick och hämtade tigersågen efter ca 10 min funderande och vickande och lirkande. Jag är är tämligen bra på Tetris men det här gick tamejf*an inte och lirka ut.
På bilden nedan har jag hjälpligt tejpat dit del del jag sågade bort och nyfiken som man är så undrar jag nu vad den har för funktion? Ska det va så där? Är det nåt ägg som har varit framme och installerat något på ett tokigt sett. Inte första gången i det här huset i så fall. Är ingen rörmokare men ett par typer av golvbrunnar har jag sprungit på genom åren, inte sett något liknande förut. Brukar ju bara var som en liten kopp man lyfter ur eller varianter på det. En snabb-Googling gav heller inga ledtrådar. Någon?



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



Mikkel

#2 » 15:53:19, 09-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att näbben skulle vara en förberedelse för ett extrainlopp där man vill styra ner vattenflödet i brunnen så att det inte stänker upp.
Typ en sådan här
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inom ... 9YQAvD_BwE
Men då tycker jag man borde se mer av extra inloppet på insidan, tycker jag.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

dc_lindberg

#3 » 16:55:45, 09-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad spännande!
:popscorn:

...är du säker på att den inte installerats för att testa någons tålamod?...

Så där går det när någon tänker "för" smart...

Finns det ett aktivt inlopp gömt bakom "stänkskyddet", eller?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mikkel

#4 » 18:50:46, 09-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det fanns ett avlopp kopplat till detta pluggade rör så hade nog Rodjer blivit varse det :mrgreen:
Förmodligen använder man extra tillopp om man har fler golvbrunnar i samma våtutrymme, då behöver de andra golvbrunnarna inga vattenlås och kallas då spygatter. Ett annat ställe man använder spygatter är utomhus där det kan frysa och man inte kan ha ett vattenlås, tex i botten på en utvändig källartrappa eller på en takterrass, då kan de vara kopplade till en golvbrunn inomhus med vattenlås via ett sådant extra tillopp. Normalt leder man dock ut vattnet från en terrasspygatt till stuprören på fasaden. Skulle kunna tänka mig att man även kopplar ett avlopp för tvättmaskin till en golvbrunn med extra tillopp.
Allt är omöjligt, bara man vill !

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

roddjer (trådstartaren)

#5 » 20:32:24, 10-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Ser ut att näbben skulle vara en förberedelse för ett extrainlopp där man vill styra ner vattenflödet i brunnen så att det inte stänker upp.
...

Det hade jag också på förslag men sambon som stod med händerna och grävde i "grötskålen" framförde med stor emfas att det inte fanns något hål där bakom. När jag senare gjort mitt med tigersågen såg jag att hon hade helt rätt. Inte det minsta tillstymmelse till hålrum därunder.

:klia:
dc_lindberg skrev:Vad spännande!
:popscorn:

...är du säker på att den inte installerats för att testa någons tålamod?...


Absolut en möjlighet! ' :mrgreen:

Inte säker på någonting vad det gäller det här huset. Gäller dock främst elen hittils. T.ex. Kulo som spikats på en vägg, sen har man bygg ny vägg utanpå den men lämnat kvar Kulon som den är. Kablar som klippts och lämnats utan isolering, i ett fall med spänning på, bakom en taklist!
:aaargh: ' :hotar2:

Men efter att ha småfunderat ett par dar och tittat på bilderna har jag upptäcket en sak. "Näbben" sitter som i en ring överst i brunnen är inte "hel", så att säga, och går hela varvet runt, det blir ett avbrott och några små taggar från brunnen sticker ut just där. Kikar man nere i vänster hörn på bild 1 syns detta. Är gissningsvis någon slags spärrmekanism. Ger mig katten på att man kan, eller ska kunna i alla fall, bryta ringen inåt/uppåt just där och då hakar den ur en fals, eller vad man ska säga, och ringen släpper. Med ringen med näbb borta är det ju bara att lyfta ur koppen i botten "som vanligt". Nu tror jag inte det spelat så stor roll i det här fallet om jag kommit på det tidigare då den som lagt golvklinkerna här är en riktig kladdballe, bruk både här och där och det kan nog ha limmat både det ena och det andra. Vill inte riskera och bryta sönder något och få ut vatten bredvid brunnen. Avloppet i sig verkar funka bra i tvättstugan, ingen dålig lukt eller så. Eftersom det nu inte finns något inlopp från sidan, kanske bara förberett för, utan bara det som kommer ovanifrån genom slang och rör från tvättmaskin och ho så får det väl vara så där. Ingen större skada skedd. ' :smile:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#6 » 14:30:38, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I duschrummet i stugan har jag en golvbrunn med extrainlopp från sidan, där avloppsröret från tvättmaskinen är anslutet. Tvättmaskinsavloppet klarar sig alltså utan eget vattenlås, och "åker snålskjuts" på vattenlåset i stora golvbrunnen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#7 » 15:47:50, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är väl antagligen så att man borrar upp stosen om behovet finns. Låter ju dock märkligt om det hela skulle omöjliggöra normal rengöring av allt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#8 » 16:28:24, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min golvbrunn var röret från sidan inskjutet så långt att det inte gick att lyfta insatsen, dessutom stänkte det upp vatten ur golvbrunnen när det var bra fart på tvättmaskinens avloppspump. Nu är röret kapat och båda problemen lösta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mattias Petterson

#9 » 19:53:18, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte det där en förhöjningsring som sitter uppepå golvbrunnen?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Michael Meier

#10 » 20:02:59, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle hellre ta bort den än att tejp lossnar och plastbiten hamnar i botten, om du får mandat för det efter din attack med tigersåg :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

roddjer (trådstartaren)

#11 » 22:02:05, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Är inte det där en förhöjningsring som sitter uppepå golvbrunnen?

Jo, det är mycket sannolikt det och den skulle nog gå att få bort om knackar bort bruket som hänger ner över den. Som sagt, den som lagt golvplattorna har inte sparat på guggan, eller snarare inte gjort rent ordentligt efter sig. Att det sitter en förhöjning där beror väl på att snillena här som lagt golvklinkerna lagt dem ovanpå befintlig våtrumsmatta. :ohnej: ' Gungar fint sina ställen, vissa plattor ... Så ringen sitter väl där för att få brunnslocket i nivå med "nya" golvet, antar jag. Brunnen vill man ju inte röra om den funkar och efter samma princip, "if it's not broke, don't fix it" tänker jag inte röra den nå mer. Men bra att veta lite mer till nästa gång. ' :thumme:


Michael Meier skrev:Jag skulle hellre ta bort den än att tejp lossnar och plastbiten hamnar i botten, om du får mandat för det efter din attack med tigersåg :)

Nej då, ingen fara. Återplacering med tejp var bara tillfällig för fotosession och sedemera uppvissade på ett visst forum ... ' :grin:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se