Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Kondensskyddad plåt på lagårdstak?

62 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

bmi430 (trådstartaren)

#31 » 16:02:58, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Lägg eternit igen så slipper du alla problem. Jag har lagt några tusen kvadrat ny fin Eternit från Belgien de senaste tjugo åren och är mycket nöjd med hållbarhet och utseende på den.


Haha. Ja, det är ju förstås ett alternativ! Så skulle min morfar ha gjort men nej, nu ska det bli plåttak. Frågan är vad man behöver lägga under!
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor



bmi430 (trådstartaren)

#32 » 17:10:01, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Med ett så fint undertak så hade jag kört lapp och lag med takpapp där det saknas takspån. Man gör så gott man kan med att få in pappen under ovanliggande takspån och drar ner den någon decimeter nedanför hålet. Det går att göra samma med oljehärdad board men jag tycker pappen är mer lättjobbad.


Om man skulle få för sig att lägga kondensväv över hela taket, skulle detta vara en bra eller dålig idé? Tänker att den skulle skydda takspånen något från fukten, men å andra sidan blir det ju extrajobb.

Men kondensskyddad plåt över befintligt takspån torde alltså inte vara till vidare stor nytta om jag förstått rätt.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Orsa

#33 » 17:29:31, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju ev bli sämre ju mer material man plussar på som ska hålla fukt. Men det kan ju bli bättre också...
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

busholle

#34 » 17:33:56, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har lika lite nytta av en kondensväv som en kondensskyddad plåt i detta fallet. Enda skillnaden på de uppräknade är att på kondensskyddad plåt är väven limmad på plåten istället för att vara lös.

Själva grejen med undertaket är att det fungerar som isolering och utjämning av temperaturskillnaden. Du får helt enkelt mindre varmare luft som möter den kalla plåten där den kondenserar. Eftersom du får mindre kondens så blir det mindre fukt att hantera.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Skru'are

#35 » 17:48:17, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Lägg eternit igen så slipper du alla problem. Jag har lagt några tusen kvadrat ny fin Eternit från Belgien de senaste tjugo åren och är mycket nöjd med hållbarhet och utseende på den.

Varumärket Eternit innehöll asbest.
Idag finns det fibercementplattor, utan asbest, som har samma eller liknande utseende.
Det är naturligtvis ett intresant alternativ. Både byggnadskulturhistoriskt och tekniskt.
Tunn, dålig, svart TRP20 i stålplåt ser man alltför ofta. (Det finns betydligt bättre plåt)
Hur föll det ut för dig ekonomiskt och arbetsmässigt i en jämförelse?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

busholle

#36 » 18:53:46, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Lägg eternit igen så slipper du alla problem. Jag har lagt några tusen kvadrat ny fin Eternit från Belgien de senaste tjugo åren och är mycket nöjd med hållbarhet och utseende på den.
Hört om en del stackare som lagt på något som kallas cembirit eller liknande. En del av de taken har hållt 10 till 20 år. Vet inte vad som knäcker dem men det har varit oisolerade djurstallar i de fall jag sett.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

roddjer

#37 » 19:51:59, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmi430 skrev:
Skru'are skrev:
roddjer skrev:'
Träguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak > "Fribärande läkt" > "Tak med profilerad plåt" ' :klia:

Jag kan inte rekommendera att utföra plåtarbeten efter dessa anvisningar. De hänger inte med utvecklingen. De är inte ens ok för träkostruktionen i det här fallet.


För mig som inte är insatt i byggnation får du gärna beskriva vad som är tokigt i beskrivningen och var du rekommenderar att man ska hitta liknande information.

Skru'are skrev:Läs mina inlägg.

Eftersöker en något mer vidare känd källa, t.ex. böcker eller webbplatser, än "mina inlägg", tack ...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

bmi430 (trådstartaren)

#38 » 20:01:53, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är man byggnadsvårdsfanatiker är det tegel som ska upp. Det var vad morfar plockade ned när eterniten lades.

För egen del tycker jag att ett plåttak är snyggare än ett fibercementtak, men estetiken är inte viktig i detta fallet. Funktionen däremot!

Jag har goda erfarenheter av plåttak som legat i mer än 25 år på egna byggnader och har grannar som la plåt på lagården när morfar la eternit. Deras tak är faktiskt i betydligt bättre skick vårt eternittak, så jag lutar mot plåt. Men frågan kvarstår, hur ska man smartast lösa det med undertaket.

Busholle, om jag förstår dig rätt hade du nöjt dig med takspåntaket där detta är fint och bara lagt plåt uppepå och lappat med takpapp där det behövs och kört utan vare sig plåtbehandling eller väv.

Är det någon som har egna erfarenheter av att lägga plåt på ett takspånsundertak?

1 person gillar det här inlägget.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

meken49

#39 » 20:24:53, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tål eterniten att trampa på ? Här uppe i norr kan taken behöva skottas från snö ibland.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

busholle

#40 » 20:46:07, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmi430 skrev:
Busholle, om jag förstår dig rätt hade du nöjt dig med takspåntaket där detta är fint och bara lagt plåt uppepå och lappat med takpapp där det behövs och kört utan vare sig plåtbehandling eller väv.

Är det någon som har egna erfarenheter av att lägga plåt på ett takspånsundertak?



Jag har provat det mesta. Vi har lagt om 8 tak. Vi har rivit av tegel, stålplåt, aluminiumplåt och eternit. Underlagen har varit spån eller inget och i en del fall har vi sparat spånet och på andra ställen har rivit spånet. På några ställen har vi lappat med papp där det varit dåligt men vi har även kompletterat med ny råspont och hel papp där det funnits särskilda behov.

Du hittar säkert en del exempel i denna tråden: En något försenad presentation av busholle
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

bmi430 (trådstartaren)

#41 » 21:24:08, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:
Jag har provat det mesta. Vi har lagt om 8 tak. Vi har rivit av tegel, stålplåt, aluminiumplåt och eternit. Underlagen har varit spån eller inget och i en del fall har vi sparat spånet och på andra ställen har rivit spånet. På några ställen har vi lappat med papp där det varit dåligt men vi har även kompletterat med ny råspont och hel papp där det funnits särskilda behov.

Du hittar säkert en del exempel i denna tråden: En något försenad presentation av busholle
[/quote]

Vilken trevlig tråd, hur har jag lyckats missa den!
Hur har du resonerat kring plåtkvalitet? Har du köpt vanlig billig TRP20 eller har du valt något speciellt vad gäller ytbehandling etc?

Jag kommer för övrigt att leja för mitt takbyte, både sanering och takläggning. Det är ett för stort jobb för att kännas möjligt att utföra på min lediga tid.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

gaffa

#42 » 21:42:47, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eternit finns att köpa idag och varumärket finns kvar där det en gång startades, högkvalitativa takplattor tillverkade i Belgien och Holland. Dessa plattor har absolut inget gemensamt med de Danska Cembonit som är armerade med någon typ av cellulosafiber och har mycket låg kvalitet.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

gaffa

#43 » 21:58:18, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

1100 kvadrat äkta Eternit som vi la på för några år sedan. I år ska det bli ytterligare en nytt Eternittak på en äldre byggnad som ska ersätta kondenskyddad plåt från 1994 där plåten börjar bli rostangripen på undersidan på grund av kondensskyddsbeläggningen.


Bild
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

3 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

busholle

#44 » 22:12:31, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmi430 skrev:
busholle skrev:
Jag har provat det mesta. Vi har lagt om 8 tak. Vi har rivit av tegel, stålplåt, aluminiumplåt och eternit. Underlagen har varit spån eller inget och i en del fall har vi sparat spånet och på andra ställen har rivit spånet. På några ställen har vi lappat med papp där det varit dåligt men vi har även kompletterat med ny råspont och hel papp där det funnits särskilda behov.

Du hittar säkert en del exempel i denna tråden: En något försenad presentation av busholle


Vilken trevlig tråd, hur har jag lyckats missa den!
Hur har du resonerat kring plåtkvalitet? Har du köpt vanlig billig TRP20 eller har du valt något speciellt vad gäller ytbehandling etc?

Jag kommer för övrigt att leja för mitt takbyte, både sanering och takläggning. Det är ett för stort jobb för att kännas möjligt att utföra på min lediga tid.


Första taket som var kvarnen hade jag hjälp med och då låg Areco bra i pris. Efter det har jag fortsatt med samma för att inte få färgskiftningar mellan byggnaderna.
Jag påstår inte att areco är toppen, något av taken har bleknat betänkligt. Det är annars vanlig tp20.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Senast redigerad av busholle 08:04:54, 18-02-2022, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

johan.eriksson

#45 » 22:19:38, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:1100 kvadrat äkta Eternit som vi la på för några år sedan. I år ska det bli ytterligare en nytt Eternittak på en äldre byggnad som ska ersätta kondenskyddad plåt från 1994 där plåten börjar bli rostangripen på undersidan på grund av kondensskyddsbeläggningen.


Bild


Har du någon länk till tillverkaren? Googlat men hittar inget mer än de danska.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: QV_ och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se