Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Avloppsproblem...

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 08:15:03, 28-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ja egentligen är det inget avloppsproblem mer än att det är för gammalt. I höstas så fick jag en blankett från kommunen där jag skulle fylla i/ egendeklarera vad jag trodde om mitt avlopp vilket sen i slutändan skulle ge grönt, gult eller rött ljus. Eftersom min nuvarande infiltration är mer än 15 år, ja mer än 25 med förmodligen så gav jag det rött ljus direkt och skickade in detta till berörd. Efter en tid så kom det en lapp hem med nyttjandeförbud från och med sista oktober 2023 om jag inte rättade till det. Förövrigt hotade dom med direkt böter. Jag mejlade tillbaka om ett förtydligande. Efter ett tag så ringde det en kvinna och nej, det blir nog inget böter mm... Sen kom räkningen inkl "böter" ändå. 3300 kr istället för 2200 eller om det var hälften av 3300 kr, jag betalade det och tänker att är det fel så får jag väl tillbaka "bötesbiten"? Nu så för två veckor sedan ringde dom från miljödelen igen och ville komma ut och beskåda eländet. Jag passade då på och fråga om böterna som jag tidigare fick och han hade ingen aning om detta men lovade att återkomma. Jag grävde en provgrop på 50-60 cm sen blev det berg, (hela min fastighet ligger på ett berg med i medel en halv meter jord över). Nu väntar jag på ett bygglov från kommunen och en räkning på 8800 kr till, och jag väntar givetvis på ett svar om "böterna" också... Fortsättning lär följa!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Henrik_N

#2 » 09:24:25, 28-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enskilda avlopp har blivit kommunernas nya kassako.
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

3 personer gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

Burträskarn

#3 » 09:51:09, 28-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...och i min värld är det tillsynsmyndigheten (= kommunen) som ska visa att grejerna inte håller måttet, inte jag. Nu väntar jag på att få se hur miljödomstolen läser lagen...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Henrik_N

#4 » 09:56:07, 28-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer till 100%! :thummar:
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

1 person gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

marcusw

#5 » 03:15:11, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik_N skrev:Enskilda avlopp har blivit kommunernas nya kassako.


Näe. En skröna. All miljötillsyn kostar en hel del och de fjuttiga tusenlappar som kommer in ger ingen vinst, möjligtvis break even i vissa kommuner.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw

#6 » 03:26:41, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:...och i min värld är det tillsynsmyndigheten (= kommunen) som ska visa att grejerna inte håller måttet, inte jag. Nu väntar jag på att få se hur miljödomstolen läser lagen...


Men vilken tur att vi andra inte lever i "din värld" !

I våran värld så håller en infiltrationsbädd 20-30 år, grundvattnet är en ändlig resurs och av avlopp förorenat grundvatten ger upphov till grannfejder av sällan skådat slag samt ofta mycket dyra vattenfilter. Någonstans måste gränsen dras och vad skönt för alla oss med enskilt vatten och avlopp att det finns åtminstone någon sorts tillsyn i vissa kommuner, vatten är helt grundläggande för de flesta fastighetsägare på landet.

Sen är det ett jäkla sätt att skicka böter när fastighetsägaren själv är ärlig och upplyser om avloppet. Det har jag aldrig någonsin hört talas om i eller runt min kommun och jag har ar betat med både avlopp och vattenfilter.
Senast redigerad av marcusw 03:43:16, 01-03-2022, redigerad totalt 1 gång.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw

#7 » 03:42:22, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Hej, ja egentligen är det inget avloppsproblem mer än att det är för gammalt. I höstas så fick jag en blankett från kommunen där jag skulle fylla i/ egendeklarera vad jag trodde om mitt avlopp vilket sen i slutändan skulle ge grönt, gult eller rött ljus. Eftersom min nuvarande infiltration är mer än 15 år, ja mer än 25 med förmodligen så gav jag det rött ljus direkt och skickade in detta till berörd. Efter en tid så kom det en lapp hem med nyttjandeförbud från och med sista oktober 2023 om jag inte rättade till det. Förövrigt hotade dom med direkt böter. Jag mejlade tillbaka om ett förtydligande. Efter ett tag så ringde det en kvinna och nej, det blir nog inget böter mm... Sen kom räkningen inkl "böter" ändå. 3300 kr istället för 2200 eller om det var hälften av 3300 kr, jag betalade det och tänker att är det fel så får jag väl tillbaka "bötesbiten"? Nu så för två veckor sedan ringde dom från miljödelen igen och ville komma ut och beskåda eländet. Jag passade då på och fråga om böterna som jag tidigare fick och han hade ingen aning om detta men lovade att återkomma. Jag grävde en provgrop på 50-60 cm sen blev det berg, (hela min fastighet ligger på ett berg med i medel en halv meter jord över). Nu väntar jag på ett bygglov från kommunen och en räkning på 8800 kr till, och jag väntar givetvis på ett svar om "böterna" också... Fortsättning lär följa!


I dag är det ganska smidigt att ha infiltrationsbädden som "biobädd i tunna", en stor plastbalja på 1 kubik med en infiltrationsyta som flera fotbollsplaner, kopplas smidigt ihop med nuvarande slamavskiljare/trekammarbrunn. Då har du 30 års ytterligare frist.

Biobädd i tunna kan vem som helst installera, man behöver inte vara auktoriserad eller dylikt, så det brukar bli billigaste alternativet och efter 30 år är det hela tunnan som är avfall men inget mer, vi installerade själva en sådan år 2014 och den har fungerat perfekt, och med flockningsmedel behöver vi ingen speciell hantering av fosfor = kommunen nöjd och vi slapp ha toalett med fack/sepparering.

Tycker dom skall ge fan i att skicka böter när det var du som själv ville göra en miljöförbättrande åtgärd med nytt avlopp och var ärlig.
Kostar det 8800.- sek för bygglov avlopp i din kommun ? Låter lite dyrt.


Grävde in vårt avlopp själv, slamavskiljare och biobädd på burk. Rätt smidigt om man har möjlighet.
Bild
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Janson1 (trådstartaren)

#8 » 07:23:09, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcusw: Det här med biobädd i tunna får du gärna förklara mera om... Jag kan inte se det på bilden heller.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

marcusw

#9 » 10:02:44, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tunnan du ser på första bilden är slamavskiljaren på 4 kubik, standard för de flesta avloppslösningar.
På bilden här ser du samma slamavskiljare täckt med markduk, och det som är mycket mindre täckt med markduk är biobädden i tunna. ca 1,3 kubik stor.

Bild

Det finns olika fabrikat på biobädd i tunna, jag valde av en slump fabrikatet FANN, vad jag vet är det väl fungerande men säkert vare sig bättre eller sämre än andra fabrikat. Att slippa ha toalett med extra fack och dra dubbla avloppsrör var skönt att slippa, vår kommun kräver separering av fosfor/urin på alla enskilda avlopp efter ca 2010.

Bild

Kommunens tjänstemän får enligt lag inte berätta, och på så sätt marknadsföra/premiera en viss typ av avloppslösning, vad de än säger kommer det reta upp massor lokala förmågor som sitter och vill sälja olika lösningar. Jag var tvungen att dra ut informationen upplevde jag det som. Sedan förklarade de varför.

googla "biobädd på burk" och liknande termer så ser du mer om priser osv, bör inte bli särskilt dyrt och det går snabbt att lägga ner en tunna, har du enskilt vatten på fastigheten är det ju win-win för dig att säkra vattenkvaliteten i samma slag.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Åsa-Nisse

#10 » 10:38:01, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googla lite på domar i mark och miljööverdomstolen så hittar du mycket om hur kommunerna missköter dessa ärenden och övertolkar lagen. Även regelverket hos HAV är mycket läsvärt. Att döma ut ett avlopp för att det är gammalt är inte ok. Kommunen måste påvisa att det inte fungerar.

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

dc_lindberg

#11 » 10:38:18, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...o när det är tvärt om... att kommunen pumpar in skit på och i ens tomt... "inte vårt problem" fick jag tillsvar... polisen döpte om miljöbrottet till "tjänstefel" och lade ned det... åklagaren kunde ju inte ändra "brottsrubriceringen" så de la ock ned... Länsstyrelsen, som -är- tillsynsmyndighet, vägrar lägga upp ett tillsynsärende... JO har fått uppdrag att titta på hur Länsstyrelen och Polisen handlagt ärendet... JO tar god tid på sig att återkomma...

Hm...korruption, svågerpolitik, politrukism, totalitärism... dvs demokratiskt rättsstat... eller...
Du skulle svarat "har ingen aning om när och hur" ditt avlopp var anlagt... ärlighet varar kortast!...
Det var verkligen -lågt- agerat av din kommun!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Tom N

#12 » 22:05:37, 02-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi ser ut att bo i samma kommun. Här blev det nytt avlopp i somras så jag fick ju hem samma blanketter sommaren/ hösten innan dess. Då vill jag minnas att det kostade 3300 att underkänna det själv mot 5200 eller något i den storleksordningen ifall dom skulle komma ut och döma ut det åt mig.
Men såvitt jag kan komma ihåg så var 3300 kronor ”listpris” på att underkänna själv och var spec:at redan i brevet angående tillsynen av avloppet.

Sen tillkom knappt 8000 får tillståndet tror jag. Jag dömde också ut mitt själv så jag vill minnas att kommunen skulle ha drygt 11 innan det var läge att sätta spaden i backen
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Janson1 (trådstartaren)

#13 » 22:20:19, 02-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tom N: Det jag reagerade över var att dom hotade med med att ta en större avgift pga av att det var undermåligt från början. Eftersom jag då passade på att fråga och fick svaret att nej inte skall du behöva få bötesbeloppet också vilket jag senare fick. Det är en olycklig formulering i deras avtal som ingen av oss i familjen kunnat tyda likadant, därför har jag nu ställt frågan igen till dom. Väntar på svar!

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Tom N

#14 » 22:58:42, 02-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter ju märkligt att det skulle vara nån form av böter eller straffavgift ifall anläggningen inte uppfyller kraven. Det är ju det du ska åtgärda.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Janson1 (trådstartaren)

#15 » 07:54:23, 03-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom här 3300 skulle enligt första kvinnan bara vara 2200 kr, dom sista 1100 kr övervägde dom att ta ut som en straffavgift. Det just så i deras första brev. Jag har breven kvar men precis flyttat några meter och mycket ligger i en röra. Men jag skall göra ett allvarligt försök att hitta dom!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se