Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Diskmaskin som svämmar över

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Trigon (trådstartaren)

#1 » 20:56:21, 04-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en 4 år gammal 45cm inbyggnadsdiskmaskin som heter Whirlpool ADG522X
Den har börjat läcka, eller rättare sagt svämma över i underkant på luckan. Listen ser inte ut att vara skadad och ingen förändring har gjorts precis innan den började svämma över. Det hände en gång och sen gick den att använda några veckor och nu svämmar den över om man sätter igång den. Det händer även om man justerar upp maskinen så mycket i framkant att den lutar bakåt.
Jag är total novis på området och har läst mig till att det finns nån mojäng (pressostat?) som ska hålla ordning på hur mycket vatten det är i maskinen, men vart sitter den? Eller finns det några andra förslag på felkällor?

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Janson1

#2 » 21:30:10, 04-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det bör sitta en pressostat någonstans. Leta efter en tunn slang som sitter långt ner nära botten och som går upp en bra bit inunder/bakom maskinen till själva pressostaten. Den här slangen blir i bland full av matrester och annat gojs, kolla detta!

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

daddy cool

#3 » 23:21:44, 04-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våran förra diskmaskin hade vi samma symptom , jag trodde det var luckan som var otät för översvämningsskyddet löste ut, i början nån gång i månaden till slut varje disk.
Det var växlarventilen som läckte och den kostade runt 1500kr att köpa ny så den maskinen är inte kvar.

1 person gillar det här inlägget.
daddy cool
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:45, 01-04-2007
Ort: Skaraborg
Maskin: 430

Svart

#4 » 08:02:33, 05-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du har hittat pressostatslangen (på vår av ett snarlikt märke från ikea går den från höger underkant på gropen i diskmaskinens innergolv på undersidan av maskinen åt höger till en liten dosa med elsladdar) så kan du testa att blåsa i slangen i riktning in mot gropen i diskmaskinen. I gropen ser du hur mycket smuts som kommer fram och skopar ur efter hand.
Vår vägrade tömma, jag bytte lite grejer men det hjälpte inte. Att blåsa i slangen däremot hjälpte och var gratis :) Kanske hjälper det dig med, det kostar iallafall inget att försöka. Är slangen igensatt så kanske pressostaten inte får starttryck när den ska och då blir det högnivå i diskmaskinen?

1 person gillar det här inlägget.
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

torbjorn_forsman

#5 » 09:41:22, 05-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moderna diskmaskiner (sent 90-tal och framåt) har ofta ingen pressostat utan istället en flödesgivare på vatteninloppet. Jag har källsorterat ett par Bosch och Whirlpool som hade den lösningen. Skulle tro att den sitter på ena sidan av maskinen, bland en massa invecklade plastsaker som inkommande vatten ska passera via avhärdarfiltret,
Förr i tiden fanns det också pressostatlösa diskmaskiner, men de hade en magnetventil för vattenintaget, som reglerade på konstant flöde oavsett vattentryck, så den tid programverket höll ventilen öppen bestämde vattennivån.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trigon (trådstartaren)

#6 » 09:58:15, 05-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla idéer! :buga:
Jag hittade pressostaten och kunde ta loss den efter att jag lossat höger plåtsida på diskmaskinen (sett framifrån).

Bild
Bild

Jag tog loss den och blåste först med munnen och sen med kompressorn i den tunna slangen i riktning mot botten på diskmaskinen. Det verkade vara någorlunda fritt flöde från början, men där i botten på sumpen var det förstås en del klegg, det kan hända att det blev mer efter jag hade blåst, lite svårt att bedöma. Blåser jag i pressostaten med munnen så klickar det till vid ett inte alltför högt tryck, är det tecken på att den fungerar? Eller kan den vara trasig ändå? Det ser ut att vara nån sorts justerskruvar på den, men jag antar att det inte är nåt man pillar med som lekman?

Bild

Sen provkörde jag diskmaskinen och tyvärr rann det över åter igen. :sad:

daddy cool skrev:På våran förra diskmaskin hade vi samma symptom , jag trodde det var luckan som var otät för översvämningsskyddet löste ut, i början nån gång i månaden till slut varje disk.
Det var växlarventilen som läckte och den kostade runt 1500kr att köpa ny så den maskinen är inte kvar.


Hur felsökte ni er fram till att det var växlarventilen som var trasig i ditt fall?

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

ac tc

#7 » 10:14:21, 05-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vår förra maskin från aeg fick vi byta den beiga plastprylen högt upp som invändigt påminner om ett ventilpaket till en automatlåda.
- nu diskade den utan att använda vatten då de felade dock. Funkade typ 3-4 år mellan bytena.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Volvot24

#8 » 10:33:01, 05-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två kontaktytor är synliga i kontakten.

Mät resistansen eller summra, med och utan tryck.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Stridis2

#9 » 11:29:46, 05-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så enkel som att ni har lagt in något som hindrar luckan att stänga riktigt? Jag har råkat ut för detta ett flertal gånger, och innan jag kom på anledningen... Det behövdes bara ett svagt tryck på luckans ena sida innan det läckte.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

daddy cool

#10 » 22:01:24, 05-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag felsökte mest med google och läsa på byggahus forumet tydligen vanligt fel på gamla cylindamaskiner.
när den väl var identifierad syntes det väl.

1 person gillar det här inlägget.
daddy cool
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:45, 01-04-2007
Ort: Skaraborg
Maskin: 430

dc_lindberg

#11 » 22:20:59, 05-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Trigon (trådstartaren)

#12 » 07:55:43, 06-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för engagemanget! :buga:
Jag provmätte pressostaten och när det klickade till blev resistansen 0, så antagligen fungerar den som tänkt. Sen är det nog slut med mina diskmaskinsmeckfärdigheter och alternativen var att ta iväg den till nån firma för felsökning 500 kr och okänt antal reservdelar till okänd kostnad, de menade att det nog kunde vara lite av varje som orsakade detta fel, eller skaffa en annan diskmaskin. Det tar förstås emot att slänga en diskmaskin som bara är 4 år gammal, men jag åkte till Ikea och köpte en ny för knappt 5000 kr. Garantivillkoren är minst sagt generösa måste jag säga. :thumme: :grin:
Undrar om det räcker med den här PDFen från deras hemsida som garantibevis? :klia: På kvittot stod det inget om garanti.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

dc_lindberg

#13 » 08:46:51, 06-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som kund äger du rätt till skriftligt avtal!
Alla erbjudanden som säljaren presenterar skall överlämnas skriftligt och underskrivna till kund, med datering!

Du bör alltså kontakta kundtjänst, nationellt, och efterhöra saknad dokumentation!
Det här styrker din uppfattning om garantin om 5år:

Det framgår dock inte -vad- som IKEA garanterar i 5år...

Hittar ingen nedladdningsbar manual på den, men väl två pdfer i öststaterna... valde de från Tjeckien.
Här finns en interaktiv manual, i Spanien... på spanska och portugisiska:
https://www.manualpdf.es/ikea/medelstor/manual?p=1
...eller kanske?... https://manuals.plus/ikea/104-755-02-me ... manual.pdf
https://manuals.plus/m/4a1e1faf5c1a08aa ... _optim.pdf



Antar att billighetsvaruhuset var närmast tillhands.
"Köpa billigt = köpa dyrt"


Om du inte har slängt den trasiga bänkdisken, och har utrymme, så sälla dig nu till den "klubb" maskinisten skapade för mig o min tvättmaskin. Di rackarna "utmanade" mig att klara av att reparera den. Finns en tråd om den. Den står i väntan på arbetsutrymme och inspiration. Den maskinen är den bästa jag har haft för MC-kläder/skoteroveraller o.dyl. => helt klart värt jobbet att försöka reparera (byta lager i trumman).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dc_lindberg 09:11:08, 06-04-2022, redigerad totalt 3 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Trigon (trådstartaren)

#14 » 08:58:57, 06-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Det är inte så enkel som att ni har lagt in något som hindrar luckan att stänga riktigt? Jag har råkat ut för detta ett flertal gånger, och innan jag kom på anledningen... Det behövdes bara ett svagt tryck på luckans ena sida innan det läckte.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk


Tyvärr verkar det inte vara så enkelt den här gången, men en bra tanke. :thumme:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#15 » 09:03:07, 06-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Som kund äger du rätt till skriftligt avtal!
Alla erbjudanden som säljaren presenterar skall överlämnas skriftligt och underskrivna till kund, med datering!

Du bör alltså kontakta kundtjänst, nationellt, och efterhöra saknad dokumentation!
Det här styrker din uppfattning om garantin om 5år:

Det framgår dock inte -vad- som IKEA garanterar i 5år...


Antar att billighetsvaruhuset var närmast tillhands.
"Köpa billigt = köpa dyrt"


Om du inte har slängt den trasiga bänkdisken, och har utrymme, så sälla dig nu till den "klubb" maskinisten skapade för mig o min tvättmaskin. Di rackarna "utmanade" mig att klara av att reparera den. Finns en tråd om den. Den står i väntan på arbetsutrymme och inspiration. Den maskinen är den bästa jag har haft för MC-kläder/skoteroveraller o.dyl. => helt klart värt jobbet att försöka reparera (byta lager i trumman).


Jag tror inte man får så mycket bättre diskmaskin om jag köper ett bättre märke som kostar 8-10000 kr, eller rent av ännu mer. Får jag bara den 5-åriga garanti (även om det såg lite lustigt ut med 55 år i den utskriftsvänliga versionen) som Ikea ger så är jag nog nöjd sen. Tyvärr tror jag inte man kan räkna med att nåt man köper nuförtiden ska hålla längre än 5 år, gör det mot förmodan det tar jag det som en bonus.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fretchi, ROGERE, ster90 och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se