Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

murbruk finns det

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Michael Meier

#16 » 08:27:29, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

50-50-650 kalk-cement-sand (med fraktion max 3mm) funkar fint som putsbruk på sugande material typ tegel från 5 till 15mm tjocklek, sedan är det dags för lite grövre, borsta på första lagret med slamliknande konsistens och arbeta in det i håligheter, vänta några sekunder på att torrheten i ytan ska öka innan påförning av nästa lager med mindre vätska.

glasblock, och liknande, mindre eller ingen kalk. tunn fog, gå ned i maxfraktion, håll ned vätskemängden

100-500 cement-sand, I murbruk är det lämpligare med mindre kalk, typ nada kalk, framför allt på icke sugande material eller där man inte vill att bruket ska hålla vatten/ inte hinner torka ur emellanåt, typ frostsprängning, sula och liknande.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



uppland2

#17 » 09:42:09, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller receptet vikt eller volym?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Michael Meier

#18 » 09:56:48, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vikt, vid volym skriver man ofta kolon (:) typ 1:3 eller vad det nu ska vara,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

valberga (trådstartaren)

#19 » 14:47:09, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ett 10 tal år sedan putsade jag om min murstock (innomhus) och då köpte jag hydraliskt kalkbruk eller vad f.n det nu stod på säcken.
Det bruket är lite mer mjukt/ töjbart och spricker inte så lätt när stocken ändrar värme.

Åter till mitt ursprungliga problem
Jo jag utgick ju ifrån att gullex fanns att köpa, Cementbruk C har jag för mig att det kallas.
Men det finns bara i storsäck och här är det ju bara frågan om ett varv sten runt mitt blivade MC garage. Så det blir nog att köpa färdigblandat. Står väl cementbruk B på säcken.
Det blir ju ingen stor kostnad i sig, men jag tänkte blanda min egna blandning.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Michael Meier

#20 » 16:03:51, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En blandning av kalk och cement blir KC och med sand C-bruk
Enbart cement och sand heter B-bruk
Enbart cement är A

ABC är lite ologiskt när cementen är C i KC, men något ska man väl kalla sakerna för.. om inte annat så kan folk i braschen raljera med förkortningar.

Bäst före är inte rättvisande eftersom det är ett datum som är intressant och det är cementens ålder i blandningen ( och den får man inte) du får enbart datumet som den leveransförpackades.

Dvs, alla ljuger, men var och en (av tillverkarna) ljuger på sitt vis, och då med erfarenhet till hjälp (såhär betedde sei detta bruk förra gången) blir det överkomligt ändå.

Så förvänta dei inte att det är sammalika beteende på olika partier.


Tänk på att det är enorm skillnad på olika säckar beroende på ålder och hur den är lagrad.
Samt skillnad mellan vad det står för tillverkarnamn på säcken.

Till exempel i flyt och härdningstid när man försöker få till någon form av yta på golv, där är det katastrof med olika partier när det är minutrar som spelar, när man kan börja jämna till.
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

JD400

#21 » 19:05:20, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta trådkapningen, men tänkte i sommar kanske försöka täppa till det här hålet. Vad skulle ni då föreslå för bruk? KC-bruk? Är ju gissningsvis nåt gammalt kalkhaltigt man använt. Syns också på en av bilderna att man lagat i med annat, mörkare bruk. Förresten, hur gick det med fabriken på Gotland, fick den fortsätta?

Bild

Bild
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Michael Meier

#22 » 22:43:30, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillståndet löper ut vid årsskiftet 22/23
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#23 » 23:11:02, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser mera ut som vanlig betong med sparsten, prova med en säck med grovbetong och gör den lite torrare så att du kan snygga till utsidan med händerna.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Krister W.

#24 » 00:22:36, 02-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:En blandning av kalk och cement blir KC och med sand C-bruk
Enbart cement och sand heter B-bruk
Enbart cement är A

ABC är lite ologiskt när cementen är C i KC, men något ska man väl kalla sakerna för.. om inte annat så kan folk i braschen raljera med förkortningar.

Bäst före är inte rättvisande eftersom det är ett datum som är intressant och det är cementens ålder i blandningen ( och den får man inte) du får enbart datumet som den leveransförpackades.

Dvs, alla ljuger, men var och en (av tillverkarna) ljuger på sitt vis, och då med erfarenhet till hjälp (såhär betedde sei detta bruk förra gången) blir det överkomligt ändå.

Så förvänta dei inte att det är sammalika beteende på olika partier.


Tänk på att det är enorm skillnad på olika säckar beroende på ålder och hur den är lagrad.
Samt skillnad mellan vad det står för tillverkarnamn på säcken.

Till exempel i flyt och härdningstid när man försöker få till någon form av yta på golv, där är det katastrof med olika partier när det är minutrar som spelar, när man kan börja jämna till.


Det var just den sortens förklarande inlägg jag var ute efter! :thumme:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

magnusk750

#25 » 23:14:26, 02-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Ursäkta trådkapningen, men tänkte i sommar kanske försöka täppa till det här hålet. Vad skulle ni då föreslå för bruk? KC-bruk? Är ju gissningsvis nåt gammalt kalkhaltigt man använt. Syns också på en av bilderna att man lagat i med annat, mörkare bruk. Förresten, hur gick det med fabriken på Gotland, fick den fortsätta?


Och något kapillärbrytande emellan om det finns den minsta risk att det blir fuktigt. Murbruk mot trä tigger om röta.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PO, ryd och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se