Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Avverkningsrätt

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

bonde456 (trådstartaren)

#1 » 23:54:21, 04-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var genom ett arv delägare i en skogsfastighet på strax under 300 hektar sedan 2015.
Efter en massa bråk bland släktingar ledsnade jag och begärde tvångsförsäljning och i den auktionen så gick resten av släkten ihop och bjöd över min bror som var intresserad vilket är helt okej. Även om vi var lite funderande över hur dom pengarna dök upp som kunde betala ett överpris för marken. Försäljningen skedde 2021.
Idag fick jag reda på att avverkningsrätten på fastigheten såldes 2020. Alltså under den tiden jag var delägare gjordes detta utan min vetskap.
I auktionsunderlaget nämns inget om att det var sålt en avverkningsrätt och jag har inte fått en krona av den försäljningen.
Känns som att jag blev utköpt för delvis mina egna pengar. :(


Gå till lösningen
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850



Japa370

#2 » 08:26:03, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktiga är väl i vilket skick fastigheten värderades inför försäljning. Det är helt normalt att boka en avverkning som löser ut pengar i förskott vid fastighetsköp

Skickat från min moto e20 via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

bonde456 (trådstartaren)

#3 » 08:40:04, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japa370 skrev:Det viktiga är väl i vilket skick fastigheten värderades inför försäljning. Det är helt normalt att boka en avverkning som löser ut pengar i förskott vid fastighetsköp

Fast när man säljer en avverkningsrätt måste jag som markägare vara med på att den ska säljas.
Dessutom är det ju mina pengar så jag borde fått min andel som jag också hade kunnat ha med vid auktionen. Nu användes ju mina pengar som köpkraft mot mig.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Mattias_E

#4 » 08:46:01, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att din bror också var en del av ägarskaran. Är han också snuvad på sin andel i avverkningsrätten?

Fult spel av släkten att "köpa fastigheten" med dess eget bundna kapital (och hålla vissa ägare utanför).
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

JD400

#5 » 08:53:15, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inga regler om att alla delägare måste informeras om vad som händer i fastigheten? Låter märkligt att det inte skulle finnas kan jag tycka. I samfälligheter måste man ju ha styrelse och styrelsemöten och informera innan beslut tas i frågor.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

nimbus

#6 » 08:54:37, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök få reda på vem köpare är och be de om din andel. Har dom betalat till fel säljare så borde det vara deras huvudvärk. Då borde du få se avtalet som skrivits. Kolla även delägarna deklarationer
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Bygert

#7 » 11:05:31, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var detta en suck över världens allmänna orättvisa eller en fråga om det går att gör nåt åt läget? Det finns speciella regler för avverkningsrätt så det är lite komplicerat. Men har man sålt nåt och alla delägare inte skrivit på är det något som möjligen kan åtgärdas. Samtidigt är det helt gångbart att skriva ett avtal om att under förutsättning att man blir ägare till en fastighet så binder man upp en försäljning av skog. Det är rätt rimligt att säkra upp sig så. Alltså måste man veta mer, få fram avtal t ex, för att kunna säga om det där var fel eller ok.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

bonde456 (trådstartaren)

#8 » 11:10:23, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

[
Mattias_Edeslätt skrev:Antar att din bror också var en del av ägarskaran. Är han också snuvad på sin andel i avverkningsrätten?

Fult spel av släkten att "köpa fastigheten" med dess eget bundna kapital (och hålla vissa ägare utanför).

Jag och mina tre syskon ägde tillsammans en fjärdedel av fastigheten genom min fars dödsbo.
Ingen av oss visste något om denna avverkningsrätt förrän nu långt senare efter auktionen. Inte en enda krona har någon av oss fått.

nimbus skrev:Försök få reda på vem köpare är och be de om din andel. Har dom betalat till fel säljare så borde det vara deras huvudvärk. Då borde du få se avtalet som skrivits. Kolla även delägarna deklarationer

Köparna är kända, hela släkten utom oss fyra syskon genom pappas dödsbo är köpare.
Alltså alla som fått pengar i avverkningsrätten nyttjade det kapitalet för att buda ut oss.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Mattias Petterson

#9 » 11:38:10, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som avgör bör ju vara när det avverkas, är det efter du blivit utköpt så ska du inte ha del, är det innan så ska du ha.
Det är det datumet som bestämmer, inte när betalningen sker
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jonnordvall

#10 » 12:13:02, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avtalet måste nog fram för att klargöra om det är rätt eller fel...

Samtidigt så om det inte stod i underlaget för auktionen så betalades det ju för hela fastigheten inkl virkesförrådet innan avverkningen. Då har du ju fått betalt för den delen oxå?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

nimbus

#11 » 12:43:26, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte i branchen men..Dom har köpt fastigheten med hjälp av avverkningsrätten som finansiering men den karusellen borde inte påverka säljarna. Pengarna faller ut vid köp av fastigheten som ett förskott på avverkning med skogen som säkerhet

Försäljningen måste ske inkl skog, kolla vad som står i försäljnings avtalet
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

bonde456 (trådstartaren)

#12 » 13:02:08, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså avverkningsrätten är såld året innan auktionen och förskott är utbetald i förskott långt innan auktion.
Min bror som också lade bud kunde inte använda den avverkningsrätten som köpkraft då han inte ens hade vetskap om den.
Alltså på ena sidan satt en person som med sparade pengar skulle lägga bud och på andra sidan satt kombinationen sparade pengar och förskott från avverkningsrätten där en del av pengarna hörde till andra sidan bordet.
Dessutom satt det ju andra köpare på auktionen utan vetskap att det dom lade bud på hade ett sålt till virkesförråd.
Vad hade hänt om någon köper en stor fastighet och så visar det sig att ingen lagt fram pappren på bordet om att avverkningsrätten var såld.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

jonnordvall

#13 » 13:16:06, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där skulle jag försöka få klarhet i om jag vore du eller din bror.

Jag ser inte det stora problemet som att du skulle ha pengar från avverkningen. Marken med sitt förråd är värt mera än sålt virke plus mark. Dvs sällan värt att avverka innan försäljning som det är nu. Du kan mkt väl ha tjänat på det där skumma.

Men dom som faktiskt bjöd på fastigheten under förespegling att den innehöll mer virke än den gjorde... där är det ju riktigt konstigt.. där ligger det isf mer än en hund begraven.
Men utan kontrakt och underlag för auktionen går det ju inte att säga varken det ena eller det andra. Och troligen ska det till en jurist för qtt kunna säga något ens med dom korten på bordet
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall

#14 » 13:47:30, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det gjorde ju isf dom som sålt avverkningen oxå onekligen. Dom fick ju bjuda över dom som trodde att det va mer i förrådet än det var. Så vette fasen.
Virrigt värre.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Bygert

#15 » 14:06:54, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om två bjuder på en fastighet varav en förberett sig på att betala en del av köpet via en avverkning så ligger ju den andre klart efter. Inget konstigt i det, helt normalt att betala med virke, även jag har gjort det. Fast det måste ju genomföras med justa medel. Som bekant kan man inte sälja skinnet innan björnen är skjuten. Kanske är det så att det här är helt ok genomfört men att det brustit i kommunikation. Vilket inte vore direkt märkligt när det gått till tvångsförsäljning. Kan också vara så att det brustit en del i hantering av avtal men att det egentligen inte gjort nån skillnad i ekonomiskt utbyte. Eller så finns det nåt riktigt fult här, ungefär allt är möjligt utifrån det vi vet om det här nu.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM Jens, Burträskarn, Hymanist och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se