Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Höjdmätning

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

uppland2 (trådstartaren)

#16 » 15:56:16, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Halvannan kilometer. är det 500m eller en o en halv? aldrig riktigt förstått detdär uttrycket. Har som ni förstår inte studerat lantmäteri, Men.. hur långa avstånd pratar vi om för att jordytans radie ska påverka vid mätning via flera punkter? vid mätning från en punkt blir det ju helt vågrätt men ställer man upp avvägningsinstrumentet på flera ställen borde man få en påverkan från jordens radie,. och då måste man väl definiera viket svar man vill ha. vilket vågräta plan som ska gälla eller om vinkelrätt mot planetens radie ska gälla.

skulle nog satsa på en bra GPS i detta fallet. du har antagligen en i telefonen i fickan som ger dig en vägledning iaf..

Halvannan är otvetydigt 1,5, och har funnits i svenska språket sedan mycket länge.
Krökningen är en intressant aspekt, skulle gissa på 15-20 cm i det här fallet, så vid avvägning behöver man ta hänsyn till det. Med en GNSS-baserad mätning borde det inte spela någon roll. Gravitationen torde ändra sig försumbart inom ett så litet område.

2 personer gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



Brakbrakarn

#17 » 15:58:15, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Ska du ha en osäkerhet på 5-10 cm räcker det med en i folkmun kallad GPS (egentligen GNSS med N-RTK).
Jag är i yrket men det är lite väl långt för två enstaka punkter i ett dike. Har vad jag vet heller inget jobb ditåt innan semestern.

Kanske i höst om det fortfarande är aktuellt.

1 person gillar det här inlägget.
Brakbrakarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:08, 28-03-2022

magloman

#18 » 16:04:20, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinistviset är väl o köpa en gammal D9 sen släppa ner bladet och skapa en linje med fri sikt mellan punkterna :lmao:

Om man loggar in på "min karta" eller vad det heter, hur mkt info får man där?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Brakbrakarn

#19 » 16:06:11, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Maskinistviset är väl o köpa en gammal D9 sen släppa ner bladet och skapa en linje med fri sikt mellan punkterna :lmao:

Om man loggar in på "min karta" eller vad det heter, hur mkt info får man där?
Inte tillräckligt för att få ut höjden på en dikesbotten.
Brakbrakarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:08, 28-03-2022

Bygert

#20 » 17:34:40, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, det där blev ju intressant. Har man två punkter på en cirkel så kallas det som buktar ut på mitten för sagitta. (Och jag har handlat på ett företag som heter så utan att ha en aning om betydelsen) Med liten sagitta i förhållande till radien så ska man kunna få en ungefärlig beräkning med s = l˄2 / 8r. Jag kommer till 4.4 cm på en och en halv kilometer. Den som inte har nåt bättre för sig får gärna kontrollräkna, gärna med den fullständiga formeln.

Inte så mycket fel alltså. Dessutom, ställer man instrumentet vågrätt och mäter ungefär lika långt fram som bak så kommer det där bekymret att hantera sig alldeles av sig själv.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

QV_

#21 » 17:44:33, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En "vanlig" GPS med inbyggd barometer som får ligga still någon minut på mätstället.

Nu vet jag inte hur noggrant det blir men en GPS med barometer, men det är mer noggrann än en utan.
Även om höjdangivelsen inte är helt korrekt torde differensen mellan höjderna bli bra noggrann.

Sedan kommer jag inte ihåg hur lång tid GPS behöver för att synka in barometervärdet mot höjden. Men får den åka med i bilen någon timme så är det klart....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Alrik

#22 » 19:21:50, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inga dokument från när diket gjordes? Vattna av mosse borde kunna varit med någon statlig inblandning långt tillbaka?

Jag har nivåkartor samt stäckning när bäcken rätades ut här förbi.

Enligt sägen så är de en bergsklack som styr nivån uppströms. Där har frågan ställs i min hjärna vad är benämningen på sten alternativt berg? Grejer man använde på 20-talet kan inte mätas vad som finns att ta till nu förtiden.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Burträskarn

#23 » 19:35:30, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sten upp till 200 mm, block större än 200mm. Berg är en VÄLDIGT stor sten som inte låter sig flyttas (utan dynamit, alltså)
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

uppland2 (trådstartaren)

#24 » 19:40:32, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Hmm, det där blev ju intressant. Har man två punkter på en cirkel så kallas det som buktar ut på mitten för sagitta. (Och jag har handlat på ett företag som heter så utan att ha en aning om betydelsen) Med liten sagitta i förhållande till radien så ska man kunna få en ungefärlig beräkning med s = l˄2 / 8r. Jag kommer till 4.4 cm på en och en halv kilometer. Den som inte har nåt bättre för sig får gärna kontrollräkna, gärna med den fullständiga formeln.

Inte så mycket fel alltså. Dessutom, ställer man instrumentet vågrätt och mäter ungefär lika långt fram som bak så kommer det där bekymret att hantera sig alldeles av sig själv.

Kanske har vi rätt båda två. Jag tror du räknat ut hur hög toppen av sagittan är jämfört med en rak linje mellan mätpunkterna. Jag tänkte mig en tangent ifrån den ena mätpunkten och ned till andra mätpunkten ifrån den.
Att mäta framåt/bakåt är förstås en bra idé.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Gunnar i Sörby

#25 » 22:03:21, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tangenten från ena mätpunkten till den andra blir 18 cm för hög.
Sagitta-varianten blir definitivt mycket mindre.
Men en fråga: Är det ett dike som kommit till genom förrättning bör det finnas ett par höjdfixar.
Har det inte varit förrättning bör det kollas om det är lagligt att rensa
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Orsa

#26 » 07:22:20, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vatten rinner väl inte efter siktlinjen? Men det är väl det ni säger, eller hur?
Titta också på skogsstyrelsens hemsida. MP har ju satt även Lantmäteriet på att skaffa Skogsstyrelsen material att kunna hitta nya behjärtansvärda sätt att kväsa skogsbruket med allt mer och mer ”verktyg”. Hela landet är ju laserskannat och har högupplösta topografidata insamlade. Alla ”vattnets vägar” är ju kartlagda ner på mikronivå nu. Så då kan man alltid om inga andra skäl finns, hänvisa till Vattendirektiv och att ett företag som görs i skogen påverkar ex vis ett surhål i Uppland som påverkar dricksvattensbåtnaden för Stockholm. Om man kan få fram själva nivåerna vet jag inte.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

busholle

#27 » 07:48:57, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med den noggrannheten du anger och bristen på sikt så återstår GPS. Du känner ingen på något byggbolag som skulle kunna låna hem en GPS över en kväll så är det snart mätt?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Bygert

#28 » 11:46:35, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:En "vanlig" GPS med inbyggd barometer som får ligga still någon minut på mätstället.

Nu vet jag inte hur noggrant det blir men en GPS med barometer, men det är mer noggrann än en utan.
Även om höjdangivelsen inte är helt korrekt torde differensen mellan höjderna bli bra noggrann.

Sedan kommer jag inte ihåg hur lång tid GPS behöver för att synka in barometervärdet mot höjden. Men får den åka med i bilen någon timme så är det klart....


GPS och barometer är två helt olika metoder för höjdmätning. Barometer utgår från lufttryck eftersom det ändras med höjden. Det var en användbar metod på sin tid för att mäta bergstoppar men det är en något vansklig metod. Trycket ändras över tid och med temperatur och ska man få nån slags exakthet så pratar man om mätning av bråkdelar av millibar. Knappast nåt som ger användbara resultat för avvägning. En annan sak är att metoden fortfarande används för flyg. Där är det ju då å andra sidan så att om det spelar nån roll på metern när hur högt man flyger så har man förmodligen problem så det räcker ändå.

GPS beräknar utifrån signaler från satelliter en position i tre dimensioner. Hur exakt det blir beror på vad man vill betala. Den som är medskickad i telefoner brukar hamna inom några meter. Går man upp till nåt typ femsiffrigt så mäter man definitivt med cm noggrannhet, med bra utrustning och förhållanden i mm.

GPS har klara poänger, man mäter bara på de ställen man är intresserad av och får ingen osäkerhet i att ställa upp och flytta instrument, den påverkas inte av ändrat lufttryck heller.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

QV_

#29 » 13:09:40, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stora problemet med GPS och höjdmätning är att GPSen är "konstruerad" för positionering på ytan.
Höjden blir inte lika bra som ytans positionering.

Att lufttrycket blir förändrat över tid är ju känt sedan länge. Men i detta fall skall 2 olika höjder mätas.
Jag förmodade att TS är intresserad av ett svar så jag antog därför att mätningarna sker tämligen tätt inpå varandra. Detta torde då ge en minimal förändring i lufttryck eftersom det inte är så långt mellan punkterna.

Någonstans har jag läst (säkert reklam för en produkt) att just höjdmätningen blir mera noggrann om man kombinerar dessa metoder. Hur de gör det fanns inget intresse för mig att grotta ner mig i.
Den GPS som jag då ägde var en Garmin handhållen med barometerfunktion.
De få tester jag gjorde på klätterväggar gav ett intryck av att höjden på väggen stämde med angiven höjd i klätterföraren.

Nu är det ju enkelt för TS att kolla om en GPS med barometer "duger".
Får han tag på en så är det ju bara att lägga den på marken och sedan lyfta upp den längs en linjal.
Har man sedan tillgång att kolla höjden " en bra bit bort" med hjälp av andra instrument så kan man kontrollera hur GPSen uppför sig där.
Tyvärr så har displayen lagt av på den handhållna enheten så den finns inte längre bland oss.

Själv kan jag låna en "GPSpinne" som vill ha internet, 6-7 amerikanska och ett antal ryska satelliter (+3) för att bli nöjd med positioneringen, men återigen så även om man anger 200cm till mottagarens höjd (stavens längd) så är 5 cm svårt.
Man trycker ner spetsen i marken olika djupt, lutar staven, måste vara några meter bort från höga saker OSV.

Om jag kommer ihåg tråden rätt så har TS angivet önskad noggrannhet på mätresultatet, avståndet mellan punkterna men inte angivet trolig höjdskillnad.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

busholle

#30 » 13:43:39, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spetsen använder man bara på hårda objekt som asfalt och stenytor. Cylindrisk fot i stångens diameter är en rimlig kompromiss jag brukade använda när jag mätte, gäller det mjuka ytor så får man ta till platta i varierande storlek. Stången håller man rak med hjälp av vattenpasset om den nu inte är utrustad med lutningskompensator som blivit mycket vanligt de senaste åren.

Vill man få en bra mätning med GPS så ställer man upp den i stativ och gör en medelvärdesmätning över lägre tid som kan vara flera timmar om kravet på noggrannhet är stort.

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se