Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vem ska betala maskinhall?

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

wol

#16 » 19:37:41, 08-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att fastighetsägaren bör står för bygget så får barnbarnet hyra det.
Sedan kommer ju värdet på fastigheten att stiga när det finns en byggnad till på tomten.
Det viktigaste är väl att se till att skriva ett ordentligt hyreskontrakt.
Ett bygge på en arrenderad tomtbit kan nog bli ett framtida problem.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.



Stridis2

#17 » 19:57:41, 08-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många som förespråkar hon bygger-varianten. Jag är delvis inne på detta, men det finns en annan variant som inte kommit upp här ännu. Kan inte barnbarnet köpa gården och bygga själv på egen gård? Än en gång, skriv tydliga papper på allt som ska gälla. Är det dyrt att köpa kan man göra en variant där hon bor kvar kostnadsfritt och han lånar pengarna utan ränta från henne. I så fall kommer hans problem först när hon dör eller måste flytta, för då måste lånet betalas så andra arvingar får ut sin arvslott. I detta läge får han antingen gå till banken och låna de pengar han behöver eller så får han sälja gården. Men, och det är ett stort men, då säljer han sin egen gård med sin egen maskinhall.
Om hon bygger hallen och han om något år vill isolera och få in värme, vem betalar detta? Hur värderar man värdeökningen vid en eventuell försäljning? Om han behöver mer plats om några år, hur bygger man ut och vem betalar? Finns många problem med om hon bygger, men jag tror det finns ännu fler om han bygger på ofri grund.

Lite mer fakta hade varit intressant i sammanhanget, men jag har full förståelse om TS inte vill lämna ut detta. Men mer fakta kan leda till något bättre förslag och idéer.
Jag är lite nyfiken på ett ungefärligt värde på gården, vilka betalningsmöjligheter barnbarnet har (inte årsinkomst, mer om han är 17 år och pluggar eller om han har fast jobb?), hur stort behövs byggas osv. Finns det många arvingar eller bara några få?
Finns det någon flickvän / fru med i bilden som motsätter sig? Hur är hans boendesituation i dagsläget, kan han hyfsat enkelt sälja nuvarande hus? Det går kanske att bygga in ett andra boende på gården så han kan bo billigt där istället för att ha ett annat hus? Frågan som man aldrig vill tänka på men som är nog så viktig om han köper gården. Hur gammal är din mor, och hur länge är det troligt att hon bor kvar? Givetvis omöjligt att svara på, men det är skillnad om hon är 65 och frisk som en nötkärna eller 85 och riktigt skröplig.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

valtra mega

#18 » 23:30:22, 08-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att sälja en tomt i sverige ?

2 personer gillar det här inlägget.
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

wol

#19 » 00:39:21, 09-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan sälja en tomt i sverige och det kan ju vara ett alternativ istället för att arrendera en markbit men det tillkommer lite avgifter för avstyckning mm.
Stycka av en lämplig markbit som ligger en bit från dom övriga byggnaderna sedan får han bygga en egen hall på den marken då är det framtidssäkrat iallafall.
Som TS skrev så får man titta på alla situationer som kan komma i framtiden och finna en bra lösning för alla parter.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

BM425

#20 » 19:00:23, 09-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev: han lånar pengarna utan ränta från henne.


Detta är rätt vanskligt om den som köper gör konkurs så kan andra parter känna sig rätt blåsta.
Samma fråga har kommit upp i min familj o jag har sagt nej till lån inom familjen på kusin nivå.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Kungsis (trådstartaren)

#21 » 23:56:45, 09-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för engagemanget :grin:
Skönt att man inte anses som snål och krånglig. Sedan återstår det iof att se vad resten av inblandade anser.
Mera fakta: Denna har vi kollat på https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... /101065516 Och jag räknar väl med att det kanske kommer att kosta det dubbla innan det är färdigt. Jag har ju grävmaskin och är snickarkunnig och har bekanta som är proffs.
Min mor är änka och har garantipension = ingen större chans att kunna finanserna. Och vill absolut inte sälja/överlåta ( och det är väl ingen större hit för mig heller). Men jag har lite möjlighet att skaffa/sätta undan pengar. Så efter att ha läst lite och funderat, så är planen just nu = Jag bygger och finansierar. Färdigutbyggt säljer jag det till min mor, som då bildat ett aktiebolag för maskinhallen ( på arrendetomt) Anledningen till detta är att hon inte vill ha lån på stamfastigheten. Om det nu funkar att få lån på "bara" en maskinhall? Efter detta är genomfört, hyr hon ut det till barnbarnet.
Nu återstår bara att höra vad min syster (moder till barnbarnet) anser. Jo, hon vill nog ha en åsikt och den kan ändra allt Återstår att se :cool: .

Mvh
Kungsis

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

QV_

#22 » 08:33:36, 10-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev: Denna har vi kollat på https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... /101065516 Och jag räknar väl med att det kanske kommer att kosta det dubbla innan det är färdigt.


Jag skulle påstå att det kommer kosta det 3 dubbla innan det är färdigt.
Även om du inte tror på mig så räkna om 600,000 fungerar i praktiken.

Något som jag absolut rekommenderar är ett stort stycke betongplatta framför porten.
Eftersom den tilltänkta håller på med lastbilar så bör plattan vara stor nog för en lastbil.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Dexxas

#23 » 08:56:29, 10-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer väl att kallas j*vla pessimist men men.....
Vad händer om det uppförs nånting som på papperet beskrivs som maskinhall/uppställningsplats som en privatperson använder som verkstad för att renovera veteranlastbilar och det uppstår en brand pga. värmning/svetsning/slipning.....
Jag utgår ifrån att försäkringsbolaget kommer att ha synpunkter om att inte lokalen är korrekt brandskyddad och försäkrad för ändamålet....
Jag vill heller inte vara den som har betalat kalaset kanske med lånade slantar,oavsett släktskap mellan uthyrare och hyrestagare kommer det att leda till diskussioner.
Det är en väsentlig kostnadsskillnad att uppföra en maskinhall jämfört med en verkstad med allt vad det innebär med brandskydd,ventilation,oljeavskiljare mm....
Bara mina fem ören....... :vissla:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Bygert

#24 » 10:29:24, 10-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med att göra ett skifte, det kan vara bra. Det går att mixtra med gåva med maximal kompensation, reverser, kompensation till andra berörda osv så att man ofta kan få en vettig lösning utan att lösa ut reavinstbeskattning. Men för att det ska bli bra så tror ju jag att det här med maskinhall i så fall ska vara nåt som ger den där sista puffen till att genomföra nåt som man ändå känt behöver göras. Att driva igenom ett skifte med nån som inte är redo med motiveringen att det ska byggas, nej det blir inte bra.

Att stycka en tomt, ja om man nu ens får det så resulterar det i en präktig räkning från lantmäteriet. På en fastighet som är registrerad som jordbruksfastighet kan man också oftast bygga en hall utan bygglov, den möjligheten försvinner på en separat tomt. Dessutom kan det få skattemässiga konsekvenser, det kanske inte blir lika lätt att dribbla inkomster och utgifter om hallen blir helt separat.

Angående det där med försäkring, jo bolaget bör ju veta vad som görs i hallen. Ska man vara petig så kan det också krävas bygglov om en byggnad som uppförts för användning på lantbruksfastighet används till nåt annat. Fast det är nog mest om nån granne störs som det kan bli ett problem.

Om TS plan, den har sina poänger. Men att låna pengar på en byggnad på ofri grund är inte nåt som brukar uppskattas av banker. Kan man låna på fastigheten så blir det mycket enklare och bättre villkor. Aktiebolag, varför i hela friden då? Det kostar pengar både att bilda och att driva och det går inte längre att mixtra med t ex skogsintäkter mot kostnader i byggnaden. Det känns bara som ett sätt att krångla till saker utan att vinna nåt. Apropå skogen, har ni gått ut i den och tittat? Det kanske står en maskinhall där.

3 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Kungsis (trådstartaren)

#25 » 22:38:40, 10-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för mycket tänkvärda saker som påverkar :shake_hands: . Försäkring blir något att kolla på, tack. Att jag tänkte aktiebolag var väl för att jag inbillar mig att det skulle kunna hållas mera separerat från en viss person. Även om den, min mor då, är ägaren till det. Men sen var det ju det med bygglov. Fasen, tänkte inte så långt. Tur att man tänker efter iaf. Just nu känns det som att det lutar åt en enklare "carport" och maskinhallen får bli en fråga, den dagen det blir ändring i ägandet av gården.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Christian.Sundström

#26 » 21:15:20, 31-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stycka av en bit o låt honom bygga själv?
"Trying is the first step towards failure"
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

lodin92

#27 » 00:51:13, 01-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tänker ni om han slutar hyra nästan direkt, då står ni där med hela kostnaden. Hur ska maskinhallen värderas om ni blir tvugna sälja om några är? Jag tycker det låter som gjort för att skapa bråk i släkten.. Är barnbarnet enda barnbarnet så är det ju okej men annars hade jag avstått planerna
lodin92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:31, 26-02-2016


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se