Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Gjuta platta på berg inne i gammalt uthus.

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

AN (trådstartaren)

#1 » 11:10:04, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte gjuta platta på berg inne i gammalt uthus. Tak och väggar är renoverade sedan tidigare, och blev nu sugen på att ha betonggolv.
Jag har grävt bort det gamla materialet, som var bestående av mest jord,med sten.
Det visade sej att det är berg under hela byggnaden.
Jag tänkte gjuta en platta på en decimeter ungefär, men förstärkningsbalk runt om.
Där berget är som högst fyller jag inget, utan där blir plattan direkt på berg. Men berget faller ju i flera riktningar, där det är som djupast är det nog ca 1 meter lägre än högsta punkten.

Vad fyller jag med?
Ska det vara kapilärbrytande närmast plattan när den ligger helt på berg?
Ska det enbart vara kapilärbrytande även där jag ska fylla högre, då berget är stabilt?
Ska jag enbart fylla med komprimerbart, då det väl inte bör vandra så mycket fukt genom berget?
Ska det vara komprimerbart på det djupa, och kapilärbrytande överst?
Vilka fraktioner ska jag använda?

Tacksam för lite hjälp, det är ju inget kritiskt bygge, men kan ju vara kul om det blir bra :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Burträskarn

#2 » 11:16:20, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt att ingen med bättre förstånd har svarat... Jag tänker att det handlar om hur terrängen ser ut runt omkring huset. Står det i en sluttning, eller på en "kulle"? Om det senare är fallet, så är det inte så kritiskt vad du fyller med. I en sluttning vill jag nog påstå att det är lite viktigare, för det finns alltid en risk att vatten rör sig ovanpå berget, och det vattnet vill du inte fånga under en byggnad, så där bör du nog ha grövre och genomsläppligt material i botten...
Bilder gör ju aldrig ont...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Göran Wall

#3 » 15:29:11, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räkna också med att berget kan släppa fram vatten, dvs gör oxå en dräneringsbrunn. Jag har löst det med ett par dräneringspumpar (https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... p-015279/) som håller efter vattnet.
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

QV_

#4 » 17:06:40, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag har fått lära mig så skall man "undvika" att ha berg direkt mot plattan på 1 ställe.
Man skall då spränga så man får ett jämt höjdlager med grus under.

För att kompensera bort detta "fel" utan att spränga då så skulle jag försöka ställa dit en så stor sten som möjligt så att plattan vilar på fler "bergpunkter"
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Toost

#5 » 18:14:36, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Faran är att om plattan sitter fast i berget men väggarna /kantbalken kan röra sig med tjälen , då spricker konstruktionen.
Gjuter du direkt mot berget då får du dessutom en köldbrygga som du inte vill ha. Berget är kallt. ( eller dyrt att värma)
Alla huskonstruktörer ( jag är det inte) tror jag skulle rekommendera att du spräcker loss berget ett stycke under sulan, lägger nån form av kapillär brytande, kanske singel, och på det nån form av isolering. Ovanpå detta betongplattan.

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#6 » 21:02:20, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berg har sprickor.
Sprickor är kapilärer.
Vatten finner en väg...

Skapa inte nya problem...

Undersök -ordentligt- vad bygglitteraturen har att säga om detta.
Möjligt det finns goda råd där.
Tänk(!) våra militära bergrum från första världkriget och framåt har betong gjuten direkt mot berg. Dito gjorde tyskarna över hela 3.e Riket. Jänkarna i sina anläggningar, osv, etc.
Frågan är, hur löste -de- problemet med fukten som kryper i berg???

Spränga...(ha ha ha) - snigeldynamit, ok, men äkta...=> lite mer resolut än Solstickan, men samma andas pöjk!
Av din korta beskrivning så tolkar jag att spränga bort berg i den källare är inte ett rimigt alterantiv.
Du kommer dock -långt- med diamantkapskiva och spett. Snigeldynamit imponerade inte på mig, men andra har annan åsikt om den.

Självklart stödjer jag din dröm om betonggolv - de är så mkt trevligare än "stampade jordgolv" (ss jag har i mitt garage... vill gjuta mig ett golv ja mä!).
Se bara till att du vet hyfsat väl vad du ger dig in på och vad du gör.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

atlashjul

#7 » 21:10:45, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu ett ej utrett förslag, Vet ju inte hur det ser ut men, Gjuta berget "plant" , Grusa upp i rätt nivå på plangjutningen lägg ett lager cellplast, armera, gjuta platta..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Bacon

#8 » 21:12:40, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har precis gjutit ny platta på logen, jag har inte så bra förutsättningar som du utan det är sand under. Har du slitit med att skotta ur all dynga så så verkar det kontraproduktivt att köra in material med noll i. Är det en hel berghäll utan vatten kan det väll inte röra sig, men jag är ingen byggare på något vis. Bottna med storsten från lämpligt röse och jämnaut med lämplig mac. 8-16 går bra att skyffla och få slätt. Det kanske inte räknas som kompakterbart men det blir väldigt stabilt när man paddar. Bonkar ihop det typ 20%. Kantbalk skippade jag, väggarna har stått på sina stenar sen 38.
Bilder krävs.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

AN (trådstartaren)

#9 » 21:13:48, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaren. Gjutat och klart, ca 6m3 betong, glättat och fint. Så lägger in bilder på resultatet under helgen.
Berättar nog inte hur jag gjorde, tråkigt att få veta att man gjorde fel i efterhand.
Stålkilarna och paddan har gått varma iaf och den gamla Scanian fick sej några turer till krossen :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dc_lindberg

#10 » 21:26:10, 25-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fraktionsfrågan.

Du kommer att få olika rekommendationer från "alla".
16-32 kan du se som "standard".
Eftersom du har 1m att fylla som värst och 0mm som minst... kanske du ska satsa på 32-80 på de djupare områden så du får upp en hyfsat plan yta och toppa den med 16-32?

Frågan är om du sedan ska plana översta delen med 8-12?

Där kommer min fråga till branschen:
- jag får inte separation av materialet även fast jag lägger det i olika skickt.
Skall man ha markduk mellan varje skickt?
(finns inga offentliga uppgifter om det)

När vi gjorde i ordning golvet i vår friggebod (snarlikt problemet i denna tråd), så tog vi vad vi hade hemma; sten. Vi "tvättade" stenen i betongblandare och spolare ren den på såll med hjälp av högtryckstvätten.
Blandat från kattskallar och nedåt i fraktion.
Tyvärr kommer jag -inte- ihåg på vilken sida om markisoleringen som vi la fuktspärren; men troligtvis la jag den ovanpå isoleringen och gjöt plattan mot fuktspärren. Tanken jag hade i så fall var att isolering formar sig mot underlaget och ger en helt plan yta som kommer att skydda fuktspärren bäst.
Friggeboden är -torr- sedan dess! Arbetet lönade sig -väl-.
Runt boden la jag ned dräneringsslang => "hängslen och svångrem".
Mitt problem var/är ytvatten och jordmånen är sandlera (släpper inte gärna igenom vatten...) => snarlik fråga alltså.

Hur du än tänker, fokusera på hur vatten "tänker"!
Du vill ha bort vatten, och fukt!
Hur ska du får vattnet att göra som -du- vill?
(som tur är så lyder vatten under lagen om gravitation bortsett från kapillärkrafternas inverkan => vatten söker sig till lägsta punkten, som tur är; så hjälp vattnet/fukten att "finna den rätta vägen")

En sak som jag funderat på att göra i många år, är något som jag nog råder dig att funder över här:
- använd värmen från nocken => den luft som ventileras där => ned i grunden under plattan!
- luft som rör på sig => tar med sig vattenånga!
- värme som rör på sig förflyttar värmen, och den kan avges där man önskar få den

Det -har- börjat talas om att använda frånluft på detta sättet de senaste åren. Jag vet inte vad forskningen kommit fram till. När jag nämner min tanke/fundering, så får jag alltid åsikter tillbaka om mig och mitt sätt att tänka på...
Det är "gratis" energi, som man "slänger bort". Skicka ned den luften i dräneringsslangen under plattan! Den kan ju bara egentligen tillföra värme och torkar ur grunden, ju.
(mögel, svartmögel,... det är ett gissel vi får dras med på våra breddgrader, speciell sedan EU beslöt att förbjuda de färger som stoppar svartmögel från att växa...)
(hm... andra gången idag som jag försöker ladda upp bild men det går inte...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Alexn72

#11 » 07:35:23, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart du ska berätta hur du gjorde återkom gärna om något år och berätta om dina erfarenheter också.
Om du berättar så lovar jag att berätta om hur jag bygger mitt garage med begagnad leca på dålig betongplatta....

2 personer gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Hidsmekolek

#12 » 08:42:15, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick betong över när jag gjöt plattan till verkstan, istället för att bara slänga i en hög så krattade vi slätt stickebacken i ett utrymme i gamla vedboden..
Kastade in en överbliven armeringsmatta och öste in betongen, som redan börjat härda så smått.. Blev väl nästan tillslättat också.
Har vad jag kan förstå inte spruckit eller hänt nånting på tjugo år, har något ton gamla motorer och annat därinne. Är nog 7-10cm tjockt kanske 3x4.5m
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

3 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Alexn72

#13 » 11:09:10, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Fick betong över när jag gjöt plattan till verkstan.


Det bästa tipsen jag har när man ska gjuta är att fundera ut hur mycket betong som kan bli över.
Sedan göra färdigt för alternativa gjutning, tex som i din vedbod.
Själv fick jag betong över och gjöt då både trappsteg till port och dörr, parasollfot, postlådefundament och en ödla.
Dvs ha alltid en plan b när betongkillen/tjejen säger. Var ska jag tippa de överblivna...

6 personer gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

BM425

#14 » 13:36:42, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid en av mina första gjutningar hade jag beställt 4 m3, när bilen kom så hade den mer med sig.
-Jag fick över från förra stället, eftersom du inte skulle ha full bil så fick det åka med ut igen.

Jag och en granne blev glada av överskottet :grin:

Så planera för överskott av betong vid gjutning.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

QV_

#15 » 14:21:58, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:En sak som jag funderat på att göra i många år, är något som jag nog råder dig att funder över här:
- använd värmen från nocken => den luft som ventileras där => ned i grunden under plattan!
- luft som rör på sig => tar med sig vattenånga!


Man får ju ner värmen i grunden, men samtidigt så skall man vara medveten om att vattenångan i den varma luften kommer att kondenseras när den träffar den kalla grunden.
50% relativ luftfuktighet i varm luft innehåller mer vatten än 50% relativ luftfuktighet i kall luft.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se