Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Åtgärda dränering runt källare

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

tortap (trådstartaren)

#1 » 16:20:35, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ska jag åtgärda dräneringen runt källaren. Huset byggt på 40-talet. Enligt uppgift är det dränerat för ca 15 år sedan. Jag tyckte inte att det funkade så bra i höstas då det är en oisolerad källare där en sektion har stampat jordgolv. Alltid fukt på det golvet och stående vatten fläckvis när det var som värst under hösten.

En tankte jag haft är att dräneringen ligger för högt. Eller att fallet är felaktigt. Även ytavrinningen går att förbättra med stuprör kopplade till dagvatten etc.

Så jag tänkte göra om dräneringen och ersätta platonmatta med Isodrän. De har väldigt bra arbetsinstruktioner på sin sida här: https://www.isodran.se/arbetsinstruktioner/kallarvagg

Vid tveksamhet om jordens bärighet under grundsulan eller byggnad med mer än två våningar utförs schakt alltid enligt figur 2a. Såhär hade man önskat att det var byggt och schaktat för dräneringen.
Bild

Exempel på hur man INTE ska göra.
Bild

Såhär ser det ut hos mig på en sektion av källaren. Jag grävde inspektionshål på ett hörn där taket är lågt. Golvet ligger alltså högre än i resten av källaren. Notera att man har i princip lagt dränslangen mot väggen och ett 90 graders schakt... Exakt som man inte ska göra.
Bild

Källarplan. Jag har grävt vid krysset. Jag förväntar mig att de övriga delarna har full höjd på gjutna väggen. Men jag förväntar mig också att man underminerat med ett 90 grader schakt på 10 cm undersida sula.
Bild

Såhär kan det se ut med källare utan klack ut från sulan. Man har en slänt bort från sulan, men den har ändå stöd av slänten.
Bild

Såhär tänkte jag lösa det. Jag tänkte återfylla och packa massor upp till underkant sula så gott det går. Sedan gräva ny schaktbotten med slänt. Låter det här som en bra idé?
På de delar där grunden är fullhöjd gör jag enligt första exemplet 2a med en bankett. Då hamnar dränslang på samma avstånd från vägg och samma djup. Vad tror panelen om den här lösningen?
Bild
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C



överlass

#2 » 16:36:28, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter alltså platonmatta hela vägen ner till underkant betong och du har vatten stående på källargolvet?
På vilken del av översiktsbilden av källarplan är utloppet från dräneringen?
Rinner allt takvatten ut direkt från stuprören uppe på marken menar du?
Är det fyllt med morän eller makadam mot platonmattan ?
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

tortap (trådstartaren)

#3 » 17:29:12, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara grävt ett hål så jag kan gissa lite. Jag tror att platonmattan och dränslangen är lika runt hela grunden. Dvs det hörn vi tittar på då går mattan långt under sulan. I de övriga sektionerna med full höjd kan den gå nedanför eller tom sluta innan underkant sulan. Måste gräva upp för att se.

Utloppet dräneringen går ut i nedre högra hörnet. Sitter 400 brunn så den kan jag se början av och så är det två rensbrunnar på dess väg till ett lägre stående dike. Det är gjort senaste 5 åren.(rensbrunnarna)

I nederkant på bilden faller det undan bra från huset men ingen dagvattenränna rör eller nånting.

I övre änden av bilden har man byggt en stor altan och den är ganska flack mark. Möjligen ren sand och dåliga/trasiga spiralslangar från stuprörs så där kan nog vattnet rinna ner efter platonmattan. Också mest fukt på denna sida.

Stampade jordgolvet är lägsta golvet och där kan det vara stående vatten. Inte nu men förra hösten.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Michael Meier

#4 » 19:02:18, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast isodrän e ju inte samma sak som platonmatta..väggen blir blöt men få chans att torka upp.

Isodrän är som en stenficka med tvättat grus i, platonmattan skyddar själva betongväggen från vatten, vad händer om du lämnar kvar mattan och staplar isodrän mot den ? nu när den redan är där, så att säga, eller ska du putsa vägg också?, dagvattenavledning är underskattat.

Finns ett alternativ till om du vill ha deras system enbart, att du lägger duk utanför isodränskivorna, det förhindrar vattenförande isodränskivor, klart snyggare lösning och med dagvattenrör.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

tortap (trådstartaren)

#5 » 19:43:27, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Platon hindrar vatten utifrån men stänger också inne vatten som kondenseras i/på väggen.

Nu hade jag bara 20 cm kallasfalt i nederkant sula men annars ska allt sånt bort så isodrän kan transportera bort fukt/kondens. Att lämna platonmattan skulle motverka den här önskvärda fuktvandringen.

Man sätter en tät list i ovankant Isodrän och sen ska det vara finkorning/tät jord ovanför som skydd mot uv och ytvatten. Därför är det helt fel med underlaget vid altanen och rabatter som jag kommer eliminera.

Dagvattenrör ska till. Drar dem till lämpliga diken.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

överlass

#6 » 23:09:05, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nån spol satt på dräneringen? Isåfall skulle man kunna få ner en lasersticka eller tumstock och mäta sig fram till vilken höjd dräneringen ligger i förhållande till golvet på den delen av huset där du har vatten stående på golvet.. den ligger antingen för högt eller så är det fel på dräneringen tänker jag.
Att få bort takvatten och att få all mark runt huset att falla utåt är viktigt tycker jag

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Stridis2

#7 » 08:15:20, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har egentligen inte så mycket att bidra med, men vi satte Isodrän längs två sidor på föräldrahemmet för 15 - 20 år sedan, samt fixade dräneringen på de sidorna. Det gjorde underverk på källarmiljön.
Att arbeta med isodrän var lite känsligt. Skivorna var spröda och tillbehören dyra. Det blev till slut så att jag tillverkade toppskyddet i rostfri plåt eftersom detta blev billigare (och säkert mycket bättre) än original i plast.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tortap (trådstartaren)

#8 » 11:15:54, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ungefär som jag trodde. Här är bilden på hörnet med röda krysset. Jag har lagt en bankett runt hela huset som är 300 bred och i den här delen där muren inte går lika djupt fortsatte jag banketten uppåt.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

David, Luleå

#9 » 11:28:25, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har krypgrund under en del av huset och källare under en del. Viktigt vid nivåskillnader att få till så att man inte underminerar nåt. Jag lade dräneringen på samma djup (med fall) runt hela huset, men en liten bit ifrån så att jag egentligen gjorde en typ av grundvattensänkning runt huset. Inte en traditionell dränering.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

tortap (trådstartaren)

#10 » 11:34:16, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det blir lite som det här, fast med lite mindre nivåskillnad. Dränröret hamnar nu ca 600 ut från väggen. Jag vet inte om man ska eftersträva mer eller mindre där. Alla principskisser från isodrän ligger dränröret precis i foten av slänten. Jag lägger den en fotbredd ut.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

dc_lindberg

#11 » 12:11:29, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag valde "simbassängmatta" som man -klistrar- på väggen.
Tjock seg gummi-duk = vattentätt!

Ifrågasatte direkt platonmattan när den kom.
Gick -inte- att få vetenskaplig fakta om den!...
När jag talade om grundvattenproblemen... då "tystnade" försäljarna av isodrän, platon, osv... Den "talande tystnaden" infann sig...

Mitt råd är:
- täta ytterväggen mot jorden/sanden. Fukten som man anser skall vandra ut genom källarväggen vandra ut genom skorstenen!
- källarväggarna torka på 1-2 månader
- fukten på källargolvet... hänger samma med dräneringen av plattan och hur det ser ut -under- plattan.
- lägg -minst- ett "spolör" (inspektionsrör) per sida av huset => då kan du i framtiden inspektera och tryckspola om det behövs.
- var "generös" med makadamet (16-32) och linda in det väl i markduk, inkl dräneringsröret (= motverka att de täpps igen av silt/sand/jord/lera).

=> så blir det riktigt bra!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Wall

#12 » 12:43:15, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För 30 år sedan hade jag samma problem med mitt gamla hus byggt 1925 jag löste det genom att lägga makadam 16/22 mot grunden ned till dräneringen, ingen asfalt eller platon, bara putsad vägg. I markytan la jag 2x10 cm cellplast omlott horisontellt ut från väggen med lite lutning för regnvatten att rinna bort från grunden. Skivorna var 60 cm breda och på dessa la jag betongplattor (35x35x5 cm). Därigenom isolerade jag grunden från både vatten och kyla. Obs kylan på vintern kommer inte från marken utan från luften, det kan vara plusgrader i marken och 20 minus i luften. Detta ger mig en värmekudde runt huset som håller källaren torr och "varm" på vintern och sval på sommaren då isolering också håller värmen borta. Detta hus har sedan dess inga problem med fukt i källaren och nu gör jag samma sak med mitt nya hus och dess krypgrund. Detta hus som återuppbyggdes 1854 får nu nya ytterväggar även i grunden och tilläggsisoleras med 40 cm i väggar och 80 cm cm i tak.

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

tortap (trådstartaren)

#13 » 13:00:02, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc: Då kan vi konstatera att det är olika skolor. Jag har valt att gå på den diffusionsöppna teorin. Det blev bra när vi gjorde det med isodrän för 25 år sen när jag bodde hemma fortfarande i ett suteränghus byggt på 60-talet.

Ingen fukt från källaren går ut genom skorstenen i ett hus man slutat elda i. Istället kondenserar varm inneluft i den kalla källaren, det ser jag tydligt där vattenfilter och hydropress står. Här finns vedpannan kvar men den eldas bara i när jag får feeling, vanligtvis värms huset upp av ytjordvärme så den natuliga sättet hus från 40-talet ventligerades med en varm murstock finns inte riktigt längre. Det här huset har kallasfalt sista 20-30 cm ner mot botten av källarmuren sen var det platon. Jag tror mer på det än ett heltätt skikt faktiskt. Men isolering på utsidan är ännu bättre. Det är min åsikt.

Jag vet inte vad du menar med grundvattenproblem för isodränsystemet. Just dräneringen är en stor del av systemet och det är uppstigande vatten som dränrören främst ska hantera. Av den anledningen lindar man inte in dränrör och makadam i markduken, Det är öppet nertill mot orörd schaktbotten eller i mitt fall kompakterad schaktbotten. En duk där täpps snart igen av slam och då har man gjort ett tätt rör för vatten att gå i eller trycka vid sidan av, kanske in under huset, in till muren.

3 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

David, Luleå

#14 » 13:35:35, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Duken lägger man som ett lock över makadam/rör strängen då fångar den upp det sjunkande finmaterial från fyllningen och riskerar inte att sätta igen. Är inne på samma som Tobbe, en duk sätter igen fortare än en makadam och röret går ju att spola.

Platon och isodrän är ju inte för att få huset vattentätt, en dränering bygger ju på att få bort vattnet från väggen genom att leda bort det. Mattan hindrar ju bara vattnet från att trycka mot väggen, men är dräneringen icket fungerande sedan så stiger ju så klart vattennivån upp bakom mattan. Jag körde utan matta, precis som göran. Jag la makadam mot källarväggarna och isolering ovanpå. I botten ett dränrör i makadam med en duk ovanpå allt makadam.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Stridis2

#15 » 13:53:52, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant teori DC har. Personlig erfarenhet säger tvärt emot.
När källaren byggdes på föräldrahemmet fanns det bara asfalt som tätskikt, men efter en massa år kan den krackelera och blir otät. Vi grävde upp två sidor, knackade bort en stor del asfalt och monterade isodrän. På långsidan mot gårdsplanen är det fortfarande kvar asfalt.
Väggarna med isodrän är helt torra medan den mot gårdsplanen är mycket fuktigare.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se