Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Spisfläkt & Sånt

75 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

magloman (trådstartaren)

#16 » 15:20:57, 24-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir en spisfläkt för skåpmontage. Sen tänkte jag göra nån plåt som passar inuti spiskåpan, som har ett standardmått för fläkten. Då blir det enkelt nästa gång den ska bytas.

Tänkte sätta den i mitten så har man nytta av den till både vedhällen och den elektriska dito.

Nån bild på hur jag tänkt

Bild



Bakre kanten är gjord som flärpar så den lättare kan anpassa sig till väggen som är sned och svagt rundad.

Kanske skulle fälla in några extra spottar i den med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Claes Folkesson

#17 » 18:11:28, 24-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med sotaren innan du sätter fläkten för nära vedspisen.
Har för mig att det ska vara ett visst avstånd och så.
Kan väl droppa från fläkten om den blir för varm över en vedspis.
Kolla innan du bygger så du inte måste göra om.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

magloman (trådstartaren)

#18 » 19:03:11, 24-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för visat intresse. Det är 50cm som gäller, 65cm för gas. Men i mitt fall blir det ännu högre, minns inte nu men 80 kanske. Så det ska inte vara nåt problem. Det är ingen öppen låga. Vedspisen är ganska modern och effektiv så den blir inte lika varm som den gamla som satt där innan.

Smälter fläkten får jag hitta på nåt annat.

Så ser fläkten ut:




Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#19 » 19:08:55, 24-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sätter en utvändig fläkt, ett jäkla otyg med fläktljud i kök, kåpan som jag sätter är strax under två meter bred, så den täcker både ved och elspis.

Tänk på att dom flesta köpefläktarna inte har kapacitet att dra ur ånga/lukten av frityrolja eller en eldad vetelängd, eller för den delen buljongkok med tillhörande reducering.

En kåpa som sväljer när du öppnar locket till äggkokaren är lyx, jag skulle behålla den intakt..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

EE

#20 » 19:25:55, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Jag är inte så imponerad av induktionshällar. I alla fall inte de av billigare fabrikat. Ikea, Electrolux etc. Värmer gärna kärlen ojämnt, knepig effektreglering och låter onödigt mycket. Och otydliga touchknappar på själva hällen är djävulen själv. Så provkör åtminstone innan du köper så du vet vad du får.

Självklart skall du ha en induktionsspis! Det finns ingen anledning att hålla på med av-arter som vattenkokare längre, spisen är alltid snabbast. Köp en med klassiska vred så att du slipper touchproblemen. Var beredd att behöva förnya kokkärlen. Tunnbottnade funkar inte alls så det är läge att byta ut de kastrullerna. Allt som säljs nytt har en deklaration i stil med "works on induction cooktop" så det är inget problem.

Vill påstå att det enskilt viktigaste i ett kök som skall vara lättanvänt är just en snabb spis, dvs en induktionsspis. Läs specar noggrannt. Vissa kan vilja ha 20A enfas och det är inte säkert att man har i sin bostad utan större ändringar.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

d557017

#21 » 19:29:48, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Jag sätter en utvändig fläkt, ett jäkla otyg med fläktljud i kök, kåpan som jag sätter är strax under två meter bred, så den täcker både ved och elspis.

Tänk på att dom flesta köpefläktarna inte har kapacitet att dra ur ånga/lukten av frityrolja eller en eldad vetelängd, eller för den delen buljongkok med tillhörande reducering.

En kåpa som sväljer när du öppnar locket till äggkokaren är lyx, jag skulle behålla den intakt..


Blir lite nyfiken, är det en färdigköpt eller specialgjord kåpa?
:photograph: Bild?
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Michael Meier

#22 » 19:42:24, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Specialgjord, tyvär för någon annan, det blir repgips i anslutningen till skorstenstocken saknar några cm på djupet, gjord av vanlig bockad rfplåt,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#23 » 19:48:44, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:
fretchi skrev:Jag är inte så imponerad av induktionshällar. I alla fall inte de av billigare fabrikat. Ikea, Electrolux etc. Värmer gärna kärlen ojämnt, knepig effektreglering och låter onödigt mycket. Och otydliga touchknappar på själva hällen är djävulen själv. Så provkör åtminstone innan du köper så du vet vad du får.

Självklart skall du ha en induktionsspis! Det finns ingen anledning att hålla på med av-arter som vattenkokare längre, spisen är alltid snabbast. Köp en med klassiska vred så att du slipper touchproblemen. Var beredd att behöva förnya kokkärlen. Tunnbottnade funkar inte alls så det är läge att byta ut de kastrullerna. Allt som säljs nytt har en deklaration i stil med "works on induction cooktop" så det är inget problem.

Vill påstå att det enskilt viktigaste i ett kök som skall vara lättanvänt är just en snabb spis, dvs en induktionsspis. Läs specar noggrannt. Vissa kan vilja ha 20A enfas och det är inte säkert att man har i sin bostad utan större ändringar.


Jag stötte nyligen på en induktionsspis som är helt missbildad när det gällde fördelning av last på faserna. Alla fyra plattorna ligger på en fas, ugnen på en annan fas och den tredje fasen drar ungefär 0,3 A hela tiden oavsett om spisen är igång eller inte. Tror det var en Bosch eller Siemens, nyköpt nu i höstas var den i varje fall. Lagom roligt att få den att samsas med en gammal elpanna utan effektvakt med 16 A huvudsäkringar och helt otekniskt folk som bor i huset.

Ett problem med induktionsspisar och dito -hällar som har uppmärksammats nu i jultid är att det ofta blir för mycket värme för långkokning av risgrynsgröt även på lägsta effektläget, gröten bränner fast om man inte håller sig framme och slår av och på manuellt. Kan gå att lösa genom att t ex koka gröten i vattenbad eller att lägga en stor stekpanna under grytan.

Har man trefas i köket bör man absolut försöka få tag i en spis med 400 V elementspänning (dvs att alla laster är anslutna mellan två faser var, inte från var sin fas till nollan).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman (trådstartaren)

#24 » 20:08:02, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den hällen jag kikat på har möjligheten till en eller tvåfas.
Den kräver 16a och nolla. Jag har trefas utan nolla så det går lätt att fixa så det blir bra. Tänkte sätta ett trefasuttag med stickpropp.

En electrolux häll, samma fabrikat som fläkten.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#25 » 20:44:35, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vi några 400V induktionshällar?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#26 » 21:33:34, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Den hällen jag kikat på har möjligheten till en eller tvåfas.
Den kräver 16a och nolla. Jag har trefas utan nolla så det går lätt att fixa så det blir bra. Tänkte sätta ett trefasuttag med stickpropp.

En electrolux häll, samma fabrikat som fläkten.


Sätt INTE upp ett trefasuttag - varken CEE eller Perilex - om inte alla faser samt nolla verkligen är inkopplade. Skulle man ändå vara tvungen att göra det som nödlösning, så sätt upp varningsskyltar om det både vid uttaget och vid matande central.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

EE

#27 » 21:34:14, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Har vi några 400V induktionshällar?

Prisjakt.se kan ge info:
https://www.prisjakt.nu/c/spishallar?12 ... &1274=2392
Dessa hällar skall vara anpassade för 400V. Exakt vad det innebär måste man läsa respektive specifikation för att veta, tyvärr.
Kolla noga innan köp, induktion är i min mening det bästa som finns i effektväg om man inte vill köra gaslåga direkt (och det är ju inte tidsenligt numera). Klassisk spisplatta innebär att man först värmer upp metallen i spisplattan, induktion handlar bara om att värma kastrullbotten så klart att det blir varmt fortare. I min mening är allt annat (spisplatta, glashäll m fl) historia och borde återfinnas i Museumsektionen hos leverantörerna.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750

#28 » 23:20:25, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spisfläkten dras upp i skorstenspipan? Är nyfiken på hur man drar ut genom timmervägg på rätt sätt?
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman (trådstartaren)

#29 » 23:25:05, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tänker på min kanal så går den ut i gaveln på huset. Funkar inte detta får jag sätta en fläkt där istället som suger. Sen nån filterhållare här vid spisen. Eller bara ta ur fläkten och låta denna "fläkt" agera filterhållare bara.

Ugnen är en Electrolux COP802X
Spisfläkten heter Electrolux LFG719X
Hällen blir en Electrolux 700 SenseBoil

Skrivit ut i skala 1:1 så man kan kolla lite hur det passar. Gjorde ritningen i två bitar sen limmade på en wellpapp.

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel

#30 » 09:05:03, 26-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: om det inte kan falla under "Sånt" :mrgreen:

Min Tjeckiska favorit Diodegonewild går här på djupet med en induktionshäll, det framgår varför den i huvudsak är enfasansluten.

1: Det är en stor fördel om du förstår växelströmsbegrepp som effektfaktor, fasförskjutning, nollgenomgång et,c. Samt engelska..

2: Det är en förvånansvärt enkel strömförsörjning i dessa manicker, vilket bidrar till en prisnivå jämförbar med andra spistekniker.





TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se