Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Spisfläkt & Sånt

75 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

magloman (trådstartaren)

#1 » 20:25:53, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min elektriska spis gick sönder för ett tag sen. Jag har varit rädd om den så tycker den kunde hållit ett tag till.
Tror den kan vara från 80-talet, nån som känner igen modellen kanske? Bor ju själv så det lagas inte så mycket mat som det bordes.

En platta har krupit upp så det blir kortslutning i den. Sökte på nätet och det finns plattor att köpa. Nu tänkte jag lyxa till lite och byta ut den istället. Det är inte min komfortzon det här med kök. Men tanken är att skaffa en spisfläkt, induktionshäll och en varmluftsugn. Den senare blir i ett skåp. Hällen får b bredvid vedspisen om det går. Då kan jag förvara ved under där sen. Eldar iaf nån gång i veckan så smidigt att ha ved inne. Har riktig panna till värmen.

Men det egentliga problemet är att jag inte haft någon spisfläkt, så när man lagar mat osar det och sätter sig i gardiner mm.
Har ju lite konstig kåpa över spisen så det är inte helt lätt. Har regnat in lite så färg och spackel har lossat på ett ställe. Tänkte åtgärda det med. Det regnar inte in längre sen jag skaffade en huv till skorstenen, så snyggar jag till det där så bör det hålla sig snyggt sen.

Tycker det ser ut som vanligt sandspackel sen silikatfärg. Kan det stämma? Ska ta lite mer bilder.

Är det någon annan som löst nåt liknande problem med fläktmontage? Man måste ju bygga nåt för att sedan kunna montera en standardfläkt.

Det sitter ett avlopps rör där iaf som går ut i gaveln på huset. Så tänkte prova använda det.



Bild

Bild

Bild

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



dea

#2 » 20:49:46, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske sätta en kanalfläkt.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

magloman (trådstartaren)

#3 » 21:06:04, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det vore enklast. Har nog bestämt jag vill ha filter och lyse iaf. Så det ska krånglas till lite :lmao:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#4 » 21:11:05, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en enkel kåpa av typen som sitter i lägenheter som har centralfläktsystem, då har du både filter och backspjäll och kanske att det sitter ett brandspjäll.
Det är bara att vika till några plåtar att använda som konsol för att montera kåpan och dölja kanalfläkten.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

magloman (trådstartaren)

#5 » 21:34:17, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökt söka på det du säger men hittar inge särskilt.

Tänkte mig nåt sånt här kanske:

https://www.elgiganten.se/product/vitva ... lsrc=aw.ds
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

fretchi

#6 » 21:40:08, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte så imponerad av induktionshällar. I alla fall inte de av billigare fabrikat. Ikea, Electrolux etc. Värmer gärna kärlen ojämnt, knepig effektreglering och låter onödigt mycket. Och otydliga touchknappar på själva hällen är djävulen själv. Så provkör åtminstone innan du köper så du vet vad du får.

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Tom N

#7 » 21:50:19, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju lite svårt att bedöma djupet i ”kåpan” på bilden, men det finns ju rätt kompakta köksfläktar som är tänkta att monteras under köksinredningen. En sån kanske går att krångla upp? Man får väl göra nån form av arrangemang att montera den i men det borde ju inte vara någon större sak. Fast det får ju vara en man manövrerar underifrån då
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Iznogoud

#8 » 21:53:46, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Jag är inte så imponerad av induktionshällar. I alla fall inte de av billigare fabrikat. Ikea, Electrolux etc. Värmer gärna kärlen ojämnt, knepig effektreglering och låter onödigt mycket. Och otydliga touchknappar på själva hällen är djävulen själv. Så provkör åtminstone innan du köper så du vet vad du får.

Handlade på Svedol nyligen och skulle skriva under med signatur på en &%/&#% pekskärm, krävdes m å n g a försök innan skärmen accepterade mina av jord/lera uttorkade fingrar. Tjejen bakom kassan nämnde då hur mycket hon ogillade induktionshällar mm då hon också hade torra händer/fingrar trots hela apotekets utbud av hudkrämer.
Jag blev förvånad då en tjej ur den yngre generationen talade om hur hon saknade riktiga knappar/vred.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Ivar Risslén

#9 » 22:02:19, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det börjar att märkas att det är 25 år sedan som jag jobbade med ventilation. Det har kommit många nya saker och andra har bytt namn. Här kommer några förslag. https://www.franke.com/se/sv/home-solut ... aktar.html
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

rospigg

#10 » 22:02:49, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en ny platta till trotjänaren!
Moderna grejer håller inte i 25 år ens.
(Jag blir alltmer avogt inställd till att ersätta fungerande grejer med elektronikövervakade saker. En modern bil där det plötslgt inte går att blända av med - datorn kräver en uppdatering.. Bilar behöver inte någon dator för att fungera. Grr!!)
Förlåt min utsvävning.

Nu: :back_to:

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Mikkel

#11 » 23:30:21, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Ivar skriver så kan du nog hitta något på Franke. Om du ska ha en kanalfläkt högre upp så köper du en kåpa tex denna
https://www.franke.com/se/sv/home-solut ... 1.266.html
sådana sätts in i flerfamiljshus där det finns en central fläkt, dvs man får inte sätta in en tryckade fläkt. Men om du har en tät kanal ut så kan du ju sätta in en spisfläkt (tryckande fläkt). Det där avloppsröret ser ju ut att vara lite hempuleri :mrgreen: finns ju krav på brandskydd på kanalen. Tänk på att eld på spisen och upp i kökskanalen är en orsak till många bränder.

Tillägg. En kolfilterfläkt som bara filtrerar luften kan du ju också ha, men då får du inte ut varmluften ur köket.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

magloman (trådstartaren)

#12 » 00:11:25, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips.

De där franke hade mkt fina grejer :thumme:

Ja jag är nog inne på att bygga nån plåt/fäste med ett standardhål i som då även underlättar nästa gång man ska byta grejer. En fläkt för att sitta i köksskåp är det som känns mest görbart.

Det är relativt gott om plats. Längdmässigt över metern och i djupled kanske 5-600. Höjden nåt liknande.

Hitta en strömkabel där uppe med som gick direkt till elcentralen. Vet att farmor hade en kanalfläkt där en kort tid innan den blev uppbränd. Tror dock det var en äldre vedspis där då och fläkten kan ha varit i plast.

Att hällar låter har jag hört talas om och att de har kylfläktar likt en dator. Tål att fundera över.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#13 » 23:45:11, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din spis ser ganska smal ut. Är det bara en 50-spis? I så fall kan det bli klurigt att hitta någon modern som passar. Personligen hade jag nog försökt byta vedspisen till en något mindre, satt den längst till vänster, modern i mitten och en kort bänkskiva till höger. Helt kasst med en spis som inte har avställningsytor på båda sidor om hällen.
Avloppsrör som går ut på gaveln? Det låter verkligen inte som en godkänd installation. Om jag inte missminner mig (eller reglerna har ändrats) så ska kanalen vara av brandtåligt material och där den ligger mot annat material (alltså inte synlig) ska den vara isolerad med minst 50 mm brandtålig isolering.

Ta nu mina påstående om regler här ovan med en stor nypa salt. Se det mer som en motivator att kontrollera noggrannare innan dy bygger för mycket.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman (trådstartaren)

#14 » 23:56:28, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla elspisen är 50cm bred. En 60cm kan få plats precis. Gissar man hade det i åtanke när vedspisen byttes ut. Därav mellanrummet.

Är nog inte mkt som är godkänt i det här huset då farfar gjorde det mesta själv när han renoverade. Han hade inte koll på allt, han jobbade som murare.

Har hittat en fläkt som är gjord för 300 djupa överskåp. Tror det blir en sån. Sen får jag bygga in den.

Vore kul att se nån annan som har liknande kåpa och har fläkt. Men är väl ovanligt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#15 » 20:06:57, 23-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya ugnen blev monterad där det tidigare har stått ett halvhögt kylskåp. Fick bygga om höjderna lite och skifta plats på två skåpluckor. Sen fick jag köpa en mindre mikrovågsugn för att slippa bygga om så mycket.

Den funkar bra iaf. trevligt att ha den i arbetshöjd.

Så här har jag haft det tidigare efter att det halvhöga kylskåpet gick sönder:
Bild

Nu ser det ut så här:
Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Alexn72 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se