Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ljudisolera avloppsrör

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 14:28:10, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer att bli tvungen att dra ett avloppsrör från en toalett på övervåningen genom vardagsrummet på undervåningen. Inte jättefräsht om man sitter där nere och hör vad någon gör på övervåningen... :vissla:
Röret kommer att ligga mot en yttervägg och en timrad innervägg. Jag har hört talas om ljudisolerade specialavloppsrör, och givetvis så bygger man in röret i en låda, men vad har den samlade kunskapsbanken här på M för erfarenheter, tips och idéer gällande mitt lilla problem? Gärna tips på specifika lösningar och fabrikat, både på var som funkar och vad som inte funkar.
Tyvärr så är det som vanligt ont om plats så det ska helst vara en ganska liten och diskret lösning också.

Edit: Om det inte framkom tydligt är det alltså frågan om ett ganska vågrätt rör på övervåningen som går över via en 90-gradersvinkel till lodrätt rör genom bottenvåningen, ner i krypgrunden och där en ny 90-gradersböj (eller troligare två 45:or).
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



QV_

#2 » 14:54:19, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

har ett 110 rör lodrätt genom köksskåpen i hörnet mot kylskåpet.
isolerat med 50mm rockwol och hampasnöre någongång under sluter av 80talet.
Inget jag stört mig på eller hört sedan dess.
Men jag kanske är så van att jag inte hör!

Utanpå isolering ligger det "rörisoleringsplast" taget från en rulle på 50 eller 100 meter.

Det skall byggas in med en träskiva men av någon anledning har det inte hänt ännu.
Finns bara 1 toalett i huset, och JA det är det röret.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

fretchi

#3 » 15:13:55, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om det inte vore ganska effektivt om man kunde dra röret inuti ett annat rör, sedan lite rockwool el dyl utanpå?

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

rospigg

#4 » 15:18:54, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjutjärnsrör dämpar bort ljud effektivt, men det kostar nog mer än dubbla rör med isolering.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

tracker

#5 » 15:49:17, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

torbjorn_forsman

#6 » 18:12:14, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Gjutjärnsrör dämpar bort ljud effektivt, men det kostar nog mer än dubbla rör med isolering.


Och äldre tjockväggiga gjutjärnsrör dämpar bättre än moderna centrifugalgjutna dito. Jag är inblandad i en förening som håller till i en källarlokal i ett flerfamiljshus, det blev mycket mer avloppsljud där efter stambyte för ca 15 år sedan då det blev moderna tunnväggiga rör.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Viktorputts

#7 » 19:21:01, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Gjutjärnsrör dämpar bort ljud effektivt, men det kostar nog mer än dubbla rör med isolering.

rospigg har rätt, är låg ljudnivå viktig så är det gjutjärn som gäller.
Om man bygger in så ska alla fogar tätas, minsta springa ger ljudvågen en väg ut.

1 person gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

busholle

#8 » 08:29:56, 19-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter inte som det rör sig om så många meter. Du lär inte bli ruinerad på att köpa ljuddämpade rör som vanligen är blå och av en del kallas blårör och samtidigt bygger in dem omsorgsfullt.

Gjutjärn har jag inget att tillägga utöver ovan, har själv gjutjärn som passerar i köksväggen från toan på ovanvåningen och det är förhållandevis tyst men då är det gamla rör som är tre gånger så tjocka som moderna gjutjärnsrör.
De enda som bygger in gjutjärn numera är de som har krav på brandcellsindelning, i detta fallet lär det inte tillföra något mer än ökade kostnader.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Holger

#9 » 09:37:20, 19-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant detta.
Vi har också ett lodrätt rör från badrummet uppe i väggen vid matbordet. Ett fasligt plaskande från det hörnet när badrummet uppe används.
Att bygga in nytt rör är inget vi kan göra på ett enkelt sätt.
Någon berättade att man kan ta ett lite hål i väggen uppe vid taket och sedan fylla utrymmet runt röret med någon massa som sprutas in.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Verktygsmakaren

#10 » 15:54:39, 19-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lodräta röret är väl inte problemet, kan inte låta så mycket med fritt fall för varken vatten eller annat.
Det är väl landningen efter det fria fallet som låter, där bör en större böj ge mindre ljud, sämst är väl ett 90° stick följt av en 90° böj, 2x45° är bättre men 3x30° är ännu mjukare. Har du plats så funkar nog 2x15°+2x30° bäst.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

toker

#11 » 16:04:05, 19-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag kommer att bli tvungen att dra ett avloppsrör från en toalett på övervåningen genom vardagsrummet på undervåningen. Inte jättefräsht om man sitter där nere och hör vad någon gör på övervåningen... :vissla:
Röret kommer att ligga mot en yttervägg och en timrad innervägg. Jag har hört talas om ljudisolerade specialavloppsrör, och givetvis så bygger man in röret i en låda, men vad har den samlade kunskapsbanken här på M för erfarenheter, tips och idéer gällande mitt lilla problem? Gärna tips på specifika lösningar och fabrikat, både på var som funkar och vad som inte funkar.
Tyvärr så är det som vanligt ont om plats så det ska helst vara en ganska liten och diskret lösning också.

Edit: Om det inte framkom tydligt är det alltså frågan om ett ganska vågrätt rör på övervåningen som går över via en 90-gradersvinkel till lodrätt rör genom bottenvåningen, ner i krypgrunden och där en ny 90-gradersböj (eller troligare två 45:or).

Har i stort sett samma lösning hemma och visst låter det när nån spolar uppe men det är det enda man hör rören är inbyggd i låda ingen övrig isolering.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se