Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Byta panel på äldre hus.

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 17:46:17, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huset jag bor i är ett timmer hus som är hit flyttat 1850 verkar vara förlängt en gång med timmer stomme. Sedan är det en farstu. Vinkeln framåt den är inte timrad hur den ser ut i konstruktionen vet jag inte.
Huset ser ut så här från framsidan. Vi tänker göra två rum ett på var sida om farstun blir ett snetak kommer att börja under takfoten.
Bild
Huset tilläggs isolerades och ny panel mitten -70 tal. Lockpanel och svarta snickerier. Gillar inte den stilen. Men det är inte något fel på det.
Skulle vilja ha något liknande det som sitter under tilläggsisoleringen.
Några bilder.

Bild

Bild

Bild
Panel är från en lokal såg Sven i Mårtsbo . Tjocklek verkar variera lite mellan 26-28mm.
En tanke är att ta bort locken och spika på ny panel på de undre panel brädorna.
Det verkar vara lite olika idéer om hur det ska göras. Dikt an eller en luftspalt. Det är målat med någon form av lasyr på panelen. Tror inte att det är målat sedan mitten av -70 talet.
Så hur skulle ni göra?
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Foton

#2 » 18:22:29, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att du ska kolla konstruktionen ända in till det bärande och är du lite mån om att spara kilowatt eller ved så börja om från början.
Finns risk att det finns ventilerade luftspalter innanför och då gör den utvändiga tilläggsisoleringen inte lika mycket nytta. Det är även viktigt att man får ett vindskydd utanpå isoleringen. Finns mycket bra duk för ändamålet nu för tiden men även den gamla vindskyddspappen fungerar bra om man är noga vid monteringen.
Är den gamla panelen i hyfsat skick så kan den kanske återanvändas även om det är mycket jobb att få bort den hel. Spricker det så kanske det kan sågas upp till andra användbara dimensioner, tex läkt eller annat. Jag upplever att det är mycket bättre kvalitet i gamla panelbrädor än de nya man kan få tag i nu. Åtminstone här i södra Sverige. Den enda luftspalten som bör finnas i en yttervägg är den bakom klädselbrädorna. Detta för att eventuellt regnvatten som tränger in i samband med slagregn inte ska fukta upp det som är innanför och för att det ska kunna torka upp så snabbt som möjligt. Firmorna som tillverkar/säljer isolering har oftast instruktioner om hur man ska bygga. Googla!

1 person gillar det här inlägget.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

tronde

#3 » 18:58:19, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå bør du vente med å gjøre noe med panel inntil EU har blitt enige om det nye energidirektivet som vil gjelde for eksisterende bygninger. Avklaring forhåpentligvis før sommeren.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman (trådstartaren)

#4 » 19:18:49, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att huset fungerar till räckligt bra som det är idag känner inget behov av mera isolering.
Det som ska bli är nya fönster finns hemma redan. Samt en ny ytterdörr.
Helt klart skulle det vara bäst att börja om från början. Men det blir ett mycket större jobb. Där jag känner att
kostnaden/ arbetet blir stort.
Vind väv mellan gamla panelen och nya panelen ?
Om energi direktiv från EU, är min fasta övertygelse att dom inte har minsta susning om ett timmer hus från 1800 talet i Uppland. Om någon byråkrat i Bryssel kommer med något som sedan övertolkas av svenska tjänstemän, ligger det in bit ifrån det jag bryr mig om.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

tronde

#5 » 19:35:15, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ligger noen økonomiske støttepakker inne i det direktivet også, så det kan absolutt være smart å se hva det ender opp med før du begynner å bruke penger nå.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman (trådstartaren)

#6 » 22:45:40, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det isoleras så är det uppåt. Vilket inte är något enkelt . Den delen av innertaket som är plant är 2meter i mitten där är takhöjden runt 2meter. Resten är sned tak. Det som skulle kunna vara bidrags berättigad är fönstren och dessa togs hem innan vi flyttade hit när huset var uthyrt. Tydligen gäller det olika regler på bostäder som man hyr ut eller sin privatbostad.
Så ny panel är väl mest för att huset ska se lite mera vad ska man kalla det äldre ut. Stilen just nu är lite -70 talsvilla.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Foton

#7 » 10:27:49, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riskabelt att isolera bjälklaget mot vinden på gamla hus som saknar fuktspärr/konvektionsspärr. Avråder från detta även om det ibland ändå kan fungera.
Är du bara ute efter att få rätt stil på huset så är nog det enklaste att "bara" byta lockpanelen mot läkt. Förr gjorde man ofta så att man tog bort den gamla läkten (eller i detta fall överlocken) och slog på masonit (oljehärdad?) utanpå och sedan läkt med lagom avstånd. Ibland kan man, om man är riktigt observant, fortfarande se hus med sådana renoveringar då masoniten ibland buktar och bular sig mellan läktraderna. Gjordes nog på 50-60-talet, tror jag.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Göran Ekman (trådstartaren)

#8 » 13:37:56, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att isolera uppåt är inte aktuellt hur det är gjort vet jag inte. Det ända jag är helt säker på är att innertaket i rummen på övervåningen är orört åtminstone sedan jag var liten..
Upplever huset som varmt.
Ska man spika smala ribbor utanpå panel brädorna måste dessa sitta bredvid varandra. Idag är det en mellanrum på lite drygt 10cm. Verkar som att det är spikat med galvad fem tums spik, den som spikade panelen fuskade inte.
Vill man ha en fasad med panel med smala lock/ribbor. Måste all panel ned och flyttas ihop och spikas fast igen. Vilket blir ett mycket större jobb, där jag just nu inte kan se någon fördel.

Min fundering blir är det något tok om jag spikar ny panel på den befintliga efter att jag tagit bort locken.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Offside

#9 » 18:40:46, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du tänker dig stående panel, inte liggande?
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

Göran Ekman (trådstartaren)

#10 » 22:11:53, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stående.
Bild
Det som är till vänster är panelen som sitter på timret blir som ett V mellan varje bräda. Gillar den stilen .
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

magnusk750

#11 » 21:41:15, 10-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte är ute efter att isolera mer så kan du ju bara spika ny lockläkt. Komplettera med ny panel i samma utförande om det blir en utbyggnad, och/eller runt fönster om dom har fått nya storlekar. Ta en funderare till på utbyggnad. Fina proportioner på huset nu.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman (trådstartaren)

#12 » 23:19:27, 10-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut så här. Lockläkten kan inte se så väldigt annorlunda ut.

Bild
Tanken är att ersätta locken med något som liknar detta.
Bild
Funderingen om luft spalt kommer av att det på alla förslag på hur man ska bygga. Så finns det en luft spalt utan för isoleringen med vindskydd. Vilket inte finns här (luft läckt).
Lite av fundering kommer av att när vi snickrat förut diskuterades behovet av luftspalt mellan panel och vindväv/isolering med än äldre byggare. Hans fråga till mig var. ” Vad ska du måla panelen med för färg” falu rödfärg. ”Då behöver du ingen luftspalt.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att ställa några fler frågor till den mannen.
Huset stämmer rätt bra idag. Men livet är fullt av kompromisser. Kvinnan som jag levt med hela mitt vuxna liv nästan har mycket åsikter om hur hon vill att det ska se ut.
Det här gjordes på huset vi bodde i tidigare.
Såg ut så här ca 1918.
Bild
Ett hundra år senare vart det ett nytt tak och takkupor.
Vart ingen vidare bild.

Bild
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stridis2

#13 » 23:20:38, 10-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du nu gillar stilen på den underliggande panelen, varför fortsätter du inte med sådan? Kan kanske bara klä av den yttre panelen och använda den inre? Där det är dåligt så kör du upp ny panel i samma mått som den gamla. :idee3:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman (trådstartaren)

#14 » 10:37:59, 11-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som det är gjort nu är den smala panelen spikakad på timret år tal på den panelen okänt. Sen är det reglat och 5cm isolering vindpapp och nuvarande panel ingen luftspalt förutom mellanrummen mellan underbrädorna 10cm.
Skulle man gå ”all in” skulle man riva bort allt in till timret och börja om. Vilket blir ett jättejobb. Att bara byta ut locken är ett väldigt litet jobb. Kan det vara så att jag är lat?
Tycker att huset fungerar tillräckligt bra som det är isolerings mässigt.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Martinsson&co och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se