Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga verkstad inne i gammal loge?

138 inlägg • Sida 8 av 10
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Skru'are

#106 » 11:14:52, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ Stridis
Väl motiverat, logiskt och vettigt.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



bmi430 (trådstartaren)

#107 » 11:28:09, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Stridis för att du ger mig feedback. Jag är mycket tacksam och uppfattar absolut inte dina synpunkter som tjat!

Vad tror du om min senaste skiss då? Förutom det faktum att jag är fast vid hus-i-hus tanken. Enligt den skissen jag lade upp igår skulle jag alltså vänta med att bygga (och gjuta) den röda rutan i din skiss och bara bygga det första facket, men istället dela av det på längden så jag får ett utrymme som jag kan ha maskiner i och ett utrymme som jag kan ha fordon i. Då skulle fordonsdelen bli ca 8x8m, dock något störd av en stolpe i inre vänstra hörnet. Om jag sedan tycker att jag behöver mer plats kan jag bredda lokalen senare.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#108 » 11:31:27, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det smala rummet som jag tänkte mig det med 4m bredd var för att ha tex svarv, borrmaskin, fräs etc. Tycker att utrymmet borde räcka för sådant. Men ska man ha in fordon där håller jag helt med dig att det är för smalt.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#109 » 11:36:51, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller skulle ni satsa på en öppen planlösning på 8x14m (alltså bära av två stolpar och ha två pelare kvar närmast gaveln).
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#110 » 11:47:17, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmi430 skrev:Vad tror du om min senaste skiss då?

Här är kanske en tydligare ritning av samma sak.
Ett fordonsutrymme i rött. Ett verktygsrum i gult. Blå strecket är avbärning av en stolpe.

Bild
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#111 » 13:10:57, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl också förtydliga mig lite. Enligt bilden nedan, rött är gjuten platta i första etappen. Grönt är två stolpar med blå balk liggande ovanpå. Svart är där porthålet ska vara.

Bild

Vill du sedan skärma av med inner väggar eller något annat så gör så, men du behöver bredden för att det ska fungera bra. Utan att ha provat själv så tror jag på idén med luftavfuktare för att förhindra rostning. För uppvärmning en vedeldad varmluftspanna. Jag känner en som värmer upp dryga 200 kvadrat snickeriverkstad med en ganska liten sådan. På ett par timmar har han gått från -15 till +15 inomhus.

Jag har inte hunnit börja på min hobbyverkstad ännu så jag skruvar på logen. Har gjutet golv och tak över huvudet i alla fall, även om det är dragit och saknar värme. Porthålet är 340 cm brett innermått och till höger är det bara 20 cm till vägg. Åt vänster har jag så mycket plats jag orkar ha uppröjt på men max 8 meter. Även om jag har tre meter fritt till vänster och kör in en bil lite snett så är det trångt på högersidan. Större fordon, som min teleskoplastare, är riktigt trångt och dumpern får jag inte ens in.
Så frågan är, vill du mista båda benen???
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Alrik

#112 » 15:03:26, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En verkstad kan i princip aldrig bli för stor är grundregeln.

Har idag en verkstad (synd att kalla de verkstad egentligen) som har en 4m port, har ca 6,5-7 m på bredden. Hyllor på hela högersidan, pelarborr, press, oljor på vänstersidan. Går hjälpligt att serva maskiner där inne. Traktorer gör man helst inget på om man vill komma åt bägge sidorna på samtidigt.

Funderar på ett taklyft på ett grisningstall, då bära av taket på mitten pga tvådelade takstolar och få bort mellanväggen. Då skulle man få 18m brett. Att inte bära av mellanväggen som inte står exakt på mitten skulle ge 9,60 och 8,90 i två fack vilket är smalt. Har iofs lantbruk så att kunna vika ut harven inomhus eller för den delen kunna ha något stå halvt isärskruvat en längre stund och fortfarande kunna använda resterade del som verkstad.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

bmi430 (trådstartaren)

#113 » 15:31:58, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:En verkstad kan i princip aldrig bli för stor är grundregeln.

Har idag en verkstad (synd att kalla de verkstad egentligen) som har en 4m port, har ca 6,5-7 m på bredden. Hyllor på hela högersidan, pelarborr, press, oljor på vänstersidan. Går hjälpligt att serva maskiner där inne. Traktorer gör man helst inget på om man vill komma åt bägge sidorna på samtidigt.

Funderar på ett taklyft på ett grisningstall, då bära av taket på mitten pga tvådelade takstolar och få bort mellanväggen. Då skulle man få 18m brett. Att inte bära av mellanväggen som inte står exakt på mitten skulle ge 9,60 och 8,90 i två fack vilket är smalt. Har iofs lantbruk så att kunna vika ut harven inomhus eller för den delen kunna ha något stå halvt isärskruvat en längre stund och fortfarande kunna använda resterade del som verkstad.


Kul att du skriver Alrik! Jag följer er i produktionsjordbruket. Som du säger är det stor skillnad att du faktiskt driver lantbruk. Jag skulle gärna ha en jättestor varm lokal, men iaf i nuläget har jag inte det behovet - men man ska å andra sidan bygga för morgondagen och inte för gårdagen.

Däremot tänker jag att jag har möjlighet att använda utrymmet utanför verkstaden, skulle jag vilja ställa upp en harv kan jag använda det rummet tänker jag. Ev får jag bära av några av stolparna även där för att få bättre möjligheter att köra därinne, men där har jag en stor yta som är inom vägg och under tak men som däremot inte går att få varm.

Ett av skälen till att jag vill ha två rum är för att kunna ha tex pelarborrmaskin och press etc i separat rum och inte ha dem längs väggen i verkstaden. Men man vill kanske ha maskinerna nära när man arbetar i verkstaden, så det är lite dubbelt. Men som jag tänkte mig verkstaden ska det vara ganska tomt förutom svets och lyft. Det mesta annat skulle jag vilja ha i ett separat rum.

Jag tänker dessutom att man borde kunna bygga ut i framtiden om behovet uppstår (om jag skulle börja odla mina åkrar själv tex). Frågan just nu är väl hur stor platta man ska ha, var porten ska sitta och hur plattan ska vara uppbyggd (tjocklek på isolering och betong, kantelement etc). Nästa fråga blir hur stolparna ska bäras av.

Hur skulle du se på ett 8x8m verkstadsrum under förutsättning att man har ett rum för maskiner intill, är det på tok för litet? I så fall, är det bredd eller längs som är mest eftertraktat?
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#114 » 16:13:29, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Innan snön kom fick jag hjälp av ett lokalt företag med lite större grävmaskiner än jag har så nu är de gamla dikena återställa (porlar fint), takavvattningen på insidan leds ut till diket vid åkern och ett singeldike (makadamdike utan nollfraktion om man är petig) med dränslang är lagt längs med insidan av byggnaderna. (En tom gulslang fick åka med när de ändå grävde av vägen-alltid bra att kunna komma under med en slang eller sladd rätt vad det är.) Återstår att ansluta två stuprör på "baksidan" till ett dike, men det kom ett litet snöväder emellan. När tjälen gått ur lite mer ska lagårdsplanen skrapas av ordentligt och vägen fram till logen ska grusas - hade varit fint att grusa hela lagårdsplanen men det glider in under onödiga kostnader just nu.

Sedan ska det grusas invändigt. Bärlager till höger om porten och 8-16, 8-32 etc till vänster där jag sedan ska gjuta platta. Till höger får det fortfarande vara lite lutning på backen, men där det ska gjutas måste det förstås bli plant så där kommer det gå åt mer grus och mer arbete.

Det har iaf börjat hända lite saker sedan tråden startades. Om jag känner mig själv rätt kommer det ta några år innan jag har en verkstad - men kanske kan grunden bli klar i år. Förutsatt att jag kan bestämma mig för hur jag ska ha det.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Alrik

#115 » 17:32:33, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får man in sakerna på längden så är bredd att föredra. Måste kunna gå runt sakerna man vill pilla på utan att snava över fordonet.

8m så kan man ha dörrar/ sidoplåtar osv öppna och fortfarande gå runt fordonet.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

bmi430 (trådstartaren)

#116 » 19:08:53, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad säger ni om 8 m längd då? Förutsatt att man inte har alltför många projekt samtidigt så tycker jag att det borde räcka. Ska man in för att arbeta på ett längre släp kanske man inte kan ha traktorn kopplad när man stänger porten, men det ska ju bli en verkstad och inte ett garage. De flesta fordon borde man ändå kunna ta in, tycker jag.


Bild
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ivar Risslén

#117 » 20:12:28, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

8 meter är lite kort. En normal personbil är nästan 5 meter och då blir det bara 1,5 m kvar framför och bakom att röra sig på.
Jag har 7,5 m och upplever det som lite kort. Jag skulle gärna haft ett par meter till att röra mig på.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

QV_

#118 » 23:03:46, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lika med 8 meter.
Skall man lyfta ur en motor så behöver man några meter framför.

Men 1 meter på sidan av ett fordon är trångt. Användbart absolut men mer är bekvämare.

Har du råd så gjut utomhusplattan hela den "röda" längden.
Man vill kunna svetsa/slipa utomhus och samtidigt använda porten.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

bmi430 (trådstartaren)

#119 » 23:56:34, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle ni föredra denna lösning framför två-rumslösningen? Även om man då måste trängas med pelarborrmaskin och svarv mm i verkstaden.
Rött är verkstadsrummet. Blått är platta utanför logen, visst var det så du menade QV?
Bild
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#120 » 19:34:08, 13-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det blir rymligare runt pelarborrmaskin och rymligare att mecka...win win..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mabh och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se