Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga verkstad inne i gammal loge?

138 inlägg • Sida 9 av 10
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

bmi430 (trådstartaren)

#121 » 20:06:14, 13-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Ja, det blir rymligare runt pelarborrmaskin och rymligare att mecka...win win..

Jag tänkte mig att det blir skitigare på pelarborrmaskinen och stökigare att meka. Men det ligger nog något i det du (och flera andra) säger.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor



AndreasC

#122 » 20:21:25, 14-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har grunnat och undrar vad du ser för fördelar att bygga ett ”rum i rummet”. Jag kan inte riktigt komma på några. Det borde ju gå åt mer material. Beklädnad på båda sidorna på den nya väggen du bygger innanför den befintliga ytterväggen. Är nyfiken på hur du resonerar där

Mvh Andreas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
AndreasC
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:15, 02-11-2017
Ort: Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 685xl

QV_

#123 » 23:35:03, 14-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmi430 skrev: Blått är platta utanför logen, visst var det så du menade QV?


Ja, så stor man "har råd med"
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

braha

#124 » 09:29:27, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När en stor port öppnas, kommer snö, kyla o fuktig luft in (tillsammans med det du tar in) i lokalen.
Alla maskiner - svarv, pelarborr mm, o alla tbh - har blank metall som inte ska rosta.
För att undvika bl a detta, är ett separat rum att föredra för dessa.

1 person gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

bmi430 (trådstartaren)

#125 » 10:17:05, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

braha skrev:När en stor port öppnas, kommer snö, kyla o fuktig luft in (tillsammans med det du tar in) i lokalen.
Alla maskiner - svarv, pelarborr mm, o alla tbh - har blank metall som inte ska rosta.
För att undvika bl a detta, är ett separat rum att föredra för dessa.


Kul att få medhåll av någon! Även om jag också ser fördelarna även med en öppen planlösning.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#126 » 10:26:00, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

AndreasC skrev:Jag har grunnat och undrar vad du ser för fördelar att bygga ett ”rum i rummet”. Jag kan inte riktigt komma på några. Det borde ju gå åt mer material. Beklädnad på båda sidorna på den nya väggen du bygger innanför den befintliga ytterväggen. Är nyfiken på hur du resonerar där

Mvh Andreas


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Jag har tidigare byggt lite i befintliga hus och konstaterat att det tar väldigt mycket mer energi att anpassa sig till gamla mått och sneda väggar som ska riktas upp än att bygga nytt med moderna cc-mått och räta vinklar.

Men framför allt vill jag ogärna ändra i den yttervägg som hållit i mer än 100 år. Jag tycker det är bra att den är välluftad och otät - utan det hade nog inte virket varit lika fint idag (även om det är lite anfrätt ändå). Behöver jag byta en bit syll eller panel behöver jag inte ta hänsyn till det som är innanför och jag behöver heller inte försöka gjuta eller på annat sätt få till en tät sockel istället för den otäta stenmur som nu bär syllen. Jag är medveten om att jag förlorar några kvm men det kan jag unna mig då ytan finns åt andra hållet.

Så tänker jag. Men jag är öppen för synpunkter!
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Iznogoud

#127 » 10:30:32, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte det mer en teoretisk fråga, rosten?
Har jobbat på flera ställen med öppen planlösning och t.o.m tvättmöjligheter inomhus, och kan inte påstå att saker rostat synbart/nämnvärt, undantaget metall som är i direkt kontakt med vatten såsom billyftar mm.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stridis2

#128 » 12:09:47, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rosten undviker man genom avfuktare och /eller värme. Utan detta så rostar det i alla fall.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

bmi430 (trådstartaren)

#129 » 12:21:22, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Rosten undviker man genom avfuktare och /eller värme. Utan detta så rostar det i alla fall.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk


Jag var iaf från början inne på att bara ha konstant värme i verktygsrummet. Om man gör det mindre och med normal takhöjd blir det en smula mer energieffektivt än att värma allt.

Just nu är det egentligen bara var jag ska lägga kapillärbrytande makadam som måste bestämmas. Resten kan jag lura på. Jag tror att jag har landat i att lägga bärlager framför och till höger om nuvarande port men däremot lägga makadam åt vänster efter att ha markplanerat så gott det går i jordgolvet. Kommer nog bara lägga ca 10cm makadam nu, när jag sedan bestämt exakt var jag ska gjuta får jag nog fylla på med makadam för att kunna väga av, men det känns som att detta måste få landa ordentligt innan jag gjuter något. Då skjuter jag beslutet lite framåt. Enda nackdelen jag ser med det är att det är risk att jag lägger makadam där jag annars kunde lagt bärlager, men jag tror inte det kommer vara ett problem och skulle det vara det får jag väl antingen gjuta mer platta eller toppa av med lite nollfraktionsgrus uppepå.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#130 » 12:56:15, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du vill inte ändra förhållandena för träkonstruktionerna som fungerat i 100 år.
Men det är ju precis det du gör!

Att bygga en stor volym inuti ändrar luftrörelser dramatisk.
Tidigare hade man hö, men det fuktbuffrar och har en tröghet.
Klimatet har ändrats, och fortsätter att ändras, vilket dramatiskt ger andra förutsättningar. Gamla sanningar och lösningar gäller inte längre.
Men, du måste göra dina åtgärder med kunskap om fysikens lagar och konstruktionens förutsättningar. Det gör du bäst i den befintliga konstruktionen.
Fukt är ett av byggbranschens stora problem. Trots att det egentligen inte är så svårt i grunden. Det är samma naturlagar som gäller, men nya förhållanden/förutsättningar.

Att arbeta med det som inte är rakt och i vinkel är en färdighet. Den får du tillägna dig.
Det skall se, eller verka, rakt och tom vara det i erforderlig grad för ändamålet.
En duktig och erfaren efterhöstasnickare kan lära dig mycket i ett löpande samarbete.
Och det är intressant och roligt - tro mig!

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#131 » 21:10:45, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Du vill inte ändra förhållandena för träkonstruktionerna som fungerat i 100 år.
Men det är ju precis det du gör!

Att bygga en stor volym inuti ändrar luftrörelser dramatisk.
Tidigare hade man hö, men det fuktbuffrar och har en tröghet.
Klimatet har ändrats, och fortsätter att ändras, vilket dramatiskt ger andra förutsättningar. Gamla sanningar och lösningar gäller inte längre.
Men, du måste göra dina åtgärder med kunskap om fysikens lagar och konstruktionens förutsättningar. Det gör du bäst i den befintliga konstruktionen.
Fukt är ett av byggbranschens stora problem. Trots att det egentligen inte är så svårt i grunden. Det är samma naturlagar som gäller, men nya förhållanden/förutsättningar.

Att arbeta med det som inte är rakt och i vinkel är en färdighet. Den får du tillägna dig.
Det skall se, eller verka, rakt och tom vara det i erforderlig grad för ändamålet.
En duktig och erfaren efterhöstasnickare kan lära dig mycket i ett löpande samarbete.
Och det är intressant och roligt - tro mig!


Om inte annat lärde jag mig precis ett kul ord.

Men om man skulle leka med tanken att bygga genom att isolera ytterväggarna. Hur ska man då göra med grunden (som i nuläget är en rad med stenar som man kan titta ut emellan lite här och där)? På något sätt måste man ju få även detta tätt.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

atlashjul

#132 » 22:06:26, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Ska inte lägga mig i , när man inte sett på plats. Men hur du gör är det en massa jobb. Men om du ska ha samma höjd som på originalet. Går det till att palla upp i befintlig höjd, kapa väggen sektionsvis så att du kommer åt under med utgrävning återfyll och packning. Gjuta egna eller köpa T-block skjuta under med ny syll och släppa ner bygget på detta .. Ska du ev ändra höjden så går det ju att göra platta och släppa ner allt på den.
Alternativt göra platta och mura upp kant för syll.

Det jävligaste är egentligen att palla upp ett stort träbygge utan att det rasar under byggtiden, om man ska ha det lättarbetat/god plats där man gör grundjobbet,. Måste ju nästan tas en bit åt gången.

:-| paint bara för att visa hur jag mena, ska inte tas som någon byggritning :idee:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

AndreasC

#133 » 22:52:55, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmi430 skrev:
AndreasC skrev:Jag har grunnat och undrar vad du ser för fördelar att bygga ett ”rum i rummet”. Jag kan inte riktigt komma på några. Det borde ju gå åt mer material. Beklädnad på båda sidorna på den nya väggen du bygger innanför den befintliga ytterväggen. Är nyfiken på hur du resonerar där

Mvh Andreas


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Jag har tidigare byggt lite i befintliga hus och konstaterat att det tar väldigt mycket mer energi att anpassa sig till gamla mått och sneda väggar som ska riktas upp än att bygga nytt med moderna cc-mått och räta vinklar.

Men framför allt vill jag ogärna ändra i den yttervägg som hållit i mer än 100 år. Jag tycker det är bra att den är välluftad och otät - utan det hade nog inte virket varit lika fint idag (även om det är lite anfrätt ändå). Behöver jag byta en bit syll eller panel behöver jag inte ta hänsyn till det som är innanför och jag behöver heller inte försöka gjuta eller på annat sätt få till en tät sockel istället för den otäta stenmur som nu bär syllen. Jag är medveten om att jag förlorar några kvm men det kan jag unna mig då ytan finns åt andra hållet.

Så tänker jag. Men jag är öppen för synpunkter!
Okej. Jag är med på hur du tänker. Det kanske är jag som är yrkesskadad. Jobbar som snickare. Jag tycker det är kul och en utmaning att bygga/renovera i gamla byggnader. Jag personligen tycker det låter onödigt och ”slöseri” med yta. Yta vill man ju ha i en verkstad. Behöver inte alls vara så krångligt att använda gamla stommen. Har gjort det flera gånger. Och som Skru’are skriver så är det inga konstigheter bara man tänker lite på hur man gör och använder rätt material.
Sen finns det lite olika lösningar på att göra med stenfoten. Byta ut den som det har kommit förslag på men även andra

Mvh Andreas


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
AndreasC
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:15, 02-11-2017
Ort: Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 685xl

Skru'are

#134 » 22:59:29, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS
"Men om man skulle leka med tanken att bygga genom att isolera ytterväggarna. Hur ska man då göra med grunden (som i nuläget är en rad med stenar som man kan titta ut emellan lite här och där)? På något sätt måste man ju få även detta tätt."
___________________________________________________________________________________________________________

Ett ord som hela tiden återkommer är FÖRUTSÄTTNINGAR.
Eftersom du inte vill visa hur det ser ut och inte svarar på frågor, så går det inte heller att ge seriösa svar, förslag eller hjälp.
Senast redigerad av Skru'are 18:37:36, 16-03-2023, redigerad totalt 1 gång.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#135 » 10:23:36, 16-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke som dök upp i min skalle när jag såg den gula kabelskydds slangen. Är att innan du gjuter något fundera över var finns elcentralen, kan det vara någon ide att dra fram kabelskydds rör till ställen där man vill ha ström.
Vi sparade arbets timmar för elektrikern när vi gjorde så vid vårat tork bygge.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se