Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Rör i rör eller annan idé

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Ulf (trådstartaren)

#1 » 08:20:25, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kikar på rördragningen i sommarstugan...

Det är sjövatten just nu. Från början så var det bara kallvatten i köket. Så småningom blev det kallvatten även i "tvättrummet", som det hette på den tiden. Efter något år så blev det varmvatten beredare, elektrisk mulltoa och dusch. Jag tror att det då blev varmvatten även i köket. All "inter-rums" rördragning ligger öppet under kåken. Varmvattnet från toan till köket gick från början i prisol-rör. Detta frös sönder i princip varje vinter, tills det byttes ut till pex-slang med dränering. Inkommande vatten delar sig alltså under köket, där kallvattnet går raka vägen upp i köket, den andra går bort till toan, där det grenar sig igen och en slang går till en kran, ute, på norrsidan.
Nu vill jag göra något åt det hela. Skulle vilja ha "allt i väggarna", eller på annat sätt dolt, men framför allt innanför isoleringen.
Kåken håller plusgrader på vintern. Det är även tänkt att det ska borras efter vatten. Sjövattnet blir då bara för bevattning och lek.
Funderar på om under isoleringen i taket. Det är inget som ska ske i år. Tänkte göra det när det ska tilläggsisoleras.

Tips och idéer är varmt välkomna!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



Stridis2

#2 » 09:10:11, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har torpargrund. Förra ägarna har dragit vattenrören i 110 mm avloppsrör och tryckt in glasull så gott det gick. Dessa ligger alltså i torpargrunden under huset. Har aldrig frusit på de 14 år vi haft gården.
Eventuellt lägga en värmekabel som skydd?
Går det inte att tömma systemet på hösten?

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ulf (trådstartaren)

#3 » 09:31:19, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det gör det idag på varmvattnet. Där satte jag in en T-koppling med plugg på "benet".
Nu är ju inte pex-slangen lika känslig som koppar. Farsan skruvade på den tiden isär och tömde så gott det gick, men det frös ändå!

Hmm, bra idé med avloppsröret! Kanske även en värmekabel, för säkerhets skull!
Kåken står på plint. Jag har funderat på att sätta sådanadära skivor runt om. Jag inbillar mig att om det inte blåser under så blir det lite bättre med värmen.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Alexn72

#4 » 10:02:44, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tryckluft och pemslang är det mycket lättare att tömma ledningarna för vintern och de lilla som blir kvar kan i lugn o ro frysa utan att ta sönder ledningarna

1 person gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Ulf (trådstartaren)

#5 » 11:24:44, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med pex-slangen har vi bara låtit det rinna. Det har vi inte haft problem med.
En dag ska jag låta borra efter vatten, så jag vill ju inte bygga in mig i ett hörn, sas.

Ju mer jag tänker på idén med avloppsröret, ju bättre verkar det!

Jo jag ska byta blandarna till engreps och då måste jag ha lite filter innan, det är därför jag vill göra om just nu.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Mikkel

#6 » 13:07:17, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vårt hus flyttade dom vattenrören på 1970-talet från krypgrunden upp så dom ligger alldeles under golvskivorna ovan isoleringen, det är koppar/prisolrör. Detta efter frysskador och det gjorde man när man ändå byggde nytt badrum. I krypgrunden är det endast en 1-m inkommande kallvatten från brunnen och det är PEM-slang isolerad med typ gullfiber.

Enklast är väl att isolera befintliga rör. Sen kan du ju ha en plan att lägga nya rör på varma sidan under golvet när du har något golvprojekt på gång och då skulle jag lägga rör-i-rör (PEX).

Tänk på att vattnet i varmvattenröret är känsligast och fryser först och sedan vattnet i kallvattenröret om det blir stående.
Vatten fryser naturligtvis vid 0 gr men varmvattnet har tappat syre som fungerar som en invärtes "ylletröja", kallvattnet har sina små syrebublor kvar som "ylletröja".

Tillägg: Ett hus som står obebott längre vintertid kan det vara bra att tappa ur vattnet på, när man inte använder vatten varje dag så ökar frysrisken. På mina föräldrars fritidshus hade dom placerat en tappkran i en lågpunkt i krypgrunden så det var bara att sätta en hink där och öppna alla kranar. Den som byggde det huset hade tänkt efter före, så att det skulle gå att tappa ur lätt.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

magloman

#7 » 16:25:45, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idén med avloppsrör kallas för kulvert om man vill köpa färdig lösning
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

doc2

#8 » 18:03:34, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag „byggde“ en liten kulvert för en 20 år sedan av avloppsrör och kopparrör i mitten. Sedan borrade jag ett hål i mitten av avloppsröret och tryckte i fogskum. Detta vid en fristående tillbyggnad som var ca 3 dm från huvudbyggnaden. Det frös inte så länge vi hade stugan. Kanske lite osäkert med fyllningsgraden vid längre sträckor, blir säkert också härdningsproblem om inget fukt hinner fram vid fukthärdande PU. Kanske fungerar med 2K??
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Ulf (trådstartaren)

#9 » 15:56:12, 21-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som det kan bli dyrt med fogskum, det blir väl 5 meter i längd.
200 mm utvändig och ett 60 mm rör inuti... Det blir många liter...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se