Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Byggtrafik på grannens vägservitut, vad gäller?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Hyperdrive (trådstartaren)

#1 » 22:45:20, 15-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Grannen har hållit på och gnällt och jävlas om än det ena och det andra under åren. Jag har låtit dem göra grejer men när jag vill göra nåt så tar det stopp. Dom är petig som fan när det gäller tomtgränsen mellan våra fastigheter men när det gäller Svea Skogs mark så går det tydligen bra att både stängsla in utanför tomtytan och att bygga nåt slags garage/bod där.

Nu vill de inte att jag kör min grävmaskin på deras väg (20m kanske) medan jag renoverar en stenmur i anslutning till gränskorset och menar att det är byggtrafik och att jag då inte skulle ha rätt att använda vägen för det. De menar att jag förstör vägen och trots att jag har erbjudit mig att återställa eventuella skador så vill de inte gå med på det.

Till saken hör att de vill att jag bygger en egen infart och väg på min egen tomt. Men med ett servitut ser jag ingen anledning att göra det.

Finns det någon som vet vad som gäller rent juridiskt vid byggtrafik på vägservitut eller har egen erfarenhet av något liknande?

/Andreas
Hyperdrive
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:15:31, 18-10-2022
Ort: Nora
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle



Bygert

#2 » 23:08:09, 15-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gå in på min fastighet / lantmäteriet. Där kan du leta upp servitutet och se hur det är formulerat. Det kan ju finnas nån begränsning och då gäller det. Annars skulle jag säga att tillfällig byggtrafik inte är ett problem men att du naturligtvis får reparera eventuella skador.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Robert T

#3 » 01:00:09, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sluta kuva dig. Är grannen en sån "<olämpligt ordval>" är det väl ingen relation att behålla? Gör det du behöver göra, återställ vägen och fortsätt med livet.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: stig och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se