Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Byta avloppsrör, men ingjutet under badrum

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

FOTONBM (trådstartaren)

#1 » 23:26:28, 19-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Gammalt avloppsledning i betong. Inte kunnat mätt dimension, men kanske 150 mm.
Tre stora träd ca 6 meter från huset, där rötterna växer in i avloppet och sätter stopp. Samt fler stora träd lägre bort.
Krypgrund. Ledningen ligger nedgrävd ca 0,6 meter under markytan under huset.
Grunden för badrummet är gjutet i betong sedan tidigare ägare. Troligen ligger ledningen ingjuten här.
Om det varit krypgrund överallt hade nytt rör kunnat läggas ovanpå markytan.

En tanke är att suga (med torrsug) bort jorden kring ledningen och lägga ny ledning i plast, ev rotspärr kring skarvar.
Eller hugga ned träden, men det finns fortfarande fler träd och buskar som kan växa in i någon utsträckning. Och känns som värdet på huset skulle minska utan träden.
Relining är inte alla nöjda med, som jag läst.
Badrummet är inte nytt. men ingen plan på att bila upp all betong "bara" för att byta avloppet.

Rötterna blir problem varje/varannat år. Vilket betyder spolbil.

Har ni några andra förslag, ser inte torrsugbil som det optimala men har slut på idéer.
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor



Mattias Petterson

#2 » 23:38:11, 19-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt fram till badrummet, Byt rören under badrummet när det är dags för renovering
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

6 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

mccormic

#3 » 06:35:58, 20-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl fram till badrummet, därefter är det betong och där kommer väl inte rötterna i röret, så byt fram till betongen och se till att skarven blir ordentligt tät så att rötterna inte kan hitta in i skarvningen.


Skickat från min 21081111RG via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Michael Meier

#4 » 08:50:14, 20-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotsystemen är ofta lika stora som kronan, hur kan du gräva utan att skada trädrötter? torrsuga? Funkar det ekonomiskt tror inte.

En ny stamledning är mer värd än träd som ingen visste om fanns vid en kommande värdering, tänk inte på träd, fokusera på hur du ska dra avloppet.
/Michael M

5 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Khan

#5 » 22:20:34, 20-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle ta dit någon med en kamera o filma ledningen , som kan tala om vilket material det är i röret samt dimension. Då borde du även få fram ganska exakt var ledningen går under huset.
Det absolut vanligaste är att det är 100 mm gjutjärn i fastigheten, o sen 100 eller 150 betong. Men många variabler finns på detta.
Ponera att det är 100 gjutjärn ingjutet som sedan övergår till 150 betong under krypgrunden. Då skulle iaf jag satsa på att gräva fram ledningen vid övergången, samt en större schakt en bit utanför huset o öppna upp betongledningen. För att då kunna skjuta in en 110 plast ledning inuti betongledningen.
Har ganska ofta stött på liknande problem i jobbet som spolbils chaufför / avloppsfilmare.

8 personer gillar det här inlägget.
Khan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:07, 18-09-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6750
Valmet 705
Sampo 690
Shibaura CM284

FOTONBM (trådstartaren)

#6 » 22:05:33, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får ta och ringa upp de firmor jag kontaktade angående torrsug, de återkom aldrig i våras.. Det är lite för trångt om utrymme halvvägs in, så tror att jag måste ta hit någon med torrsug därför.

Alla verkar vara inne på att byta fram till badrummet i alla fall. :thumme:

Khan föreslår att skjuta in ett nytt rör i betongledningen. Dubbelkollade på fakturan från Ahlsell, det är en Fernco 150 - 110 som är sammankopplat med nya ledningen som ansluter.
Mätte på en rördel (PP) jag hade här hemma, den var 130 mm utv muff, vilket gör att det finns 10 mm med spel i betongröret. Edit: det går nog inte få in en 6 meterslängd, utan det får bli kortare längder pga det uppgrävda hålet utanför inte är så längt, så muffar blir utmaningen.
Som mest går skulle det vara möjligt att skjuta in ett rör fram till köket, om allt är rakt.. Därefter viket det av, och som minst måste troligen resterande strecka sugas bort.

Han som spolade senast filmade när han fastnade med spolslangen, som vi kunde se såg betongen bra ut för dess ålder.

Frågan bara hur mycket rötter som växt in nu. Spolades med spolbil förra året. Om det är för mycket rötter.. men kanske går att tillverka en spets till röret som skjuts in.

Men det främsta frågetecknet jag får kring detta är om det finns tillräckligt med fall mellan kök och badrummet för att det ska gå att lägga in ett markavloppsrör i bef betong, för att sedan gräva upp och lägga nytt.

Nästa steg skulle därför kanske vara att ta en hacka och kort spade och ägna någon timme åt att göra en grop vid badrummet och ev en vid köket..
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

Khan

#7 » 06:03:44, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har även hört någon i va- branschen prata om flexslang. Som tydligen oxå skjuts in i äldre ledningar.
Då är det iaf inga rörmuffar som ställer till det.
Sen blir det som du skriver att det behövs en grop grävd vid köket/kröken, samt vid badrummet för att kunna sammanfoga nya röret o ledningen från badrummet på rätt sätt. Dvs ände mot ände och en fernco muff.
Lycka till!

1 person gillar det här inlägget.
Khan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:07, 18-09-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6750
Valmet 705
Sampo 690
Shibaura CM284

Janson1

#8 » 06:29:08, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade liknande problem hemma hos mig. När jag grävde upp så var det Höganäsrör och rötterna från träden hade letat sig mellan i princip varenda skarv. (Jag valde då att skarva om och sen påplatsgjuta varje skarv på aktuellt område.) Om man fixar sitt avlopp efter alla konstens regler och tar bort dom rötter som måste tas bort så får man se vilka träd som överlever respektive dör efteråt. I mitt fall så valde jag att ta bort en rododendronbuske som var exakt ovanför avloppet och hade gått in mest i skarvarna...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

FOTONBM (trådstartaren)

#9 » 16:52:01, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Khan skrev:Jag har även hört någon i va- branschen prata om flexslang.
[...]
Lycka till!


Vet du om de finns på ex Ahlsell eller liknande?
Tack, det lät behövas!

Janson1 skrev:Jag hade liknande problem hemma hos mig. [...]


Har du undersökt om det blivit någon rotinväxt efteråt? Tänker att rötter kan tränga sig in i väldigt små utrymmen?
Var det bättre för dig att täta springor istället för att byta till nya rör?
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

Janson1

#10 » 17:52:09, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För min del var detta en panikåtgärd. Jag hade inga passande rör hemma och det var inget som helst fel på Höganäsrören trots + 40 år och det funkar än nu 18 år senare. Rododendronbusken fick ju sätta livet till och det har räckt hittills. (Sen har jag en grävare beredd ut i fall att...)

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

FOTONBM (trådstartaren)

#11 » 18:21:46, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har det ändå hållt bra!
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#12 » 22:11:05, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst, torrsug kostar skjortan, plus en njure och din förstfödde son...
Vet ett ställe där de skulle suga ut en källare som var fylld med grus. Allt skräll torrt. Man räknade på att kostnaden var lika hög med sugbil som att låta två eller tre man med normal snickarlön gräva ut allt för hand under en veckas tid! :uupps:
Tog sugbilen bara några timmar. Framkörningen var nästan ingenting, bilen bodde bara någon km från arbetsplatsen, ändå blev det så dyrt.

Ett sätt att rensa rötter jag själv har praktiserat är att slå in en stagwire (sådan här hård wire som stagar upp el- och telefonstolpar när kabeln ska vinkla av) så långt man kan. Såga av den en meter utanför röret. Stå på wiren med trätofflor så wiren ligger i hålfoten (eller fixa styrning på något annat vis). Sätt fast änden i en borrmaskin. Kör denna på det håll så wiren inte lindas upp utan spänns ihop hårdare. Kör med bra fart fram och tillbaks ett tag. När man inte känner mer motstånd ens när wiren är så långt in det går drar man ut denna och slår in en ny osv.

Som höres så har jag kluddat med gamla avloppsrör vad jag ska i mitt liv. Klok och vis (nåja...) så säger jag att det är lika bra att gräva upp och göra rätt så fort som möjligt. Annars kommer du att få dras med detta till och från tills du gör rätt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Håkan.E

#13 » 19:18:27, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slambilen brukar ha en rotskärare som dom sätter på spolslangen. Det bör du nog göra innan du försöker trycka in ett 110 pp rör
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se