Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Takplåt på rulle

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

nimrod_pro (trådstartaren)

#1 » 15:14:11, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har ett projekt till sommaren där ett tak ska färdigställas med bandat plåttag. Har haft tre lokala företag på besök och fått offert på ca 75tkr för beläggning av en firma som kunde tänka ta sig an att lägga ca 18 kvm tak och byte av tillhörande gesims.
Det är ju en del vinklar och så på taket och verkar finnas gott om enkla jobb för firmorna så förstår om de lämnar ettt högt pris...
Så kollar just efter mjuk takplåt på rulle för att lägga taket själv.

Har hittils hittat följande leverantör

Takprofiler.se
Mjuk plåt i 670mm rulle 85m (ca 56kvm)
Ärggrön RAL6021 med SSABs GreenCoat beläggning
21tkr ink moms. + leverans

Fyll gärna på med fler leverantörer och tips på var man kan få tag på plåt och vad ni har för erfaranhet av de olika beläggningar som finns.
Plastisol från 90 talet var ju ingen hitt då den bröts ner av UV och värme. Målade om ca 15 kvadrat ovan verandan som hade frisk plåt förra sommaren med Coroflex vilken var en process i sig. Se hur den färgen står sigi längden.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



R_Bergsten

#2 » 15:43:16, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byggprofiler i tråvad har nog plåt
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Mikkel

#3 » 16:45:13, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

SSABs Hardcoat kom ca 2008 och ska enligt uppgift ha tagits fram för att ersätta Plastisolen som ju började flaga efter 10-15 år.
Greencoat och Hardcoat kanske är samma sak tekniskt, kolla med SSAB.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

BM425

#4 » 16:55:29, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bara riktiga verktyg att göra falsar med så kan det nog gå bra.
Att göra fals för hand någon längre sträcka skulle inte jag ge mig på.


När jag bytte från papp till bandplåt på ett tak fick jag en offert med beräknat antal kvm. Sedan efter jobbet var klart kom de o mätte hela ytan de lagt o jag fick faktura på det som översteg offerten. Vi hade under jobbets gång lagt till några småsaker också.
Hantverksfirmor är snabba på att fakturera saker som de tycker är extra, ibland befogat ibland inte.

Finns annars färdig valsade plåtbitar som man lägger i varandra som är enklare men antagligen dyrare.

Som Smålänning måste man ibland ta sig i kragen o verkligen betala för det man ska leja bort o göra själv de saker man är bra på.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Mattias Petterson

#5 » 19:14:21, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju gesimsen som kostar och den tror jag inte du gör själv..
Gesims är ju djävulens påfund, har bara behövt göra en under alla år och det var på ett valmat tak....
Om det är möjligt så bygg bort gesimsen, det är ju en jäkla riskkonstruktion!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Alrik

#6 » 20:13:36, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425

Om du tänker på ”klick” plåttak så duger de till tak med brant lutning och inga genomföringar.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

BM425

#7 » 21:44:26, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var det heter det visst, Klicktak.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

nimrod_pro (trådstartaren)

#8 » 22:05:53, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gesimsen i detta fall är gjord i ca 60cm sektioner (samma bredd som bandplåten) så det ska nog bli hanterbart. Blir att forma för hand erfter mall. Kan tänka mig att det kan bli arbetssamt om man vill ha längre profiler då man får köra dom i kantvik och rullbock.
Själva hallens tak kommer med största sannolikhet att utföras med skivtäckning med dubbelfals då det är på detta sätt resten av taket är utfört.

Ja som småläning kan man kanske ibland tendera att vara dumsnål och om det skulle gällt hela taket skulle det inte vara några tveksamheter, då skulle man nog även fått fler intressenter och även bättre priser per m2. Offerten som lämnades resulterade i ett kvm pris på drygt 4700kr kvadratmetern.
Om vi räknar på plåten i första posten så är ju materialkostnaden till mig som privatperson 375 kr/kvm då kvarstår 4325 i arbetskostnad per kvm, plåtisarna har ju säkerligen även ett bättre materialpris.

Schaljärn, dubbelfalsjärn falstänger,falsöppningstång m.m. finns sedan tidigare småarbeten så får väl kolla ev. uppdatering till verkstaden med en sick/falsmaskin för att förforma falsarna så man slipper vika dessa med falstången.

Klicktak skulle bara fungera på halva ytan på grund av att en del täckningen är ganska flack.


Men åter till topic kring källor för att få tag i material och erfarenhet av olika beläggningar.
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#9 » 11:45:40, 25-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett jäkla jobb att göra en gesims utan en pitsburgare.. men allt går ju...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#10 » 23:17:00, 25-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man få några bilder på gesimserna, och jag hoppas du gör en projekttråd om hela takläggningen. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nimrod_pro (trådstartaren)

#11 » 13:12:35, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak i taget våren måste göra sitt intåg ordentligt så man kan ta bort den sista plåttäckningen och göra alla underjobb under drägliga förhållanden.

Gesimsen har behandlats i denna tråd innan och har bara två radier så borde gå att lösa med lite kreativitet. Sen förstår jag att man som yrkesman förordar pitsburgsmaskin och andra maskinella verktyg då tid är pengar. Vem vet kanske blir det ett nytt pressverktyg skapat i verkstaden för dessa radier och resten i kantviken.

Skru'are @ Hur bocka denna gesim
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Alrik

#12 » 15:26:09, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räkna timmarna när du står och funderar och klurar även timmarna du egentligen lägger nu kvällstid på funderande och pulande. Tillverkande av verktyg osv.

60k ex moms, dra av 5k för material som troligen du får betala. 55k för jobbet, en plåtslagare tar 650kr/h idag? 84h för jobbet.

Valmat tar längre tid. Din Gesim är de en del jobb bakom på verkstaden innan dom är hemma hos dig.

I mina ögon verkar de inte vara så dyrt ändå när man väger in allt. Ytterst sällan något är bara…

Fast pris tar man även höjd för att de kan dyka upp saker man inte förväntar sig. Jag kör alltid löpande och oftast blir jag förvånad åt rätt håll.

3 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Mattias Petterson

#13 » 19:22:31, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde det var en gesimsränna som det var tal om.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Ivar Risslén

#14 » 10:45:21, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bandtäcka 18 kvm tak utan hinder går relativt snabbt men om man ska skivtäcka samma yta så tar det mycket längre tid. TS har skrivit på något ställe att det ska vara skivtäckning. Det är lite skillnad mellan de olika sakerna. Sedan så tillkommer olika hinder som tar tid.
Det man behöver i verktygsväg är en stadig bänk och sax, hammare, klubba och falsjärn. Har man det så kan man göra jobbet men det tar tid. Har man maskiner för att falsa takplåt så går det snabbare men de är inte gratis. Sedan så får man inte glömma bort falsfärgen och kunskapen hur man ska göra ett tätt och fint tak.
TS resonerar som många andra när det gäller att lägga tak. Det är för dyrt och hantverkare är bara ute för att sko sig på andras bekostnad. Jag brukar läsa påettannat forum där de bara klagar på hantverkare men de provar aldrig att jobba som en.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

nimrod_pro (trådstartaren)

#15 » 13:43:56, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inga problem att betala för ett väl utfört jobb som som utförs av en erfaren plåtis där jobbet är konkurrensutsatt. Anledningen till denna tråd är att det enbart kom in en offert och det har då inte varit möjligt att ställa den i perspektiv mot en annan därav att jag undersöker alternativ till denna relativt lilla omläggning.

Jag har sett båda sidorna av vad hantverkare kan prestera och ta betalt både inom mitt yrke och privatperson. En del har yrkesstolthet och kunnande som gör att jobben går snabbt smidigt med ett bra slutresultat och andra vill bara få jobbet fakturerat och klart på kortats möjliga tid med kvalite därefter.
Så all heder till de hantverkare som gör bra jobb ute hos kund.

Så åter till topic kring materialval och erfarenhet kring de beläggningar som erbjuds, klaga på hantverkare och beställare kan man göra i ett annat välkänt forum :) här på maskinisten brukar vi ju hitta kreativa och kluriga lösningar tillsammans.
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se