Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ska börja putsa och behöver lite råd.

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Verktygsmakaren (trådstartaren)

#1 » 10:03:51, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våren har kommit till Skåne och utearbetet på bygget kan fortsätta efter en dryg vinter.

Väggarna är i lättbetong (typ Ytong) och ska putsas, ska ju givetvis göra det själv :smile: Efter lite letande på nätet har jag hittat att man ska följa tillverkarens rekommendationer, inget som förvånar mig så jag kontaktade tillverkarna av lättbetongen och frågade. Efter någon dag fick jag ett mejl från ett företag som kunde lämna offert på att göra det till mig, inte riktigt det jag var ute efter.
De ville sälja ett "prisvärt tunnputssystem från Polen" med grundputs, vävvinklar, startlister, fibernät, primer och ytputs med självrengörande nanopartiklar, som är genomfärgad i önskad kulör till mig.
Låter lite som vad det stod på en sida om byggnadsvård jag hittade, dagens puts är mer färg med grus i än puts.

Så jag får väl göra det efter bästa förmåga utan tillverkarnas rekommendationer.

Utvändigt har jag kommit fram till att slamma med A-bruk, näta och sen putsa med C-bruk till önskad tjocklek. Invändigt blir det C-bruk direkt, verkar sitta rätt bra som det är. Har putsat en del av väggarna invändigt i väntan på bra väder och för att kunna sätta centraler och en trappa.

Det var förvisso ett tag sedan jag blandade puts själv men det verkar inte finnas varken KC eller Gullex att köpa längre :sad:
Alternativen är färdigblandat eller murcement och putsgrus. Det är dyr grus man betalar för i färdigblandat.

Någon som putsat med murcement och har några tips? Det jag har provat hitintills verkar rätt magert och jag skulle gärna ha i mer kalk (men det finns inte heller att köpa längre) för att få det klibbigare.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner



Stridis2

#2 » 10:11:07, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakta Målarkalk i Hyllinge. Jag tror inte de säljer till privatpersoner längre men de kan säkert tipsa om återförsäljare. De gör kalkbruk som används bl.a. inom byggnadsvård.
Kolla gärna in deras referenslista på deras hemsida. Det är mycket imponerande och underhållande läsning.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Simon_91

#3 » 11:22:26, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är spännande med murning och putsning. Här hemma finns nog de flesta underlag att jobba med. Jag har bara använt färdigt bruk än så länge, och i princip bara gjort lite olika reparationer.

Om du menar webers färdiga Kalk-Cement grundningsbruk och deras färdiga gullex så finns mej veterligen båda dessa kvar. Tex https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/bindemedel-bruk/bruk/grundningsbruk-kc-89799569697

Weber verkar även ha produkter för just lättbetong, weberbase 130 och Weberbase 131. Dessa ska putsas på nät står det. De här lite smalare produkterna är inte säkert att man hittar på hyllan, men dom som säljer Weber tar nog gärna hem en hel pall åt dig :eek:

Om man ska blanda själv, vad ska vi tro utmärker lättbetongen då? Relativt mjukt material, suger mycket fukt?

Det verkar vara färre och färre som har riktig koll på det här med murning!?
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Verktygsmakaren (trådstartaren)

#4 » 12:04:20, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Stridis2
Tack för tipset, kan nog köpa via mitt företag om det kniper. Det jag annars hittat är släckt kalk för desinfektion, finns på Granngården för 200:-/10kg
Jag har några säckar liggande från tidigare äventyr så blir jag entusiastisk så finns det lite att testa med först :smile2:

@simon_91
Blev imponerad att du hittade KC men när jag tittade i produktdatabladet så ingår det dyr grus även i den.
Vattenåtgång 3.2L/20kg, ballast natursand 0-3mm enligt produktdatabladet.

Färdigblandat är bra om man bara ska kladda lite, ett lass putsgrus och 5-6 säckar KC blir ju en del men finns inte KC längre är det ingen nytta med grusen.
Räknar med att det går åt ca 2-2,5 ton på utsidan och 1-1,5 ton invändigt så jag hade gärna blanda själv.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Simon_91

#5 » 18:28:15, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag förstår. Det är typ denna eller motsvarande du söker https://www.se.weber/betong/cementbindemedel/weber-kalkcement-c

Är du säker på att produkten inte finns, eller kan det vara så ingen vill ha en hel pall på lager? Får man tag på rätt person hos saint-gobain kanske dom vet nån leverantör som kan tänkas sitta på några säckar.

Annars får du köpa en pall och börja leverera till oss andra :djaevul:
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Verktygsmakaren (trådstartaren)

#6 » 18:39:43, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis vad jag letat efter men inte hittat :smile:
Är väl så fast i att det skulle vara Gullex eller Finja men tycker att jag kollat igenom allt vad jag hittat.

Jag bugar och bockar, det finns hopp och material för den händige fortfarande.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Simon_91

#7 » 19:49:45, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gullex, har det varit något eget tidigare? känner det bara som ett färdigblandat weber bruk. Verkar ju även finnas som bindemedel https://www.se.weber/betong/betong-ovrigt/weber-gullex-murcement

Jo men det verkar som att produkterna för dom händiga försvinner i samma takt som dom händiga :???:

Hoppas du håller os uppdaterade när du sätter igång :smile:
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Verktygsmakaren (trådstartaren)

#8 » 20:12:05, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som fanns att köpa förr vad jag minns var KC, senare kom Gullex som var ett varumärke men fortfarande KC. Det var min far och farfar som använde dessa när det skulle putsas och eftersom jag alltid ville vara med så har jag duttat med bägge. Minns dock inte om det ena var bättre än det andra, förra gången det putsades i lite större skala var i början av 90-talet så det är ett tag sedan.

Jag kommer att starta en tråd om mitt verkstadsbygge när jag får tid över från bygget, jag är på upploppet och blir förhoppningsvis klar innan sommaren.

3 personer gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Verktygsmakaren (trådstartaren)

#9 » 18:43:44, 05-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite erfarenheter som kommit på vägen.

Man ska söka på murkalk om man vill köpa släckt kalk att putsa/måla med. Inte alltid att den lokala leverantören har det men jag har hittat det som lagervara inom 3-4 mils omkrets så det går att lösa för mig utan att behöva beställa en hel pall.

Redan vid ett par nävar kalk i en spann putsbruk gör det klibbigt och lätt att arbeta med om man jämför med murcementsblandning.
Sen om det ställer till det för mig vet jag inte men tror inte att det gör något då jag putsar inomhus.

2 personer gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

magnusk750

#10 » 18:53:04, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Putsning har jag aldrig kommit överrens med, att få upp det på väggen så det sitter kvar. En spismur inomhus blev ok til slut efter mycket svärande, men en skorsten ute är det inte mycket puts kvar på fem år senare. Slår du på med slev, eller drar upp med bräda? Eller spruta?
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Verktygsmakaren (trådstartaren)

#11 » 09:12:38, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med kalk i bruket sätter sig bruket lättare när jag slänger på det med slev. Blir lite kinkigare när det ska upp över huvudet men då får det bli mindre på sleven bara.

Putsade en del för mer än trettio år sedan men började tvivla på min förmåga när jag började denna omgången. Det har dock löst sig och med rätt blandning och rätt konsistens på bruket går det bättre och bättre.

Tittade på en spruta men kom fram till att det inte kan vara mycket lättare än att slå på med slev, slipper gärna oljudet från en kompressor också.

1 person gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Palomäki och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se