Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dags för stuprör.

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Verktygsmakaren (trådstartaren)

#1 » 08:32:00, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag väl är färdigputsad ska det upp stuprör men där har jag lite bekymmer.

Boningshuset är hitflyttat någon gång på mitten av artonhundratalet, har inga dagvattenledningar så stupen går rätt ut på backen. Funkar bra eftersom marken består av grus men nybygget har dagvatten och dräneringsledningen dragna och det är där jag kommer få problem.

På våren släpper bokskogen upptill huset mycket skal från när bladknopparna spricker och dessa hamnar i rännorna, man får skyffla bort högarna när det samlas för mycket vid utloppen men hur fasen ska jag kunna stoppa dessa från att hamna i dagvattenledningen på nybygget??

Givetvis vill jag göra suprören själv då taket är listtäckt och har ståndränna. Ska ju ha vattkupor vid utkasten från ståndrännan och dessa borde inte vara så svåra att göra. Betydligt snyggare med falsade skarvar istället för rörböjar på stupen också.

Vanliga lövfällor har för grova galler så där kommer skalorna leta sig igenom. En variant på lövfälla skulle kunna vara att ha nät med brant vinkel i slutet på stupet som då behöver vara öppet i sidan och förhoppningsvis få skalorna att sköljas ur röret med regnvattnet.

Någon som har en idé?
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner




Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se