Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Planera maskinhall

111 inlägg • Sida 7 av 8
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Skru'are

#91 » 18:51:44, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Vad är det för fel på sakligheten?
All text kräver källkritiskt tänkande och kunskap för att tolkas rätt.
Gunnar Bramstång, som citeras ordagrant i texten (från ett vittnesmål han avlagt i domstol), är en av Sveriges främsta auktoriteter på området förvaltningslag.


Det var kanske "kornet"; Gunnar Bramstång.
Många övriga synpunkter på Frihetsportalen är i högsta grad kontroversiella. Den "blinda hönan."
Referera direkt till Gunnar Bramstång med hänvisning till vittnesmålet som källa.
Att referera till, eller att ens nämna, Frihetsportalen som källa skulle definitivt inte leda framåt i ärendet.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



Mats i Myrhult

#92 » 18:59:46, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såvitt jag vet finns Bramstångs vittnesmål på nätet endast på Frihetsportalen.
Att berätta sanningar är kontroversiellt i Sverige. Det är nog lite av vitsen med Frihetsportalen att berätta det som inte andra berättar. Källhänvisningar förekommer ofta, som länkar. Men du kanske inte klickat vidare och läst?
:off_topic:
Dina klagomål på Frihetsportalen är åsikter, det är helt i sin ordning. Men har du fakta som visar att det som skrivs där är fel?
:back_to:
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Mats i Myrhult

#93 » 19:07:06, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:Och då är ju frågan hur många månskensbönder här i trakten som lever på sina jordbruk? ska man gå efter skl:s tolkning då j*vlar får byggnadsinspetören här kämpigt med alla "svartbyggen".


Det är inte ens många heltidsbönder som kan leva på sitt jordbruk i Sverige. EUs officiella statistik visar att vi är sämst i Europa med 21% kostnadstäckning. Övriga inkomster i jordbrukshushållen kommer alltså från annat håll!
Denna statistik är offentlig i EU men finns inte på svenska Jordbruksverkets hemsida. Men den finns på svenska i Finland. Tack för tvåspråkigheten!
https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... amhetskvot
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Skru'are

#94 » 19:47:06, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tommy f skrev:Har även lusläst i pbl och på skl s sida i timtal..

I bygg branschen styrs mycket av Allmänna Bestämmelser; ett tunt häfte. En gång i tiden fanns en bok på 563 sidor om motiven till den tidens AB. Den var ett, av flera, hjälpmedel att läsa och tolka AB. Sedan regelbundna utbildningstillfällen vid revideringar och diskussioner med kollegor, rättsfall osv. Nästan dagliga tankar och erfarenheter.
Idag har jag lärt mig så mycket, att jag utan skam kan säga att jag inte kan den.
Många aktörer, inklusive myndigheter, har förvånansvärt lite "på fötterna".
Som sakkunnigvittne kan man, i bästa fall, se domarna läsa innantill och klia sig i huvudet.
Erfarna jurister som dagligen jobbat med AB har sällan en entydig tolkning. Efter betänketid: å ena sida..., å andra sidan

Erfarenhet. Ju mer man lär sig, ju mer inser man hur lite man vet. Lärande är livslångt.

Ovan är bara ett exempel.
När det nu finns en myndighet som är till för att bistå dig, så förstår jag inte varför du inte vill boka tid för ett samtal med "Landsbygdsutveckling".
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#95 » 19:59:26, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:
Erfarenhet. Ju mer man lär sig, ju mer inser man hur lite man vet. Lärande är livslångt.

Ovan är bara ett exempel.
När det nu finns en myndighet som är till för att bistå dig, så förstår jag inte varför du inte vill boka tid för ett samtal med "Landsbygdsutveckling".

Bra att du har kunskap om byggnation och AB. Den har jag också läst och i begränsad utsträckning jobbat med. Där är jag inte expert. Samtidigt tror jag AB är mindre aktuell här än exempelvis kommunallagen.

Enig med dig att det kan vara värt att kolla vad olika typer av hjälp till landsbygdsutveckling kan hjälpa till med. Lite av smörläge om man får två myndigheter att bli osams. :vissla:
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Skru'are

#96 » 20:05:56, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ännu bättre om de blir överens och med den det gäller!

Det jag tog upp var ett exempel. Det gäller generellt.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

tommy f (trådstartaren)

#97 » 02:32:24, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft fullt upp ett tag med annat men kan flika in och uppdatera lite för dem som kan va intresserad.

Jag har iaf tidigare vart i kontakt med länsstyrelsen.. och svaret i skrift form är kort och gott att dom inte har med det att göra nå mer sedan 2011.. vill jag ta det vidare för att jag då tycker att jag blivit felaktigt behandlad av kommunen i samband med handläggningen av ärendet kan jag få saken prövad hos Justitieombudsmannen (JO). Då dessa tydligen har uppgiften nu att granska så att övriga myndigheter arbetar enligt de lagar och regler som styr deras arbete.. särskilt sådana lagar som berör enskildas rättigheter och skyldigheter i förhållande till det allmänna...
https://www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Fick också svaret enl. nedan:


I äldre plan- och bygglagstiftning kunde länsstyrelsen pröva anmälningar från allmänheten mot en byggnadsnämnd eller motsvarande. Detta gjordes genom att ett tillsynsärende upprättades inom vilket frågan/klagomålet behandlades och utreddes. Anmälningar från allmänheten mot en kommuns hantering av plan- och bygglagen prövar länsstyrelsen dock inte längre så som tidigare gjordes.


I och med att plan- och byggförordningen PBF 2011:338 och plan- och bygglagen trädde i kraft den 2 maj 2011 förändrades Länsstyrelsens tillsynsroll. Länsstyrelsen har kontakt med länets kommuner genom årligen återkommande besök eller andra former av aktiviteter för att diskutera aktuella plan- och byggfrågor samt, i enlighet med länsstyrelsens numera vägledande roll (8 kap. 14 § PBF), ge tillsynsvägledning genom råd och stöd till byggnadsnämnderna i deras tillsynsarbete. Inom ramarna för vägledningen skulle länsstyrelsen visserligen kunna behandla ämnen, som har sin grund i påpekanden från allmänheten, men detta sker då i ett mer generellt sammanhang. Avsikten är inte att behandla enskilda ärenden eller beslut, utan vägledningen har en mer framåtsyftande och stöttande inriktning.

Som tidigare har nämnts är det kommunen som har ansvar för prövning samt hantering av lovärenden och utöver länsstyrelsens vägledande roll har länsstyrelsen även ansvar för överklagade lovärenden. Det betyder att byggnadsnämndens beslut i lovärenden hanteras av länsstyrelsen, men först sedan ett kommunalt beslut överklagats. Det ni beskriver är alltså ingen fråga för Länsstyrelsen Gävleborg att hantera i dagsläget, utan en fråga för kommunen.


Tankarna har snurrat , och mycket tips har man fått härifrån som hjälpt, det vill jag tacka er för!!
Skulle ni anmält till JO? Skulle ni försökt övertalat kommun?

Klokare blir man inte då dem man pratar, mejlar och ringer till har totalt olika uppfattningar om detta och ingen kan referera till något konkret som man kan "ta på".. lite konstigt kan tyckas då jag inte borde va den första som står i denna sits.. men de flesta frågar ju inte utan bygger bara..
Men vi tycker det blir för mycket pengar att slänga ut om det sen kommer bli problem...

Väljer att lägga in en kort historia hur vi kommit hit...

Vi är då en Familj som i juni 2012 tog steget och köpte oss en liten lantbruksfastighet på 3,2 hektar (fastigheten i fråga) samtidigt som vi bodde kvar i vår ”vanliga” villa på orten då huset inte var beboeligt för familjen vid köpetiden... Och ingen hade brukat marken på många år tionden, satt de första åren gick till att kunna få bukt på den gamla åkermarken/betesmarken samt att göra huset beboeligt för oss och våra tre barn. (Lite av detta syns av tidigare bilder).



I maj 2014 tog vi iaf steget och flyttade till gården permanent för att kunna starta drömmen med å kunna bedriva en egen verksamhet här på gården . Efter att ha pratat och fått råd av våran konsult på LRF om våra planer och idéer för verksamheten så registrerade vi oss för f-skatt och momsredovisning samtidigt och drog genast igång verksamheten med hull och hår för allt vi hade råd och tid över till!!!

Och vi har inte ens kommit halvvägs en, dels p.g.a. att det bara finns 24 timmar på 1 dygn och pengar växer inte på träd.. jobbigt när viljan är så stor.. men iaf så just nu bedriver vi uppfödning av Gestrikefår i genbank för att sälja livdjur och kött och skinn av, här kommer bygglovet in för ligghallar som lär byggas/flyttas/rivas.. Vi har även en pågående ökad besättning av vaktlar där vi ser att äggförsäljningen går så pass bra satt vi lär utöka snarast (bygglov på ny byggnad, även denna kan behöva ändras/flyttas). Vi håller även på att planerar för att köpa in ett 40-50 tal höns då förfrågan på vanliga ägg har vart stor bland våran kundkrets satt vi ser bra marknad för även detta. Även här skall vi sälja livdjur.

Vi håller också på att utbildar oss för att kunna starta upp med biodling, honung finns det också stark efterfrågan på här!

Vi håller även i talande stund på att kontakta kanin köttproducenter och ser över om det är något vi också kan börja med på gården då vi tycker det kan vara vettigt då det är brist på just avelskaniner som enbart är för kött i Sverige, men även här där man behöver bygga burar, flytta/riva burar m.m. kommer bygglovet in..

Vi säljer även ved ifrån den egna skogen. ”vedbod” har vi byggt för att få in några påsar innan försäljning.. får se om detta kommer bli ett problem..

En gårdsbutik har vart på tapeten tidigare, men känns helt borta nu..

Planen är även att kunna köpa till mer mark till fastigheten också och på sådant vis kunna växa sig ännu större i ovan nämnda verksamheter..

Vi har också i långa loppet ev. funderat på att erbjuda "grön omsorg" på gården om det blir som vi vill i framtiden.


Utöver detta håller vi som sades på att restaurerar den åkermark som en gång fanns här för det egna grovfodret till djuren på gården. Och bidra till att hålla landsbygden som den en gång var, öppen! Vi har fått mycket positiv uppmärksamhet på vårat jobb på gården, När vi ”väcker liv” i denna gamla gård som var totalt igenväxt så länge.

Verksamheten växer och det är roligt att efterfrågan redan har vart så pass stor på det vi kan producera nu satt vi nu lär tänka på att utöka delar i verksamheten redan! Och förfrågningarna ökar på de delar vi en inte hunnit fått i ordning en! :)

Det tråkiga är ju att när vi köpte fastigheten 2012 så ringde vi kommun och hörde hur det såg ut med bygglov på våran fastighet. Och då sa handläggaren som sades att eftersom vi bodde utanför detaljplanerat område och huset är en lantbruksfastighet så krävdes inga bygglov så länge det är byggnader till verksamhetens syfte, men att jag kanske i alla fall skulle behöva anmäla att jag bygger om det är något "större" projekt.

Detta samtal la ju då också grunden till att vi också tyckte att vi kunde satsa och investera på att få liv i den gamla gården igen då det behövde rustas upp och givetvis byggas vissa byggnader för bl.a. djurhållning, foderhållning och maskinförvaring etc. etc.



Det kändes skönt att plan och bygglagen 9 kap 3 § möjlig gjorde för oss att kunna utveckla verksamheten efter behov då det med facit i hand kan ändras mycket på ett år när man håller på och bygger upp en verksamhet såhär som vi gör, behoven ändras hela tiden och då absolut inte minst djurens behov som snabbt kan ändras satt man blir tvungen att bygga något med tak till dem t.ex.

Men när jag ringde kommunen igen i mars 2015 och förklarade att jag vart tillsagd att informera
om jag planerade å göra nått större bygge, och då ev. i alla fall göra en bygganmälan, så fick jag då prata med den då nyligen nytillsatta handläggaren som jag tidigare inte hade pratat med. Och den nya handläggaren sa att det visst krävdes bygglov, detta trots att jag påtalade vad den tidigare handläggaren sagt... -”Alla kan göra misstag” sa han om den tidigare handläggarens lovord till mig.. Tyvärr hade jag ju inget skriftligt på detta!

Jag hänvisade då till Plan- och bygglag (2010:900)

där det står skrivet:

3 § Trots 2 § första stycket 1, 2 och 3 b krävs det inte

bygglov för en ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk eller

annan liknande näring, om åtgärden vidtas i ett område som

inte omfattas av en detaljplan. Lag (2011:335).

Men han vidhöll då att jag lära ha bygglov p.g.a. att vi inte har våran huvudinkomst av verksamheten, Jag ifrågasatte då hur ett bygglov kan vara inkomst baserat och till vilken lagparagraf det kan hänvisas. Men fick inget riktigt svar på detta förutom att han har sin ”tolkningsrätt” av lagen.

När jag då krävde skriftligt på att kommunen bortser ifrån en svensk lagstiftning p.g.a. av hans uttal gällande min jordbruks fastighet så "kunde" han inte skriva ett sådant...

Då vart ju frågan varför såklart.. och svaret var i korthet:

-"Du har rätt att bygga enl. ovanstående lag men gör du det kan vi i kommunen komma å stämma dig för svartbygge, och då går vi på rätts % på tidigare liknande fall mellan kommun/"Bonde" och där vinner vi "oftast"...

Sen kom ju då behovet av att kunna ta hand om och laga/serva samt förvara maskinerna igen.. nu mer påtagligt efter att ha vart i drift ett år..
Och det va då vi fick svaret ifrån kommun enl. ovan..


Och det svaret kändes ju som sades halvkul.. här försöker vi bedriva och bygga upp en långvarig verksamhet på landsbygden!? En mer frustrerande är det att tidigare handläggare sa tvärt om och detta inte finns skriftligt..

Och så kommer frågorna.. för vem finns denna lagen för? De fåtal som bara totalt lever av lantbruket? Varför är isf detta inte !allmänt känt”?

Jag tänker, skall den inte främja oss ? Hur skall vi kunna få X% av inkomsten ifrån verksamheten om man inte ens får chansen å bygga upp den på de villkor som skall vara oss berättigad? Vi driver ju såklart verksamheten i vinstdrivande syfte och räknar ju såklart med att verksamheten skall inbringa oss en bra X% inkomst när vi är i mål med allt som ligger i planen för gården..! Men dit ”hamnar” man ju bara inte liksom tyvärr inte.. man lär bygga och kontinuerligt kunna utveckla... hela tiden!!

Bara förra året har vi kostat på drygt 300 000:- i verksamheten på olika vis för att kunna påbörja och att bygga upp delar i en fungerande verksamhet.., men kommer det visa sig att vi knappt kan lägga ett enkelt plåttak över en halmbal eller en vedsäck utan att ha bygglov så funderar man ju hur vida det kommer kunna gå att bygga upp någonting alls... ska vi ha bygglov så fort vi behöver göra nått på gården kommer det bli stora problem!! Eller det är det redan för den delen...
Och ja.. det krävs bygglov på ALLT som har tak.. du får inte ens ha ett litet tält uppe permanent...
tydligen....

Plan och bygglagen 9 kap 3 § finns ju där av en anledning, varför väljer kommunens handläggare att med näbbar och klor slippa tillämpa den?

Oj... nu vart det långt!!


Men vill ni kolla mer om oss så gå in på http://www.ferlinsgard.se eller besök oss på Facebook på Ferlins Gård...

Mvh Tommy

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68

Molnia

#98 » 03:12:18, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad förbannad man blir när man läser om era bekymmer med kommunen.
men som sagt ni är ju inte de första som inte får 100% näring från gården, vad säger LRF /LRF konsult eller liknande om detta bemötande från kommunen?
Det borde ju finnas en mängd månskensbönder som har fått beviljat att bygga av kommunerna i detta avlånga land. Eller tolkar alla kommuner lagen lika?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#99 » 10:38:12, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kommunala handläggaren har fel! Bygglovsplikt har inget lagligt samband i PBL med var intäkterna kommer ifrån. Den enda myndighet som kan ha synpunkter på det är Skattemyndigheten. Men de bryr sig inte om PBL. Det enda de bryr sig om är att er företagsverksamhet drivs med avsikt att redovisa vinst, helst också att den gör det.

Om du törs, bygg och låt kommunen utdöma föreläggande som du sedan utmanar i förvaltningsdomstol.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Skru'are

#100 » 12:18:14, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tommy F
Mycket bra redogörelse; kunde med fördel varit längre ändå. :thumme:
Samtidigt ser jag att de råd jag försökt att ge inte "gått hem".
Ta inte illa upp nu, men det är inte lätt att vara ung/oerfaren och tampas med myndigheter. det är stor skillnad på att ha rätt och att få rätt. Att läsa lagar, regler och avtal är inte lätt. (Jag försökte ge ett exempel tidigare, men blev missförstådd med ett tråkigt svar; var inte du.)

Du är ung, entusiastisk, energisk och har arbetsglädje. Du vill göra något med gården och för bygden.
Det är sådana personer vi behöver! Både landsbygden och landet!

Så sitter det en tjänsteman - maktberusad, verkar ha allvarliga komplex och som inte förstår att det är för medborgare och näringar han skall arbeta; avlönad med skattepengar - och motarbetar!

Du har en diversifierad verksamhet för att få ut mesta möjliga av den lilla gården och ert arbete och sprider dina risker.
+ blå text ovan.
Det är ju i linje med vad Landsbygdsutveckling/LS stödjer!

Jag skäms för vad min generation har gjort på många sätt och för vad ni unga skall ta över och reda upp.
Det här exemplet gör mig upprörd.
Jag kontaktar dig för att se om jag kan hjälpa dig bättre. :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

qqq

#101 » 17:39:15, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad säger lrf och liknande bondeorganisationer ?

Det måste finnas rättsfall och praxis som berör detta.
Sök efter sådana.

Det där med (huvud)inkomst från näringen är bara hittepå bortförklaringar från kommunerna.
Skulle det gälla, så borde det stå i lagtexten.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Burträskarn

#102 » 17:44:40, 29-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ett par år sedan fanns det ett förslag (från någon undersysselsatt byråkrat) om att alla byggnationer skulle kräva bygglov. Den ide'n avlivades tack och lov. Men jag är inte helt säker på att man lyckades genomföra nån form av försämring, så mitt (och uppenbarligen andras) tips är att ta ett snack med LRF. De är ditt (och mitt) "fack". Då kan du kanske också få svar på om du behöver göra den förprövning(?) som tydligen ska göras om man ska bygga lagårdar, stall eller andra kreaturshus. Den prövning tror jag att det är Länsstyrelsen som gör...
Din beskrivning/affärsplan är ju bara helt underbar, i synnerhet som att du verkar ha fått lite luft under vingarna. Jag håller alla tummar inom synhåll för att det här ska lösa sig, och att skrivbordspiloterna nån gång ska få smäll på fingrarna!
HEJA!!!
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

tracker

#103 » 20:22:35, 14-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

kvistberg

#104 » 10:21:27, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom in i den här tråden av en annan anledning men kan inte låta bli att kommentera det du har råkat ut för.

Har du pratat med förvaltningschefen? Har du pratat med byggnadsnämndens ordförande?
kvistberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:49:42, 29-03-2013
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 920

tommy f (trådstartaren)

#105 » 12:33:46, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Ber om ursäkt att jag vart off i frågan, har haft en del att stå i personligen..
Hur som haver så har det klarnat upp en hel del, efter att fått kontakt med en annan handläggare på kommunen så har det framkommit att kommunen skall följa boverkets föreskrifter som står här: http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsb ... mibyggnad/

Och i mitt fall lära jag kunna svara ja på dessa frågor för att få upprätta bygglovsbefriade ekonomibyggnader:
1. Bedriver ni jordbruks-, skogsbruksverksamhet eller annan liknande näring?
2. Är byggnaden uteslutande till för jordbruks-, skogsbruksverksamhet eller annan liknande näring?
3. Är byggnadens utformning och standard passande för jordbruks-, skogsbruksverksamhet eller annan liknande näring?
Dom gör heller ingen bedömning huruvida man kan leva på näringen eller ej eftersom man i de flesta rättsfall inte har tagit hänsyn till någon sådan faktor.

Känns skönt! :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: delta53, Kurt Karlström, ulvön och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se