Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Planera maskinhall

111 inlägg • Sida 2 av 8
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

magloman

#16 » 11:40:27, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

du kan ju bygga pannrummet i en av de gamla husen o gräva kulvert

Eller bygga ett pannrum i det nya verkstaden i en egen brandcell. Det är nog bara dubbelgips som gäller mot andra rum. Ytterväggar går bra med enkelgips. Sen vattenburen värme ut till verktadsrummen och aerotempers. Är inte vedkaminen vattenburen så går det väl o hitta nån gammal panna billigt eller bygga om den lite.

Kanske bygga det i hörnet mot huset, ifall du kommer på att dra in kulvert till huset senare.

Sen kan du ju ställa in ved i nån av portarna som du inomhus drar till pannrummet mha palldragare.

Jag tror ju det bästa är o ha portarna på långsidan i ditt fall, men kolla upp hur hög avväxlingsbalken blir. För det kommer ju begränsa porthöjden.

Kanske ett fall för Jörgen? Hallå Jörgen?? :mrgreen: :laes_detta:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



dejvi

#17 » 13:46:46, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

tommy f skrev:Hur värmer ni andra era hallar? Förutom golv värme då? Kan en Luft Luft pump vara nått endå kanske?


I ett båtsnickeri här i närheten så har ägaren satt in en bilkylare på väggen och fläkt (minns inte om det var sugande eller tryckande) och på utsidan under ett litet tak har han en kamin som han eldar i! Runt rökgaskanalerna finns en kopparslinga och den är sedan ihopkopplad med bilkylaren inne i snickeriet! En cirkulationspump finns också där någonstans och det lär värma bra! Har aldrig varit in och tittat på vintern men han påstår det fungerar, och billigt var det! Glykol i systemet för att förhindra att det fryser!

Extra passligt i båtbranschen då det ändå skall eldas i kamin för att få bräderna basade! Snickeriet är väl 80m2 och det är inte så högt till tak! Finns det andra som har erfarenheter av liknande system? Vad är bra och vad är dåligt? Har själv tänkt att man skulle kunna fixa något liknande för att värma kallsidan om behov skulle uppstå någon kall vinterdag! Måste åka ut i vinter o se hur det fungerar för konkurrenten! :grin:
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

tommy f (trådstartaren)

#18 » 15:01:46, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:du kan ju bygga pannrummet i en av de gamla husen o gräva kulvert

Eller bygga ett pannrum i det nya verkstaden i en egen brandcell. Det är nog bara dubbelgips som gäller mot andra rum. Ytterväggar går bra med enkelgips. Sen vattenburen värme ut till verktadsrummen och aerotempers. Är inte vedkaminen vattenburen så går det väl o hitta nån gammal panna billigt eller bygga om den lite.

Kanske bygga det i hörnet mot huset, ifall du kommer på att dra in kulvert till huset senare.

Sen kan du ju ställa in ved i nån av portarna som du inomhus drar till pannrummet mha palldragare.

Jag tror ju det bästa är o ha portarna på långsidan i ditt fall, men kolla upp hur hög avväxlingsbalken blir. För det kommer ju begränsa porthöjden.

Kanske ett fall för Jörgen? Hallå Jörgen?? :mrgreen: :laes_detta:


Ja det är ju också ett alternativ, att bygga den utanför i ett litet "pannrum" kanske. Mja, det finns att klura på :)
Ja det blir till att ha portarna på långsidan, klubbar det nu :)
en 3,5x3,5 samt en vanlig 2,5x2 mot infarten och sedan ev en mindre 2x2 på andra kortsidans hörn för att kunna köra ut 4hjulingar och skotrar lätt där. Kan nog bli rätt bra tror jag.


dejvi skrev:
tommy f skrev:Hur värmer ni andra era hallar? Förutom golv värme då? Kan en Luft Luft pump vara nått endå kanske?


I ett båtsnickeri här i närheten så har ägaren satt in en bilkylare på väggen och fläkt (minns inte om det var sugande eller tryckande) och på utsidan under ett litet tak har han en kamin som han eldar i! Runt rökgaskanalerna finns en kopparslinga och den är sedan ihopkopplad med bilkylaren inne i snickeriet! En cirkulationspump finns också där någonstans och det lär värma bra! Har aldrig varit in och tittat på vintern men han påstår det fungerar, och billigt var det! Glykol i systemet för att förhindra att det fryser!

Extra passligt i båtbranschen då det ändå skall eldas i kamin för att få bräderna basade! Snickeriet är väl 80m2 och det är inte så högt till tak! Finns det andra som har erfarenheter av liknande system? Vad är bra och vad är dåligt? Har själv tänkt att man skulle kunna fixa något liknande för att värma kallsidan om behov skulle uppstå någon kall vinterdag! Måste åka ut i vinter o se hur det fungerar för konkurrenten! :grin:


Intressant! Inget jag hört tidigare iaf :) Men funkar nog säkert!

Föresten, om det ska stå till största del ouppvärmt så bör jag skippa plast i väggarna eller? Ska väll inte va plast i sånt som inte är uppvärmt hela tiden?

Mvh Tommy
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68

Hansborg

#19 » 16:27:34, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjut in värmeslingor där värmen behövs (i framtiden) det ångrar du aldrig! :cool:
Inte så snabbt, men fan så roligt att lägga sig på golvet på äldre dar.. :razz:
20-30 grader max vad som behövs för en temp på 16 grader i verkstan..
Glykol.. elda när andan faller på, så kälar det inte helt ihop där emellan.. :grin:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Molnia

#20 » 19:52:49, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

detta är inte ett alternativ då?

Bild

min far har passligt en vändplan för timmerbilar utanför logen och det är SÅ värdefullt att ha vändyta utanför. Kan man komma smidigt rakt till porten är det inte mycket besvär sedan. :grin:
Min fars loge är 9m bred och han har en port som är 3m bred. Jag rekommenderar gärna 4m bred port på gaveln av en så bred lokal.
Den golvytan som är direkt innanför porten på vardera sida blir mycket svår att utnyttja om man inte bygger rum där.
Vi har en större traktor och en mindre men eftersom porten är så smal behöver vi köra ut den ena för att komma ut med den andra. Murfy´s lag har ju bestämt att den traktorn man vill ha alltid ska stå längst in. :x
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Fredrik_

#21 » 22:22:25, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ser ursprungliga skissen:
'Byta plats' på infarten och maskinhallen?! Så den ligger nästan hörn_mot_hörn med den g:a ladan.
Infarten runt maskinhallen, portarna på 'baksidan' och huset som en skärm mot vägen! (Men inte så nära vägen att den skymmer trafiken då naturligtvis!!
Då även enkelt att komma till något på gaveln.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tommy f (trådstartaren)

#22 » 00:09:32, 06-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får tacka för alla tips! Kanon!! :)
Har fått lite mer kött på benen och lite mer å tänka på :)
Ska sätta mig och rita om lite i helgen tänkte jag.

Så är det inte helt omöjligt att det dyker upp en liten tråd när bygget väl drar igång :)

Mvh Tommy
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68

patrik h

#23 » 18:18:10, 06-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker du ska tänka om gällande porten. Gör den 4,5m hög.
För större maskiner kommer du troligen vilja ha i framtiden.
Ska man bygga verkstad/maskinhall så SKA det finnas en port för fullhöjd, blir billigare att göra det direkt än att behöva mecka med det sen.
Det kommer inte heller kännas så kul när du köpt en för stor maskin när du får stå utanför hallen och mecka i ösregn och titta på hallen och undra "varför gjorde jag såhär..."
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Robert T

#24 » 18:44:58, 06-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:Tycker du ska tänka om gällande porten. Gör den 4,5m hög.
För större maskiner kommer du troligen vilja ha i framtiden.
Ska man bygga verkstad/maskinhall så SKA det finnas en port för fullhöjd, blir billigare att göra det direkt än att behöva mecka med det sen.
Det kommer inte heller kännas så kul när du köpt en för stor maskin när du får stå utanför hallen och mecka i ösregn och titta på hallen och undra "varför gjorde jag såhär..."


Instämmer, idag är 4,5m standard på svenska vägar, därför ska en verkstad inte vara mindre.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#25 » 18:52:40, 06-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

5 poäng till Molnia!
En gårdsplan med två verkstäder parallellt och bara en smal stig emellan är inte lyckat. Det blir mycket trevligare om de står i vinkel med en rejäl plan mellan sig.

Det dumma med tillfällig uppvärmning är att det alltid är som goast när det är dags att gå därifrån.
Det dumma med konstant uppvärmning är att det är dyrt. :sad:

3,5 meter i porthöjd är inte nå för mycket iaf. Det är ju precis man får in en anständig bonntraktor. :driver:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

magloman

#26 » 19:35:40, 06-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag gillar molnias förslag oxå :grin:

Sen sätta stora porten i gaveln mot vägen för då blir det enklare.
Även lättare att göra den högre om man vill. Inte fel o göra 4.5m , blir ju ett helt annat värde på verkstaden då oxå. Bra om man har lån osv

/edit:
Glömde ju säga det att stora grusytor är alltid bra, det går jämt åt avställningsytor. Lättare o hålla efter oxå om det finns manöverutrymme. Om inte så kan man ju lägga snö på en del av ytan. Själv vill ja ha mina grusytor rena även på vintern så snön får ligga på gräsytorna.
Senast redigerad av magloman 19:37:51, 06-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Robban_C

#27 » 23:04:56, 06-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:... Det dumma med tillfällig uppvärmning är att det alltid är som goast när det är dags att gå därifrån. ...

Fjärrstyrt?
Eller timer?

Låt mig påpeka att det går rätt fort att värma upp en verkstad från ex vis nollgradigt till femton grader men det tar åtskilliga timmar tills maskiner och verktyg håller samma temp. Är det dessutom en luftdrivet maskin så har man en maskin som kanske håller fem plusgrader när man börjar jobba och sen bara sjunker i temperatur. Det är ju sådär. :sad:
Kanske det ska vara en grundvärme istället? 8-10 gr hela tiden och sen höjer man till 15-16 grader när man ska vara där, kanske via timer eller fjärrstyrt?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#28 » 23:18:52, 06-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan det här va nån planlösning?

Inte helt i skala osv, men i princip alltså.


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tommy f (trådstartaren)

#29 » 11:31:11, 07-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får tacka för alla förslag! :)
Värmen får nog bli en LL pump tills vidare. Slå på den en eller två timmar innan man ska ut, det är samma princip som jag kör med idag och det tycker jag funkar kanon :)

Ang byggnaden så blir den nog 10m bred och 12m lång med portar på kortsidorna. Innertakhöjd på 5m och på kortsidan som blir mot nya infarten (framsidan) så funderar jag på en stor port på 4,5x4,5 för att kunna köra in och ut med större traktorer/maskiner samt en "normal" port för att kunna köra in och ut personbilar utan att behöva öppna den stora porten.

2st 14x17dm fönster och en dörr på långsidan mot kåken.
Och på den andra kortsidan är tanken att ha ett 14x17dm fönster samt en mindre port på på 2x2m som ska funka för att lätt kunna köra in/ut atv och snöskoter den vägen då sånna också ska förvaras i hallen.
Och den sista långsidan blir helt utan fönster och portar.
En snabb bild på hur jag typ menar (ignorera taket..)

Bild
Originalets URL: http://i20.photobucket.com/albums/b248/boonzo/002-19.jpg

Och ovanfrån så blir det isf nått i den här stilen, inga rum i garaget utan vill kunna ha mkt space. Ha arbetsbänk längst fram:
Bild
Originalets URL: http://i20.photobucket.com/albums/b248/boonzo/003-12.jpg

Och sedan göra en vändplan utanför garaget samt även göra en liten väg runt garaget för atv/traktor.. Tänkte även fortsätta med denna väg bakot satt jag tar mig ner till den planerade gethagen 100m bakom. Vänplanen är inte direkt enligt skala :) Den ska va så pass stor att man kan vända med större fordon iaf..
Bild
Originalets URL: http://i20.photobucket.com/albums/b248/boonzo/004-13.jpg

Borde väll funka? Och isf bör jag väll köra med limträbalk till stora porten iaf, trots att den är på kortsidan?

Mvh Tommy
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68

björken

#30 » 11:41:10, 07-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många bra och kreativa tips här!

En reflektion är bara att det är lätt att det drar iväg ganska långt från den ursprungliga planen
Det är lätt att som utestående säga att ska du bygga så ska det givetvis vara minst 400kvm och 5m högt med golvvärme, klinker, automatisk flispanna, 4st jätteportar, fikarum, toalett, dusch, traverser och extra allt.
Problemet är då att det kan bli så mkt att det blir så överväldigande mycket jobb och pengar att hela projektet stannar av.
Min nyvunna insikt/åsikt är att det är bättre att det blir något än inget, därför gäller det att hitta det som är viktigt för en själv och de behov man har och våga pruta bort andra/andras ”måsten”.

Därmed inte sagt att inte alla tips eller förslag är välkomna, bara att man får väga tipsen mot sin egen uppfattning och komma ihåg var man började tanken.

För att vara konkret, alla har inte behov av 4-5m höga portar och kommer aldrig få det. Då kan det vara enklare/smidigare/billigare med en mindre port.
Värme, alla säger att man ska lägga golvvärme och det tänker även jag göra, men onekligen drar det en del extra kostnader både i extra isolering, slang, fördelare osv. Sen är det ju en ganska stor investering att koppla in något som ska skicka värme i rören. Totalt sett blir säkert en uppvärmd platta dubbelt så dyr som en ouppvärmd? Investeringen för en elvärmefläkt eller en dieselkanon är ju låg i jämförelse och beroende på behov och användning kan det säkert räcka för somliga.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se