Sida 1 av 17

Garageplatta... 77kvm. Nu hela garaget. (Fortfarande 77kvm)

InläggPostat: 22:18:25, 03-01-2008
av Knut.Karlsson
Nu när jag börjar bli klar med arbeten innomhus. badrum, kök, golv. Till och med listerna börjar trilla på plats så är det dags att börja fundera på garaget. 77kvm ska det bli. Markarbetet ska jag och Hymasen göra själva. Dessutom funderar jag på att göra det mesta klart för gjutning och hyra in någon som gör själva betonghällningen.

Har ingen lust att stå med en misslyckad 77kvm platta. Så jag gör det jag kan/klarar av och låter proffsen göra det sista kritiska.

Ska jag ha kantelement eller vanlig gjutform?

Plattan ska ha golvvärme. Kanske inte kommer använda det direkt men det kostar så lite extra att jag tycker att det är värt det.

Hur får man till vinkeljärnet som ska skydda kanten där man kör in och ut med bilen. Kan man svetsa på stumpar av armeringsjärn på ett kraftigt vinkeljärn och bara trycka dit eller hur gör proffsen?

I mitt bygglov står det att jag måste ha oljeavskiljare i golvbrunn. Var hittar man lämpliga sådana?

Jag tänkte ta till 200-300mm isolering under plattan är det för mycket/för lite?

Finns det företag som inget helre vill än att hjälpa mig med gjutningen? Eller är det ett sådant skitjobb som ingen vill ha utan att först ha fått tjäna pengar på hela förberedelsen också?

Finns det företag som kan skicka mig allt jag behöver för min grund i ett "paket"? Någon som har tips?

Markarbetet jag tänkte mig är som följer:
Jag chaktar ner till fast mark. Samma djup som husgrunden står på. Sedan fyller jag upp med 0-90. Innan jag är uppe på den nivå jag vill ha på garaget blir det nog bortåt 40-50cm. På det mackadam. Vilken fraktion ska man ha? Behöver jag något mellan 0-90 och mackadamet? Behöver jag markduk under 0-90?
Kan det bli bra till en garagesula? Eller har jag missat något viktigt?

Vi börjar såhär. Kommer troligtvis mera sedan.

/Knut

InläggPostat: 22:26:08, 03-01-2008
av nixs
Hör väl inte egentligen till tråden men lite lika ändå. Kompisen fick pris på 110 Kvadrat platta färdig med schakt, drän, makadam och golvvärme för 270 tusen, tycker det åter väldigt prisvärt eller hur ser det ut ni som håller på med detta? Vad kostar en platta egenligen?

Sv: Garageplatta... 77kvm.

InläggPostat: 22:38:47, 03-01-2008
av Knut.Karlsson
Oj oj! Jag hade hoppats att jag skulle få till det för absolut max 100 laxar. Men även det tycker jag låter mycket.

Men vad vet jag. Har ju inte funderat så värst mycket på priset ännu.

Dessutom har jag 19m infart som jag ska gräva ut och fylla upp samtidigt. Och det tänkte jag skulle ingå i dom 100pistolerna.
Utan väg kommer nog inte betongbilen fram till plattan och inte jag med bilen heller sedan..

InläggPostat: 22:46:04, 03-01-2008
av nixs
Detta var ju inkl all schaktning och arbete! Dränering, isolering och värmerören nerlagda i betongen.

Sv: Garageplatta... 77kvm.

InläggPostat: 22:47:38, 03-01-2008
av Knut.Karlsson
Aha ja just det... Man kan ju spara mycket med egen maskin... :grin:

/Knut

InläggPostat: 22:47:47, 03-01-2008
av Marcus
nixs skrev:Hör väl inte egentligen till tråden men lite lika ändå. Kompisen fick pris på 110 Kvadrat platta färdig med schakt, drän, makadam och golvvärme för 270 tusen, tycker det åter väldigt prisvärt eller hur ser det ut ni som håller på med detta? Vad kostar en platta egenligen?


Privvärt? :uupps:

Jag har fått pris på färdig slipad platta 140 kvm, armering och gjutning med fall till brunnar, utan form då jag skall ha lös kantbalk.

Iofs har jag schaktat allt, lagt färdigt med 0-90 (ca 20 cm) ovan på sprängt berg (ca 1,5 meter) och lägger ut 0-18 att avjämna för cellplasten själv...

54000 SEK plus moms... då är det slipat och klart och spricksågning utförd.

Inte kan det kosta 162k att schakta och i ordningställa 110kvm? (utgår ifrån att han hade moms med i sitt pris) Attans vilken timpening jag har haft i grävmaskinen i så fall... gruset jag kört dit hamna på 26k... sprängningen 37k, men den går ju utanför, då jag antar att det inte var spränging i det priset din kompis fått?

Sv: Garageplatta... 77kvm.

InläggPostat: 22:53:54, 03-01-2008
av Knut.Karlsson
"Lös kantbalk"??

Är det samma som jag menar när jag skriver "kantelement"?

Med kantelement menar jag L-formade cellplastgrunkor med någon form av "mineritskiva" på utsidan.

/Knut

InläggPostat: 23:04:35, 03-01-2008
av Palm
Ang vinkeljärnet man kör över så finns det sådna klara som du trycker ner i betongen innan den stelnat till, finns i färdiga längder med armeringsjärn på baksidan i 45 graders vinkel som är helt galvaniserade. Borde finnas på din bygghandel. kostnad...ingen aning :?

Edit: Sådant här menar jag http://www.europrofil.se/dokument/KJ_50_ProduktBlad.pdf

Re: Sv: Garageplatta... 77kvm.

InläggPostat: 23:12:33, 03-01-2008
av Marcus
Knut.Karlsson skrev:"Lös kantbalk"??

Är det samma som jag menar när jag skriver "kantelement"?

Med kantelement menar jag L-formade cellplastgrunkor med någon form av "mineritskiva" på utsidan.

/Knut


Nej, det är en 3m lång balk i 30x30 som man lägger ut på planyta som man sen bultar ned hallen i, detta är mest för att jag vill bygga klart (gjuta) i vinter (förhoppningsvis) och då kan man montera upp hallen innan plattan är gjord.
Nackdelen är mindre isloering ute vid väggarna, men det skiter jag i, skall ha 10cm cellplast under. Det är ju inget tv-rum jag bygger... lite energiförluster klarar min plånbok av. :cool:

Fördelen är att jag helt slipper forma... :mrgreen:

Sv: Garageplatta... 77kvm.

InläggPostat: 23:12:52, 03-01-2008
av Robban_C
270 flagg för 110 m2? Jag måste nog höja mina priser lite. :klia: :grin:

Här ligger priset på färdig platta runt 1500:- (exklusive moms) för 2 dm vit friggoisolering, med golvvärme, drän, gjutning, betongen, pumpbilen med mer. Dom flesta låter nog bortåt ett ton kross per m2 ingå i det. Man måste ju sätta en gräns för hur mycket kross som ska ingå, en del tomter kan ju förbruka 200 ton 0-90 bara för utfyllnad.
Sen är det ju givetvis beroende på hur grunden ska göras. Priset åker ju upp med såna saker som en extra dm friggo, Isodrän ist för friggo, annan konstruktion än vanliga L-block med mer.

Knut, några kommentarer:
Vinkeljärn till kantskoning:
Finns färdiga, med fastsvetsade järn på insidan, galvat och klart. Du behöver inte göra själv.

Kantelement:
L-block är rationellt som sa*an. Men man kan möjligen tycka att dom är lite klena. De flesta fabrikat har bara 6 mm fibercement. Tänk dig när ungarna står där med en hockeypuck och klubba en vacker dag. Då är det hål i sockeln. Beijer har en variant som är 12-13 mm tjock. Dom är givetvis lite tyngre att hantera men det är ju inga problem för en riktig karl. :grin:
Sen kan man tycka att val av metod/produkt kan vara beroende av hur grunden på huset ser ut. Kan ju vara trevligt att ha samma utseende.
Om du väljer L-block så rekommenderar jag att du skär bort isoleringen översta dm under kantjärnet vid porten så att kanten bär bättre. Jag har sett hur det blir om man inte gör det (det var inget golv som jag gjorde). En extra 12:a armering direkt innanför kanten är inte heller fel.
Apropå armering så ska det vara nånstans runt 25-30 mm betong i alla riktningar runt armeringen. Annars rostar armeringen och spräcker betongen på sikt.
Ett alternativ som jag tycker är väldigt gediget är att använda Alba som kantelement:
http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/g ... lement.pdf
Det är emellertid dyrare (runt 1800:- ex moms per 6-m längd) och mer jobb. Men åååh så bra det blir. Jag skriver inte mer om det innan du sagt att det är en tänkbar metod.

200 mm isolering räcker nog till garage men det är inte fel att ta till. Elen blir knappast billigare framöver. Dock är 2 dm "vedertaget" till garage.
Ett argument för en extra dm är att de låga kantelementen ser sisådär ut (men det är min smak det :grin: ). Ett 4 dm kantelement (3 dm isolering) ger mer luft mellan fasad och mark. Är det dessutom en grund med kamintilluft i grunden så blir det väldig snävt mellan mark, gallret och fasaden men det är ju knappast aktuellt i det här fallet.
Alba är 4 dm hög och då kan det vara ännu mer aktuellt att lägga 3 dm (eller 3,5 och en extra halva under Alba) isolering.
Kom bara ihåg att myckt isolering ökar risken för tjälskjutning, alltså kan det då vara läge att kraga ut isoleringen runt grunden om inte marken runt om är mycket tjälsäker.

Det finns idag företag som har nischat sig på att enbart gjuta och ingenting annat. Här är ett exempel som jag anlitat några gånger:
http://www.sodertaljebetong.se/2.html
75:-/m2 kostar gjutningen ex moms. Betong och pumpbil (kostsam!) tillkommer.
Slipning ingår och dom vet vad dom gör.

Jag gissar att gjutning med arbete, betong, pumpbil med mer kostar nånstans runt 25-30 flagg inkl moms.

Du kan ju alltid överväga att gjuta själv men jag rekommenderar att du har nån med erfarenhet första gången du gjuter. Du behöver alltså två gubbar extra varav minst en som vet vad han gör. Du behöver asfaltsraka, laser med betongfot, sloda, vibbrostav, skyfflar, gummistövlar och eventuellt nåt att slipa med beroende på hur slät betongen ska vara. Säkert mer men jag är tankspridd.
Ska du gjuta själv så kan du ev klara dig utan pumpbilen, jag tror att rännan på betongbilarna når cirka 9 meter så du får väl mäta från infart till bortre hörn.

Markarbetet:
Låter bra med det tillägget att 0-90 måste paddas med en jättepadda (4-500 kg). Absolut inte mer än 1 dm per hundra kilo padda. Dvs är det 7 dm och paddan väger 400 kg så får du fylla till 3-4 dm och sen padda innan du fyller resten.
Makadamen bör vara 150-200 mm.
Markduk? Ja, om underlaget är mjukt och mer eller mindre "smetigt". Är det bra bärighet så behövs kanske inte det. Å andra sidan ska ju makadamen i drän omges av markduk så då kan vu väl lägga de under hela lika gärna.
Tänk på att schaktet för avlopp inte ska återfyllas med lera. Där återfyller du med sand eller finkross över rören, sen fyller du med nån form av samkross (0-30, eller 0-65) eller möjligen grusfyllning. Men framförallt ska det materialet paddas så att det blir hårt.
Jag föredrar makadam 16-32 eftersom det behövs lite motstånd när man ska stryka ut det med grävaren. 1/2 ton per m2 brukar räcka även till dräneringen. Efter paddning med 150-200 kg padda så brukar jag lägga ett lager mak 4-8 i ett band en meter brett undre blivande kantelementen för att jämna av. Det är behagligare att lägga än stenmjöl och eftersom det är utan nollfraktion så kapillärdrar det inte på samma sätt som stenmjölet. Det går inte åt mer än ett eller ett par ton eller så.
Och du behöver inget mellan 0-90 och makadamet.

Köpa allt på ett ställe:
Wialex är billiga men dom kanske inte jobbar inom ditt område. http://www.wialex.se/
Cellplast drirekt:
http://www.cellplastdirekt.se/
Jag tyckte dock inte att dom var särskilt billiga.
Finns säkert fler.
Din lokale bygghandlare vill säkert också vara med på ett hörn. Ta ett pris från honom också. Är han för dyr så gå dit med en annan offert och säg att du tar materialet från honom om han matchar priset.

Sv: Garageplatta... 77kvm.

InläggPostat: 23:19:56, 03-01-2008
av Daniel.A
Hej!

Mycket trevligt med ett garagebygge projekt...
Ang pris så platta så beror det givetvis på hur lätt man kan få dit de olika massorna...dvs vilka grustag, krossverk(bergtäkt) /transporter mm samt kontakter man har... :mrgreen:
Men visst finns det alltid "riktpris".(som jag ej har exakt koll på)
Kan iallafall råda till att ha hjälp vid själva gjutningen när betongen kommer, av ngn betongkunnig byggservicefirma el liknande...
Tröskeljärnet, varken sig man fixar ett eget eller köper ett färdigt...så förankra det i armeringen eller liknande så det inte svävar iväg under arbetet...jobbigt om tröskeln blir för sned. Är det ingen speciell tröskel så är det ett vanligt vinkeljärn med påsvetsade tappar...
Armering är en kostnad i plattan...förutom själva betongen...
Ta en titt på www.beijerbygg.se så får man lite prisuppfattning.
Detta var lite...återkommer säkert...

InläggPostat: 23:20:26, 03-01-2008
av Robban_C
Marcus_borås skrev:... 0-18 att avjämna för cellplasten själv... ...
0-18? Kör du inte med material utan nollfraktion närmast grunden?


Marcus_borås skrev:Inte kan det kosta 162k att schakta och i ordningställa 110kvm? ...
Jag skulle vilja säga att det kostar drygt hälften (typ 80 flagg + moms eller lite till) och då ingår lite 0-65 för utfyllning (men inte så mycket) samt 200 mm makadam, 4-8 för avjämning, avvägning och paddning, läggning av drän, dränrören med mer. Men sättningen av själva grunden ingår inte då.
Är jag ute och cyklar då?

InläggPostat: 23:24:59, 03-01-2008
av per.jonsson
Jag håller med robban fullt ut :buga:

InläggPostat: 23:24:59, 03-01-2008
av Marcus
Robban_C skrev:0-18? Kör du inte med material utan nollfraktion närmast grunden?

Ja va attans, det står ju på uppfyllt 1,5 meter utlastat berg. Inte skall det kunna suga nått där kapillärt...
Men när jag tänker efter nej, det gör jag inte, bara under kantbalken, den måste stå stadigt. Under cellplasten skall jag ha 10 cm makadam...

Kantbalken ställer jag i 0-90 ca 30cm, sen 10 0-18 för att få det 100% i våg...

Mer rätt? :mrgreen:


Robban_C skrev:Jag skulle vilja säga att det kostar drygt hälften (typ 80 flagg + moms eller lite till) och då ingår lite 0-65 för utfyllning (men inte så mycket) samt 200 mm makadam, 4-8 för avjämning, avvägning och paddning, läggning av drän, dränrören med mer. Men sättningen av själva grunden ingår inte då.
Är jag ute och cyklar då?

Låter ju mer vettigt... :wave:

Sv: Garageplatta... 77kvm.

InläggPostat: 23:35:03, 03-01-2008
av Knut.Karlsson
Kul kul!

Jag är så glad att jag är medlem på detta forum!

Tack så mycket för dessa otroliga inlägg. Jag ska läsa ett par gånger och sedan kommer frågorna!

/Knut