Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Projekt verkstad på mina ägor

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Marcus (trådstartaren)

#1 » 23:13:59, 22-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:hurra: :hurra: :hurra:
(alla andra har ju fina byggtrådar om sina projekt så jag måste ju med ha en.....)

Nu börjar maskinparken bli stor så då behöver jag utöka med lite mer verkstadsutrymme...
SÅÅÅÅ i dag lade jag beställningen på en Blidsbergs hall på 140 kvm, 10*14 meter... isolerad uppmonterad och klar.

Vad jag skall göra är plattan och eldragning... resten blir nyckelklart...

Hallen kommer troligen att monteras upp sista veckan innan industrisemestern... kan inte vänta...

Vad som är klart är marken där den skall stå. Sprängt bort 900 kubik från ett nära berg och lagt ut ca 1,5 meter djupt, berget var dålig kvalitet så det blev nästan bara skut på toppen av salvan, resten var typ 0-150... kanon faktiskt. Lånade ju en EC300 och lasta ut berget med.... ytan som är plan är är ca 250 kvm, avjämnat med 0-90 och paddat med 600 kg padda i ösregn, körde nog över en 6-7 gånger... blev hårt...

Kommande del är formning, lutar åt färdig kantbalk nu, som tipsats om i andra trådar...

Frågor kommer att uppstå, finns redan flera.. så svar/kommentarer emotages hjärtligt...

Några bilder finns, men jag är så kass på att minnas kameran när jag är ute och grejar... är mer resultat orientarad då, blir lätt av glömt. Men nåpgra hitta jag i lådan så ni får nöja er med det så länge...
Skiss som jag beställde efter, skall snart få färdiga ritningar:
Bild
Ursprängt berg och utlastat hyffsat slätt...
Bild
En till
Bild
Flygfoto över gården, där marken är rörd så har jag grävt vidare och sprängt ur en massa. Skulle vart kul och sett ett flygfoto nu...
Bild
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet



Robban_C

#2 » 23:30:46, 22-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men duö! Så mycket text och inte ett ord om budgeten? :grin:


En kommentar om kantelement/L-block är att en grund med L-block antagligen inte bär så bra allra längst ut. Det är ju bara att titta på hur L-blocken är konstruerade så förstår alla det.
Men det där är ju konstruktörens problem.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#3 » 23:35:41, 22-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju jättefint ut :grin:

Kul o få följa, se till o ha kameran i fickan :!:

Önskar jag kunnat lyfta luren o beställt bara, haha. Men jag har ingen större inkomst på min gård så jag snickrar på i sakta mak.

lycka till, jag ska hjälpa o försöka svara på ev frågor om det är ngt jag kan :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Marcus (trådstartaren)

#4 » 23:39:17, 22-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Men duö! Så mycket text och inte ett ord om budgeten? :grin:


En kommentar om kantelement/L-block är att en grund med L-block antagligen inte bär så bra allra längst ut. Det är ju bara att titta på hur L-blocken är konstruerade så förstår alla det.
Men det där är ju konstruktörens problem.


Budget? Finns det?

Du har rätt men min tanke (konstruktör, jag?) är att ha 30 cm betong vid kant i så fall och 20 på övrig platta, med dubbel armering.

Skulle du rekommendera mig att forma istället? Och missa den otroligt, jätteviktiga (obs, ironi) isoleringen på kantbalkens utsida?
Till saken hör att jag har möjlighet att låna formplyfa av grannen, men det känns som mer jobb att forma hela än att sätta upp L-kant och fylla emot?

Förövrigt så får jag olika uppgifter av betongfirmorna om hållbarheten närjag vill belasta plattan med 20 ton grävare...? En del säger 13 cm räcker, nån 15 cm, och en annan 18 cm... betongen är ju inte gratis så jag vill gärna komma rätt utan att snåla på hållbarheten...
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#5 » 23:51:42, 22-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag anser att det inte spelar någon roll om du har 20, 30 eller 100 cm kantbalk om väggarna stöder på plattan utanför balken. Men var ligger syllen på plattan?
Man ska ju abslout försöka undvika att forma en platta anser jag.

Och isoleringen utanför kantbalken är faktiskt viktig. Men kanske inte jätteviktig. :grin:
På bostadshus (högre innetemperatur, golvvärme med mer) så pratas det om att kantelementets isolering är en förutsättning för att klara energinormen utan att få kalla golv längst ut. MEn det är bostadshus det.

Gällande tunga grävare och betonggolv:
Kan dubbla lager armering vara en lösning? Du kanske ska låta en konstruktör titta på plattan trots allt? Det känns som ganska små pengar för att få veta vad konstruktionen klarar.

Och jag är ingen konstruktör och jag vill inte få f*n av den som läser här och får fel i sin platta. :grin:



Edit: Nu såg jag att du redan siktat på dubbel armering. Dumma jag. :lmao:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Marcus (trådstartaren)

#6 » 00:00:14, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag anser att det inte spelar någon roll om du har 20, 30 eller 100 cm kantbalk om väggarna stöder på plattan utanför balken. Men var ligger syllen på plattan?
Man ska ju abslout försöka undvika att forma en platta anser jag.

Utveckla gärna hur du menar? Hela hallen skall stå ute på kantbalken, bultad ned i plattan.... Min oro ligger vid porten, när man larvar in..?
Varför gillar du inte att forma?

Isoleringen bryr jag mig inte om eg, då som du säger det är en försvinnande del energipengar som flyr ut den vägen, men jag tänkte göra två flugor på smällen och lösa formjobbet och isoleringsjobbet med färdig kant... nu blir jag ju villrådig... inte bra... :uupps: :mrgreen:

Robban_C skrev:Gällande tunga grävare och betonggolv:
Kan dubbla lager armering vara en lösning? Du kanske ska låta en konstruktör titta på plattan trots allt? Det känns som ganska små pengar för att få veta vad konstruktionen klarar.

Edit: Nu såg jag att du redan siktat på dubbel armering. Dumma jag. :lmao:

Jag har pratat med två olika konstruktörer och dom ger mig olika svar, så nu har jag vänt mig till betongare... men jag skall nog återvända till den bättre av dom och kolla igen...

Min oror kring färdig kantbalk är just att den inte ger mycket stadaga ute på kanten vid infart, hallen skall väl stå säkert på 30/20 cm dubbelarmerad betong..

Hallleverantören skulle rita/beräkna en platta oxå, får se vad dom ger för resultat... :mrgreen:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#7 » 00:22:27, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare

Om du skall dubbelarmera så är de svårt med tunnare platta än 15 cm av praktiska skäl.

Överkantsarmeringen används för att minimera sprickor i ytan. har INGET med hållfastigheten o göra. Desto starkare betong desto mer sprickbenägen är den. Så ska du ha kanske K40 eller K50 då bör du överkantsarmera.

Enda anledningen o ha bättre betong än standard (K30/35) är om man vill ha hård yta. Kanske om man ska larva in en grävmaskin utan att det släpper bitar ur plattan.

Underkants armeringen är den som talar om hur mycket belastning den tål. Tjockleken på en platta har som enda funktion att sprida punktlaster.
MEN har du riktig bärkraft under så gör det inget. Har man tex billig isolering som inte tål mycket, kan det bli problem.

har man ingen isolering men bra hårt underlag då är det lugnt.

Tänk dig att du skall pumpa upp din grävmaskin på en pelar domkraft.
Då kanske du får 10 ton på en så liten yta som en hink.

Sen är plattans brinntid exponentiellt proportionell mot tjockleken.
Alltså 12cm kanske brinner på 3 mån medan 15cm tar 6 mån.

Jag vill påstå att din 20tons maskin skulle gå fint på min platta.
Jag har 12cm K35 och centralarmering

Dock så pratas det om antal kilo armering per tvärsnittsyta för o få önskad bärighet.

Mina mattor hade rutor 100x100mm och 9mm järn. Väger ca 90kg, inget o jämföra med sånt du hittar på lagret i bygghandeln. Dessa väger kanske 15kg.

Jag körde in en Ljungby 1118 på min platta utan problem. Den torde väga 18ton på 4 punkter. Mer marktryck än din grävare.

Dock kanske dina larver sliter upp ytan om man inte har värre betong.

Hittar du dock såna grabbar som gjorde min platta så blir ytan hårt iaf.

Dom slipade(sög) upp cementen så ytan blev som svart(!) = FETT med cement, kanske K80 i just ytan...

Jaja, hoppas du fick lite mer o fundera på, :mrgreen:

:mon:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

cowboy

#8 » 08:01:58, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska göra dörren i gaveln,10 m blir för lite om du kör in från sidan..jag har den erfarenheten att 12 m är för lite, och jag ångrar starkt att jag inte gjorde hallen 15 m bred då jag har dörren på långsidan..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Holger

#9 » 08:31:54, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Men duö! Så mycket text och inte ett ord om budgeten? :grin:

Och INTE EN BILD på EC300! :slag:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C

#10 » 14:10:15, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus, jag är ingen konstruktör men jag resonerar så här:
Kantelementen har 100 mm isolering längst ut med en 45 gr fasning högst upp. Den fasningen går alltså upp till 0 mm bredd på isoleringen. Ungefär så ser alla kantelement ut.
Dessa yttersta 100 mm har därmed inte så mycket betong och nästan ingen armering alls. Tänk på att armeringen inte får gå ända ut, den ska ju ha lite omslutande betongskikt i alla riktningar för att inte rosta.
Bärigheten på de yttersta 100 mm blir därmed ganska låg. Alltså, hur långt ut på plattan ligger syllen? Det är ju syllen som överför väggarnas tyngd till plattan.
Ligger syllens ytterkant 2 dm från plattans kant så är det ju hur lugnt som helst men ligger syllens ytterkant 1 cm från kanten så vilar ju i princip väggen bara på betong.
Och glöm nu inte vikten på snölasten när du sitter och tänker att "väggarna väger ju knappt inget alls".

Jag har väl inget emot att forma men jag tror att det är mycket mer jobb än kantelementen. Men en platsgjuten platta i form blir ju onekligen betydligt stadigare.

Vad gäller larvskador i betongytan så kan jag tipsa om att skaffa gummimattor/remsor att lägga ut där man ska larva in. Så gör dom på Volvo demofältet här ute i Hällby när dom ska in med stora maskiner i hallen.

Att larva in över ett kantelement:
Det kan du fetglömma om du inte gör nåt åt kanten. Kantelementen tål inte ens en lätt bil. Så här kan man göra om det är ett vanligt garage:
Man får kapa ur kantelementen nån femma och sen gjuta in ett vinkeljärn som kantskoning. Det finns färdiga vinkeljärn som är galvade och som har fastsvetsade armeringsjärn inåt som fäster i betongen.
Dessutom kan man skala ur lite isolering i kantelementet nedanför kantjärnet för att på så sätt få in lite extra armering just där.
Men jag tror att det fortfarande är för klent för en grävare.
Men du kan väl köra kantelement runt merparten av kåken och sen forma en stadig oisolerad kant vid porten? Och kanske göra ett rejälare kantjärn som sitter med rediga armeringsjärn en bra bit in i betongen?
Ett sånt järn bör nog vara varmgalvat så det inte kan börja rosta mot betongen. Tänk på vad jag skrev här ovan ang täckande betongskikt runt armering utan rostskydd.
Och det kanske ska vara extra armering tvärs porten?
Och en verkstadsplatta kanske ska ha VB-krokarna? Dom har man ju frångått på villor men som sagt, en verkstadsplatta utsätts ju för höga tyngder och framförallt höga punktlaster.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Marcus (trådstartaren)

#11 » 15:25:14, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Marcus, jag är ingen konstruktör men jag resonerar så här:
Kantelementen har 100 mm isolering längst ut med en 45 gr fasning högst upp. Den fasningen går alltså upp till 0 mm bredd på isoleringen. Ungefär så ser alla kantelement ut.
Dessa yttersta 100 mm har därmed inte så mycket betong och nästan ingen armering alls. Tänk på att armeringen inte får gå ända ut, den ska ju ha lite omslutande betongskikt i alla riktningar för att inte rosta.
Bärigheten på de yttersta 100 mm blir därmed ganska låg. Alltså, hur långt ut på plattan ligger syllen? Det är ju syllen som överför väggarnas tyngd till plattan.
Ligger syllens ytterkant 2 dm från plattans kant så är det ju hur lugnt som helst men ligger syllens ytterkant 1 cm från kanten så vilar ju i princip väggen bara på betong.
Och glöm nu inte vikten på snölasten när du sitter och tänker
att "väggarna väger ju knappt inget alls".

Enligt de undersökningar jag gjort i dag, pratat med hallfirma och betongkonstruktör så ställer man hallen längst ut, sockeln är bred nog för att fördela lasten utan bekymmer... känns så där, men så skall det vara...


Robban_C skrev:Jag har väl inget emot att forma men jag tror att det är mycket mer jobb än kantelementen. Men en platsgjuten platta i form blir ju onekligen betydligt stadigare.

Verkar som alla tycker det, att forma är bara dumt för detta ändamålet...

Robban_C skrev:Vad gäller larvskador i betongytan så kan jag tipsa om att skaffa gummimattor/remsor att lägga ut där man ska larva in. Så gör dom på Volvo demofältet här ute i Hällby när dom ska in med stora maskiner i hallen.

To late... :mrgreen: Det var redan klart med gummimatta för ytskador. Det är de djupare skadorna jag oroar mig för, men nu har jag fått klart för mig att jag inte skall oroa mig, det är ingen fara, 15cm betong och dubbelarmering bär punktlast på 30 ton... uträknat...

Robban_C skrev:Att larva in över ett kantelement:
Det kan du fetglömma om du inte gör nåt åt kanten. Kantelementen tål inte ens en lätt bil. Så här kan man göra om det är ett vanligt garage:
Man får kapa ur kantelementen nån femma och sen gjuta in ett vinkeljärn som kantskoning. Det finns färdiga vinkeljärn som är galvade och som har fastsvetsade armeringsjärn inåt som fäster i betongen.
Dessutom kan man skala ur lite isolering i kantelementet nedanför kantjärnet för att på så sätt få in lite extra armering just där.
Men jag tror att det fortfarande är för klent för en grävare.
Men du kan väl köra kantelement runt merparten av kåken och sen forma en stadig oisolerad kant vid porten? Och kanske göra ett rejälare kantjärn som sitter med rediga armeringsjärn en bra bit in i betongen?
Ett sånt järn bör nog vara varmgalvat så det inte kan börja rosta mot betongen. Tänk på vad jag skrev här ovan ang täckande betongskikt runt armering utan rostskydd.
Och det kanske ska vara extra armering tvärs porten?
Och en verkstadsplatta kanske ska ha VB-krokarna? Dom har man ju frångått på villor men som sagt, en verkstadsplatta utsätts ju för höga tyngder och framförallt höga punktlaster.

Självklart skall jag göra så vid porten, miss från mig, tänkte mer när jag bygger ut på längden, då blir det ju lurigt... :mrgreen:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#12 » 21:32:09, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:Enligt de undersökningar jag gjort i dag, pratat med hallfirma och betongkonstruktör så ställer man hallen längst ut, sockeln är bred nog för att fördela lasten utan bekymmer... känns så där, men så skall det vara...

Du kan ju skära bort de översta 70 mm friggo ur kantelementen och sen lägga en 12:a armering 30 mm innanför kanten. Då vore det väl f*n om det inte skulle bära?


Marcus_borås skrev:... 15cm betong och dubbelarmering bär punktlast på 30 ton... uträknat...
Holy shit! I punktbelastning alltså? Oj.
Hur mycket armering är det då? Dia och delning?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Marcus (trådstartaren)

#13 » 22:45:16, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:... 15cm betong och dubbelarmering bär punktlast på 30 ton... uträknat...

Robban_C skrev:Holy shit! I punktbelastning alltså? Oj.
Hur mycket armering är det då? Dia och delning?


Alltså... frågor... svar? Nja...
Jag fick ett långt utlägg som jag inte skrev ner... men det var klara tydliga matrialval... på nät osv... men det klarnar nog...
Men jag prata i dag med en byggfirma som jag ger mycket jobb och dom skall ta fram en offert på hela plattan... sen får vi se... kanske lejer bort den med nu, när allt blev så svårt... :cry: :mrgreen:

Pratade med hallfabrikören nu med och han sa att han har slutat prata plattor och hur dom skall utföras med kunder, då det finns lika många teorier och förslag som han säljer hallar... det han har att tillägga rör bara till det för den stackar kunden... NO SHIT? :lmao:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Ingvar

#14 » 23:07:19, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag trodde nog plintgrunder var vanligast nu när man köper hallar...För att röra till det ytterligare :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Marcus (trådstartaren)

#15 » 23:11:44, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar skrev:Ja, jag trodde nog plintgrunder var vanligast nu när man köper hallar...För att röra till det ytterligare :)


Näää? Då får du ju ingen isolering alls... :mrgreen:

Enligt de jag fått offert av så är det platta under 99% av alla nya isolerade hallar, resterande är på löskantbalk med asfalt/betongplatta gjutet efter resning...
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: urax och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se