Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga kulvert med värme, luft, fiber, el, tele, nätverk, m

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

ja-bond77 (trådstartaren)

#1 » 21:06:31, 28-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inklistrat härifrån: Min verkstad, brand, sanering, återställning!

magloman skrev:Hur går det med kulverten, nåt du tänker dra in innan vintern ?

Har du gjort nåt annat med verkstaden i sommar, eller har du fullt upp nu med jordbruket ?


Haha! Hur visste du! Det är väl en tre-fyra vintrar jag eldat med varmluftsblåsare nu och med tanke på oljepriset så tyckte jag det började bli dags att göra nåt åt saken. :laes_detta:

Hade tänkt vänta med bilderna tills jag fått allt nedgrävt men det blir kanske enklast att dela på det i alla fall...

I samma veva som jag började med värmekulverten passade jag på att gräva ner ett stenröse som förfulat omgivningen eftersom kulverten skulle gå under stenhopen ifråga. På bilderna i denna tråd syns stenhögen lite i bakgrunden.
ja-bond77 @ Och så blev man då med fiber... äntligen!

Gallerskopan kommer till sin rätt. :cool: Hmmm, vart ska jag tippa det där då... :vissla:
Bild

Nej men se på f... :idee3: En grop!!! :eek:
Bild

Så här ser det ut mellan byggnaderna.
Bild

Har man skött planeringen under verkstadsbygget, så kan det se ut så här. Färdiga pipor att koppla in sig på. :cool:
Bild

Lite värre i andra ändan. 30 år sedan det blev byggt så man hade inte riktigt bra koll så långt fram i tiden då inte...
Bild

6m in i huset till själva pannrummet.
Bild

Men visst kom man igenom dit också!
Bild

Kulverten samt rören. Verkstaden är en central del av gården så här kör vi med dubbla 200mm avloppsrör! :uupps:
Bild

Såhär har jag tänkt mig det hela. värmekulverten (2x32mm), kallvattenledning, kabeldragningsvajer samt matningskabel för elen till verkstad och maskinhall i ena röret. Resten(fiber, tryckluft, styr-/signalkablar, tele, kabeldragningsvajer mm) i den andra. Då borde det minsann lämna "lite" utrymme för framtida behov då också... :mrgreen:
Bild
Nederst ett dräneringsrör, sedan de båda avloppsrören kringfyllda med grus, sedan en 5cm skiva frosttålig styrox(frigolit), till sist en plastfilm över alltsammans. Åsikter om en sådan fundering? Speciellt med tanke på kallvattenledningen så tycker jag man bra kan isolera lite extra. :klia:

Återstår att gräva lite till mellan husen/över gårdsvägen samt lite underminering under stenfoten på vedlidret.
Senast redigerad av ja-bond77 10:59:20, 30-06-2008, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



magloman

#2 » 21:38:42, 28-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

haha, ja du frågade mig om kulvert för ett tag sen, och jag vet ju att du inte kan sitta still... :mrgreen:

Ser fin ut den däringa kulverten, är det maxitherm tro ?

Går det så försök få kulverten djupast mitt emellan byggnader.
Då är det aldrig problem med luftfickor, luften går upp åt endera hållet.

Bra med mycket kablar mm, lägg i en UTP Cat 6 oxå på en gång. Så kan du köra data på den, eller iaf sätta upp en trådlös accesspunkt i verkstan...

isolering är ju bra om det blir plogat ovanför; tjälen kan väl gå ner typ 1-1,5m i sämsta fall utan isolering ? :klia:

Varför lägger du plastfilm ??
Lägg hellre gult varningsband högre upp :grin:

/M
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Nisse Husberg

#3 » 07:01:50, 29-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, gult varningsband ca. 15 cm ovanför kablar och rör är nog ett MÅSTE ! Vi har redan haft stor nytta av det i vårt fiberkabelnät.

Men var finns röret för optofibern ???

Jag tänker sätta in en 100 kW radiator med fläkt i min verkstad för att få värme från flispannan (i samma hus) men det blir nog nästa sommar för jag har fullt upp men den nya kalluftstorken den här sommaren. Och då måste jag förnya hela fliseldningssystemet för den nuvarande pannan och mataren är alldeles för små. Jag tänkte sätta in en dubbelskruv med flissilo utanför väggen så man lätt kan fylla på.

Idén är att köra grundvärme genom radiatorn i verkstaden hela vintern och då man vill jobba där så sätter man på fläkten bakom radiatorn så man kvickt får upp temperaturen i verkstaden. Jag har 20 cm isolering runt om så det borde inte vara omöjligt. Dörrarna är ett problem för de är lika stora som hela väggen (7 m x 4,2 m) men jag har två presenningar framför dem som ganska bra isolerar (det är förstås luften bakom presenningarna som isolerar).
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

ja-bond77 (trådstartaren)

#4 » 08:11:45, 29-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kulverten kommer härifrån: http://www.bruggpema.fi/ och är av märket CALPEX.

Iom att jag lägger dit fiberkabel så tror jag inte det behövs nån nätverkskabel, är ingen expert på detta iofs... Nåt skillt rör för fibern tänkte jag inte lägga. Jag skaffar jordfiberkabel som rimligtvis borde klara att ligga tillsammans med övriga kablar utan att ta skada. När vi drog bredband kom det fram en sån teori att man helst inte drar fiber tillsammans med el eftersom det kunde inverka på fiberns kapacitet/överföringsförmåga(?), men det är väl knappast nåt som man behöver bry sig om... :klia:

Kulverten blir kring 30m lång till pannrummet. Kablarna går vidare 25m i en gammal kulvert över till boningshuset på andra sidan uthuset.

Plastfilmen tänkte jag ha som skydd så att inte gruset/isoleringen blir onödigt våt när regnvattnet sjunker ner i marken. Vått grus=större värmeledningsförmåga=mera svinn. :klia:

Jo, varningsband har jag nog införskaffat! :grin: Glömde bort det i skissen. Tror jag ska gräva lite bredare upptill och lägga en remsa i båda sidorna så att man säkert hittar ett band före man får en fullträff med skopan. :slag:

[ot]Jo, det blir nog att bygga panncentral med fliseldning här också vad det lider. Skulle gärna värma spannmålstorken helt med eget bränsle om det bara är ekonomiskt möjligt. Dyrt blir det, utan tvekan, men oljan är dyr också så....[/ot]
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#5 » 08:26:29, 29-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fiberkabeln är ju en ljusledare. Den kan väl inte störas av elkabeln. Det låter ju konstigt.
Däremot ska kopparkabel för signal (typ tele etc) inte läggas alldeles intill starkströmskabel eftersom det kan ge sämre bandbredd.
Ex vis specar Vattenfall 35 cm c-c. Dock lägger dom kablarna ihop genom vägbankar etc ändå men dom får göra som dom vill. Jag håller avståndet och slipper förhoppningsvis få påbackning på det.

Edit: Robban yrar såhär på morgonkvisten så man får ta och editera lite.../J-A :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77 (trådstartaren)

#6 » 08:33:55, 29-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis!! Därför lägger jag också elmatningen(huvudkabeln) tillsammans med värmekulverten. Men som sagt, jag är nog ändå mest inne på att köra med fiber och lägga en anslutningshub(eller vad det heter?) i verkstaden. :thumme:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

magloman

#7 » 08:59:29, 29-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, därav plasten

fiberanslutning sådär internt är bara att rekomendera om du har större avstånd än 100m mellan utrustningen.

Det är krångligt o dyrt o leka med fiber internt så att säga.

Du kör ju 1000mbps på Cat6 UTP kabel, ska du har den hastigheten på en fiber så kostar det minst €1000(kanske ännu mer) bara för två converters, för du får ju iaf göra om det till UTP innan du kan utnyttja den. :skriva2:

Alltså man kan ju lägga ner både fiber o UTP, men använda det som är billigast o enklast för stunden.

jaja, du gör som du vill självklart, men jag har sysslat mycket med datanät och jag vill bara väl :djaevul: :vissla:

OM du lägger ner UTP, se till att det INTE är FTP eller STP då, det kommer dra till sig störningar i sånt fall...

Förresten, trevligt med lite vallgravar här o där som är smidiga att ösa ner sten i. Rena massgravarna för kattskallar typ :mrgreen:

:rock_on:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Nisse Husberg

#8 » 09:31:04, 29-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, fibern störs inte det minsta av elkablar. Men man bör tänka på ÅSKAN. Vi hade just ett fall där blixten slog ned i fiberkabelns ståltrådar (dragelement) som är väljordade. Den var nedgrävd med då åkern var så torr så var ståltrådarna den bästa jorden. Kabeln tog ingen skada men det blev en ljusbåge inne i huset i konvertern som brann med ljusan låga då folket vaknade. Därefter gick blixten med nätkabeln (koppar) upp till pojkens rum. Han hade dragit ur kabeln men den låg framför den bärbara maskinen och slog över 20 cm och smälte ned framsidan.

Jag fick byta allting i elektronikväg.

Det är helt klart möjligt att köra upp till Gigabit över kopparkabel om den är cat5e eller cat6 men just på grund av åskrisken så rekommenderar vi inte långa kablar. De måste dras ur vid åska och vara MINST en halv meter från apparaterna. Vi har ett ställe i Harsböle med närmare 100 meter Ethernetkabel men där byter jag nog mediakonverter ganska ofta efter åskväder. Det är inte alltid folk hinner dra ur kablarna - i bägge ändarna.

Konvertrarnas pris har också gått ned ordentligt. Vi kör med F2H från Direktronik i Stockholm och priset börjar vara under 1000 kr för större mängder. Vanligen är det nätdelen som åskan tar och den är inte så dyr.

Annars så skulle jag nog rekommendera GROVSKYDD där elledningarna kommer in till gården (och till de enskilda husen om de är på litet längre avstånd). De har gnistgap som kan jorda upp till 100 000 A. Tjock jordkabel är viktig. Huvudsaken är att den största energin går till jord utanför husen. Sedan måste man ännu ha SNABBA åskskydd inne i husen vid apparaterna. De som är kopplade till väguttagen är bara skit. Man måste ha snabba dioder som reagerar på en pikosekund för att skydda elektroniken. Helst bör de vara inbyggda i apparaten på likspänningssidan. Korta ledningar (under en cm) är viktiga.

Det är besvärligt men nutida snabb elektronik går också snabbt sönder.

En UPS är också bra. Jag har byggt egna av bilackur (batterier kallas de i Sverige) så apparaterna drivs från ackumulatorn hela tiden och den hålls uppladdad av Mascot underhållsladdare (finns på ELFA). Då har man dessutom reservström ganska länge. Fast en bordsdatamaskin drar så mycket ström att den behöver tuffare aggregat. För en bärbar fungerar det bättre.

Summa summarum: En kopparkabel är OK men den skall ha åskskydd i bägge ändar och helst dras ur i bägge ändar vid åska i alla fall.



http://portal.Hindersby.net

under Datanät (i menyn till vänster) finns en artikel med bild av mediakonvertern som åskan brände upp. Se och bli förskräckta !
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

ja-bond77 (trådstartaren)

#9 » 12:44:49, 29-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsaken till att jag funderade på fiberkabel mellan husen var att jag läst just det där att 100m börjar bli långt för en nätverkskabel. Det blir antagligen kring 100m mellan anslutningarna tippar jag... Iofs kan man väl använda sen sån där repeater anordning också... :klia:
Vidare är det en bekant som har fiberkabel mellan husen på sin gård och han tyckte inte det blev speciellt dyrt heller så...

Nå, det där tar jag nog ställning till senare, kommer att ha ständigt liggande kabeldragningsvajer liggandes i rören bara att haka i kablar när man så tycker. Borde fixa nån extra dator till verkstaden också i nåt skede... :svettas:

Att FTP(folieskyddad nätverkskabel) skulle dras med mer störningar än en oskyddad(UTP) var ju... underligt... Vad månne det beror på?

JO, det där med åskan kan nog vara nåt man borde kolla närmare på.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

magloman

#10 » 23:20:33, 29-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Att FTP(folieskyddad nätverkskabel) skulle dras med mer störningar än en oskyddad(UTP) var ju... underligt... Vad månne det beror på?



..att man missar att använda skärmad patch kabel i nån ända förr eller senare. Eller inte jordar alla utrustning ordentligt. Då blir HELA kablaget en enda stor antenn som tar in massor med störningar.

har sett det hända...på en bank dessutom, haha.

den som var ansvarige som hade köpt kablar i närmaste spelbutik utan o tänka sig för..

fick byta rubb o stubb, sen var det inga mer avbrott.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Nisse Husberg

#11 » 07:05:34, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om det så är jordning en svår konst. Det är egentligen fel att tala om "jordning". Man borde tala om "potentialutjämning" i stället. Annars stoppar folk bara in en massa olika jordpunkter vilket i värsta fall kan vara direkt farligt (åska). MELLAN de olika jordpunkterna kan det då bli en massa spänningar - både likström och växelström - som stör apparaterna och kan vara farlig vid blixtnedslag.

Poängen är att koppla alla apparatjordpunkter till EN kraftig skena som sedan "jordas". Helst bör man koppla ihop dessa med goda ledare (koppartråd). För att undvika störningar behövs det inte så grova ledare, men där man har åskan att beakta så bör de dimensioneras för upp till 100 000 A (även om det är ovanligt). Men 10 till 20 tusen Ampere kan man nog få i sina jordledare. Då är det 10 kvmm och grövre som gäller.

Ur störningssynvinkel beror det på om det finns stora motorer i husen. Enfas är värre än trefas för i princip borde en trefasmotor inte generera jordströmmar (fast med gamla som har dålig isolering vet man aldrig).

En fördel med fiberkommunikation är att den är galvaniskt åtskild så man behöver aldrig bry sej om jordning ur störningssynvinkel (men NOG beakta åskskydd).

Budgeten för en fiberanslutning (vi installerade till Henrikas ladugård) är ungefär två konvertrar á 100 euro plus kabeln á 1 euro per meter (priserna har stigit ordentligt sen i fjol då den kostade under 50 cent/m utan moms). Om man har en router i huset så är det bara att plugga in den ena konvertern i den. Annars behöver man en switch för 10 euro. Plus arbetskostnader om man inte gör jobbet själv (vi har egen fibersvets).

Inte SÅ dyrt.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

ja-bond77 (trådstartaren)

#12 » 10:54:19, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nisse Husberg skrev:Inte SÅ dyrt.


Jag menar det.

Alltså min mottagningsbox(eller vad den nu kallas) är en Vood 242 som jag hyr av Vasa Läns Telefon.
http://www.hakukaista.fi/index2.php?opt ... &Itemid=50
Bild
Bild

- Ska man skaffa en switch som man kopplar i denna box via nätverkskabel då?

- Eller ska man skaffa nån annan typ av mottagningsbox som kanske har inbyggd switch och converter för inkoppling av fiberbaserade linjer i hemmanätverket? Finns sånt förresten?

- Den där convertern har nätverksuttag då eller? Så det är bara att koppla rätt i datorn?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Nisse Husberg

#13 » 11:21:09, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
- Ska man skaffa en switch som man kopplar i denna box via nätverkskabel då?

- Eller ska man skaffa nån annan typ av mottagningsbox som kanske har inbyggd switch och converter för inkoppling av fiberbaserade linjer i hemmanätverket? Finns sånt förresten?

- Den där convertern har nätverksuttag då eller? Så det är bara att koppla rätt i datorn?


Inte behöver du switch. Du har ju 8 uttag för Ethernet så det är bara att sätta en kabel mellan burken och en mediakonverter som du kopplar till fibern (till verkstaden). I andra ändan kommer en konverter också. Mediakonvertrarna har Ethernetuttag så det är bara att koppla direkt till datorn.

MEN det kunde vara bra att sätta in åskskydd i bägge ändar i alla fall - ifall du inte skulle hinna dra ur sladdarna en vacker dag.

Fibern skall man aldrig dra ur. Det behövs inte och det är bara illa för den är väldigt känslig för damm och smuts. Fiberkontakten bör putsas med specialduk varje gång den sätts i.

För nätkabel kan man använda APC Protectnet som kostar litet över 20 euro på multitronic.fi. OBS ! Man måste ha bra jord till den för annars är den värdelös.

Förr rekommenderade jag bara åskskydd för långa Ethernetkablar men erfarenheten har visat att det kan behövas också för kortare på landsbygden som är känslig för åska.

Givetvis håller ett sådant skydd inte för en fullträff - då steks nog allting.

Vi använder enfiberskonvertrar typ 21-1676 från www.direktronik.se. OBS ! Kolla vilken typ fibern är - en SM (single-mode) fiber måste ha en SM konverter. Det finns två huvudtyper av fiber MM (multi-mode) och SM (single-mode). Vi kör bara med single-mode vilket är nödvändigt över 2 km (och vi har upp till 9 km fiberanslutningar). OBS ! Man måste ha en konverter av typ A och en av typ B för enfiberssystem för annars försöker de skicka på samma våglängd. I tvåfiberssystem måste utgående fiber på ena konvertern kopplas till ingående på den andra. Extra nätdel kan vara bra att ha hemma för det är ofta som bara nätdelen går sönder i åskväder. Och de kostar bara litet på 50 kronor.

Killarna på Dynamonet (Närpes) eller Kristinestad kan säkert svetsa fibern. Åtminstone Kristinestad har egen fibersvets.

Jag tänker sätta in fiberanslutning till verkstaden och till "pensionärshuset" fastän jag nu har Ethernetkabel och avståndet bara är 80 meter. Det känns säkrare att ha galvaniskt åtskilda anslutningar.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

magloman

#14 » 11:22:58, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du köra med fiber så finns det troligen inte någon annan variant på denna som hjälper dig utan du får lösa det på eget vis.

En variant är ju två stycken converters, med UTP<->Fiber, sen vilken fiber modell beror på kablage osv. Finns med enkel eller dubbel och olika kontakter mm. Kanske Nisse kan detta, jag är dålig på vad som är std ?

Den ena kopplar du då till denna burk mha en kort patchkabel och den andra i datorn i verkstaden med oxå en kort patchkabel.

ELLER så kopplar du den i verkstaden i en hub/switch så får du flera uttag där. Kanske en till till en AP och sen en dator.

Finns oxå switchar med fiber intag på, eller iaf expansionslucka där man kan sätta i en fibermodul. Då kan man ju ha en sådan i ena änden, eller båda om det inte blir för dyrt.

En fiber modul som passar i en switch kostar ca €50 o då måste man ju köpa en switch som har en modulplats på detta. Blir nog dyrare lösning.

Kollade hos en lev jag har, kan fixa fristående converters för ca €30 /st som klarar 100mbps och 2km avstånd. Inte så farligt som jag trodde.
Dom har SC multimode anslutning, vad nu det ska va för fiber ?
Osäker på om strömförsörjning följer med, står inget om det.

Bild
-
Bild
-
Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Nisse Husberg

#15 » 11:34:45, 30-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Multi-mode har billigare konvertrar men fungerar bara på avstånd under 2 km. Vi har beslutat att enbart köra med single-mode så vi inte behöver ha två olika sorter i lager. Men den som bara bygger till sin verkstad kan ju välja vilken som helst.

Men "svansarna" (pigtails) måste vara av samma typ som kabeln, dvs. SM om man har SM-kabel. Svansar är korta fiberstumpar med färdiga kontakter (SC är vanligaste standarden och då måste konvertern ha SC också). Svansarna svetsas fast i kabeln och då får man väldigt liten dämpning. En svets har typiskt under 0,05 dB dämpning medan en kontakt har över 0,1 dB. Det finns också mekaniska skarvar där man krimpar fast en SC-kontakt direkt på fibern från kabeln men de är ännu litet sämre och kan ha åldringsproblem. Nåja, på korta sträckor så stör det inte det minsta. En vanlig konverter (20 km:s) klara dämpningar på upp till 10 dB.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se