Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ny grund och platta under befintlig lada

156 inlägg • Sida 7 av 11
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

JD400

#91 » 14:36:11, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om man har ett mellanbjälklag som i sin tur är innertak till undre våningen och lämnar "oinrett" ett litet utrymme upp mot taket (som man kan ha till diverse förvaring etc men som i övrigt är oisolerat), kan man inte då undvika allt för mycket kondens? Kondens bildas ju av varm fuktig luft som kyls av mot något (plåten i det här fallet) och fäller ut vattnet vad jag vet. Om man då isolerar och fuktspärrar mellanbjälklaget ordentligt borde väl ingen varm fuktig luft nå upp till plåten (eller åtminstone mycket lite)? Man får se till att ha ordentligt ventilerat i "vindsutrymmet" också, men det brukar väl nästan lösa sig själv i gamla uthusbyggnader...
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



Robban_C (trådstartaren)

#92 » 15:04:45, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vad mycket svar så fort man vänder ryggen till. :mrgreen:


Att återanvända takplåten:
Förstår inte hur det skulle gå till. Det förutsätter ju att man sätter läkten exakt likadant så att man kan återanvända samma skruvhål, annars blir det ju som ett såll.
Rätta mig gärna om jag har fel men takplåt måste väl ändå vara engångs?


MM skrev:
... och sedan kan man inte hänga plast under ett sådant tak iallafall så som Robban har, det är mye oregelbundet ...

Ja, så har jag tänkt också. Plasten måste ju rimligen in mellan plåten och stommen, eller hur? Inte så lätt.



Maglo skrev:
har jobbat innuti gamla byggnader några gånger, man kan sammafatta det i ett ord = ODUGLIGT! ...

Ja, det som den här tråden började med var ju just ett sånt projekt och det är mycket besvärligt.

... Skulle satsa på att bygga nytt, samma kostnad men enklare. ...

Enklare JA! Men samma kostnad? Tänker nu på taket.
Det känns sisådär att riva ett tätt plåttak. Sen ska det sägas att stommen inte är den vackraste. Bilder kommer.


JD400:
Idag är det ju delvis mellanbjälklag och sen ett "vindsloft" som är ordentligt ventilerat, minst sagt. Inga problem med kondens nånstans idag men å andra sidan är det inget som är uppvärmt heller.


Nytt inlägg med bilder kommer om en stund.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

fredrik77h

#93 » 15:48:13, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:vi ska tömma nästa två lokaler i den här ladan och sen gjuta isolerad platta och göra nya isolerade väggar och egentligen bara behålla taket. Nytt mellanbjälklag planeras också, med isolering och högsta möjliga höjd under takfot (porthöjd).
Ja, det blir i såna fall alltså en isolerad varmhållen verkstadsdel om c:a 5,1 x 14,7 m eller nåt sånt.


Ny takplåt kan du få för 30kr/m2 om du köper sekunda kvalitet direkt från fabrik. Den kan då vara något kantstött eller ha mindre repor men är överlag en fin plåt. Det kostar alltså under 4000kr med ny plåt till din hall om du återanvänder skruven.

Nya takstolar har jag inte pris på men gissar någonstans 1000kr styck och du behöver ca 12 styck om du lägger dem på 1,2m c/c.

Du klarar ett nytt tak på under 25-30.000kr. Ställ den siffran i relation till allt bök och krångel med att anpassa den nya hallen till ett befintligt tak som kommer kosta betydligt mer timmar att få bra.
fredrik77h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 02-01-2012
Ort: Västra Götaland
Maskin: Volvo EC140B
Valmet 505

Robban_C (trådstartaren)

#94 » 17:05:07, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

De blir inte fler bilder just nu pga krångel med kameran.

Bild

Bild

Bild


Återkommer ikväll med fler bilder och kommentarer.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mats i Myrhult

#95 » 17:15:24, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Trådväckning!

Häromveckan beslutade vi ...

vill ju inte att det ska regna ner på ett eventuellt kommande mellanbjälklag.

Här är minst en fråga du måste besvara först. Blir det mellanbjälklag (gissar med innertak och isolering) eller inte?
Kommer du att uppvärmt i den isolerade delen men kallt på vinden?
Då har du väl fuktspärr i mellanbjälklaget?
Har du då ventilerat på vinden klarar du dig bra länge innan du får fuktskador. Du hinner vara pensionär i många år innan det blir problem.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Robban_C (trådstartaren)

#96 » 18:25:05, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarar JA på samtliga frågor så jag kanske oroar mig i onödan.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mats i Myrhult

#97 » 18:32:09, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men kanske inte om det ska vara tvätthall. :mrgreen:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

surkuse

#98 » 20:34:22, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utifrån bilderna så skulle inte jag oroa mig för takstolarna dom har ju dessutom hållit i en himmla massa år redan, jag antar att de enda hanbjäkarna/dragbanden är där det finns innerväggar?
För högre fri höjd går det nog utmärkt att spika nya hanbjälkar lite högre upp på takstolarna (samtliga takstolar).
Nackdelen med en sådan manöver är väl att isoleringen kommer så nära yttertaket att kondensskyddet blir ett måste...
Om det inte har varit några kondensproblem i huset som det ser ut nu
och med reservation för vädret där nere i sydlandet så skulle jag nog ignorera frånvaron av kondensskydd till att börja med förutsatt att inte mellabjälklaget kommer för nära plåttaket och att utrymmet ovanför mellanbjälklaget är ordentligt ventilerat.
Välj bara en isolering som inte möglar och som kan torka om den blir fuktig och lägg fuktspärren på undersidan av bjälklaget, blir det golv ovanpå? plank/plywood?
Släpp inte ut varmluft från varmdelen i resten av byggnaden och håll koll på kondensen de första åren så syns det ju om det fungerar.

Hur ser det ut med befintliga mellanväggar? går det att lämna en meter på varje sida eller blir det så smalt att huset måste stagas upp med bjälklaget och stående reglar? hur är timmret skarvat?

Och nu har jag besservissrat mig om byggande som robban nog kan mer om än vad jag kan ;-p
Senast redigerad av surkuse 20:34:58, 25-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C (trådstartaren)

#99 » 21:13:23, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MiM:
Ingen tvätthall. :grin:
Troligen drar jag in vatten till nån utkastare eller så men inget mer än det.
Men EVENTUELLT:
Det blir ju en rätt avlång lokal (14,7 eller 17,4 m), eventuellt kan jag tänka mig att dela av den i två lokaler, en för "finjobb" och en för "skitjobb". Skitlokalen skulle man kunna tänka sig att lacka nåt i nån gång och då blir det aktuellt att spola väggarna och golvet för dammbindning men det är ju en engångsföreteelse.



surkuse skrev:... Och nu har jag besservissrat mig om byggande som robban nog kan mer om än vad jag kan ;-p

Nä, det är lugna puckar med det.
Vi tar en fråga i taget:
Takstolar, ja dom är minst 100 år gamla, kanske flera hundra år. Det är dåligt med åldersbestämningar på den här gården.
Takstolarna håller uppenbarligen. :grin:
Däremot kan det sägas att dom är av sådan konstruktion att det är svårt att beräkna om dom håller om man skulle börja förändra dom.

Fuktspärr på undersidan av bjälklaget är det nog tänkt att bli.
Ovanpå bjälklaget kan jag tänka mig nån form av golv, det blir bra utrymme för trävirke, tillgängligt från gavellokalen.

surkuse skrev:... Hur ser det ut med befintliga mellanväggar? ...

De två lokaler som är aktuella har gavelväggar och mellanvägg av timmer, inte helt bra i skicket.

Den ena av lokalerna har yttervägg (långvägg) av timmer med delvis röta i syllen. Grunden på västra sidan är en vackert uppmurad grund av natursten. Den kommer dock på lång sikt att "försvinna" eftersom jag fyller upp den sidan. Det är den här lokalen som har ett mellanbjälklag, rätt bra skick men inte felfritt, dessutom för lågt i takhöjd. Finns en halvmeter kvar upp till takfot.

Den andra lokalen har ytterväggar av "uppreglade" stockar och plank som panel. Inget vidare skick här heller. Finns säkert en del syllröta här också.
Den här lokalen har dessutom en grund på västra sidan (baksidan) som måste åtgärdas i samband med det här. Det är bara sten som är staplade huller om buller, rätt dåligt gjort.

Tanken var att riva mellanväggarna och delar av ytterväggarna för att kunna göra ny grund och platta och sen bygga nya väggar där dom gamla är rivna. Sen riva det som är kvar av dom gamla och bygga nytt hela vägen.
Ja, proceduren är väl genomtänkt men det betyder inte att den är förnuftig. :mrgreen:

surkuse skrev:... går det att lämna en meter på varje sida eller blir det så smalt att huset måste stagas upp med bjälklaget och stående reglar? hur är timmret skarvat? ...

Det där förstår jag inte. Menar du att man skulle göra nya grunden 2 x 1 meter smalare än den gamla? Då blir verkstaden bara en jättelång garderob. :mrgreen:
Har inte koll rätt av på hur timmret är skarvat.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

surkuse

#100 » 21:41:30, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag menade kan du lämna en del av mellanväggen som uppstagning, mest då timmret i timmrade byggnader ofta är skarvat vid mellanvägarna som ju stagar upp byggnaden.
Tar man helt sonika bort en mellanvägg så kan byggnaden bli instabil beroende på hur det är skarvat.
Om du tänker byta ut stora delar av väggarna så är det ju ändå ovidkommande ;-p
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C (trådstartaren)

#101 » 22:09:25, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså, du menar så. Det är ju "varierande utförande" på väggarna men man bör nog göra en del krysstag och kanske komplettera med fler tvärgående vantskruv på "hanbjälksnivå".
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Exs

#102 » 23:22:43, 29-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm.. Jag är nog inne på samma spår som många andra här, dvs börja om från början, från början. Det är ett helvete att hålla på i allt som är gammalt, snett och som i ditt fall bitvis halvrötet. Det tar längre tid, man brukar alltid få kompromissa och dessutom till ungefär samma pris som "nytt".

Du som dessutom är egenföretagare kan ju verkligen se din tid i pengar på ett annat sätt också.

Ska bli kul att följa projektet hur du än gör :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Robban_C (trådstartaren)

#103 » 21:45:51, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på invändigt i den här änden av ladan med reglar, isolering med mer och tänkte slänga i lite kablar i väggarna också.
Ska man köra med VP-rör eller med slang? Det känns ju som om slang är att föredra.
Slangarna finns ju även med fördragna kablar, i alla fall om man håller sig till 1,5 mm², dvs belysningar.
Det blir något högre meterpris men det kanske är att föredra i alla fall? Synpunkter?
Till uttagen blir det nog 2,5 mm2 så man kan köra 16A, även till enfasuttagen.
Närmsta inköpsställe för slang med kabel är Jula och där finns det 1,5 mm2 fördraget så då är den frågan löst vad gäller slang med eller utan kablar till uttagen.
Var köper man kabelslang, kabel, dosor med mer till drägligt pris? Jula har en del grejor, säkert både bra och dåliga. Elfirmorna har givetvis men dom brukar ju vara löjeväckande dyra om man inte har bra rabatter. Det är ju dessutom en bransch med rabattsatser som är nästintill skrattretande.

Jag ska ta lite bilder men idag var det sån fart i undertecknad att kameran aldrig kom fram. :thumme:
Och en hemsk massa extrajobb blir det när man bygger i en äldre kåk så att modulmåtten aldrig stämmer. Varenda bit måste ”figuranpassas”. Längder på reglar, isoleringsbitarna med mer. Allt måste anpassas individuellt. Till och med jackning av vissa reglar för att dom ska stämma mot korsande reglar, trots att det borde fungera i alla fall men kåken är så krokig att ingenting stämmer. :slag:
Helt klart är detta ett starkt argument för att ett eventuellt nybygge i södra delen av ladan ska vara helt och hållet ett nytt bygge istället för ett ombygge av befintlig byggnad. Dessutom ska man nog tänka modulmått rätt igenom från första början om man kan. Typ att längden ska vara delbar med 1,2 och bredden med 0,6 m. Till och med fönsterstorlekar och dess placeringar ska vara anpassade efter modulmått om det ska vara riktigt rationellt.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Erland Karlsson

#104 » 21:53:02, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Håller på invändigt i den här änden av ladan med reglar, isolering med mer och tänkte slänga i lite kablar i väggarna också.
Ska man köra med VP-rör eller med slang? Det känns ju som om slang är att föredra.
Slangarna finns ju även med fördragna kablar, i alla fall om man håller sig till 1,5 mm², dvs belysningar.
Det blir något högre meterpris men det kanske är att föredra i alla fall? Synpunkter?
Till uttagen blir det nog 2,5 mm2 så man kan köra 16A, även till enfasuttagen.
Närmsta inköpsställe för slang med kabel är Jula och där finns det 1,5 mm2 fördraget så då är den frågan löst vad gäller slang med eller utan kablar till uttagen.
Var köper man kabelslang, kabel, dosor med mer till drägligt pris? Jula har en del grejor, säkert både bra och dåliga. Elfirmorna har givetvis men dom brukar ju vara löjeväckande dyra om man inte har bra rabatter. Det är ju dessutom en bransch med rabattsatser som är nästintill skrattretande.

Jag ska ta lite bilder men idag var det sån fart i undertecknad att kameran aldrig kom fram. :thumme:
Och en hemsk massa extrajobb blir det när man bygger i en äldre kåk så att modulmåtten aldrig stämmer. Varenda bit måste ”figuranpassas”. Längder på reglar, isoleringsbitarna med mer. Allt måste anpassas individuellt. Till och med jackning av vissa reglar för att dom ska stämma mot korsande reglar, trots att det borde fungera i alla fall men kåken är så krokig att ingenting stämmer. :slag:
Helt klart är detta ett starkt argument för att ett eventuellt nybygge i södra delen av ladan ska vara helt och hållet ett nytt bygge istället för ett ombygge av befintlig byggnad. Dessutom ska man nog tänka modulmått rätt igenom från första början om man kan. Typ att längden ska vara delbar med 1,2 och bredden med 0,6 m. Till och med fönsterstorlekar och dess placeringar ska vara anpassade efter modulmått om det ska vara riktigt rationellt.

Blir ju så tråkiga hus om man bara bygger modulmått.
Råspont invändigt och lösull (ekofiber) i väggarna, då behöver man inte "snickra" så mycket för att isoleringen ska passa, man bara reglar där det passar bäst, och lösullen formar sej fint kring alla gamla konstruktionsdelar. Och med råspont behöver man inte hålla modulmåtten.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Robban_C (trådstartaren)

#105 » 22:06:16, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är en lada, den kan vara tråkig.
Men jag håller med om att "dina" metoder kan ha sina poänger för att få "livfullare" hus. :thumme:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se