Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hitta nergrävd kabel

130 inlägg • Sida 2 av 9
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

bert

#16 » 10:50:00, 18-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hemma påstod dom att det inte gick någon elkabel i trädgården/gårdsplanen när dom hade varit ute och skulle sätta ut (trots att du ser elstolpen och elskåpet som ligger i linje rätt över är vi skulle gräva) men farsan stod på sig så dom kom ut igen och då är farsan hemma och säger att ungefär här går den och det var nästan på cm när han tar fram instrumentet
Enda kommentaren var att det var ju konstigt
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar



patrik h

#17 » 13:37:35, 18-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att det kan vara en av försvarets kablar? Då finns det inga papper på den och ALLA förnekar att den finns...
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav

1 person gillar det här inlägget.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

mimeck

#18 » 16:26:17, 18-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Ta ett järnspett och lägg det på ett finger i balans, gå sakta över området Du ska gräva. Spetsen går neråt när Du korsar en kabel.

/Anton!!



Två böjda ståltrådar böjda med 90 grader. Håll en tråd i varje hand och gå sakta framåt. Om du har kraften i dej så pekar dom ut riktningen på tråden när du passerar den.
En vanlig slagruta funkar också. Tycker det fungerar bra om man tar ett vajerhölje (koppling, gas eller nått liknande från ett lämpligt fordon) sedan böjer man höljet så det formar en slagruta.

Man kan tex. tejpa där den korsar sej så den håller formen.

-May the force be with you!


När vi grävde bredbandet så visste vi att vi skulle korssa en telefonledning till en villa.

Telefonbolaget ville inte komma och berätta var den låg. Dom tyckte bara att vi kunde gräva av den och sedan skarva den.

Jag skarvade ihop den med sånna där silikonfyllda skarvar, vad dom nu kallas.
Vi hadde sånna med oss för att kunna skarva signalbanden som läggs ovanpå själva kabeln.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Cprmsk

#19 » 16:32:13, 18-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en på blocket i förra veckan för 2200:- funkar kanon bra. Eftersom jag har en traktorgrävare, så är det så smidigt att göra en koll innan man sätter skopan i backen. Ledningskollen är bra men det kan ta några veckor innan alla har sagt sitt, och utsättningen är gjord.
Cprmsk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:29, 10-01-2013
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 52

bonnen513

#20 » 08:44:31, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:
Anton skrev:Ta ett järnspett och lägg det på ett finger i balans, gå sakta över området Du ska gräva. Spetsen går neråt när Du korsar en kabel.

/Anton!!



Två böjda ståltrådar böjda med 90 grader. Håll en tråd i varje hand och gå sakta framåt. Om du har kraften i dej så pekar dom ut riktningen på tråden när du passerar den.
En vanlig slagruta funkar också. Tycker det fungerar bra om man tar ett vajerhölje (koppling, gas eller nått liknande från ett lämpligt fordon) sedan böjer man höljet så det formar en slagruta.

Man kan tex. tejpa där den korsar sej så den håller formen.

-May the force be with you!



När vi grävde bredbandet så visste vi att vi skulle korssa en telefonledning till en villa.

Telefonbolaget ville inte komma och berätta var den låg. Dom tyckte bara att vi kunde gräva av den och sedan skarva den.

Jag skarvade ihop den med sånna där silikonfyllda skarvar, vad dom nu kallas.
Vi hadde sånna med oss för att kunna skarva signalbanden som läggs ovanpå själva kabeln.

jag testade detta med L-formad ståltråd i förra veckan och jag fick det att funka på lite större kablar, jag som fått för mig att det krävdes lite konstigt folk för att det skulle funka :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Mats i Myrhult

#21 » 09:09:40, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du registrerar dig som frågare på ledningskollen så går en fråga ut till alla som anmält att de har kablar i området. Du ritar in på en karta inom vilket område du ska gräva, samt anger till vilket djup. De har då skyldighet att svara och märka ut om de tror att de har kabel där. Det kan bli färggrannt på backen om flera har kablar där. Detta kostar dig ingenting.
Däremot har de ingen skyldighet att märka upp var du har dina egna kablar! Det vill säga från stolpen och in till huset. Det ska du veta eftersom du är ledningsägare där. Du kan säkert ringa den lokala elfirman och dem märka upp var du har den ledningen. De har garanterat utrustningen och behörigheten. De tar betalt enligt sin vanliga taxa för det jobbet.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Janson1

#22 » 09:13:41, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte att rekommendera men mer som en anekdot fast på riktigt. Ett av mina första "jobb" hemma när vi skulle sätta upp ett växthus var justa att gräva ut för grund. Till höger om där dörren skulle vara så lyckades jag hitta och gräva av dammvattenslang, avloppslang och elkabel till dammvattnet. Så det blev så lagom att jag fick ju skarva alltihopa igen och fick på köpet vatten, avlopp och el i växthuset, detta ev problem hade vi pratat om och hade väl ingen mer lösning än att dra nytt som vi nu slapp.
Synd bara att stormen Per eller vilken det nu var sopade ner hela helv*t*t en natt så finns det bara vatten, el och avlopp kvar... Och trädgårdsintresset också bortblåst.
Jag jobbade på en firma som byggde dylika apparater för att hitta elledningar, kanske kunde hitta nåt där och damma av? Ja detta för oss som inte kan slagruta...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Göran Ekman

#23 » 09:44:44, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lednings kollen mycket att skriva och trycka på för att få till det . Fick svar från 5 olika aktörer varav två har ledningar i marken bla annat skannova där jag är säker på att det finns minst två ledningar i marken. Det hör av sig en utsättare han hittar dit själv hör av sig säger att han hittat en ledning bra signal måste vara en koppar ledning. " men fibern slangen "frågar jag ,står på mig hävdar att vi måste ha reda på var den finns vi diskuterar var det kan finnas möjligheter att koppla instrumentet till sök tråden. Han hittar en ledning till . Mark ägaren på andra sidan diket har en något annan minnes bild av var det grävs ned ledningar . Men vi ska int ned så långt det vi ska gräva. Kontentan av det hela är att i vissa fall känner jag att lednings visning inte är någon exact vetenskap.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Tegian

#24 » 12:01:30, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog hjälp av den firma som idag har hand om kommunens belysningsstolpar (Vilket var Infratek) fick en intern kabel utsatt (Med hjälp av signalgenerator) och "stött" (För att hitta var den var skadad) för 1300kronor.
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

Åsa-Nisse

#25 » 17:34:01, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade en starkstömskabel när jag skulle justera en gata före utläggning av bärlager, med väghyvel. Den låg i samma nivå som förstärkningslagret och blev skalad. Det lyste ganska bra också.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

CountyBruff

#26 » 17:41:39, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse!
Ett effektivt sätt att hitta kablar, fungerar alltid - Jaså, skall den vara hel också!
I orörd mark kan man ha lite tur och se färgskiftning mellan grävt och orörd mark,
- men det vet väl alla redan.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

dimber

#27 » 17:52:19, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget svar, men en fråga. Hur djupt brukar en vanlig elkabel från stolpen till elskåpet ligga? Jag ska gräva för hand.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor

Mats i Myrhult

#28 » 18:15:15, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror på vem som lagt och vad som hänt senare. Men säg 10-40 cm.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Lars B

#29 » 22:26:32, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den bör ligga på 50-60cm djup. Ju äldre förläggning desto djupare :mrgreen:
Men ska du lägga en ny kabel själv? Eller är det den ständiga handgrävningen för fiberanslutning?
Men en elkabel kan ju lika väl ligga så du skaver den med gräsklipparen!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Anders.B

#30 » 17:17:06, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi byter ut en mottagningsstation för högspänning på jobbet och där elkraftsbolaget är den som driver projektet.
Vi är "tvingade" till detta projekt då kraftbolaget genomför dessa uppdateringar och vi tvingas även att byta en del kabel på egen mark men tror ni nämda bolag ville ta på sig kabelsökeriet på vår mark...icke sa nicke.
Vi har egen utrustning men vill komma undan ansvaret då vi inte driver projektet det slutade med tredjepart oberoende och betald av oss...
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se