Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Kostnad större schaktning?

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 22:11:00, 05-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, idag kom en fråga från husförsäljaren om att eventuellt grunda för en souterrängare inte så långt härifrån.
18x3,55 m i bottenplan (3 m djupt som mest) som ska schaktas bort. Lägg till det rasvinkel och arbetsutrymme utanför grunden så blir det säkert 2-300 m3. Jag har inte sett tomten IRL ännu.

Hur brukar ni räkna på sånt? Pris per m3? Eller bara en höftning?
Och hur mycket ingår i priset? Räknar man ett m3-pris så kan ju inte transport ingå eftersom avståndet kan variera. Nu är ju transportkostnaden det lätta att räkna på.
Antar att man får räkna separat på etablering.

Grunderna (övre och undre) i sig kan jag räkna på men här gäller det alltså den "stora" schaktningen.

Ja, ja, jag vet att det är mycket för en trehalva. Men jag har ju en fyrhalva också. :mrgreen:
Skämt åsido så kan jag hyra in den tjänsten av en större maskin men jag vill ge en uppskattning till säljaren så att han kan räkna till kunden.


Edit:
Den som inte vill skriva priser öppet kan ju alltid skicka pm.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Ingvar

#2 » 23:13:18, 05-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beroende på marktyp så är det väl egentligen en fråga om det alls är ett jobb för en grävmaskin? Ja, det tycker ju du förstås :) ..men om man nu ska vara ärlig mot kunden... När jag schaktade ut för lagården här så var det ca 500 m2, och han tog bort ca 3 meter i höjd i ena änden, här flyttades ju bara massorna till andra änden, men det är ju snarast mer tidsödande än att lasta dom på bil. Med hjullastare tog det ca 7 timmar a´600 kr.. Frågan är ju om du skulle klara det med grävaren?
Men då var det ju lätt jord här..
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C (trådstartaren)

#3 » 23:28:34, 05-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar skrev:... Frågan är ju om du skulle klara det med grävaren? ...
Jag klarar det men är inte konkurrenskraftig med min grävare. Men nu var det inte min grävare som var på tapeten.

Vad gäller grävare/lastmaskin så måste ju en lastare jobba från den nedre delen av tomten. Det innebär att man måste backa ner mot Mälaren och sen ta sig upp till övre delen för att lasta på bil.
Då är nog grävare att föredra.
Jag har som sagt inte sett tomten ännu. Ska dit i morgon förmiddag.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

AntonNormark

#4 » 18:07:36, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare Robban..

Dom schakter jag gjort senaste tiden har vi gjort på timme, och klarade ändå av att spräcka dom fasta priserna som dom fått, men det beror ju lite på att räknar man en schakt på fast pris, så måste man ju ta i lite i överkant för oförutsedda saker (markförhållanden osv..)
Nu räknar jag ju själv aldrig på dylika ting, men chefen brukar kolla platsen, sedan se ungefär vad det handlar om för schakt, hur mycket man kan disponera på befintlig tomt och så vidare, sedan räkna ett pris som täcker den gissade tidsåtgången.. (den senaste kunden ville ha kvar ALL sten exempelvis.) vilket drog ner på väldigt många transporter.. Sen varför man vill ha kubikstenar över hela tomten ur dekorativt och praktiskt perspektiv vet jag ju ej.. :???:

avtäckningen är ju nåt man som regel alltid kör bort såvida det inte ska göras nån okynneskulle nånstans i närheten, så där kan man ju häfta till med antal lass, sedan räkna ut ungefärligt antal kubik, dra av det man uppskattar går att återanvända på bef tomt, och hur mycket man ska köra bort..
Sedan kan man ju rådfråga någon som skulle kunna ta schakten och se vad man kan ligga i för kubik/tim-proportioner.. Det hänger ju i stor del på transporterna oxå, cykeltiden på lastbilar osv..

Som regel vill kunderna ha så få enheter som möjligt, för att få det billigt, men efter att ha övertalat ett antal kunder att låta oss nyttja två lastbilar ist för en ex. och på så sätt klippt sparat en massa tid i slutänden (som jag annars skulle stå och vänta) så har dom tackat oss för att vi tagit upp det alternativet..
För även om man har två lastbilar som ska ha betalt så äter det inte upp totala tiden motför om man bara haft en, just för att man kan nyttja grävaren/hj-lastaren effektivt.. Och det är ju den som kostar mest dessutom... Men det är ju rätt uppenbara saker..

Hoppas jag tillfört något iallafall, försöker själv sätta mig in i det här med att räkna på jobb..
Och du tänker helt rätt i att anlita en större maskin för grovschakten, det spar alla parter på i slutänden!..

Mvh//Anton
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Robban_C (trådstartaren)

#5 » 19:02:14, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Anton, du är en riktig klippa. :thumme:

Jag har nu sett tomten och naturligtvis får man jobba från "fel" håll, dvs nerifrån. :slag:
"Lastmaskinsjobb" tänker man då men jag är inte så säker på det eftersom tomten med största säkerhet består av sten, sten, sten och åter sten. Samt morän, hård morän och tallstubbar.
Kort sagt så tror jag att en (större) grävmaskin är effektivare eftersom den är bättre på att "pilla loss" alla sten.
Men som jag sagt förr, jag är ju ingen lastmaskinsförare.

Så här räknade jag:
Schaktyta 400 m2, medeldjup 1,5 m = 600 m3 + sväll.
Det innebär 80 lass. Jag tror att en lastbil har att göra MINST en timme från Kvickan till tippen och tillbaks inkl lastning och tippning. Det innebär att två bilar har att göra 40 timmar för att få iväg alltihop.
Så jag räknade på 40 timmar á 600:- (uppskattning av vad bilar och en 15-tons hjulare kostar) per maskin/bil = 72 000:-.
Och sen räknade jag på 1000 ton tippavgifter á 23:-.
Totalt blev det då 95 000:- tiillsammans så jag sa att det nog kostar 100 flagg + moms +- 30 %. Detta är då worst case där man inte lyckas bli av med nånting alls av materialet lokalt.

Självklart ska man ha tillräckligt med bilar. Man kanske ska ha ytterligare en bil för att hålla grävaren fullt sysselsatt.

Låter det som om jag räknat rätt?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Per Bråtun

#6 » 19:18:01, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

På så lang kjøring burde du vel benytte biler med tilhenger? En 20 eller 25 tonns beltegraver vil vel også passe bedre til jobben enn en 15 tonns hjulmaskin?
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

AntonNormark

#7 » 19:25:56, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Tack Anton, du är en riktig klippa. :thumme:

Jag har nu sett tomten och naturligtvis får man jobba från "fel" håll, dvs nerifrån. :slag:
"Lastmaskinsjobb" tänker man då men jag är inte så säker på det eftersom tomten med största säkerhet består av sten, sten, sten och åter sten. Samt morän, hård morän och tallstubbar.
Kort sagt så tror jag att en (större) grävmaskin är effektivare eftersom den är bättre på att "pilla loss" alla sten.
Men som jag sagt förr, jag är ju ingen lastmaskinsförare.

Så här räknade jag:
Schaktyta 400 m2, medeldjup 1,5 m = 600 m3 + sväll.
Det innebär 80 lass. Jag tror att en lastbil har att göra MINST en timme från Kvickan till tippen och tillbaks inkl lastning och tippning. Det innebär att två bilar har att göra 40 timmar för att få iväg alltihop.
Så jag räknade på 40 timmar á 600:- (uppskattning av vad bilar och en 15-tons hjulare kostar) per maskin/bil = 72 000:-.
Och sen räknade jag på 1000 ton tippavgifter á 23:-.
Totalt blev det då 95 000:- tiillsammans så jag sa att det nog kostar 100 flagg + moms +- 30 %. Detta är då worst case där man inte lyckas bli av med nånting alls av materialet lokalt.

Självklart ska man ha tillräckligt med bilar. Man kanske ska ha ytterligare en bil för att hålla grävaren fullt sysselsatt.

Låter det som om jag räknat rätt?


Hjullastare är jättebra när man har mark som är lättluckrad, har man block/sten i hård jord är det helt hopplöst att få det hela rationellt, kan man förluckra med grävare så går det ju bra, men då tappar man ju hela vitsen...
Jag rekomenderar en grävre i klassen 15t+ som du räknat på..
En timme per sväng, då är det 3 bilar som gäller, minst, då hinner man jobba fram bra med material mellan gångerna, och justera schaktbotten eftersom.. Har man bara sett till att hålla buffert så ska inte bilarna behöva vänta nämnvärt på lass..

//Anton

Tycker priset, ur mina amatör-öron låter okej!..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Robban_C (trådstartaren)

#8 » 20:39:04, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per, det är mycket möjligt att en 20-25 tons larvmaskin vore bättre. Tanken har slagit mig men då kostar etableringen en slant.
Dessutom har en av kollegorna här i närheten en 15-tons hjulburen Atlas, jag ser ju gärna att jobben hamnar hos folk jag känner och då blev det han, bland annat därför att han bor rätt nära.
Och jag ser inga problem med bärighet för en hjulare, marken är garanterat stenhård där.

Anton, ja, jag hade en tanke om 3 bilar ist för 2.

Ja, vi får se om det blir nåt av det.
Läget är att husförsäljaren i alla fall har fått en någorlunda korrekt höftning. Därmed kan han fortsätta med sid budget.
Jag har ju givetvis en förhoppning om att få göra grunderna.
Men jag är tveksam till om det blir nåt. Det här är inte en av husföretagets tomter, det är en tomt som kunden själv äger. Det innebär att kunden så att säga är friare att själv välja vem som gör vad. Och eftersom kunden jobbar på och har väldigt mycket kontakter inom Peab så finns ju möjligheten att han löser det där själv.

Jaja, vi får se hur det blir.
Tack alla för tipsen! :thummar:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bangt

#9 » 20:53:48, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ibland kan man tänka sig att köpa en maskin för ett jobb.köp en 20tonnare från england,gör jobbet,sälj skiten.bli RIK :mrgreen:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Robban_C (trådstartaren)

#10 » 20:57:52, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller behåll och ha ännu mer bekymmer. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#11 » 20:59:25, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

bangt

#12 » 21:06:34, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

j*vla sjukdom dessa maskiner :klia:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

snutte_iceman

#13 » 21:59:21, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyr en större maskin och gör jobbet själv Robban du har ju den här i från örebro som inte är dyr att hyra http://www.blocket.se/vi/18643288.htm?ca=10_s

då får du mer jobb. =) det är ju positivt

själv har jag hyrt en 20 tonare nu och då har jag betalat 300kr per drift timme som maskinen går. så då är 1600 per dag bra.

ska du sedan bara sleva och lasta på lastbil så kanske du behöver fler lastbilar för att slippa vänta.
""Jag är så j*vla dålig på att laga mat så när gumman ska bort får hon koka upp te vattnet så jag bara behöver värma på det""
Användarvisningsbild
snutte_iceman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:26, 08-12-2007
Ort: Uppsala
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

cekstam

#14 » 22:06:13, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någonstans i bakhuvudet har jag att man brukar räkna om fastkubik (som ligger fast i marken) till löskubik (som ligger uppluckrad på en lastbil) med en faktor om 1,5?

Och när man räknar vikt på material i gropar m.m. så är väl det i regel på löskubik? I detta fall så betyder ju det att antalet kubik stiger från 600 till 900. Och vikten kanske då ska justeras därefter?

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

Robban_C (trådstartaren)

#15 » 22:13:42, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:j*vla sjukdom dessa maskiner :klia:
Jajamen! :mrgreen:

Snutte:
Ja, det är också en lösning. Hyra en större maskin och göra merparten av grundjobben klara och sen bara göra lite efterjobb med min maskin.
Om det nu blir nåt av det.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hymanist och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se