Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Pågjutning av gammal gödsel platta.

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Jonas Tollander (trådstartaren)

#1 » 21:17:02, 18-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå!
Här kommer mitt första inlägg.
Jo jag tänkte bygga en maskinhall i anslutning till min ladugård.
Har en gammal sprucken gödselplatta på ca:10x10m som jag tänkte bygga på. Som sagt så är den sprucken och har lite fall till en pissränna samt att den ligger lite lågt i förhållande till omkring liggande mark.
Min fråga till er är hur jag ska gå till väga med gjutningen? Kan jag ha kvar den gamla plattan under som jag antar helt saknar armering. Gjuta kantbalk runt om, makadam till rätt höjd, armera och ny gjutning på det. :thumme:
Eller måste jag ta bort den gamla betongen innan?? :sad:

Någon vänlig själ som kan ge mig några tips ang detta.
Mvh Jonas
Jonas Tollander
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:44, 01-12-2008
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460,Ford 4000 med Ålö lastare, Starkran, Husqvarna 45, Åkerman H7mc
 
Födelsedag



Robban_C

#2 » 22:26:50, 18-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi börjar med ett Hej o välkommen!

Svårt att svara på frågan när man inte vet hur undergrunden är till gamla plattan.
Men vi tar lite frågor istället:

1. Hur mycket högre ska nya plattan vara? Utgå från både lägsta och högsta punkt på befintliga plattan.
2. Hur mycket ska du belasta nya plattan?
3. Isolering? Innan du svarar så tänk på att plattan är det enda du inte kan isolera i efterhand om du skulle få nya idéer om användning, uppvärmning med mer.
4. Är det mycket sprickor i gamla plattan? Är den armerad? Hur tjock är den? Har den några kantbalkar?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se