Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Att göra platta på mark?

287 inlägg • Sida 17 av 20
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Robban_C (trådstartaren)

#241 » 21:41:41, 26-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, beställ en bil, det där är ett slitgöra utan dess like.

Men om du nu ska blanda själv så är det nog bättre att köpa hem sand, singel eller makk och cement.
Men i bilen är allt det där färdigt. :grin:


Vibbra går säkert att hyra eller så köper du en snikvariant från Jula. Det gjorde jag och den går fortfarande:
http://www.jula.se/search-result/?q=BETONGVIBRATOR
Jag köpte den större varianten. Proffsmaskinerna är säkert mycket smidigare att jobba med, den här är tungjobbad men den vibbar bra.
Lägger man kraven lite lägre än på en professionellt gjuten platta så är det inga större konstigheter.
Tro dock inte att du får "spegelgjuten" yta, det blir lite "rufft" här och var men det kanske duger i alla fall.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Exs

#242 » 23:14:31, 26-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen :buga:

Det känns som att man lika gärna kan lägga de 3495:- + lite till på en betongarbetare med egen vibbra istället för att köpa en maskin som bara kommer användas en gång var tionde år.

Men tack för inputen, nu vet jag vilket spår som gäller :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Robban_C (trådstartaren)

#243 » 00:15:44, 27-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Tack för tipsen :buga:

Det känns som att man lika gärna kan lägga de 3495:- + lite till på en betongarbetare med egen vibbra istället för att köpa en maskin som bara kommer användas en gång var tionde år.

Men tack för inputen, nu vet jag vilket spår som gäller :thumme:

Det finns billigare vibbra och det finns nog att hyra för småpengar men en gjutare som vet vad han gör ger ett bättre resultat.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bjorn.Lundsten

#244 » 09:45:13, 18-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skjuter in en fråga mellan giganterna här; för en maskinhall (mindre maskiner) på 100 kvm - utan värme eller isolering tänkt att formas för hand och gjutas med betongbil.

Har grävt ned till gettern (eller hur det nu stavas!?) och därpå fyllt på med en massa sten, både utsorterat från tidigare byggen och ett par lass sprängsten som låg på plats redan då jag köpte huset. Egentligen räcker nog stenen nästan till att komma upp till lämplig höjd. Dags sålunda att lägga på köpta massor. Är ordningen då:

0-90 till platthöjd minus 18-30-höjd minus betongtjocklek
18-30 till platthöjd minus betongtjocklek
4-8 - för sista utjämningen och mindre cementåtgång

Frågan är nog egentligen - måste man ha nollfraktion eller kan man skippa första lagret? Vilka djup behöver de olika fraktionerna ha?

En jättedålig bild här:
Bild
Användarvisningsbild
Bjorn.Lundsten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:13, 08-06-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 35
Valmet 305
Volvo BM 641

Robban_C (trådstartaren)

#245 » 12:53:53, 18-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bjorn.Lundsten skrev:... Har grävt ned till gettern (eller hur det nu stavas!?) ...

Gettern? :klia:

Har du getter i marken? Dom ska väl gå ovanpå och klippa gräset? :mrgreen:



Tänk på att helst packa var 40:e cm. 400+ kg padda, sex överfarter i alternerande väderstreck.
Suck vad jag tjatar om detta.


Nollmaterial är lite lättare att få jämnt efter packningen. Nollfritt flyttar lite mer på sig när man packar.
Vill du ha kapillärbrytning (det vill du nog) ska du ha nollfritt (8-16, 16-32 eller nåt sånt) minst 1,5-2 dm, eller lika tjockt som du ska packa.
Nollfritt fungerar bra att "blanda" med befintlig sten men stenarna bör vara någorlunda fria från lera för att man ska kunna vara säker på att dom inte kaillärdrar.

Lägger du nollfritt så är det viktigt med markduk under betongen, annars kommer betongen att flyta ner i makadamen när du gjuter. Dels blir det då ingen kapillärbrytning, dels blir det svårt att i förväg räkna ut betongåtgången och dels går det åt mer av den kostsamma betongen.


Om jag skulle göra det där:
Nollmaterial (0-90 eller nåt sånt) uppblandat med befintlig sten. Tänk på att packningen är oerhört viktig så att finmaterialet går in under kanterna på befintliga stenar (tänk "kanonkula" och inga luftfickor nånstans runt kulan).
Man kan också fylla med storsten (större än 30-40 cm, kanske meterstora) men då ökar kraven på packning runt dessa ännu mer. Bergborrmaskin med stampplatta är bra för att packa in runt storsten. Det är ett slitgöra men det blir hårt som betong.
Materialet bör vara väl genomvattnat men inte plaskvått. Så vått det kan bli utan att det börjar svampa eller stänka. Då blir det hårdast.
Bergborrmaskin kombinerat med vatten brukar resultera i rejält grisiga byxben. :mrgreen:
Översta "skiftet" skulle jag köra 8-16 eller 16-32. Grövre är stadigare men tyngre om man ska jobba manuellt. Även detta kan man vattna innan packning men då för dammbindningens skull. Hårdheten blir nog densamma i alla fall.

4-8 behövs inte om du inte ska isolera. Det är bara onödigt jobb, gjutformarna klarar lite ojämnheter. I värsta fall kan du täta genom att vika upp markduken på utsidan av formen och sen antingen häfta med häftklammer eller låsa fast duken med stödfyllning på utsidan.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

hesso25

#246 » 23:13:45, 18-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken klockren tråd!
Jag är just på gång att införskaffa mig en 3,6T maskin för att anlägga grunden till vårat nya hus.
Finns det möjligtvis något bildmaterial som kan beskriva de olika stegen vid schaktningen?

Grymt imponerad över engegemanget o pedagogiken i tråden.

/Petter
hesso25
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:57, 12-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 101

Bjorn.Lundsten

#247 » 23:18:11, 18-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban - perfekt svar på min fråga. Grymt!

De första tio metrarna av schaktningen (och i ärlighetens namn det mesta av det som syns på bilden) blir planen framför maskinhallen. Hallen är tänkt att vara av avsedd för genomkörning med två skjutportar i varje gavel.

Är det vettigt isåfall att lägga på ett/par bil med släp med 0-30 på gårdsplanen och helt enkelt lägga i det som blir över från planen i botten på grunden?

edit: Nej nu läste jag igen; du skriver ju att du skulle ha lagt 0-nånting i botten så det gör jag med. Och vad gäller paddning så lovar jag att padda ordentligt. Har redan beställt hem halvtonnaren.

Vad roligt för mig att jag har en ny 641 (från 73)!
Senast redigerad av Bjorn.Lundsten 23:22:49, 18-06-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bjorn.Lundsten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:13, 08-06-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 35
Valmet 305
Volvo BM 641

Robban_C (trådstartaren)

#248 » 23:32:46, 18-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rodnar över berömmet. :grin:
Har vi ingen smiley som rodnar? :mrgreen:


Jag har inget bildmaterial men det är enkelt:
1. Gräv för VA, lägg dessa och återfyll. Packa på rätt sätt!
2. Bort med allt som inte bär.
3. Fortsätt eventuellt "nedåt" till rätt grundbottendjup eller fyll uppåt. Tänk på att packa rätt.
4. I samband med detta gräv för dränering.
5. Makadam. Packa på rätt sätt!
6. Avjämning.
7. Sätt upp grunden.

Ja, ungefär så.


BL:
0-30 är trevligt på en "maskinplan". Bär bra och blir inte alldeles tätt i första taget.
Om det bär under så bör du klara dig med en dm. Bär det inte bra under så kan det eventuellt vara läge att lägga 2-3 dm 0-90 först.
Sållade kattskallar är användbart för samma ändamål (men det är mycket jobb att sålla).
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C (trådstartaren)

#249 » 23:36:01, 18-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bjorn.Lundsten skrev:... edit: Nej nu läste jag igen; du skriver ju att du skulle ha lagt 0-nånting i botten så det gör jag med. ...

Nollmaterial för fyllning och nollfritt överst för fyllning och kapillärbrytning. Detta gäller under och kanske intill grunden men för planen gäller alltså 0-30 och eventuellt 0-90. Nollfritt på en maskinplan blir inget bra eftersom finmaterialet låser ihop det grova så det ligger still.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

tracker

#250 » 19:32:22, 20-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !

Ska bygga maskinhall och var tvungen att göra geoundersökning, är det någon som har AMA och kan förklara eller posta över dessa kapitel.

Citat från utvärderingen
"Förekommande mullhaltig silt och lera bortschaktas varefter schaktbotten täcks med materialskiljande geotextil tillhörande bruksklass N2.
Fyllning för grundläggning utförs upp till kapillärbrytande bädd enligt AMA Anläggning Kap. CEB.2 med jord tillhörande materialtyp 1 eller 2. Fyllningen packas enligt Tab. CE/4.
Grundkonstruktionen kan utföras i geoteknisk klass 1 ( GK1 ) med dimensionerande grundtrycksvärde ƒd = 150 kPa."
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Robban_C (trådstartaren)

#251 » 21:27:18, 20-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det betyder ungefär så här:
1. Täck av allt som kan ruttna (mullhaltigt!).
2. Lägg ut markduk N2 över hela ytan. Fel enligt mig.
3. Fyll med rent grus eller kross, max 40 cm i taget.
4. Packa som jag beskrivit tidigare.

Men det är många fina ord. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

tracker

#252 » 23:38:47, 21-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK !

jord tillhörande materialtyp 1 eller 2 är grus eller kross ?
Hur djupt ska man fylla med kross under plattan ?
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Robban_C (trådstartaren)

#253 » 23:56:40, 21-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 är sprängsten, 2 är grus, sand, mindre sten.
Dvs bergkross.


tracker skrev:... Hur djupt ska man fylla med kross under plattan ?

Hur djupt? Det beror ju på hur djupt du har behövat schakta för att få bort skitmaterialet (dvs avtäckningen).
Man kan ju behöva fylla flera meter i värsta fall.
Och ibland har vi fått lov att schakta ytterligare sedan avtäckningen har varit klar för att grunden inte ska hamna för högt. Dvs det finns inget behov av att fylla enbart för fyllningens skull. Det hänger alltså på hur djupt det är ner till bra bärighet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

tracker

#254 » 14:29:17, 22-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lera direkt under grässvålen, det jag tänkte är väl minimum vad som går åt för att få till bärigheten, det är vanlig platta med friggo
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Robban_C (trådstartaren)

#255 » 16:14:20, 22-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt sett behövs inget mer än att ta bort grässvålen men det får din Kontrollansvarige svara på eftersom man bör se det på platsen med egna ögon.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bülow, honda86 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se