Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Bygga egen styrning (ECU) till en pumpdyse-dieselmotor

1612 inlägg • Sida 75 av 108
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Janson1 (trådstartaren)

#1111 » 01:54:25, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kunde inte hålla mig så jag skickade in gerberfilerna till version 2 kretskortet. Förändringar är: Möjlighet att sätta ett effektmotstånd i serie till spridardrivning om så behövs. En extra analogingång som känner spänningen i batteriet för variabel kompensation av spridartröghet vid öppning. Den atmosfärsgivaren som jag hade tänkt sätta direkt på kortet klarar inte lägre tryck än ca 900 mBar, vilket motsvarar bara en liten bit upp i luften. Jag köpte 2 st tryckgivare med tempkänning på Banggood och dom fungerar så bra att det får bli en sådan till som får känna utomhustemp/tryck. Alla TO-220 kapslar får borrade hål nu när jag vet hur jag skall göra i PCB-programmet. Det blir plats för större och biffigare dioder, dom som skall släcka spridarnas backspänning/ström. Jag önskade lite mer avkopplingskondensatorer men noderna nådde max innan...
Jag funderade ju på ett 360 graders program till ECU:n och nu har jag lyckats få till alla förlopp fördelade över hela varvet istället för bara ett halvt varv. Samtidigt har jag utökat möjligheten för att få betydligt längre spridaröppningstider, upp till 9 tänder öppning vilket motsvarar 54 grader, nu tror jag aldrig det behövs riktigt allt? Men det går. Det finns även plats och tid över för alla 8 analogingångarna fördelade på 4 ingångar först och dom 4 sista vid nästa tillfälle. Jag har försökt räkna praktiskt via Micros() för att få ett hum om vad varje case tar i tid. Det är lite svårt att få en bra mätmetod men om man ropar på Micros() två gånger i följd så tar det ca 400 uS mellan varje rop. Men två gånger Micros() sedan det verkliga uträkningsjobbet och sedan Micros() igen så ser man tidsskillnaden 400 resp 415 uS, om jag tänker rätt tar bara uträkningsjobbet 15 uS? Jag tror, om man inte stör den med utskrivningsjobb så räcker tiden till i dom flesta lägena.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#1112 » 12:31:00, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nytt fenomen igen... Jag har använt ett något snabbare I/O hanteringssystem, Pureatmega328.h istället för det vanliga pinMode.
Men vid stillastående motor, tändning på, så blir en utgång hög och hänger kvar eller blir två utgångar blir höga och Arduinon hänger sig för gott, måste resetas. Om man använder pinMode så försvinner problemet. Jag har ingen aning om vad som händer bakom kulisserna men Pureatmega328.h kanske inte är riktigt utprovat? Här funkar det inte i alla fall.
Ulf: har du någon idé om detta? Eller ni andra som kan det här med programmering...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ulf

#1113 » 13:42:38, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det enda som blir är att det går snabbare. Borde inte påverka något. Fast om det ingår behov av den extratiden så kan det påverka...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf

#1114 » 13:45:12, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nollställer du alla utgångar i setup?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Janson1 (trådstartaren)

#1115 » 14:15:33, 14-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf: ok.
Jag har aldrig satt några utgångar till 0 i setupen, hur gör man? Det fungerar i början, men efter en stund, mellan nån minut till en halv timma senare så "hänger" det säg....

Edit: jag svarade nog helt uppåt väggarna fel förut, bägge svaren skall vara till Ulf.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#1116 » 18:53:47, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick hem packningssatsen till spridaren i dag. Efter lite bök och urluftning så fick jag igång motorn och den gick i två-tre minuter på tomgångsvarv och något högre. Det kändes som minst en cylinder haltade. Sedan vid lite högre varvtal dog den och vill inte starta mer innan man företagit ny urluftning. När jag kände på grenröret så blir den bara varm på cyl 1 och 2, så den är nog bara tvåcylindrig just nu. Jag pekar ju in 4:an som första cylinder, den tänder aldrig. Sedan 2:an, den går. Sedan 1:an, den går och sist 3:an som inte heller tänder. Vad jag kan se så är det nog rätt kopplat. Nu skall jag även kolla spridare nr 3 om där verkar konstigt...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

igelkottar

#1117 » 19:09:14, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tänder alltså bara varannan gång?

Går den fel på kuggen eller är det något annat?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Janson1 (trådstartaren)

#1118 » 20:48:58, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo den tänder bara varannan gång... hmm får nog felsöka. Jag hade loss den tredje spridaren i dag och kunde inte hitta nåt fel som skulle kunna göra detta. Jag har även kört var spridare för sig och tycker dom låter ganska lika allihopa, dom lever i alla fall.
Får nog ta kontakt med Baron3D...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#1119 » 17:59:12, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att göra allting så "vetenskapligt" som möjligt så byggde jag om en komptestare för bensinmotorer till att mäta bränsletrycket på lågtrycksidan. Enligt uppgift så sitter det en övertrycksventil som är ställd på ca 7,5 bar så något mätbart tryck måste det ju bli när motorn går, minst 1 bar då det även sitter en övertrycksventil på bränsleutloppet från motorn. Vidare har jag bytt slangarna närmast motorn så man kan se om det går in luft eller det kommer ut luft fast det inte kommer in nån luft, alla kombinationer... Och försvinner soppan fort från dunken är det inre läckage, tyvärr är oljestickan väck så kolla om det blir mer olja blir lite svårare...
En bild på min testutrustning deluxe med äkta plywood... Där kan jag simulera div temperaturer och tryck.
Bild

Bild
Jag fick hem en komptestare för diesel, den kostade bara lite över 500 och fraktfritt från vidaxl.se. Utan att göra reklam så har dom mycket grejer.
Men man måste fixa delarna så dom passar, jag har en kona på glödstiften som tätar, att trycka dit ett cylindriskt rör vid komptest skadar ju topplocket så man måste kona teströret innan användning, det syns lite längre ner till vänster i bild att röret är hemmakonat. 26 bar var det på första cylindern jag mätte...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#1120 » 20:25:32, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även dubbelkollat att alltid rätt spridare aktiveras, och det verkar så. Jag har gjort så kampulsen läses av hela tiden nu i början så slipper jag reseta/starta om ECU:n hela tiden.

Bild
Här syns Överst: kamaxels nedåtpuls vid detektering inför cyl 4 och gult pulståg är vevaxelpulser. Den sista uppåtgående pulsen är spridare 4 som öppnar vid ca 9 gr BTDC och stänger ca 2 gr BTDC alltså öppen ca 7 grader vilket blir 8 milliSek.
Frekvensen 156 hz motsvarar 156 RPM, alltså lågt startvarv.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#1121 » 16:30:54, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag har motorn startat på alla fyra och går upp till ca 3000 rpm då jag har ställt detta som maxvarv nu i början, den går inte jättebra på dom högre varven, den är nog för sen i insprutningsbörjan?
Ett par scopebilder, den första är vid ca 1700 RPM och den andra är vid ca 2500 RPM.
Bild
Bild
Det som oroar mig lite är att den uppågående flanken kröker av ganska rejält, den kan nog störa Arduinons tidsuppfattning per tand?
Det kanske räcker med ett pålappmotstånd mot plus?
Bränsle trycket är svårmätt då visaren fladdrar halva skalan men fladdrets mittpunkt är vid ca 4 kg på tomgång och kanske 7,5 vid 3000 RPM, och inga luftbubblor i antingen inlopp eller utlopp och nu går den ju också för övrigt...
Ett annat fenomen är att kamaxelpulsen finns lite här och var, det verkar som givaren triggar lite då och då även på dom bortkapade tänderna? Får väl flytta givaren lite längre ifrån...
Det jag märker vid lite högre varv är ju vad jag tror för sen tändning så det blir nog till att utöka tändkurvan mot betydligt tidigare insprutningsbörjan, jag har gjort en Betaversion på detta men har problem med tandräkningen. Men problem är till för att lösas!!

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ulf

#1122 » 16:42:12, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad visar den röda? Vevaxelpulser? Eller är det utgång till spridarna?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Towil

#1123 » 17:15:32, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju ut som uppladdning av en kondensator i ett RC filter. Vad har du för något kopplat i signalvägen där?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#1124 » 19:05:41, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det röda är vevaxelpulser och jag har tydligen inget pålappmotstånd alls... Det jag kan göra så där direkt är ju den inbyggda pålappen mjukvarumässigt till att börja med. Kamaxelgivaren har 1 Kohm till plus 5 v som pullup förutom den inbyggda mjukvarumässiga, jag kan egentligen inte hitta nåt fel till varför den inte funkar, har den gått och blivit dålig i dessa förkylningstider?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#1125 » 20:02:30, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du två olika pullup, då kan det bli konstigt. 5k extern är nog så skippa de interna. Man skall inte köra med båda antingen extern eller intern. Du kan behöva minska ännu mera för snabba upp pullup. med i2c kör man ner till 2,2k.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se