Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Laddningsfel

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

bray65 (trådstartaren)

#1 » 19:40:28, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Valtra med elektronisk varvräknare. Den har under en tid krånglat. När jag vrider på "tändningen" lyser ej laddlampan, när jag startar motorn fungerar ej varvräknaren. När jag har kört en stund, varierar allt mellan några minuter till tio kanske femton minuter, hoppar plötsligt varvräknaren igång. Då har generatorn börjat ladda. Stänger jag då av motorn lyser laddlampan och allt fungerar. Men om traktorn får stå en timma eller två så lyser ej laddlampan när jag skall starta igen. Vad är det för fel? D+ aktiverar generatorn och borde väl tända lampan. Tacksam om jag kan få lite förslag på hur jag skall felsöka, någon mer borde ha råkat ut för detta? Går det att koppla in en extern laddningslampa för att utesluta instrumentlampan, men hur skall jag koppla i så fall? Om det nu är lampan det är fel på, tänker på glappkontakt. För det är väl så att laddlampan måste fungera för att D+ skall aktivera generatorn, eller är jag fel ute?
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.



torbjorn_forsman

#2 » 21:27:30, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om generatorn inte drar någon ström från D+ till jord, så tänds inte heller laddningslampan. Testa att mäta spänningen på generatorns D+ med en multimeter då tändningen är på och laddningslampan inte lyser. Om det är i stort sett 0, så har du ett avbrott någonstans i lampkretsen. Om det är i stort sett full batterispänning, så är det problem med laddningsregulator eller generator.
Om generatorn är en Bosch och laddningsregulatorn eller diodbryggan är bytt mot en piratdel, så är det mycket vanligt att blecket på laddningsregulatorn som ska göra kontakt mot fjädern för D+ på diodbryggan har rostat så det blir dålig kontakt där. Eller att fjädern på diodbryggan har mattats ut eller rostat. Piratdelar brukar ha de där delarna tillverkade av järnplåt med någon tunn blank ytbehandling som försöker se ut som förkromning men som snabbt flagnar av. Motsvarande originaldelar är tillverkade av förtennad mässing.
En annan vanlig orsak till såna här problem är att kolen är slut eller att kol och släpringar är mycket oljiga och smutsiga.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bray65 (trådstartaren)

#3 » 22:45:02, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall mäta i morgon.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

bray65 (trådstartaren)

#4 » 21:40:09, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag anslöt en extern lampa på fem watt till D+ utan att ta bort "stickproppen", detta innebar att lampan lyste hela tiden då den fick direktström, annars tänds den ju då man vrider på nyckeln. När jag startade motorn slocknade lampan direkt. Felet var alltså någonstans i kretsen. Jag skruvade bort instrumentklustret, och kunde så småningom konstatera att det var dålig kontakt i fästet där lampan skruvas fast. Jag letade reda på en begagnad lampa av märkeskvalitet och förpassade Biltemas skitlampa till en lämplig plats. Skruvade samman alltihop och se, nu fungerade det perfekt frånsett att jag bara hade en 1,2 w lampa, det innebar att det behövdes ca 1400 varv för att få generatorn att släcka lampan. Skulle tro att en 5W lampa skulle få generatorn att ladda redan på tomgång. :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se