Om generatorn inte drar någon
ström från D+ till
jord, så tänds inte heller laddningslampan. Testa att mäta spänningen på generatorns D+ med en multimeter då tändningen är på och laddningslampan inte lyser. Om det är i stort sett 0, så har du ett avbrott någonstans i lampkretsen. Om det är i stort sett full batterispänning, så är det problem med laddningsregulator eller generator.
Om generatorn är en Bosch och laddningsregulatorn eller diodbryggan är bytt mot en piratdel, så är det mycket vanligt att blecket på laddningsregulatorn som ska göra
kontakt mot fjädern för D+ på diodbryggan har rostat så det blir dålig kontakt där. Eller att fjädern på diodbryggan har mattats ut eller rostat. Piratdelar brukar ha de där delarna tillverkade av järnplåt med någon tunn blank ytbehandling som försöker se ut som förkromning men som snabbt flagnar av. Motsvarande originaldelar är tillverkade av förtennad mässing.
En annan vanlig orsak till såna här problem är att kolen är slut eller att kol och släpringar är mycket oljiga och smutsiga.