Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Bygga egen styrning till VW TDi

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

mathiast

#16 » 21:52:38, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:
mathiast skrev:Finns vw tdi maskin i industriutförande.
Förmodligen kan man ta givare mm från en bil och bara stoppa industrimotorns mjukvara i styrboxen


Den enda externa som är viktig är väl vevaxelgivaren och den har jag ju kvar på blocket?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Gasreglaget kan ju vara bra att ha om inte annat.
Motorn behöver inte mycket för att kunna starta
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


MagnusGoransson (trådstartaren)

#17 » 22:16:40, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Gasreglaget kan ju vara bra att ha om inte annat.
Motorn behöver inte mycket för att kunna starta


Det går väl med en potentionmeter eller annan lägesgivare? Alltså om man bygger en egen ECU.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

MagnusGoransson (trådstartaren)

#18 » 22:19:27, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt vilken kunskap det finns samlad här! Jansson1, ditt bygge är ju otroligt avancerat i sin enkelhet :-)

Håller med, Arduinon är ju helt klart att föredra framför IC's.

Som jag tolkar det behöver jag kunna driva två spolar i pumpen och sedan ha ett relä för dödaren. Som ingångar räcker det med den befintliga vevaxelgivaren?

Vet vi något om spolarna? Skall ju styras med PWM, men hur höga strömmar handlar det om?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

mathiast

#19 » 22:23:00, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två olika system på pumparna,några tidiga använde släpsko på kolbana för lägesavlänning medans dom nyare har en spole med en järnkärna som varierar i storlek.
Dom ger helt olika signaler
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

MagnusGoransson (trådstartaren)

#20 » 22:45:49, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, hur tar man reda på vilken man har? Har ju alla nummer på den, men finns det någon referenstabell eller andra kännetecken?
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Janson1

#21 » 23:07:31, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en trådlös återkoppling på min pump, men den använde jag inte då den inte var nödvändig. En vanlig N-mos effekttransistor duger gott till att driva spolen/spolarna, jag har för mig att det inte var någon ström att tala om. Det var någonting med vevaxelgivaren som gjorde att jag inte valde den, har för mig det är pulsluckor för att identifiera vevaxelläget som den sen jämför med nållyftet på jag tror tredje spridaren. Det skulle ju i och för sig gå att bygga in i Arduinon men frågan är om det behövs.
Det sitter en elspole som strömsätts när motorn går, den drar väldigt lite ström och kan anslutas direkt på tändning on. Den är bra att kunna bryta separat om motorn får för sig att rusa och det kan den verkligen... Min PD-diesel kan i princip inte få ett sånt fel om den nu inte börjar gå på olja eller diesel direkt i insugsröret. Nu var det faktiskt 18 år sedan jag grejade med denna TDI-motorn sist så jag kan minnas fel lite här och var.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002

MagnusGoransson (trådstartaren)

#22 » 23:53:40, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag har en trådlös återkoppling på min pump, men den använde jag inte då den inte var nödvändig. En vanlig N-mos effekttransistor duger gott till att driva spolen/spolarna, jag har för mig att det inte var någon ström att tala om. Det var någonting med vevaxelgivaren som gjorde att jag inte valde den, har för mig det är pulsluckor för att identifiera vevaxelläget som den sen jämför med nållyftet på jag tror tredje spridaren. Det skulle ju i och för sig gå att bygga in i Arduinon men frågan är om det behövs.
Det sitter en elspole som strömsätts när motorn går, den drar väldigt lite ström och kan anslutas direkt på tändning on. Den är bra att kunna bryta separat om motorn får för sig att rusa och det kan den verkligen... Min PD-diesel kan i princip inte få ett sånt fel om den nu inte börjar gå på olja eller diesel direkt i insugsröret. Nu var det faktiskt 18 år sedan jag grejade med denna TDI-motorn sist så jag kan minnas fel lite här och var.


Hähä, 18 år sen. Då var det ju nya och moderna grejjer!! Köpte min första TDi (Audi 100) år 1997. Den var av årsmodell 1994. Kändes otroligt "high tech"!

Skall reda lite i detta när jag får en stund över. Skall först försöka få den att gå med den mekaniska pumpen. Den gick ju för 1,5 år sen utan problem och har stått i varmgarage sedan dess.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Janson1

#23 » 00:03:55, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang kännetecken på pumpen så är det nog olika antal pinnar i pluggen beroende på vilket återkopplingssysem den har. Om jag kommer ihåg det i morgon skall jag räkna pinnarna på min plugg.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002

mathiast

#24 » 07:05:26, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antal stift är samma,lossa locket så syns det vad som sitter där
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Janson1

#25 » 10:03:05, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig lockets position i längdled är superkänsligt, det påverkar maxmängden. Så märk upp positionen noga innan...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002

mathiast

#26 » 18:09:27, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte det övre locket! Det undre däremot är en annan femma
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Janson1

#27 » 19:45:12, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fasen, det är så många år sedan sist så jag har glömt... mathiast: det är skit att bli gammal och glömsk.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates