Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Frekvensomformer for tredreiebenk

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

tronde (trådstartaren)

#1 » 21:26:43, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har lite forstand på motorer, men jeg vet at flere her har det.

Dette dreier seg noen pensjonister som har et lite hobbyverksted med noen enkle tredreiebenker som de ønsker å få hastighetsregulering på.

Den ene motoren er en CIMA type 80C/4 som ser ut til å være firepolet da første siffer i RPM-feltet er 1. Det passer vel med /4 i typenummeret også. Jeg ser nesten ikke noe av typeskiltet uten å demontere hele maskinen, men det står helt klart type 80C/4 som jeg ikke finner i katalogen til CIMA. I feltet for HP kW står det 1,0 så det bør være maks 1 kW (som passer med fysisk størrelse) og 230V. Motoren er koplet til en-fase, og jeg ser at det sitter en kondensator på den.

Er det sannsynlig at dette er noe annet enn en standard trefasemotor med kondensator?

Hvis det er standard motor, bør det vel gå an å fnne en billig frekvensomformer som gir 230V trefase fra 230V enfase? Dette er Norge, så vi har kun 230V.

Er det noen som har erfaring med billige omformere fra Kina? Jeg er ikke spesielt glad i kinesiske ting for 230V, men dette blir ikke permanent tilkoplet, og aldri uten tilsyn.

Kan denne være OK?
https://www.ebay.com/itm/220V-2HP-1-5KW-VFD-VSD-Single-Phase-To-3-Three-Phase-Output-Frequency-Converter/264005907315

Andre forslag?

Hvis det ikke er strømbegrenser i omformeren må vi sette på et motorvern, for det er vel typisk enfaset det som vanligvis er på motorer med kondensator.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 21:46:17, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enfasmotorer med kondensator är INTE lindade på samma sätt som trefasmotorer. De är snarare att betrakta som tvåfasmotorer, där de två lindningarna är förskjutna 90 "elektriska" grader från varandra (alltså i verkligheten 45° om motorn är fyrpolig). I en trefasmotor är förskjutningen mellan lindningarna 120° resp 60°.

Såna där enfasmotorer kan vara dimensionerade på mycket olika sätt, på vissa av dem är båda lindningarna exakt lika, på andra är lindningarna olika.
Ska man driva en sådan med frekvensomriktare så måste omriktaren kunna lämna tvåfasspänning med 90°fasskillnad vilket jag tror är ganska ovanligt, om lindningarna inte är exakt lika måste omriktaren dessutom kunna lämna olika spänning på de två faserna.

Frekvensomriktare brukar alltid ha en strömbegränsningsfunktion som kan ställas in för att anpassas till aktuell motor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde (trådstartaren)

#3 » 22:05:27, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk!
Da dropper vi det prosjektet.

Et tilleggspørsmål:
Jeg har en kompressor som også har kondensator, men der er det i alle fall seks ledere ut fra stator. Er det også en form for tofase, eller er det bare vanlig trefase med startkondensator?
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 08:09:59, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen är kompressormotorn också en tvåfasmotor, men det kan tänkas att det går dubbla ledare till samma punkt på statorlindningen för att man ska slippa ifrån yttre kopplingsplintar. Det finns också en del motorer där kondensatorn är ansluten till ett mittuttag på driftlindningen, så att samma värde på kondensatorn kan användas både på 115 och 230 V-utförande av motorn.
Ytterligare en möjlighet är om de extra ledarna går till en termokontakt som används som överhettningsskydd.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#5 » 12:19:22, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För säkerhets skull så ta av anslutningslocket per motor och fota av plintarna så det är definitivt om det går att frekvens styra eller ej.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

tronde (trådstartaren)

#6 » 18:23:13, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:För säkerhets skull så ta av anslutningslocket per motor och fota av plintarna så det är definitivt om det går att frekvens styra eller ej.

Problemet er at vi må demontere hele maskinen for å komme til, og maskinen står et godt stykke fra der jeg bor. Jeg har bedt dem lete litt rundt etter en passende trefasemotor før vi gjør mer. Det er mange pensjonerte småmotorer med dårlige lagre, og lagerbytte er vanligvis kurant så det kan bli en billig løsning det også.


***

Når det gjelder kompressoren begynner jeg visst å bli gammel... Assumption is the mother of all fuck-ups er det noe som heter. Der er det kun fire ledere fra stator, så da er vel den tofase. V1 og W1 er ikke koplet. Kondensatoren er 55uF.

Bild

Man kan endre dreieretning
Bild

Med 2750 RPM blir vel dette en to-polet motor?
Bild
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se