Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Valmet 901-95 bränslemätare

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 19:53:16, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslemätaren har delvis brunnit.

Motståndet verkar ha gått sönder. Det är på 220ohm 4W Det har jag hittat på Elfa.
Kan man ta av ändarna på motståndet? Funderade på om ändarna är påträdda för att skydda anslutningarna. Eller är det gjort i ett extra heavy duty utförande. Det har ju ganska kraftiga ben också. Dom motstånd jag hittat har "vanliga" ben.

Har inte mätt själva mätaren än. Vilka värden kan en sånn tänkas ha om den funkar. Kan man koppla på ett ficklamps batteri eller annat lämpligt för att prova den. Vill inte bränna den om den är hel.
Kan man få tag på själva mätardelen lös. Vad kallas delen om man ska söka efter den?

Jag får ev. svar från en skrot på måndag ifall dom har hela instrumentet till en billig peng. Det är ju en gammal maskin som är mest en hobbymaskin. 5-600 kubik/år.



Bild

Bild

det står
"B 72/154 -2 08
10 .03.94 004456" tryckt på höljet.
Texten på den påklistrade tejpen är svårläst.

Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


torbjorn_forsman

#2 » 20:32:04, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara för att motstånden ser lite varmgångna ut så behöver det inte vara fel på dem. Ohmmät dem och kolla om de har rätt resistans! Om de verkar ha för låg resistans så kan det bero på att någon spole i instrumentet ligger parallellt, i så fall får man löda loss ena änden av motståndet vid mätning. Den där typen av motstånd är vanlig i europeisk 80- och 90-talselektronik, tillverkades av danska Vitrohm. Finessen med dem är att eftersom de levereras med benen pekande nedåt och med ett bestämt avstånd, så kan de monteras med maskin på kretskortet utan att benen behöver bockas först.

Det ser ut som om instrumenten är korsspoleinstrument, och de går bra att prova lösa om man bara vet (t ex med ledning av maskinens elschema eller om man kan följa ledningsdragningen i instrumentblocket) hur de ska kopplas in.

Det som står längst upp på klisterlappen ser ut som ett VDO-detaljnummer.
Den fyrkantiga stämpeln på kretskortet bör innehålla bl a tillverkningsdatum (månad och år).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#3 » 16:43:00, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret.

Motståndet till bränslemätarn är trasig. Vet inte om den är sönderbränd men det verkar misstänkt.

Det är ju alldeles svart runt dom och mätarlådan är lite smält. Fick knipsa bort delar för att kunna få ur kretskortet.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 18:10:42, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inget onormalt att det ser sådär varmgånget ut kring effektmotstånd i elektronik som har varit med i 20 år eller så.
På 70-talet fanns det konstruktörer som var ännu mer optimistiska när det gäller hur mycket värme kretskortslaminat tål, det fanns tv-apparater som fick stora brännhål runt effektmotstånd i nätdelen redan efter ett par år (t ex Luxors s k hybrid-chassi från ca 1971-72).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#5 » 17:00:31, 21-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat lite mer idag. Motståndet ska bytas men mätaren är nog hel.

Den rör sej när jag kopplar på ett AA-batteri.

Kan ju hända att skroten har en billig mätare men det är nog ganska utplockat. Glaset är trasigt också så det skulle vara en anledning till att byta alltihop.
Tänkte kolla om det finns motstånd i stan på nått lätt tillgängligt ställe. Känns lite fånigt att beställa ett motstånd på Elfa.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 23:20:33, 21-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla i närmaste elektronikskrotbinge. Lämpliga motstånd kan gå att hitta i t ex någon skrotad tv, tjock-monitor eller datornätdel. TV-reparatörer (om det finns någon kvar på din ort) bör också ha hemma.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#7 » 18:41:30, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skroten hade en mätare till hyffsat rimligt pris. 5-600 hundra eller vad det nu stod i mailet. Den mätaren hade också sprucket glas så jag försöker nog att fixa den jag har först.

Har funderat på elekronik skrot. Har en skrotad scania p82. Skulle egentligen ha kollat dom mätarna.

Var till stan idag så jag for till kjell och co. fast dom ligger lite avsides. (centralaste Östersund). Måste ha sett fel på nätet för där fanns bara "fyndlådor" med diverse slumpartade motstånd.
Clas olsson har men bara som reservdel och då måste butikerna beställa hem det eller så måste man ta det på postorder.

Tror jag beställer på Elfa så slipper jag leta mer.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#8 » 19:18:43, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte motstånd från elfa.
Lödde in det nya motståndet men då visade det sej att det är själva kretskortet det är fel på. (motståndet till bränslemätaren var också trasig) När man bryter och bänder på det så funkar mätaren tillfälligt.
Svårt att se hur banorna går i kortet. Dom kanske är ingjutna eller överlackade. Dessutom är det ganska bränt pga. värmen från motstånden.

Hämtade därför en begagnad mätare från skroten ikväll. Kopplade in den provisoriskt och den verkar funka. Köpte hela instrumentenheten och det verkar som att tempmätaren visar för höga värden. Kanske annan givare i skördaren som instrumenten har suttit i. Ev. går det att flytta över instrumenten så att jag kan använda temp mätaren som hör till våran skördare.

Motstånden blir fånigt varma. Trodde att jag bränt sönder det nya kortet (kanske jag har...) Det började ryka när jag monterat det. Hoppas det var nånting på motstånden som rök. Damm, olja eller nått.
Är motstånden till för instrumenten eller belysningen? Har aldrig sett så kraftiga motstånd i en instrumentbräda.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 23:15:55, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde väl gå att följa ledare på kortet för att se vart motstånden är kopplade. Det ser ut som ett vanligt enkelsidigt mönsterkort, med ledarna på sidan mot instrumenten. Förmodligen med halvgenomskinlig lödstopplack över.

Eller ta bort lamporna och kolla om motstånden slutar bli varma då.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#10 » 18:06:16, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske testar att få bort ev. lack på det trasiga kortet. Vilket medel är bäst för det?
Nu syns det inga ledare alls på kortet. Man kanske ser nått om man tittar super noga.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#11 » 19:27:49, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man borde kunna se litegrann relief av ledarna om inte annat. Och om man inte ser ledarna får man ohmmäta mellan lödpunkter för att ta reda på hur de går (kan vara nödvändigt om man råkar ut för ett flerlagerskort och måste ta reda på hur ledare i innerlager är dragna).
Modern lödstopplack brukar inte alls vara löslig i några normala lösningsmedel, vissa äldre sorter (t ex den som Luxor använde i tv-apparater på 60- och 70-talet) löste sig i sprit eller isopropanol.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#12 » 17:55:48, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade lite ikväll. Banorna syns tydligare på det "nya kortet". Hade jag märkt från början att kortet var glappt hade jag byglat mellan lödpunkterna men nu fastnade jag ju på att motståndet var trasigt.

Nu ska jag bara byta det trasiga glaset vilket inte var så lätt som det verkade. Dom gjorde tydlingen om instrumenthållarna så jag kan inte använda glaset som jag får över.
Ev så blir det att skära till en ruta av vanligt fönsterglas. Det är nog nått liknande som spruckit.

Det verkar som att motstånden går till instrumenten och inte till lamporna.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#13 » 12:26:19, 01-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått till det. Skar till en glasbit med mycket möda och ganska stort besvär!

Är det nånn som vet om det ska vara en speciell lampa till generatorn.
Nu sitter det 1,2w lampor på hela kortet. Glömde att kolla innan jag tog lös dom och det är inte så lätt att se vad det står på dom. Tog några lampor från en scania så jag vet egentligen inte vilken som suttit som generator lampa.

Generator lampan lyser förresten även när tändningen är av. Slocknar med huvudbrytaren. Tror inte det var så förut men det är inget större problem. Kan det vara ett relä eller tändnings låset som beter sej?
Svårt att se hur det skulle kunna vara kretskorten men vad vet man??
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 19:27:33, 01-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del växelströmsgeneratorer kräver en starkare lampa som laddningskontrollampa, för att den "startmagnetisering" som den får via lampan säkert ska räcka till. Det gäller framför allt Bosch om fordonstillverkaren har beställt generatorn med ett inbyggt motstånd mellan D+ och jord (för att lampan säkert ska lysa även vid avbrott i fältkretsen, t ex för att kolen är slut). I personbilsbranschen satt såna där generatorer med inbyggt motstånd en gång i tiden på Saab 99 och 900, bara för att ta ett exempel.

Om laddningslampan lyser även med avstängd tändning, så mät vilken sida av den det finns spänning på. Om det finns spänning på generatorns D+ då tändningen är avstängd (och i all synnerhet om spänningen finns kvar på generatorns flatstift för D+ även om man lossar kabeln därifrån), så är det kortslutning i någon diod i generatorn. Generatorn kan dock ladda ändå, även om den inte fungerar riktigt som den ska.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#15 » 18:02:47, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla det. Valmet 901 är utrustad med dubbla generatorer. Vet inte varför. Förstår ju att skördaren behöver mycket kräm men varför har man då inte en kraftig generator istället för två mindre.
Den här skördaren går nästan bara i dagsljus så den skulle nog klara sej med mindre kräm.

Lampan slocknar ju när man startar så då borde ju generatorerna ladda, eller?

Hur är generatorerna kopplade förresten, när det är två stycken?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates