Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Valmet 901-95 bränslemätare

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 19:53:16, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslemätaren har delvis brunnit.

Motståndet verkar ha gått sönder. Det är på 220ohm 4W Det har jag hittat på Elfa.
Kan man ta av ändarna på motståndet? Funderade på om ändarna är påträdda för att skydda anslutningarna. Eller är det gjort i ett extra heavy duty utförande. Det har ju ganska kraftiga ben också. Dom motstånd jag hittat har "vanliga" ben.

Har inte mätt själva mätaren än. Vilka värden kan en sånn tänkas ha om den funkar. Kan man koppla på ett ficklamps batteri eller annat lämpligt för att prova den. Vill inte bränna den om den är hel.
Kan man få tag på själva mätardelen lös. Vad kallas delen om man ska söka efter den?

Jag får ev. svar från en skrot på måndag ifall dom har hela instrumentet till en billig peng. Det är ju en gammal maskin som är mest en hobbymaskin. 5-600 kubik/år.

Bild

Bild

det står
"B 72/154 -2 08
10 .03.94 004456" tryckt på höljet.
Texten på den påklistrade tejpen är svårläst.

Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

torbjorn_forsman

#2 » 20:32:04, 19-07-2019

Bara för att motstånden ser lite varmgångna ut så behöver det inte vara fel på dem. Ohmmät dem och kolla om de har rätt resistans! Om de verkar ha för låg resistans så kan det bero på att någon spole i instrumentet ligger parallellt, i så fall får man löda loss ena änden av motståndet vid mätning. Den där typen av motstånd är vanlig i europeisk 80- och 90-talselektronik, tillverkades av danska Vitrohm. Finessen med dem är att eftersom de levereras med benen pekande nedåt och med ett bestämt avstånd, så kan de monteras med maskin på kretskortet utan att benen behöver bockas först.

Det ser ut som om instrumenten är korsspoleinstrument, och de går bra att prova lösa om man bara vet (t ex med ledning av maskinens elschema eller om man kan följa ledningsdragningen i instrumentblocket) hur de ska kopplas in.

Det som står längst upp på klisterlappen ser ut som ett VDO-detaljnummer.
Den fyrkantiga stämpeln på kretskortet bör innehålla bl a tillverkningsdatum (månad och år).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#3 » 16:43:00, 20-07-2019

Tack för svaret.

Motståndet till bränslemätarn är trasig. Vet inte om den är sönderbränd men det verkar misstänkt.

Det är ju alldeles svart runt dom och mätarlådan är lite smält. Fick knipsa bort delar för att kunna få ur kretskortet.
mimeck
Fler än 500 inlägg

Sverige

torbjorn_forsman

#4 » 18:10:42, 20-07-2019

Det är inget onormalt att det ser sådär varmgånget ut kring effektmotstånd i elektronik som har varit med i 20 år eller så.
På 70-talet fanns det konstruktörer som var ännu mer optimistiska när det gäller hur mycket värme kretskortslaminat tål, det fanns tv-apparater som fick stora brännhål runt effektmotstånd i nätdelen redan efter ett par år (t ex Luxors s k hybrid-chassi från ca 1971-72).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#5 » 17:00:31, 21-07-2019

Kollat lite mer idag. Motståndet ska bytas men mätaren är nog hel.

Den rör sej när jag kopplar på ett AA-batteri.

Kan ju hända att skroten har en billig mätare men det är nog ganska utplockat. Glaset är trasigt också så det skulle vara en anledning till att byta alltihop.
Tänkte kolla om det finns motstånd i stan på nått lätt tillgängligt ställe. Känns lite fånigt att beställa ett motstånd på Elfa.
mimeck
Fler än 500 inlägg

Sverige

torbjorn_forsman

#6 » 23:20:33, 21-07-2019

Kolla i närmaste elektronikskrotbinge. Lämpliga motstånd kan gå att hitta i t ex någon skrotad tv, tjock-monitor eller datornätdel. TV-reparatörer (om det finns någon kvar på din ort) bör också ha hemma.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#7 » 18:41:30, 22-07-2019

Skroten hade en mätare till hyffsat rimligt pris. 5-600 hundra eller vad det nu stod i mailet. Den mätaren hade också sprucket glas så jag försöker nog att fixa den jag har först.

Har funderat på elekronik skrot. Har en skrotad scania p82. Skulle egentligen ha kollat dom mätarna.

Var till stan idag så jag for till kjell och co. fast dom ligger lite avsides. (centralaste Östersund). Måste ha sett fel på nätet för där fanns bara "fyndlådor" med diverse slumpartade motstånd.
Clas olsson har men bara som reservdel och då måste butikerna beställa hem det eller så måste man ta det på postorder.

Tror jag beställer på Elfa så slipper jag leta mer.
mimeck
Fler än 500 inlägg

Sverige

Återgå till [Allmänt] El/elektronik