Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Service av 1-fas motor - Vedklyv - Serva

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Albireo (trådstartaren)

#1 » 11:49:25, 03-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en liten vedklyv från SERVA som stått några år. Den liknar väldigt mycket Biltemas vedklyv
Bild


Tänkte få igång den i vår (men motorn är stum och säkringen gick).

Vet dock inte om jag sedan kollade på rätt sätt.
Plockade bort fläktkåpan och försökte snurra på fläkten - men fläkten snurrade endast på motoraxeln.
Försökte sedan dela på motorn (men misslyckades) knackade runt motorn (med följd att ett öra gick av. - där en lång skruv, som håller ihop motorn ska sitta - kanske går att laga)
Motorn började säras (syns på bild), men kom inte längre.. (just nu)
Bild

1) Funderar över funktionen på denna klyv.
Är det en växellåda som drar en skruv? eller är det en kompressor och hydraulolja eller ...?
Om det är hydraulolja - Är det möjligt att återfylla? Hur återfylls den?

2) Ska motorn gå att rotera för hand?

3) Vad händer ifall änden på motorn öppnas? (högst upp på bild - många búltar...)
(kommer det att flyga fjädrar / rinna ut olja / aldrig mer gå att återställa?)

4) Om det inträffat något med motorn - Går bara den att byta ut (billigt)?
Eller måste även anslutningen / "klumpen" bytas ut för att passa?

5) Behövs alla 4 skruvar för att hålla ihop motorn? (ifall lagningen av örat inte blir så starkt?)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 12:53:16, 03-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn driver en hydraulpump. Oljepåfyllning och -avtappning för hydraulsystemet sker via pluggar i locket över hydraulcylindern (till höger på första bilden).

Ja, den ska gå att dra runt för hand. Om den är stum har förmodligen rotor och stator rostat ihop.

Om du ska ta isär motorn, så börja med att tappa ur hydrauloljan och skruva loss hydraulpumpen från motorn. Var försiktig med ev papperspackningar så du slipper ersätta dem vid hopmontering. Sedan bör båda gavlarna gå att få loss med knackande eller avdragare. Det som håller dem är, förutom rost, presspassning mellan kullager och gavlar.
Märk upp gavlar och statorstomme innan demontering så du kan sätta tillbaks dem i samma läge.

Reservdelar kan ev finnas hos Clas Ohlson (lätt att söka reda på om du tar reda på deras artikelnummer på motsvarande vedklyv, kolla i 10-20 år gamla Clasohlsonkataloger), men troligen är de större vitala delarna till motorn så dyra att det inte lönar sig att reparera genom att byta delar mot nya. Om statorlindningarna är oskadade, så kan det ev vara värt att försöka pressa ut rotorn och putsa bort rosten så du får den att gå fritt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#3 » 15:08:01, 03-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

den där hör hemma i slit och slängkategorin.

låt bli att köpa sådant om du mår illa av slöseriet av material.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Albireo (trådstartaren)

#4 » 12:34:33, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för reflektionerna!
Intressant att det är en hydraulpump.
Vad kan det vara för typ av hydraulpump?
Eftersom den inte har något värde i det skick den befinner sig i (just nu). Har jag inget att "förlora" :grin:
Hur standard är 1-fasmotorer? (att köpa original blir inte tal om)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 13:08:04, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligtvis en kugghjulspump.
Motorer som är byggda för att sitta i massproducerade bruksföremål (billiga vedklyvar, tvättmaskiner, högtryckstvättar, småkompressorer, pumpautomater osv) brukar vara ganska specialgjorda för sin tillämpning oavsett om det rör sig om enfas eller trefas asynkronmotorer, likströmsmotorer eller någon annan sort. Däremot är det ju troligt att motortillverkaren har ett slags bygglådesystem, så att t ex rotor, stator, kopplingsdosa, fläkt mm är (interna) standardvaror medan däremot enstaka detaljer är anpassade till vad aktuell kund behöver (i det här fallet t ex axel och gavel med fäste för hydraulpump).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#6 » 13:56:27, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enheten kan ersättas med en normal flänsmotor och valfri hydraulpump med snarlikt flöde, om man vill alltså.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Albireo (trådstartaren)

#7 » 23:37:04, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Troligtvis en kugghjulspump.
Motorer som är byggda för att sitta i massproducerade bruksföremål (billiga vedklyvar, tvättmaskiner, högtryckstvättar, småkompressorer, pumpautomater osv) brukar vara ganska specialgjorda för sin tillämpning oavsett om det rör sig om enfas eller trefas asynkronmotorer, likströmsmotorer eller någon annan sort. Däremot är det ju troligt att motortillverkaren har ett slags bygglådesystem, så att t ex rotor, stator, kopplingsdosa, fläkt mm är (interna) standardvaror medan däremot enstaka detaljer är anpassade till vad aktuell kund behöver (i det här fallet t ex axel och gavel med fäste för hydraulpump).

Jag tänkte att det kanske var en "standard motor" med annan gavel - har ännu inte hittat någon standard motor att kolla mot.
(Men först blir det nog att plocka isär och kolla om det går att få lös motorn - just nu har denna bara två hjul och ett skrotvärde :huh: )
Det behöver inte vara dålig kvalité - kan vara dålig förvaring / underhåll....

Michael Meier skrev:Enheten kan ersättas med en normal flänsmotor och valfri hydraulpump med snarlikt flöde, om man vill alltså.

Sant! (dock vet jag inget om varken flöde eller tryck på denna modell)

För att komma vidare, få ut motor axeln måste nog pump-delen på något vis säras på - hade hoppats att motordelen hade varit fäst med t.ex. splines i "pumpen" - men så är det nog inte.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Michael Meier

#8 » 23:41:37, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte motoraxeln som är lite längre så att den är till pumpen också ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ac tc

#9 » 14:56:51, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är ingen standard motor, den är som små kompressorer o dyl specialbyggd för att ha en direktmonterad pump.
Mät upp motorn, du skall ha avbrott till jord och lindningarna skall vara jämna. klara den inte detta så är det metallåtervinningen direkt.
Börja med att lossa hela enheten och dela pumpen från motorn, riv sedan resten och hoppas på att det är nått fånigt lager e dyl som går att byta.
Är det inget sånt är den bara att kasta.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Albireo (trådstartaren)

#10 » 15:38:18, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Det där är ingen standard motor, den är som små kompressorer o dyl specialbyggd för att ha en direktmonterad pump.
Mät upp motorn, du skall ha avbrott till jord och lindningarna skall vara jämna. klara den inte detta så är det metallåtervinningen direkt.
Börja med att lossa hela enheten och dela pumpen från motorn, riv sedan resten och hoppas på att det är nått fånigt lager e dyl som går att byta.
Är det inget sånt är den bara att kasta.

Tack!
Visst borde man kunna vrida runt motorn för hand? (eller är det någon med pumpen som gör att det kommer att gå för tungt?)
Jag tror att det bara kommit rost eller något mellan rotor och stator som gör att den inte snurrar. (det är min idé)
Upplever att den "durrar" när man trycker på knappen (säkringen flyger inte direkt men ganska snart)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#11 » 18:27:56, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, skrevs det inte om det tidigare i tråden att det mest troliga är att rotor och stator har rostat ihop?

I en enfas asynkronmotor med startkondensator är det sällsynt att båda lindningarna har samma resistans. Den enda gång det är vanligt är på motorer som lätt ska kunna reverseras med en enpolig omkopplare (t ex tvättmaskinsmotorer). Annars brukar man optimera hjälplindningen för att kunna komma undan med en mindre och billigare startkondensator än om båda lindningarna är lika.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se