Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Skarv av tråd till kol på 230V motorsåg - omöjligt?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Albireo (trådstartaren)

#1 » 19:01:18, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en el motorsåg Husqvarna 1400 för 230V
Den har varit helt OK till mindre jobb. Men nu tog kolen slut.
Eftersom dessa inte finns som reservdel började jag söka en liknande dimension och hittade med rätt tjocklek (men var ca 3mm för breda)
Putsade ned dessa till en passande storlek. De nya kolen hade inte så långa trådar som krävdes.
Klippte tråden på de gamla kolen så nära själva kolet som möjligt, och klippte den nya tråden så nära fästet som möjligt (ovanför fjädern).
Så långt inget problem....

Men så var det den tunna "tråden" till kolen. - här börjar problemen.
Tog fram den större lödkolven på 75W och elektronik tenn (med flussmedel i tråden)
Hur jag än kämpade lyckades jag inte löda ihop dessa två trådar.
Varför? Trådarna kan inte vara tillverkade av koppar?
Hur löser man detta? (är det omöjligt att byta kol?)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



rospigg

#2 » 19:52:50, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken med att löda skarven är att det inte längre är en flexibel fläta, utan mer en stel tråd.
Tyvärr har jag inget bra råd att ge dig.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

östemann

#3 » 00:12:47, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit med om samma situation när det gällde nåt kolbyte i en generator till en bil.Att det blir en stumförbindelse på några mm i flätan kan man acceptera men inte att de inte kan gifta ihop sig med vanlig lödteknik.Har du kapat tråden för nära kolet stjäl den all värmen som 75W lödkolven levererar.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

nimrod_pro

#4 » 01:12:30, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten crimpskarv? :) Lättast är ju förstås att hitta kol med längre anslutning :)
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

rid54

#5 » 18:01:50, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trådarna kan ju vara av nån form av "brons", för att ha god böjtålighet och fjädring, men det borde ändå gå att löda kan man tycka. Har du möjlighet att offra några trådar och undersöka om de är lackisolerade. Inte för att jag förstår vitsen med det, men det skulle kunna vara ett skäl till att det inte går att löda. Man får skrapa trådarna (alltså några enskilda kardeler) med en vass kniv lite försiktigt och sedan se om man kan få tennet att fästa. Är det isolerade trådar, så måste man nog "avisolera" dem innan man försöker löda. Troligen går det inte att skrapa alla tunna trådar, men det kanske går att bränna dem med blå låga (icke sotande) från en liten gasbrännare precis i ändarna och hoppas lacken försvinner.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

vazman 67

#6 » 18:35:06, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lödde kol till startmotor för länge sedan,använde en sån här för att inte tennet ska krypa vidare i tråden.Finns på Biltema numera såg jag,under namnet precisionstång

Bild
Originalets URL: https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/12-021_xl_1.jpg

1 person gillar det här inlägget.
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

Albireo (trådstartaren)

#7 » 10:18:02, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar och idéer!
Bara att hitta kol har varit svårt - Blev glad när jag hittade ett - bara lite bredare. (men tänkte aldrig på kabellängden)
Har sökt kol igen - men utan framgång....
Var finns kol att skaffa? 6mm x 11mm
(längd på det kol jag hittade är 15mm - Men kan som sagt vara längre - trådlängd ca 20mm får vara längre)

Tror inte att flexibiliteteten på kabeln är så viktig hela vägen - längden är rätt "statisk" - om inte lödningen blir för lång (som nämnts)
Ville egentligen även byta fjäder och då är det viktigt att tjockleken på de nya kolen stämmer (annars kanske nya fjädern inte ryms i kolhållaren)
Ingen aning om hur långa originalkolen var från början.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

johan.eriksson

#8 » 10:57:16, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon lite mer specifik modellbeteckning på sågen?
Kan se om jag hittar någon uppgift på det.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Zukram

#9 » 10:58:43, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova "lödpasta". Det är ett flussmedel för kapillärlödning som brukar bita lite bättre. Det finns också på biltema.

Och om du har någon syra, så beta ändarna först också en stund. Saltsyra brukar ta det mesta.
Det kan mycket väl vara någon beläggning på flätorna som är svår att få bort. Om du har en gasolbrännare, så kan du elda en stund på dem innan också. Prova lite olika.

Jag har fått fast tenn på saker som tammefan vägrade genom att doppa i lödpasta, värma med gasol, ett par gånger, och sedan löda vanligt.

Annars kan du ju alltid göra en enkel punktsvets :-) Jag minns att vi gjorde en sån i fysiklabben i högstadiet av en växelströmskälla, en stor spole och en grov glest lindad spole som läraren hade plitat ihop av bromsrör tror jag :-)

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#10 » 11:36:13, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att kol för 230 V-motorer brukar vara hårdare än kol för 12 V-motorer. Om man använder "klenspänningskol", som innehåller mycket grafit (och ibland även koppar- eller bronspulver) i en motor för högre spänning, så brukar det sluta med kraftig gnistbildning, att kolen nöts ner mycket snabbt och ibland bränns även kollektorn sönder.

Så kolla inte bara måtten på kolen utan även att de nya verkar vara av ungefär samma material (färg, hur de känns när man skrapar med nageln på dem osv) som de gamla.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tracker

#11 » 11:53:58, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Albireo (trådstartaren)

#12 » 12:01:04, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Har du någon lite mer specifik modellbeteckning på sågen?
Kan se om jag hittar någon uppgift på det.

Den heter Husqvarna electric 1400 (hittar ingen annan beteckning)
Enligt den lokala Husqvarna butiken finns inte kolen som reservdel till denna (utan hela motorn måste bytas... tråden är "fastklämd" i hållaren).

Det "närmaste" jag själv kommit är denna sprängskiss Husqvarna 1400 ELECTRIC (1998-10) Chainsaw ELECTRICAL Spare Parts Diagram 508 04 36-32 Carbon Brush (dock saknas "bild" på fjäder och det finns en "*" efter numret - vad den betyder.
Verkar vara samma artikelnummer till Husqvarna 1600 electric. (Men hittar inte om dessa kan köpas).

Zukram skrev:Prova "lödpasta". Det är ett flussmedel för kapillärlödning som brukar bita lite bättre. Det finns också på biltema.

Och om du har någon syra, så beta ändarna först också en stund. Saltsyra brukar ta det mesta.
Det kan mycket väl vara någon beläggning på flätorna som är svår att få bort. Om du har en gasolbrännare, så kan du elda en stund på dem innan också. Prova lite olika. ...
Annars kan du ju alltid göra en enkel punktsvets :-) Jag minns att vi gjorde en sån i fysiklabben i högstadiet av en växelströmskälla, en stor spole och en grov glest lindad spole som läraren hade plitat ihop av bromsrör tror jag :-) /m

Har tillgång till gassvets (men jag kommer väl att bränna bort de trådar som finns)?
Har funderat på hårdlödning (men det kräver en temp på ca 700grader - nästan så koppar smälter.)
Testade flussmedlet (som jag vanligen använder med silverlod) - men det fungerade inte.
Kan vara så att jag inte får upp värmen i tråden till 2-300grader med lödkolven...
Eller så är det en batterisvets som gäller? Spotsvetsverktyg integrerad typ punktsvetspenna 18650 batteri automatisk avtryckare
Passerade något klipp på Youtube där hen skrotade ett 1,5V batteri - tog ut kärnan och stoppade i en lödpenna - det blev lite som en "punktsvets" (minns inte detaljerna.)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

johan.eriksson

#13 » 12:05:34, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom har bytt artikelnummer och verkar finnas för leverans.
https://www.gardsman.se/reservdelar-och ... l-par.html
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Alexn72

#14 » 12:41:45, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig tigsvets har jag löst liknande problem med tidigare...
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Albireo (trådstartaren)

#15 » 12:53:27, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:https://www.wolfswinkel.shop/search/onderdeeltekening/product/1600-electric-husqvarna-kettingzagen-1998-10

http://www.franken-klassik.de/index.php ... etail.html


Tack!
Har försökt ta kontakt med butiken (får se om jag får svar - min tyska är inte den bästa, men kanske tillsammans med Google blir missförstånden inte så stora?)
Dock känns de lite stora (nu mätte jag bara med linjal och det är så lite kvar av kolen - så kanske skulle dessa passa.
Frågade även om passande fjädern gick att köpa....
Intressant att dessa inte finns på svenska reservdelslistor....
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se