tronde skrev:Dette er fra da jeg testet Hantek-proben på bil med wasted spark system.
Där har du precis det jag vill få fram. Det löser sig så småningom...
Lite från dagens pyssel, första testen på riktiga motorer! Först, en simpel piezosensor (i princip en mikrofon) i luftfiltret på en moped. Tomgång till vänster, gasar till i mitten, och varvar ner till höger. Intressant att det tydligt går se vilka varv motorn tänder och när den missar på tomgång, gröna prickar markerar några varv där den tänder, röda där den inte gör det.
Dagens faktiska
felsökning, ett Serva 950W tvåtaktselverk utan gnista. CDI-tändsystem.
Röd vågform är signalen till
CDI som säger till CDIn att det är dags att ge gnista, blå är spänningen från CDI till
tändspole. CDIn verkar göra sitt jobb, det kommer ju en spänningspuls till tändspolen, men ingen gnista från tändspolen. Har testat annan tändspole också utan skillnad. Alla spolar resistansmätta, inga mätvärden är uppenbart tokiga i alla fall.
Jag får som mest runt 75V (peak) från spolen som
driver CDIn när jag drar hårt i startsnöret, kanske 10-20V mindre än så från CDI till tändspole. Är osäker på om 75V till CDI är rimligt på "startsnörevarvtal", är det alldeles för lågt borde det vara matarspolen som strular, är det normalt känns det mer troligt att det är CDIn som ger för klena pulser till tändspolen, kanske p.g.a. defekt kondensator.
För den som inte är bekant med denna typ av CDI-tändningar: En spole i generatorn laddar upp en kondensator på ~1 mikrofarad i CDIn till ganska hög
spänning, ett par hundra volt
på en motor som går. Sedan dumpas hela den laddningen snabbt genom tändspolen och ska ge en gnista från den.