Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Honda elverk köpråd

100 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

dc_lindberg

#16 » 10:32:47, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...du ska släpa på skrotet... därav frågan.
OM det "bara" är för att driva 240'V fast installerade blockvärmare... blir de inte lite av att gå över ån efter vattnet?

Du har beskrivit att de arbetsfordon det gäller är lite "utspridda"... då måste -du- transportera dig till dem, inte tvärt om...
Det går säkert bra att gå och köra fram el-verket på skottkärra, när det är barmark... hur tar du dig fram på vintern?...
Stod en Järnhäst till salu hos BraHa Maskinisten (Anm: den är redan såld hörde jag efter jag skrev detta inlägg) - det liksom skoter, 4-hjuling, o-dyl. inkl havremopeder tar dig fram till maskin, men alla klarar inte av att transportera ett el-verk ock...

Den form av elverk du frågar på är väl att snarast betrakta som "stationära", och inte "mobila"?

Låt säga att du tar 4-hjulingen eller skotern eller en JärnHäst, ut till maskinen, då kan du lika gärna ha byggd ditt eget elverk med en B&S 5-8hk motor, vertikal- eller horisontellaxlad, en generator från skroten som kan ge 120-150A, en konverter 12V-240V, och du har ditt elverk för ½ eller mindre än vad det i butiken kostar, plus (!) du har -starthjälp- till -samtliga- av dina 12V's fordon.
Är det 24V i maskinparkem, så väljer du självklart en 24V's generator + omvandlare 24V-240V: och har samtidigt en -stark- starthjälp till motorerna!

Väljer du ett 240V's eller 380V's elverk så brukar de -bara- ha 8A 12V "att leka med"... o -det- räcker -inte- som starthjälp!

Du ock att tänka på... 240V + vatten... => ... inge bra för "pumpen"!... 12V eller 24V "kittlar bara i fingrarna" ;-)

Är din fråga endast, "jag vill ha ett 240V's elverk, för jag anser att jag behöver/vill ha", då är Honda det som rekommenderats på alla sidor jag skummat från/i USA o -de- hårdkör reservelverk i det landet tycks det som.
Senast redigerad av dc_lindberg 09:26:06, 01-12-2021, redigerad totalt 4 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



torbjorn_forsman

#17 » 11:15:03, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Om jag skulle köpa ett elverk i dag, så skulle jag välja ett inverterverk. Ett som ger en hyfsad sinusvåg och klarar att driva elektronik.
Tänk på att en del batteriladdare måste ha ett elverk som levererar en bra ren spänning.


Vilken slags elektronik skulle kräva ren sinusvåg och i så fall varför?

En modern switchad batteriladdare (liksom alla andra switchade nätdelar i t ex datorer och tv-apparater, frekvensomriktare i luftvärmepumpar, invertersvetsar mm) likriktar ju ändå nätspänningen innan likspänningsmellanledet i dess switchade spänningsomvandlare, så hur kurvformen ser ut spelar ingen roll alls bara toppvärdet på kurvan är någorlunda rimligt. Moderna utrustningar som är gjorda för att säljas i samma utförande över hela världen och som klarar t ex 90-260 V nätspänning utan omkoppling, är ännu mindre känsliga.

Jag skulle vilja påstå att de utrustningar som kan vara petiga med en ren sinuskurva är dels vissa slags elmotorer (i synnerhet enfas asynkronmotorer med startkondensator) och dels fasvinkelstyrd utrustning med triacar (typ dimmers, vissa elverktyg, motorstyrningen i en del tvättmaskiner från 80-90-tal mm). Om man ska fasa ihop flera elverk och låta dem parallellarbeta, så är det viktigt att alla har samma kurvform (oavsett om det är ren sinus eller någonting annat), om övertonerna skulle ligga i olika fasläge är det risk för pendlingar och urfasfall.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#18 » 11:39:31, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Billiga elverk slog sönder nätdelarna på fibersvetsarna vi sålde på runt 2000 talet.
Det var spänningsspiken som triggade överspänningsskyddet att kortsluta sig.

Rent allmänt så om jag skulle köpa ett elverk för att driva mina instrument som kostar 100 styck så ser jag inget problem att betala 10 extra för ett som "garanterat" skulle ge mig mindre bekymmer, även om nu det billigaste rent praktiskt skulle fungera.
Det jag har mest emot elverk att man skall få eländet att starta!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#19 » 11:57:54, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...ah!
Du tänker dig att 13kg kan du klara av att släpa på (=bära själv)!
Bra poäng!
Det -går- !
10 000kr är många slantar för att lösa det där problemet, men en "spott styver" om man måste kalla in annans hjälp!
Bra tänkt!
:thummar:


Nästa nivå, för 20 000kr, blir för tung att bära själv!
https://www.rcholmshop.se/elverk/invert ... gIrVfD_BwE
HONDA EU 22 I

Växelström: Enfas 230V, 50Hz
Maxeffekt: 2200 VA (8,7 A)
Kontinuerlig effekt: 2000 VA (7,0 A)
Spänningsreglering: Inverter
Likström: 12 V - 8 A
Eluttag: 2
Motor: GX 120, 2,8 hk.
Tankvolym: 3,6 liter
Ljudnivå: 81 - 89 dbA
Ljudnivå vid användaren LWA: 59 dbA
Mått (L x B x H): 510x290x425 mm
Vikt: 21 kg
Utrustning: Oljevakt
Extra tillbehör: Laddkabel, parallellkabel


Ser man till vikten och det specifika problemet du önskar finna en enkel lösning på, så ligger min röst härmed på ditt förstahandsval: EU 10i:an!


Du behöver -inte- bry dig om sinusvåg vs 4-kantsvåg för att driva "doppvärmare"; de har inte något elektroniskt i sig; bara en tråd som ger ett visst motstånd och blir varm.

Du ser min Avatar?
Den har fått hjälpa ett antal bilister med startproblem... med en 55-70A generator så går det utmärkt att ge starthjälp åt det hållet ;-)
Betänk att det elverk du funderar kring är som Avataren med originalgeneratorn... klarar -inte- av att ge starthjälp ens åt annan "moped"...
Jag tänkte i banan, hur skall du på -billigaste- och enklaste sättet lösa båda problemen samtidigt åt dig, och gärna till en materialkostnad på under 3000kr.
Insåg inte att det elverk du tittat på har en vikt som -löser- det problem du tampas med!


Kontrollera först att de motorvärmare du har inte är på högre effekt än vad elverket kan leverera.
DEFA och Calix brukar vara på 500-750W om jag minns korrekt, så en sådan klarar EU10i av med god marginal ;-)
:rock_on:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#20 » 12:18:09, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorvärmareffekten brukar vara avpassad till den motor värmaren ska sitta i, och då är det ingen större skillnad mellan olika märken på motorvärmare.
Personbilsmotorer brukar ha 150-300 W för anliggningsvärmare respektive 500-600 W för slang- respektive doppvärmare, större motorer kan ha betydligt högre effekter.
Är man osäker, och inte kommer åt att läsa motorvärmarelementets typskylt, så är det ju lätt gjort att ohmmäta mellan pinnarna i motorvärmarintaget och beräkna motsvarande effekt (P = U²/R).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

88ecr (trådstartaren)

#21 » 17:27:18, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc, om man skall ha så kostar de, de är nu bara så. Nu hadde jag ej en varm hall i alla knutar eller ens på alla parceller. Med kättingar på/ leriga hjul och de skall ändå fortsättas ditåt nästa stund, varföpr då ta hem eller annan lösning? Byter jag alla nja okej batterin nu i alla fordon som strattar fint vid tex noll eller lite kallare nästa dag, då är priset ändå nära på en bärbar honda. Fast jag hadde nya batterin, kommer de ändå den stund, en traktor som står dit nånstans lämnad och kanske -20 och den skall igång som jag slipper kanske med focus tiotal meter ifrån men ej startkablar. PÅ jobbet har dom såndär med rörram runt aggregat som är otympliga, Varför ej ett 15-20kg aggregat buret som man vet att startar om där är bensin i tanken, nästan samma hur choke spakarna är, den starttar och ger ström, till en aluminium triangel formad låda med plastlock i ena gavel på motorsidan och stunden den värmer kan man ta och koppla i så den ens får 8A den halvtimman, vad ,man nu har tålamod till att väntta, kan ju ej göra fel. Båda dåligstrttarena som nu är dom som jag mest förfrusit fingrar och hoppat x hopp brevid samtidigt man svär är 7810 forden och coyntyn med frampump som även borda göras nåt åt. Dom är båda med bosch 4kw startmotor, så borda startta men borden har stolar. Coyntyn kan ha övrig motorinstänigar fel? men jag vet vad den står ens en kvart, så putrar den igång, liksom antänder på direkten än wo-wo-wo som blir bort.

Typ 25 år sen en skogsmaskin entreprenör visad mig en motorsåg som svärd och ked var borttaget och en remskiva och framför ljudämparen en laddare. just för att bära till en masin i skogen för att ge lite extra före start eller ge mer vid misslyckad start.


Idag hinner jag ej, har ej ringt, båda på föregående sida i länken är lika nära, ena fd modell andra lite nyare, hundringen skilnad.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

sonsonen

#22 » 23:18:55, 30-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar DC's idé.
Elaggregat typ DIY. Speciellt på landet. Inte bara för pengarnas skull.

Här hemma i tätorten så har jag en röd kina-kopia av den kraftigare inverter-Hondan köpt bättre begagnad, men den har inte genomgått eldprovet än utan står kvar under trappan inne som reserv. Hoppas den startar :eek:
I förrådet har jag några dunkar akrylatbensin, mest för hållbarhetens skull (vilket jag såg någon här som avrådde ifrån).
Min tanke var att ställa generatorn ute i förrådet med en avgasslang (så den inte får fötter) och koppla in strömmen in till huset bakvägen efter att jag brytit huvudströmmen och elvärmen och sen koppla om frys o annat "nödvändigt" till rätt fas.

I morse hade vi strömavbrott knappt två timmar, så jag tänkte att nu kanske jag får anledning att prova, men...
Liksom Forsman har även jag har svårt att se behovet av inverter/sinusvåg, även om det kanske finns viss känslig utrustning i kombination med dålig generator/reglering. DIY-generatorn kunde ju kompletteras med ett nätfilter.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

toker

#23 » 23:38:04, 30-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör jag dator och telefon via ett enkelt Mitsubishi elverk så blir laddarna väldigt varma men kör jag dom via mitt Kipor inverter elverk blir dom mera normalt tempererade men har ingen aning vad det beror på men ska man köra elmaskiner så spelar det nog ingen roll det fixar Mitsubishin bättre eftersom det är kraftigare. Köpte förövrigt kipor verket beg med trasigt startsnöre efter genom gång och nytt snöre så har det funkat kanon.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

88ecr (trådstartaren)

#24 » 06:24:06, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sinus ver och sådant har jag Nu vetande ej, laddare till labtops borda ju ej vara så känsliga? Möjliga kylskåp eller mikronvågs ugn, när de kommer längre ström avbrott.

Största orsakerna Hondan, portabel, 20kg bär man nog en stund på nåt sätt. Och sen när man har den dit, den faktiskt utan destovidare ståhej faktiskt putrar igång.

Diverse andra märke för all del, och därtill förmånligare, men sen, den dagen märke b ej av nån orsak startta i snårblåst och rusk, så tror jag nog dom hundringarna mer nu ifrågasätts. Som sagt, svider en g nu,

I länken ena var nyare, 180h snurrat 2kw, andra 1,6kw. Vilken ska man ta?

2 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

dc_lindberg

#25 » 09:17:44, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är stor skillnad att kånka på 13kg vs 20kg.
Men, om du kan göra en "ryggsäck" av elverket borde det funka hyfsat. Militären kånkar ju på 30-40kg packning säger de själva, å då är 20kg "ingenting".

Behöver du pulsa genom snö... -då- spelar varje kilo roll...

Tycker, som jag svarade ovan, att när dina kriterier blev uppenbara för mig; lutar jag mig åt ditt första alternativ EU10i :-)



++++++++++++++++++++++++++++++

Detta med sinusvåg vs fyrkant har skrivit mkt och mkt bra om på Maskinisten.
Min erfarenhet är att cirkulationspumpen (drar väl 15W 220V ?), gillade -inte- 4-kantsvåg... jag har inte tillgång till någon konverter med ren sinusvåg (de är så nedrans dyra! ...när de ska lämna mer än någon/några hundra W... kW'sarna går hårt åt plånboken...).
Samtliga som skrivit om konverter har betonat att 4-kantsvåg kan ge problem med elektronik. Jag har inte satt mig in djupare i det, men varför inte låta den viktiga utvikning fortsätta i "rätt tråd" ?
[Trädgårdsmaskiner] 12V elverk, bygga elverk, elverk
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

björken

#26 » 09:58:14, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att du är på rätt spår med Honda EU22i, det är den jag tittar på att köpa också. Bara att försöka få en till så bra pris som möjligt. Räknar med att man har bärbar ström livet ut med en sån.

2 personer gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

88ecr (trådstartaren)

#27 » 10:13:28, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni gör ej valet lättare,

A En ny 10i ungefär 1000e på special nu.

B Länkarna på sida ett. Båda nästan lika borta, ena äldre modell, lite förmånligare än den andra, nyare.

C Ny 22i ca 1500e

Är ju yrkesutövare som även behöver avdrag......
Senast redigerad av 88ecr 16:53:42, 01-12-2021, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Stridis2

#28 » 10:45:39, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak att betänka när man ska köpa elverk är om man ska köra maskiner på det som t.ex en vinkelslip. Jag har sett uppgifter på elverk att de behöver lämna mellan två och tre gånger maskinens märkeffekt för att kunna starta. Har även hört om en som smälte ner ett 2000W elverk med en maskin med under halva märkeffekten.

När Gudrun kom försökte vi starta ett kylskåp med ett 900 W elverk. Det orkade inte få igång kompressorn.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#29 » 12:02:37, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framför allt är det enfas asynkronmotorer som ska starta mot tung last (t ex kyl- och frysskåp eller tryckluftkompressorer) som är besvärliga att få igång på ett litet elverk. Där bör elverket gärna ha 10 gånger elverkets effekt om man ska vara säker på att lyckas. Och chansen är större att det fungerar om man använder ett enfaselverk, än om man tar ut enfasström ur ett trefaselverk.
Kollektormotorer (t ex vinkelslipar) är inte så stort problem, i synnerhet inte om det rör sig om moderna CE-märkta maskiner som har mjukstart eller någon annan anordning för att begränsa startströmmen.

Ett tips: Om man måste få igång en kylkompressor på ett klent elverk, så se först och främst till att kylmediedelen av systemet har tryckutjämnat fullständigt innan start. Det är bra om kompressorn har stått stilla åtminstone ett par timmar. Och se till att kompressorn är varm så den inte står fastkletad av kall, seg olja. När man väl har fått igång den, så ställ termostaten i botten så kompressorn får gå oavbrutet tills frysen eller vad det nu är har blivit ordentligt nerkyld, och låt den sedan stå avstängd ett par timmar innan nästa start.
Moderna kyl och frys med bra energiklass och inverterstyrd kompressor fungerar däremot bra även på ett mycket klent elverk, eftersom de har inbyggda mjukstartfunktioner. Dessutom är de helt oberoende av ev konstig kurvform på nätspänningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#30 » 12:33:53, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag provade starta en kompressor som heter 2hp med mitt Mitsubishi elverk som lämnar runt 2500 watt det funkar om kompressorn är helt tom på luft annars går det inte. Köra elmaskiner typ klyv såg kap eller bilmaskin är inget problem på nått av mina elverk och frysen märks knappt när den startar.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Pknack och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se