Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Det här med elcyklar...

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 16:49:20, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla, ja nu begav det sig för min del att bli med elcykel, det blev en EvoBike med 506Wh batteri. Den fungerar som den ska men den saknar (i mitt tycke) regenerering. En av dom stora fördelarna är just att få tillbaka energi i nedförsbackarna, det har väl varenda elbil nu för tiden? Som en elcykel ser ut i dag så hjälper den till upp till ca 25 Km/h, över detta så stannar tydligen motorn och bakhjulet frihjular. Med den konstruktionen så blir det ju omöjligt att få tillbaka någon energi... Men, jag har lite idéer på hur man skulle konstruera om både mekanik och elektroniken. Någon mer som funderat på detta?
.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt som fungerar hjälpligt...(Safir)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka knåpa ihop en farthållare till lillbilen.



G-son

#2 » 18:30:27, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns elcyklar som regenererar, men jag tror dom har en annan motorkonstruktion och helt annan styrekektronik. Allt går ju modifiera och uppgradera, men då känns det som att man hade kunnat ta en vanlig cykel och köpt det elektriska som elcykelkit och monterat på den istället. Så får man det man vill ha istället.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Towil

#3 » 19:18:06, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är ju hur stor vinst man får. Enda gången är ju bara när man normat bromsar. Och det försöker man undvika så mycket det går

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#4 » 22:49:03, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker mig att upp till 25 Km/h så driver motorn. Mellan 25 och 30 så går motorn helt fritt och över 30 Km/h så börjar den bromsa.
En annan tanke är att när man själv börjar bromsa så börjar motorn först agera som generator och sedan får man bromsa mer för att få den riktiga friktionsbromsen att verka, ungefär som på en elbil. Själva motorn verkar vara trefas synkronmotor med hallgivare för motorns exakta läge över varvet. En synkronmotor fungerar som generator direkt när man snurrar på den. Kruxet nu är att elmotorn står still när man snurrar på hjulet...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt som fungerar hjälpligt...(Safir)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka knåpa ihop en farthållare till lillbilen.

Towil

#5 » 23:32:27, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Navmotor modell är ju värre än med de med hjulmotor.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ulf

#6 » 08:34:57, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
Detta gav mig ett minne, ca 25 år tillbaka i tiden.

Jag jobbade i Karlstad, men bodde på Hammarö, en tur på 7,5 km, enkel resa. På den tiden hade jag ingen bil, så det blev dryga 1200 mil per år på cykel
En kväll hade jag lite bråttom till systembolaget i Skoghall.

Jag trampade på, och en omkörd hakade på. Jag hade redan bestämt mig att jag inte skulle ligga under medelhastigheten!
Det började flåsa rätt bra bakom, och jag tänkte att den dj-v-ln ska f-n inte om! :mrgreen:
Nu började snitthastigheten närma sig ca 45 km/h! Det började bli jobbigt, men att höra flåset från den andre var "lätt" inspirerande! :mrgreen:

Väl nere i Skoghall så var jag tvungen att bromsa och den andre kom efter några sekunder upp bredvid mig, ansiktet var högrött och jag trodde att han skulle vända lungorna ut och in! Det han förmådde att väsa fram var att -Dig ska jag inte hänga på något mer!
Snittet har jag för mig steg med ytterligare någon km/h!
Det är alltif kul att djävlas lite! :mrgreen:

:back_to:

Jag har för mig att det finns byggen på YT och övriga nätet där de återladdas!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

kimmen

#7 » 09:03:34, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, nog vill jag att cykeln ska rulla lätt. Minst 50 i branta nerförslut så att mitt lilla hår börjar röra sig

Men det där med broms låter kul, kan man sätta dit ett extra bromshandtag för motorbroms på bakhjulet
bromsar man så laddar man. På framhjulet låter farligt.

Men få till det du, med frihjul i navet, blir spännande läsning
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Ulf

#8 » 09:44:45, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På så sätt behövs nog inte frihjulet, det är ju bara att inte belasta.

Men det vore spännande med "elektronisk/mekanisk" broms.

Det är ju lite beroende vad det hela klarar i ström, borde gå att få till hjullåsning med bara generering av ström, och då kan man ju passa på att ladda så mycket det går.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

kimmen

#9 » 10:39:53, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilar har ju börjat med smartgas, släpper du så bromsar man tills bilen stannar, alltså en kraftig motorbroms
Ha det på cykeln, då får man ha benen rätt ut när man rullar i kanske 50 blås i nerförsbacken utan frihjul
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#10 » 06:56:47, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som dom flesta (om inte alla) cykeltillverkare har frihjul på själva motorn bara för att den är synkron, dvs. den har magneter i rotorn och går lite tungt om den inte är strömsatt/i drift. Om man alltid har hjälp-elen igång och aldrig för strömtorsk så skulle ju inte frihjulet behövas. Men om man nu låser frihjulet så motorn alltid snurrar så börjar den generera vid farter över., ja när börjar den generara? Om man sätter 6 dioder som likriktare (vanlig trefaslikriktare) och sen en variabel stepupconverter så utgående spänningen alltid blir över batterispänningen tex 36 volt och kopplar den till ett extra bromshandtag så får man någon slags laddning/motorbroms. Om batterispänningen blir farligt hög och/eller batteriet är precis fulladdat så måste man nog bränna bort energi via ett belastningsmotstånd istället för att ladda just då? Som cykeln är gjord för att möta våra lagar så är max effekt 250 Watt och max fart 25 Km/h När ja cyklar så känner jag att motorn drar fullt tills 25 Km/h är uppnått, sedan kan jag trampa på vidare över 25 och då går det ju "lätt", (ja så lätt det kan gå med en 22 Kg cykel) att cykla, ingen motor som bromsar. Om motorn skall vara inkopplad alltid så behövs det nog en omprogrammering så elektroniken driver vidare motorn över 25 Km/h men den driver inte cykeln längre, den bara följer med, det kanske den gör i dag redan, jag kan inte känna något ryck eller nåt och jag gissar på att hallgivarna som känner motorns fart och fasläge även ger hastighetssignal till fartmätaren. Tusan, det blir nog till att prova lite. Egentligen skall man ju vänta tills garantin gått ut?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt som fungerar hjälpligt...(Safir)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka knåpa ihop en farthållare till lillbilen.

kimmen

#11 » 08:06:45, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du motorn i hjulnavet eller i vevpartiet vid pedalerna. Själv har jag centrummotor i vevpartiet
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#12 » 13:20:33, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I bakre hjulnavet.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt som fungerar hjälpligt...(Safir)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka knåpa ihop en farthållare till lillbilen.

kimmen

#13 » 14:19:38, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I navet, ja då finns det hopp, i mitt fall är det kört som jag ser det
Ska bli spännande att följa ev. utveckligen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#14 » 11:50:32, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu kommit hem från första cykelsemestern, en tredagarstripp på 17 mil... Min cykel har ju 506 Wh medans min sambo/särbo har 248 Wh batteri på sin elcykel. Det var nära batteritorsk ett par gånger men vi lyckades ladda under nätterna två. Så nu är jag ännu mer övertygad om att få till någon slags regenerering i nedförbackarna. Om man låser rotorn så den alltid går runt när bakhjulet snurrar och sen letar upp dom tre faserna och ansluter en vanlig trefaslikriktare (6 dioder) med glättningskondensator så får man ut en proportional likspänning ju fortare det går. Mitt batteri är på 36 volt så skall det bli laddning så måste spänningen vara lite högre typ 40 volt? Jag misstänker att jag behöver höja spänningen några volt. Det finns sk. stepupconvertrar som lämnar ut tex 40 volt från 15-50 volt in, en sådan skulle nog passa ganska bra. Den jag kollat in på har även variabel strömbegränsning, den skulle man kunna justera med tex bromshandtaget..
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt som fungerar hjälpligt...(Safir)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka knåpa ihop en farthållare till lillbilen.

Towil

#15 » 12:27:47, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar ladda med konstant ström upp tills rätt spänning nås. Så är inte batteriet fullt så går det nog att ladda med en lägre spänning.
Så logga spänningen när battteriet laddas.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Motrab

Alftaprodukter

Engcon

GMH Maskininspektioner

KVD PRO