Janson1 skrev:Det här med luftgapet borde inte vara något problem rent byggnadsmässigt sett? Jag tror däremot en syncronmotor har bättre
verkningsgrad än en asyncron motor då det inte behövs någon energi för att göra rotorn magnetisk? rid54: Jag kan känna att det är syncronmotor på bägge cyklarna, det är bara att backa bahjulet så känns kuggningen. Jag skulle däremot gissa att blir det för dyrt och/eller problem att få tag på magnetiska jordartsmetaller så blir det asyncrona motorer i framtiden... Men nu är det en asyncronmotor och den är ytterst lätt att få ut kräm ifrån, det räcker att snurra på den!
Nja, det lilla luftgapet i en asynkronmotor gör att man måste tillverka mekaniken med större precision, ha en grövre
axel än i motsvarande synkronmaskin för att inre riskera utböjning pga magnetiska krafter så att motorn börjar fälta, etc etc.
Det där med verkningsgrad på synkron- resp asynkronmotor är inte så enkelt. En synkronmotor med permanentmagneter i rotorn
arbetar ju hela tiden med stort magnetflöde i statortänderna även om den körs med låg
spänning, så järnförlusterna, som visar sig som tomgångsförluster, blir höga och går inte att göra något åt genom att t ex sänka matningsspänningen när motorn går med lätt last.
I asynkronmotorn kan man istället påverka förlusterna mer genom att styra strömriktaren på lämpligt sätt.