Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Startbooster/starthjälp

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

valmetman (trådstartaren)

#1 » 14:40:10, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man bygga egen startbooster/starthjälp modell kraftig behövs för start av dieselmotorer på 2.5liter av gammal beprövad mekanisk pump modell.
Tänker främst på något i stil med decas laddare /starthjälp.
Behöver inte laddar funktionen utan bara starthjälpen
Trafo?
Säkring?
Diodbrygga?

1 person gillar det här inlägget.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor



dc_lindberg

#2 » 14:47:18, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

? - ngt motsvarande detta:
https://www.swedol.se/deca-sc30400-digitalel-20051.html
Produktbeskrivning

Portabel batteriladdare med hjul. Professionell microprocessor kontrollerad verkstadsladdare, startbooster och snabbladdning med timer.

5-400 Ah batteri
Spänning 12/24V
Laddningsström 70/105A
Starthjälp 220/300A
L390 x D280 x H903 mm
24 kg
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Iznogoud

#3 » 15:32:13, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte bara köpa ett stadigt startbatteri och ställa det på en bagagekärra för lätt inom/utomhusförflyttning, om du nu inte behöver laddfunktionen?
Jag har använt ett gammalt startbatteri + bagagevagn i 15+År som starthjälp, fungerar utmärkt och inte kostat en krona då både batteri och vagn var räddade undan återvinningen under diverse jobb.
Senast redigerad av Iznogoud 16:17:10, 05-08-2022, redigerad totalt 1 gång.
Generation G :hotar2:
Jag ser elefanten du blundar för!
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
John Deere 3140 -80
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

kimmen

#4 » 15:39:28, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, sätt hjul på ett vanligt extra startbatteri, då vet du att man inte förstör någon elektronik
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Martin.Eriksson

#5 » 16:11:52, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en stort batteri går de ju nöta länge. Startboostern dör ju ganska fort sen får man sitta å vänta på att den ska återställa sig..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C nc

valmetman (trådstartaren)

#6 » 13:31:40, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi glömmer nu allt med booster av alla sorter som skall laddas upp före användning.
Fråga om kan man/hur skall man tillverka AV VAD för att få ihop en strömkälla som MOTSVARAR BILBATTERIET som hjälp/parallellt med ett bilbatteri precis som man använder decan som starthjälp parallellt med bilbatteriet.
Det fanns säkert något på 50-60- talet somm användes och inte innehöll silicon valleys komponenter utan var mans delar.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor

Bacon

#7 » 14:09:39, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gammal svets bör ju gå att använda om vill steka elsystem. En vanlig bilgenerator kopplad till en gräsklipparmotor är förvånansvärt effektiv. Verkar ge betydligt mer än sina 70-80 ampere när man aktiverar startmotorn. Dessutom trådlös. Jag har även sett en variant med en mindre trefasmotor.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

magloman

#8 » 14:27:45, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr använde man batterier och inga elsystem gick sönder.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Zetor 8011(Ursus 385)
Volvo BM T650, T430
Rottne Rapid 8wd
SolidWorks

Towil

#9 » 16:05:13, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med ett batteri kan du kräma i med 500-1000A under en kort stund utan att riskera paja eletronik samt att det är portabelt. Går åt många kilo koppar för att göra samma med en trafo.

Se till att inte klena starkablar för då förlorar du en massa där.
Towil @ [Allmänt] Mätteknik med multimeter och oscilloskop

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg

#10 » 17:05:38, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...men... jag är fortfarande inte med på vad som är det egentliga problemet...

Att alltid ha ett reservbatteri som man kan kabla ström från är nästan alltid en riktigt god idé.
Det batteriet kan man med fördel låta sol-, vind- och vatten... eller ens "motionsanläggning" (se tråd) hålla i god trim.

Nu är det inte alls alltid så att en motor låter sig kablas igång... för om det batteri som sitter i är riktigt dåligt, så "stjäl" det ström från det batteri som man kablar ifrån... o då... händer inte mycket...

En annan variant är att ha en "reservmotor" men "rätt" generator på... det blir som att kabla från annat fordon.
Jag har genom årent fått hjälpa både en och annan -bilist- starta genom att kabla från min Avatar; gäller bara att ha motorn igång så går det bra.
Det är absolut inte alls fel att tillverka sig en liten vagn, med en liten trevlig motor på som drar -rätt- generator. Då behöver man inte ett stort och tungt batteri, utan det räcker med minsta rimliga för att starta generatorn.
[Trädgårdsmaskiner] 12V elverk, bygga elverk, elverk

...men när en motor inte vill/orkar/ids starta på egen hand... då brukar det betyda att motorn behöver en del TLC, ju...
Att skaffa en nödlösning som lösning på ett permanent problem, som dessutom kommer att öka i besvär över tid,... är inte riktigt rätt väg att gå,... liksom...
Men att skaffa sig möjligheter och resurser för att kunna lösa krissituation, är något helt annat.

Mitt förslag är att du tänker helt om och funderar i banan om ett litet "24V's Elverk" (jmf min tråd om 12V).
Då får du:
- reserveleverk
- Startbooster med kräm
- portabel nödstartare (...portabel o portabel... rullbara med handkraft...)
- ingen elektronik som komplicerar tillvaron
- "svagström" så hjärtat inte riskerar kortslutning (220-400V... inge bra om passerar genom pumpen...)
(770W = 1hk; behöver alltså (100A 24V = knappt 3000W (räkande jag rätt nu?...)) - du behöver en B&S på 5hk till "el verket". Låna en snöslungemotor.)

...men som sagt... jag har fortfarande inte greppat det verkliga problemet...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#11 » 17:39:05, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en sådan där smidig lite pryl med mkt elektronik och skit I. Kostar som ett bilbatteri och startar till och med zetorn med nästan helt urladdat batteri. Ligger i bilen jämt numera och har används bra många ggr senaste året. Väger ett kg.

Om inte annat så har jag använt vanligt bilbatteri och kablar rätt mkt. Funkar ju kanon men är så tungt.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Towil

#12 » 18:04:44, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja batteriet behöver ju inte vara ett blysyra kör man med litium-jon-batteri så blir det lättare. Dock berhöver ett sånt batteri eletronik för att var säkert att ladda ur och ladda.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Michael Meier

#13 » 18:48:21, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

valmetman skrev:Fråga om kan man/hur skall man tillverka AV VAD för att få ihop en strömkälla som MOTSVARAR BILBATTERIET .... Det fanns säkert något på 50-60- talet som användes och inte innehöll silicon valleys komponenter utan var mans delar.


Näe, och grannarna på samma transformator kommer att servera dei en nyuppsatt Colombiansk neck tie.
Senast redigerad av Michael Meier 18:51:55, 06-08-2022, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#14 » 18:49:48, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån där starthjälp är så pass massproducerad och förhållandevis billig att köpa, att hemtillverkning knappast lönar sig. Bättre att fiska upp en "trasig" starthjälp gratis ur närmaste elskrotbinge och renovera den till fungerande skick.

De starthjälpar som fanns på 50-60-talet bestod i stort sett av en stor transformator och en selen- eller kopparoxidullikriktare, dagens starthjälpar såsom den som finns på bild i inlägg #2 innehåller i stort sett samma sak förutom att likriktaren är byggd med kiseldioder, och att transformatorn har en mängd uttag på primärlindningen för att man ska kunna köra den som batteriladdare med olika ströminställningar också.

En allvarlig nackdel med sådana starthjälpar är att om den belastas hårt och belastningen plötsligt försvinner (t ex för att man släpper startnyckeln då motorn har startat), så ger den ifrån sig en kraftig spänningsspik (s k load dump), som kan förstöra det mesta i elektronikväg i det fordon som hjälpstartas. I bästa fall finns det någon form av överspänningsskydd i starthjälpen men erfarenheten visar att det inte räcker. Jag har under årens lopp varit inblandad i att felsöka/laga en hel del bilelektronik som har skadats av hjälpstart. I synnerhet generatorer, laddningsregulatorer, ABS-styrenheter och bilstereo.
Ska man vara någorlunda säker på att fordonet klarar sig från sådana spänningstoppar så bör det antingen vara så gammalt att det inte ens har växelströmsgenerator (alltså från mitten av 1960-talet eller tidigare), eller också bör det vara tillverkat efter ca 2003 då krav på immunitet mot sådana överspänningar infördes i EU:s fordonsdirektiv (och så vill det till att ev elektronisk extrautrustning är E-märkt och också uppfyller samma krav).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ähee

#15 » 19:54:14, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fixade en startkärra.
11hk Honda. Lastbilsgenerator på 160+?A vid 24v men så har jag kopplat in en 12v regulator. Jag kan välja mellan 12 och 24v från generatorn. Batteriet behöver jag förstås koppla loss vid 24v.
Men jag använder bara 12v än så länge. Startkablar som är fast monterade i batteriet. Vid 12v vet jag inte strömm, räcker gör det isåfall.Det blir BRA snurr på startmotorer med denna igång!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Älvsborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
JD 2030


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Motrab

Alftaprodukter

Engcon

GMH Maskininspektioner

KVD PRO